KnipperKiller
KnipperKiller
De handleiding kun je hier downloaden:
http://www.vipercore.nl/BMW/BMW_Knipperkiller.pdf
Ik wil nog wel eens vergeten om m'n richtingaanwijzers uit te zetten. Tijd voor een elektronische oplossing dus...
Nu is er wel een aantal modificaties op de markt (de Signalminder van Kisan, en een paar zelfbouw oplossingen op powerboxer.de) maar die voldoen geen van allen aan mijn wensen.
Dus maar zelf aan het werk.
M'n gehobby heeft tot de volgende oplossing geleid:
Een microprocessor gestuurde print die in de bestaande knipperrelais-behuizing wordt gebouwd, met de volgende functies:
- Kort (<1,5 sec.) indrukken van de richtingknop geeft een timeout van 6 seconden, waarna het knippelicht wordt uitgezet. Prima voor inhaalmaneuvres en "snelle" bochten.
- Lang (>1,5 sec) indrukken van de richtingknop geeft een timeout van 30 seconden. Voor uit- en invoegen en "langzame" bochten.
- Opnieuw indrukken van dezelfde richtingknop schakelt het knipperlicht uit. Gebruik van de "cancel"knop is dus niet nodig, maar werkt nog wel gewoon.
- Ingetrokken koppelingshendel of vrijstand stopt de timeout, de knipperfunctie blijft dus aktief.
Voornamelijk voor afslaan bij stoplichten. Bij wegrijden vanuit stilstand start een nieuwe timeout van 6 seconden.
Voorbeeld: afslaan op kruising met rood stoplicht; kort indrukken knippertoets, stoppen bij stoplicht (koppeling in en/of vrijstand) => geen timeout, knipperfunctie blijft aktief. Na wegrijden en afslaan (dus in versnelling en koppelingshendel los) schakelt het knipperlicht na 6 seconden uit.
Is er bij de eerste keer richting aangeven lang op de richtingsknop gedrukt (timeout 30 sec), dan start er na stoppen en wegrijden ook een timeout van 6 seconden. Bijvoorbeeld bij het stoppen voor een kruising na een uitvoegmaneuvre.
- Lang (> 2 sec.) indrukken van de canceltoets bekrachtigd het ingebouwde relais. De relaiscontacten kunnen als schakelaar voor allerlei toepassingen dienen. Bijvoorbeeld voor het bedienen van een intercom of garagedeuropener (zoals beschreven op powerboxer.de)
Ik rijd nu enkele weken met de modificatie en het bevalt mij uitstekend.
Voor het detecteren van de vrijstand of koppelingshendel moet er 1 aftakking gemaakt worden op de geel/bruine draad van het starterrelais in de zekeringbox. Met de Posi-Tap connector een fluitje van een cent en zonder de originele bekabeling door te hoeven knippen.
Hier nog een paar foto's:
Omgebouwd relais met PosiTap connector
Relais ingebouwd:
Positap connector ingebouwd:
Afhankelijk van de belangstelling wil ik wel een kostenplaatje maken voor ombouw.
Ook ben ik op zoek naar een testrijder die een omgebouwd relais in de praktijk wil uitproberen. Ik heb nog namelijk nog 1 omgebouwd BMW relais liggen.
Het is dan omruilen van je originele relais voor het omgebouwde relais. Voor de testrijder zijn hier geen kosten aan verbonden.
Mocht het toch niet bevallen, dan uiteraard weer omruil naar de oude situatie.
http://www.vipercore.nl/BMW/BMW_Knipperkiller.pdf
Ik wil nog wel eens vergeten om m'n richtingaanwijzers uit te zetten. Tijd voor een elektronische oplossing dus...
Nu is er wel een aantal modificaties op de markt (de Signalminder van Kisan, en een paar zelfbouw oplossingen op powerboxer.de) maar die voldoen geen van allen aan mijn wensen.
Dus maar zelf aan het werk.
M'n gehobby heeft tot de volgende oplossing geleid:
Een microprocessor gestuurde print die in de bestaande knipperrelais-behuizing wordt gebouwd, met de volgende functies:
- Kort (<1,5 sec.) indrukken van de richtingknop geeft een timeout van 6 seconden, waarna het knippelicht wordt uitgezet. Prima voor inhaalmaneuvres en "snelle" bochten.
- Lang (>1,5 sec) indrukken van de richtingknop geeft een timeout van 30 seconden. Voor uit- en invoegen en "langzame" bochten.
- Opnieuw indrukken van dezelfde richtingknop schakelt het knipperlicht uit. Gebruik van de "cancel"knop is dus niet nodig, maar werkt nog wel gewoon.
- Ingetrokken koppelingshendel of vrijstand stopt de timeout, de knipperfunctie blijft dus aktief.
Voornamelijk voor afslaan bij stoplichten. Bij wegrijden vanuit stilstand start een nieuwe timeout van 6 seconden.
Voorbeeld: afslaan op kruising met rood stoplicht; kort indrukken knippertoets, stoppen bij stoplicht (koppeling in en/of vrijstand) => geen timeout, knipperfunctie blijft aktief. Na wegrijden en afslaan (dus in versnelling en koppelingshendel los) schakelt het knipperlicht na 6 seconden uit.
Is er bij de eerste keer richting aangeven lang op de richtingsknop gedrukt (timeout 30 sec), dan start er na stoppen en wegrijden ook een timeout van 6 seconden. Bijvoorbeeld bij het stoppen voor een kruising na een uitvoegmaneuvre.
- Lang (> 2 sec.) indrukken van de canceltoets bekrachtigd het ingebouwde relais. De relaiscontacten kunnen als schakelaar voor allerlei toepassingen dienen. Bijvoorbeeld voor het bedienen van een intercom of garagedeuropener (zoals beschreven op powerboxer.de)
Ik rijd nu enkele weken met de modificatie en het bevalt mij uitstekend.
Voor het detecteren van de vrijstand of koppelingshendel moet er 1 aftakking gemaakt worden op de geel/bruine draad van het starterrelais in de zekeringbox. Met de Posi-Tap connector een fluitje van een cent en zonder de originele bekabeling door te hoeven knippen.
Hier nog een paar foto's:
Omgebouwd relais met PosiTap connector
Relais ingebouwd:
Positap connector ingebouwd:
Afhankelijk van de belangstelling wil ik wel een kostenplaatje maken voor ombouw.
Ook ben ik op zoek naar een testrijder die een omgebouwd relais in de praktijk wil uitproberen. Ik heb nog namelijk nog 1 omgebouwd BMW relais liggen.
Het is dan omruilen van je originele relais voor het omgebouwde relais. Voor de testrijder zijn hier geen kosten aan verbonden.
Mocht het toch niet bevallen, dan uiteraard weer omruil naar de oude situatie.
Laatst gewijzigd door Egel op 28 mar 2012, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: KnipperKiller
Geweldig! Ik ben onder de indruk want -zo kan ik het uitdrukken- in dat electronische vak zou ik geen boterham kunnen verdienen.
Ik zou best als tester willen fungeren maar ik heb de indruk dat een R1200RT met canbus er op dit gebied toch weer anders uit ziet.
Klopt mijn aanname?
gr v Ciske
Ik zou best als tester willen fungeren maar ik heb de indruk dat een R1200RT met canbus er op dit gebied toch weer anders uit ziet.
Klopt mijn aanname?
gr v Ciske
Re: KnipperKiller
Ciske,
Ik heb geen idee wat voor relais er in de 1200RT zit.
Wellicht een ander forumlid die hier iets over kan vertellen?
Ik heb geen idee wat voor relais er in de 1200RT zit.
Wellicht een ander forumlid die hier iets over kan vertellen?
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: KnipperKiller
Ik wil best een tijdje jouw test rijder zijn. Ik begrijp dat dan de running-light functie die ik nu in mijn kisan heb niet meer aanwezig is in jouw huidige schakeling.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- BertL
- 2024
- Berichten: 835
- Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ommen
- Locatie: Ommen
Re: KnipperKiller
Ben heel erg benieuwd wat de kosten zullen zijn. Ook wil ik wel als "testrijder"fungeren.
GrTz
BertL
BertL
Re: KnipperKiller
Bij de komen de knipperlichten direct uit de ZFE, daar zit geen "traditionele" relais meer in.
Het "goede" nieuws is dat de knipperlichten op de volledig softwarematig aangestuurd worden, en elke rechtgeaarde BMW dealeRT enkele instellingen (timeout, duur/lengte, en afstand) voor je kan instellen.
Ik was 1 van de 1e die ooit met Kisan begonnen is (zelfs samengewerkt om software problemen op te lossen), en uiteindelijk gebruikte ik na verloop van tijd niet veel anders dan "same-side on" en "same-side off".
Automatisch uitschakelen doe ik toch liever zelf.
En dan inderdaad een time-out voor als je bij de verkeerslichten stil stond.
(waarom geen remlicht signaal gebruiken, dat lijkt mij net iets handiger )
Het "goede" nieuws is dat de knipperlichten op de volledig softwarematig aangestuurd worden, en elke rechtgeaarde BMW dealeRT enkele instellingen (timeout, duur/lengte, en afstand) voor je kan instellen.
Ik was 1 van de 1e die ooit met Kisan begonnen is (zelfs samengewerkt om software problemen op te lossen), en uiteindelijk gebruikte ik na verloop van tijd niet veel anders dan "same-side on" en "same-side off".
Automatisch uitschakelen doe ik toch liever zelf.
En dan inderdaad een time-out voor als je bij de verkeerslichten stil stond.
(waarom geen remlicht signaal gebruiken, dat lijkt mij net iets handiger )
Re: KnipperKiller
dutchmidiman: remlicht of koppeling/neutraal is een kwestie van smaak denk ik. Koppeling /neutraal gebruik ik zo wie zo, remlicht moet ik bij nadenken en vindt ik voor de achterligger niet zo prettig.
Re: KnipperKiller
Dan zijn we het met elkaar eens dat we het oneens zijn;
Ik gebruik het remlicht veelvuldig om het verkeer achter mij, w.o. bij verkeerslichten en file-vorming, tijdig te waarschuwen dat ze mij zien.
Naast de knipperlichten zijn dat 1 van de weinige lichtsignalen die ik nu eenmaal heb.
Bij een verkeerslicht waar ik moet stoppen, sta ik altijd klaar in de 1e versnelling.
Want ik rem ook nog eens op de motor en schakel vloeiend (al zeg ik het zelf) naar beneden.
Alleen als het verkeer achter mij aanwijsbaar ook gestopt is, sta ik soms in neutraal, mede bepaald door het feit of het verkeerslicht net op oranje-rood geschakeld is.
(oftewel een langere wachttijd te verwachten is)
Want ik wil snel moeten kunnen reageren om mijn veiligheidsruimte op te zoeken, als het er echt op aankomt.
(lees: als ik het idee krijg dat het verkeer achter mij niet tijdig zal stoppen).
Als je kijkt naar de diverse oplossingen die er op de markt zijn (Kisan is de meest bekende), wordt 9-van-de-10 keer het remlichtsignaal gebruikt om de timeout's te regelen.
Was het alleen al omdat sommige BMW's eenmaal slecht het neutraal-signaal doorgeven. :lol:
En zo zie je maar weer, iedereen heeft zo zijn eigen mening en ervaring.
Ik gebruik het remlicht veelvuldig om het verkeer achter mij, w.o. bij verkeerslichten en file-vorming, tijdig te waarschuwen dat ze mij zien.
Naast de knipperlichten zijn dat 1 van de weinige lichtsignalen die ik nu eenmaal heb.
Bij een verkeerslicht waar ik moet stoppen, sta ik altijd klaar in de 1e versnelling.
Want ik rem ook nog eens op de motor en schakel vloeiend (al zeg ik het zelf) naar beneden.
Alleen als het verkeer achter mij aanwijsbaar ook gestopt is, sta ik soms in neutraal, mede bepaald door het feit of het verkeerslicht net op oranje-rood geschakeld is.
(oftewel een langere wachttijd te verwachten is)
Want ik wil snel moeten kunnen reageren om mijn veiligheidsruimte op te zoeken, als het er echt op aankomt.
(lees: als ik het idee krijg dat het verkeer achter mij niet tijdig zal stoppen).
Als je kijkt naar de diverse oplossingen die er op de markt zijn (Kisan is de meest bekende), wordt 9-van-de-10 keer het remlichtsignaal gebruikt om de timeout's te regelen.
Was het alleen al omdat sommige BMW's eenmaal slecht het neutraal-signaal doorgeven. :lol:
En zo zie je maar weer, iedereen heeft zo zijn eigen mening en ervaring.
Re: KnipperKiller
Zit wat in, in je rem-verhaal.
Maar sta je niet in neutraal bij een stoplicht, dan heb je in ieder geval je koppeling ontkoppelt. , tenzij de een automaat is....
Maar sta je niet in neutraal bij een stoplicht, dan heb je in ieder geval je koppeling ontkoppelt. , tenzij de een automaat is....
Re: KnipperKiller
:lol: I like your humor!
Ik ben de halfautomaat op de :)
Maar nu weer ff serieus;
Ja, inderdaad, als ik schat dat het verkeerslicht spoedig zal veranderen, sta ik in de 1e versnelling met koppeling in.
Maar als ik het idee krijg dat het nog wel even gaat duren, sta ik in neutraal.
(PS: Geheel terzijde, ik rij heel zelden langs de rij wachtende auto langs om vooraan te gaan staan wachten bij het verkeerslicht, niet mijn "ding".)
De constructie van de neutraal-stand schakelaar op het blok (is een andere schakelaar dan de versnellingsstand-schakelaar!) is een bekend euvel (op de 11xx-serie) dat deze nog wel eens wil blijven "plakken" (vaak vervuiling), je staat in neutraal maar het lampje op het dashboard gaat niet aan. Wat je soms kan "forceren" door de motor een paar meter heen en weer te rollen in de neutraal-stand.
Ergo, aangezien dat geen 100% betrouwbaar signaal is, zou ik persoonlijk er niet voor kiezen om die als "trigger" te gebruiken.
Echter is het remsignaal ook niet altijd 100% betrouwbaar, de schakelaar in de schakelcluster op het stuur en degene onderaan het rempedaal (microschakelaar met vaantje) hebben ook nog wel eens problemen.
Desondanks ben ik van mening dat een remsignaal meer "universeler" is aangezien je dit signaal met de rechter voet en/of met de rechter hand kan geven.
Een zelfde soort van dilemma heeft KisanTech toendertijd voor gestaan voor wat betreft het programmeren van de SM-5 en de ABS die soms roet in het eten gooide.
Uiteindelijk hebben ze een iets langere time-out gekozen om in de programmeerstand te geraken.
Maar goed, het bovenstaande is allemaal niet zo heel erg van belang, uiteindelijk.
Of het nu het remsignaal is of vrijstand/koppeling-in, het gaat er om dat de auto-cancel uitgesteld kan worden.
BTW; complimenten voor je ontwerp natuurlijk.
Ik ben de halfautomaat op de :)
Maar nu weer ff serieus;
Ja, inderdaad, als ik schat dat het verkeerslicht spoedig zal veranderen, sta ik in de 1e versnelling met koppeling in.
Maar als ik het idee krijg dat het nog wel even gaat duren, sta ik in neutraal.
(PS: Geheel terzijde, ik rij heel zelden langs de rij wachtende auto langs om vooraan te gaan staan wachten bij het verkeerslicht, niet mijn "ding".)
De constructie van de neutraal-stand schakelaar op het blok (is een andere schakelaar dan de versnellingsstand-schakelaar!) is een bekend euvel (op de 11xx-serie) dat deze nog wel eens wil blijven "plakken" (vaak vervuiling), je staat in neutraal maar het lampje op het dashboard gaat niet aan. Wat je soms kan "forceren" door de motor een paar meter heen en weer te rollen in de neutraal-stand.
Ergo, aangezien dat geen 100% betrouwbaar signaal is, zou ik persoonlijk er niet voor kiezen om die als "trigger" te gebruiken.
Echter is het remsignaal ook niet altijd 100% betrouwbaar, de schakelaar in de schakelcluster op het stuur en degene onderaan het rempedaal (microschakelaar met vaantje) hebben ook nog wel eens problemen.
Desondanks ben ik van mening dat een remsignaal meer "universeler" is aangezien je dit signaal met de rechter voet en/of met de rechter hand kan geven.
Een zelfde soort van dilemma heeft KisanTech toendertijd voor gestaan voor wat betreft het programmeren van de SM-5 en de ABS die soms roet in het eten gooide.
Uiteindelijk hebben ze een iets langere time-out gekozen om in de programmeerstand te geraken.
Maar goed, het bovenstaande is allemaal niet zo heel erg van belang, uiteindelijk.
Of het nu het remsignaal is of vrijstand/koppeling-in, het gaat er om dat de auto-cancel uitgesteld kan worden.
BTW; complimenten voor je ontwerp natuurlijk.
Re: KnipperKiller
Dank voor je compliment.
En als je geen auto-cancel wilt, sluit je gewoon de bruin/gele draad niet aan. :)
En als je geen auto-cancel wilt, sluit je gewoon de bruin/gele draad niet aan. :)
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: KnipperKiller
Prachtige techniek en brilliant als je dit zelf kan.Egel schreef:Dank voor je compliment.
En als je geen auto-cancel wilt, sluit je gewoon de bruin/gele draad niet aan. :)
Heb je een bestaande schakeling aangepast, of een hele nieuwe gebouwd?
- PeterKarel
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 01 jan 2010, 21:03
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zevenaar
Re: KnipperKiller
Een mooie oplossing voor de automatische uitschakeling van het knipperlicht.
Ook ik heb de voorstellen op PowerBoxer uitvoerig bekeken, maar tot nu toe hebben die mij niet kunnen overtuigen.
De hier gepresenteerde oplossing lijkt mij zeer bruikbaar.
De discussie met betrekking tot de sturing via de "remlichtschakelaar" of de combinatie "vrijstand/kopeling schakelaar" lijkt mij meer een kwestie van smaak, uiteindelijk is bij stilstand vrijwel altijd de koppeling en/of de vrijstand ingeschakeld.
Overigens is enige voorzichtigheid geboden bij het gebruiken van de spanning (schakeldraad) voor het achterremlicht, deze komt bij de R1150RT met I-ABS (ook wel ABS-III genoemd) direct uit de "ABS" unit en wordt gebruikt om bij uitval van het achterlicht deze functie door het remlicht te laten overnemen.
Ik heb zeker belangstelling voor dit stukje electronica en zou gaarne horen of dit ook aan geïnteresseerden geleverd zou kunnen worden.
Vr. gr. PeterKarel
Ook ik heb de voorstellen op PowerBoxer uitvoerig bekeken, maar tot nu toe hebben die mij niet kunnen overtuigen.
De hier gepresenteerde oplossing lijkt mij zeer bruikbaar.
De discussie met betrekking tot de sturing via de "remlichtschakelaar" of de combinatie "vrijstand/kopeling schakelaar" lijkt mij meer een kwestie van smaak, uiteindelijk is bij stilstand vrijwel altijd de koppeling en/of de vrijstand ingeschakeld.
Overigens is enige voorzichtigheid geboden bij het gebruiken van de spanning (schakeldraad) voor het achterremlicht, deze komt bij de R1150RT met I-ABS (ook wel ABS-III genoemd) direct uit de "ABS" unit en wordt gebruikt om bij uitval van het achterlicht deze functie door het remlicht te laten overnemen.
Ik heb zeker belangstelling voor dit stukje electronica en zou gaarne horen of dit ook aan geïnteresseerden geleverd zou kunnen worden.
Vr. gr. PeterKarel
Re: KnipperKiller
PeterKarel, deze schakeling is zeker niet alleen voor mezelf bedacht.
Geïnteresseerden kunnen altijd contact opnemen. Zoals gezegd, ik heb een extra (omgebouwd) relais liggen dus wat mij betreft kun je die uitproberen.
Als je me pm't kunnen we misschien wat regelen.
Ik zou het zelfs een hele eer vinden als er meer "KnipperKillers" in dienst komen.
Kosten: Opgebouwde en geprogrammeerde print 35 Euro. Dit is inclusief verpakking en verzendkosten.
Kosten voor eventuele inbouw 20 Euro.
Als er dan nog iemand zou willen helpen bij het maken van een korte handleiding, zou dat helemaal fantastisch zijn. Daar ben ik namelijk niet echt een ster in.
Ik heb geen idee of dit "handelen" mag op het RT forum, het is namelijk niet mijn bedoeling om commercieel bezig te zijn.
Als het niet mag wordt ik vast wel op de vingers getikt.
Geïnteresseerden kunnen altijd contact opnemen. Zoals gezegd, ik heb een extra (omgebouwd) relais liggen dus wat mij betreft kun je die uitproberen.
Als je me pm't kunnen we misschien wat regelen.
Ik zou het zelfs een hele eer vinden als er meer "KnipperKillers" in dienst komen.
Kosten: Opgebouwde en geprogrammeerde print 35 Euro. Dit is inclusief verpakking en verzendkosten.
Kosten voor eventuele inbouw 20 Euro.
Als er dan nog iemand zou willen helpen bij het maken van een korte handleiding, zou dat helemaal fantastisch zijn. Daar ben ik namelijk niet echt een ster in.
Ik heb geen idee of dit "handelen" mag op het RT forum, het is namelijk niet mijn bedoeling om commercieel bezig te zijn.
Als het niet mag wordt ik vast wel op de vingers getikt.
Re: KnipperKiller
De handleiding kan hier http://www.vipercore.nl/BMW/BMW_Knipperkiller.pdf gedownload worden.