KnipperKiller

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Egel

KnipperKiller

Ongelezen bericht door Egel »

De handleiding kun je hier downloaden:
http://www.vipercore.nl/BMW/BMW_Knipperkiller.pdf

Ik wil nog wel eens vergeten om m'n richtingaanwijzers uit te zetten. Tijd voor een elektronische oplossing dus...

Nu is er wel een aantal modificaties op de markt (de Signalminder van Kisan, en een paar zelfbouw oplossingen op powerboxer.de) maar die voldoen geen van allen aan mijn wensen.
Dus maar zelf aan het werk.
M'n gehobby heeft tot de volgende oplossing geleid:

Afbeelding

Een microprocessor gestuurde print die in de bestaande knipperrelais-behuizing wordt gebouwd, met de volgende functies:

- Kort (<1,5 sec.) indrukken van de richtingknop geeft een timeout van 6 seconden, waarna het knippelicht wordt uitgezet. Prima voor inhaalmaneuvres en "snelle" bochten.
- Lang (>1,5 sec) indrukken van de richtingknop geeft een timeout van 30 seconden. Voor uit- en invoegen en "langzame" bochten.
- Opnieuw indrukken van dezelfde richtingknop schakelt het knipperlicht uit. Gebruik van de "cancel"knop is dus niet nodig, maar werkt nog wel gewoon.
- Ingetrokken koppelingshendel of vrijstand stopt de timeout, de knipperfunctie blijft dus aktief.
Voornamelijk voor afslaan bij stoplichten. Bij wegrijden vanuit stilstand start een nieuwe timeout van 6 seconden.
Voorbeeld: afslaan op kruising met rood stoplicht; kort indrukken knippertoets, stoppen bij stoplicht (koppeling in en/of vrijstand) => geen timeout, knipperfunctie blijft aktief. Na wegrijden en afslaan (dus in versnelling en koppelingshendel los) schakelt het knipperlicht na 6 seconden uit.
Is er bij de eerste keer richting aangeven lang op de richtingsknop gedrukt (timeout 30 sec), dan start er na stoppen en wegrijden ook een timeout van 6 seconden. Bijvoorbeeld bij het stoppen voor een kruising na een uitvoegmaneuvre.
- Lang (> 2 sec.) indrukken van de canceltoets bekrachtigd het ingebouwde relais. De relaiscontacten kunnen als schakelaar voor allerlei toepassingen dienen. Bijvoorbeeld voor het bedienen van een intercom of garagedeuropener (zoals beschreven op powerboxer.de)

Ik rijd nu enkele weken met de modificatie en het bevalt mij uitstekend.

Voor het detecteren van de vrijstand of koppelingshendel moet er 1 aftakking gemaakt worden op de geel/bruine draad van het starterrelais in de zekeringbox. Met de Posi-Tap connector een fluitje van een cent en zonder de originele bekabeling door te hoeven knippen.

Hier nog een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omgebouwd relais met PosiTap connector
Afbeelding

Relais ingebouwd:
Afbeelding

Positap connector ingebouwd:
Afbeelding

Afhankelijk van de belangstelling wil ik wel een kostenplaatje maken voor ombouw.

Ook ben ik op zoek naar een testrijder die een omgebouwd relais in de praktijk wil uitproberen. Ik heb nog namelijk nog 1 omgebouwd BMW relais liggen.
Het is dan omruilen van je originele relais voor het omgebouwde relais. Voor de testrijder zijn hier geen kosten aan verbonden.
Mocht het toch niet bevallen, dan uiteraard weer omruil naar de oude situatie.
Laatst gewijzigd door Egel op 28 mar 2012, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door ciske »

Geweldig! Ik ben onder de indruk want -zo kan ik het uitdrukken- in dat electronische vak zou ik geen boterham kunnen verdienen.
Ik zou best als tester willen fungeren maar ik heb de indruk dat een R1200RT met canbus er op dit gebied toch weer anders uit ziet.
Klopt mijn aanname?

gr v Ciske
Egel

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door Egel »

Ciske,
Ik heb geen idee wat voor relais er in de 1200RT zit.

Wellicht een ander forumlid die hier iets over kan vertellen?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door Baird »

Ik wil best een tijdje jouw test rijder zijn. Ik begrijp dat dan de running-light functie die ik nu in mijn kisan heb niet meer aanwezig is in jouw huidige schakeling.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door BertL »

Ben heel erg benieuwd wat de kosten zullen zijn. Ook wil ik wel als "testrijder"fungeren.
GrTz
BertL
Egel

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door Egel »

Inderdaad géén running-light functie.
Inspector Gadget

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de -1200- komen de knipperlichten direct uit de ZFE, daar zit geen "traditionele" relais meer in.
Het "goede" nieuws is dat de knipperlichten op de -1200- volledig softwarematig aangestuurd worden, en elke rechtgeaarde BMW dealeRT enkele instellingen (timeout, duur/lengte, en afstand) voor je kan instellen.

Ik was 1 van de 1e die ooit met Kisan begonnen is (zelfs samengewerkt om software problemen op te lossen), en uiteindelijk gebruikte ik na verloop van tijd niet veel anders dan "same-side on" en "same-side off".
Automatisch uitschakelen doe ik toch liever zelf. :O

En dan inderdaad een time-out voor als je bij de verkeerslichten stil stond.
(waarom geen remlicht signaal gebruiken, dat lijkt mij net iets handiger _001)
Egel

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door Egel »

dutchmidiman: remlicht of koppeling/neutraal is een kwestie van smaak denk ik. Koppeling /neutraal gebruik ik zo wie zo, remlicht moet ik bij nadenken en vindt ik voor de achterligger niet zo prettig.
Inspector Gadget

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dan zijn we het met elkaar eens dat we het oneens zijn;
Ik gebruik het remlicht veelvuldig om het verkeer achter mij, w.o. bij verkeerslichten en file-vorming, tijdig te waarschuwen dat ze mij zien.
Naast de knipperlichten zijn dat 1 van de weinige lichtsignalen die ik nu eenmaal heb.

Bij een verkeerslicht waar ik moet stoppen, sta ik altijd klaar in de 1e versnelling.
Want ik rem ook nog eens op de motor en schakel vloeiend (al zeg ik het zelf) naar beneden.

Alleen als het verkeer achter mij aanwijsbaar ook gestopt is, sta ik soms in neutraal, mede bepaald door het feit of het verkeerslicht net op oranje-rood geschakeld is.
(oftewel een langere wachttijd te verwachten is)

Want ik wil snel moeten kunnen reageren om mijn veiligheidsruimte op te zoeken, als het er echt op aankomt.
(lees: als ik het idee krijg dat het verkeer achter mij niet tijdig zal stoppen).

Als je kijkt naar de diverse oplossingen die er op de markt zijn (Kisan is de meest bekende), wordt 9-van-de-10 keer het remlichtsignaal gebruikt om de timeout's te regelen.
Was het alleen al omdat sommige BMW's eenmaal slecht het neutraal-signaal doorgeven. ;) :lol:

En zo zie je maar weer, iedereen heeft zo zijn eigen mening en ervaring. ;)
Egel

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door Egel »

Zit wat in, in je rem-verhaal.
Maar sta je niet in neutraal bij een stoplicht, dan heb je in ieder geval je koppeling ontkoppelt. 8)_ , tenzij de -1200- een automaat is....
Inspector Gadget

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:lol: I like your humor! _004

Ik ben de halfautomaat op de -1200- :)

Maar nu weer ff serieus;
Ja, inderdaad, als ik schat dat het verkeerslicht spoedig zal veranderen, sta ik in de 1e versnelling met koppeling in.
Maar als ik het idee krijg dat het nog wel even gaat duren, sta ik in neutraal.
(PS: Geheel terzijde, ik rij heel zelden langs de rij wachtende auto langs om vooraan te gaan staan wachten bij het verkeerslicht, niet mijn "ding".)

De constructie van de neutraal-stand schakelaar op het blok (is een andere schakelaar dan de versnellingsstand-schakelaar!) is een bekend euvel (op de 11xx-serie) dat deze nog wel eens wil blijven "plakken" (vaak vervuiling), je staat in neutraal maar het lampje op het dashboard gaat niet aan. Wat je soms kan "forceren" door de motor een paar meter heen en weer te rollen in de neutraal-stand.
Ergo, aangezien dat geen 100% betrouwbaar signaal is, zou ik persoonlijk er niet voor kiezen om die als "trigger" te gebruiken.

Echter is het remsignaal ook niet altijd 100% betrouwbaar, de schakelaar in de schakelcluster op het stuur en degene onderaan het rempedaal (microschakelaar met vaantje) hebben ook nog wel eens problemen.

Desondanks ben ik van mening dat een remsignaal meer "universeler" is aangezien je dit signaal met de rechter voet en/of met de rechter hand kan geven.

Een zelfde soort van dilemma heeft KisanTech toendertijd voor gestaan voor wat betreft het programmeren van de SM-5 en de ABS die soms roet in het eten gooide.
Uiteindelijk hebben ze een iets langere time-out gekozen om in de programmeerstand te geraken.

Maar goed, het bovenstaande is allemaal niet zo heel erg van belang, uiteindelijk.
Of het nu het remsignaal is of vrijstand/koppeling-in, het gaat er om dat de auto-cancel uitgesteld kan worden.

BTW; complimenten voor je ontwerp natuurlijk.
Egel

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door Egel »

Dank voor je compliment.

En als je geen auto-cancel wilt, sluit je gewoon de bruin/gele draad niet aan. :)
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door HansD »

Egel schreef:Dank voor je compliment.

En als je geen auto-cancel wilt, sluit je gewoon de bruin/gele draad niet aan. :)
Prachtige techniek en brilliant als je dit zelf kan.
Heb je een bestaande schakeling aangepast, of een hele nieuwe gebouwd?
Egel

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door Egel »

Hele nieuwe gebouwd.

Zitten dan ook aardig wat uurtjes in.
Gebruikersavatar
PeterKarel
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2010, 21:03
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zevenaar

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door PeterKarel »

Een mooie oplossing voor de automatische uitschakeling van het knipperlicht.
Ook ik heb de voorstellen op PowerBoxer uitvoerig bekeken, maar tot nu toe hebben die mij niet kunnen overtuigen.
De hier gepresenteerde oplossing lijkt mij zeer bruikbaar.
De discussie met betrekking tot de sturing via de "remlichtschakelaar" of de combinatie "vrijstand/kopeling schakelaar" lijkt mij meer een kwestie van smaak, uiteindelijk is bij stilstand vrijwel altijd de koppeling en/of de vrijstand ingeschakeld.
Overigens is enige voorzichtigheid geboden bij het gebruiken van de spanning (schakeldraad) voor het achterremlicht, deze komt bij de R1150RT met I-ABS (ook wel ABS-III genoemd) direct uit de "ABS" unit en wordt gebruikt om bij uitval van het achterlicht deze functie door het remlicht te laten overnemen.
Ik heb zeker belangstelling voor dit stukje electronica en zou gaarne horen of dit ook aan geïnteresseerden geleverd zou kunnen worden.

Vr. gr. PeterKarel
Egel

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door Egel »

PeterKarel, deze schakeling is zeker niet alleen voor mezelf bedacht.
Geïnteresseerden kunnen altijd contact opnemen. Zoals gezegd, ik heb een extra (omgebouwd) relais liggen dus wat mij betreft kun je die uitproberen.

Als je me pm't kunnen we misschien wat regelen.

Ik zou het zelfs een hele eer vinden als er meer "KnipperKillers" in dienst komen.

Kosten: Opgebouwde en geprogrammeerde print 35 Euro. Dit is inclusief verpakking en verzendkosten.
Kosten voor eventuele inbouw 20 Euro.

Als er dan nog iemand zou willen helpen bij het maken van een korte handleiding, zou dat helemaal fantastisch zijn. Daar ben ik namelijk niet echt een ster in.

Ik heb geen idee of dit "handelen" mag op het RT forum, het is namelijk niet mijn bedoeling om commercieel bezig te zijn.
Als het niet mag wordt ik vast wel op de vingers getikt. ;)
Egel

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door Egel »

De handleiding kan hier http://www.vipercore.nl/BMW/BMW_Knipperkiller.pdf gedownload worden.
Dave

Re: KnipperKiller

Ongelezen bericht door Dave »

Mooie handleiding, is goed gelukt allemaal!
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”