Led verlichting

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Led verlichting

Ongelezen bericht door Benji »

Laats was ik wat aant surfen en kwam ik http://www.gvautostyling.eu tegen, ligt bij mij in de buurt in Bilzen. Hier vind men lampen om mist, dim en grootlicht te vervangen door ledlampen. Heeft hier iemand ervaring mee??
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Inspector Gadget

Re: Led verlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb er wel eens naar gekeken vwb dimlicht e.d. maar ik ben voorlopig van mening dat je voor dim- en grootlicht toch wel een flinke LED-lamp nodig hebt zoals degene van ClearWater.

En dus waarschijnlijk een LED vervangingslamp zoals op die link diverse soorten van zijn aangegeven, niet volstaat.
Meer een showelement dan een daadwerkelijk (lees: goede) vervanging van een (bijvoorbeeld) H7 gloeilamp van 55 watt, in mijn optiek.

Als ik kijk naar mijn Clearwater lampen (Krista & Glenda), schat ik in dat je moet denken aan een 10 ~ 15 watt LED lamp voor dimlicht en 35 watt LED lamp voor grootlicht.
Naast de juiste optica (lees: opbouw van de reflector, lenzen e.d.) om dit licht vergelijkbaar te bundelen.
Dan volstaat, althans in mijn optiek en ervaringen, niet het slechts vervangen van de gloeilamp door een led-lamp.
Zeker als ik dit vergelijk met "echte" groot- en dimlicht lampen specifiek hiervoor ontworpen op basis van led, dan zie je de lenzen, reflectors en ook de koellichaam (de lampbehuizing is vaak gelijk ook het koellichaam want dergelijke hoogvermogen leds worden heel erg warm)

Maar "proof me wrong" ondanks mijn 8 jaar ervaring met LED-verlichting en hun toepassingen. ;)
Ik ben hierin graag verkeerd en probeer mij goed op de hoogte houden en heb niet veel echt goede oplossingen gevonden, anders dan een beperkt aantal.
Gebruikersavatar
Heavy-NL
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Led verlichting

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

Mooi, een deskundige over led verlichting op het forum :)

Mijn vraag is eenvoudig, welke led vervangingslampen zijn er voor de gloeilampen in het achterlicht en de knipperlichten in de spiegels
van een R1100RT en waar koop ik die? En ja ik weet dat er hele mooie complete sets te koop zijn maar de prijs daarvan bevalt me niet.
De redenen dat ik daar led in wil zijn:

* Gaan minder snel kapot
* Ik wil meer licht dan nu (wow, een kaarsje)

Alvast heeel heeel hartelijk dank voor de info.

Gr. Ruud.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Inspector Gadget

Re: Led verlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Voor het achterlicht heb je m.i. een aantal keuzes, daarmee voorkom je ook ABS-problemen (zo is het ontwerp van de motor-elektronica nu eenmaal)

- WhiteLight oplossing, waarmee je de gehele achterlicht-unit compleet vervangt door een LED-unit, inclusief knipperlichten.
Niet goedkoop, en niet iedereen vindt het even zo fraai maar werkt wel.
Het aansluiten van bedrading kan soms wat lastig zijn, maar dat is gewoon ff een weetje hoe je het precies dient te doen.

- Zwaardere gloeilamp plaatsen. Is zeer kosten-effectief.

- Led-lampen van RoadRocketeer.
Zijn heel moeilijk aan te komen, maar geeft wel hele goede verlichting.

- Plaatsen van de BWM Deluxe LED rearlight.
Niet goedkoop, en is een "3e" remlicht voor wat betreft de montage.


Wat betreft de knipperlichten, ben ik na diverse experimenten gestopt, ik was ontevreden over het resultaat.
Daarnaast, als je LED gloeilamp-vervangers gaat gebruiken ga je ook problemen krijgen met het te snel knipperen van je knipperlichten (verplichte maatregel ter indicatie van lampen-defect), tenzij je belastingweerstanden monteert. (die dus weer warm worden, etc)
Naar verluid heeft WhiteLights daar ook oplossingen voor, maar heb ik alleen opnames van gezien en niet in het echie.
Resultaat viel mij een beetje tegen.
Maar nu heb ik geen -1100- meer maar een -1200- en dan kijk je toch anders naar bepaalde oplossingen die je niet kent en/of niet kan gebruiken op je eigen fiets.

Algemeen gesproken, LED gloeilamp vervangers werken niet tot slecht omdat er nu eenmaal vrijwel geen of helemaal geen reflectoren in de behuizing zitten waar normaal gesproken de gloeilamp zit.

Belangrijke tip: Kijk bij LED gloeilamp vervangers niet alleen 's avonds maar vooral overdag en dan vooral bij heel veel zonlicht.

En dat ik niet alleen sta in mijn conclusies en ervaringen:
http://www.webbikeworld.com/lights/
http://www.webbikeworld.com/Motorcycle- ... icles/led/
http://www.webbikeworld.com/lights/led- ... torcycles/
Gebruikersavatar
Heavy-NL
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Led verlichting

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

Hallo dutchmidiman,

Heel hartelijk dank voor je zeer uitgebreide en deskundige antwoord. Hier kan ik wat mee.
Ik ga denk ik maar sparen voor de vervangende unit(s). Is ook wel weer wat waard want nu
weet ik vaak niet wat ik voor mijn verjaardag moet vragen. (duurt nog wel even :( )

Gr. Ruud.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Dave

Re: Led verlichting

Ongelezen bericht door Dave »

Mijn 5 centen:

De vervangende unit die ik heb gemonteerd is mijn favoriete oplossing. De lichtopbrengst is echt geweldig, ook het licht overdag vind ik beter dan het was. Dat het op mijn motor niet de mooiste oplossing is qua looks neem ik maar op de koop toe, veiligheid gaat tenslotte voor. Eerst was de oplossing overigens nog lelijker maar dat is nu opgelost (lees anders ook dit topic door).

's Avonds is de lichtopbrengst overigens dramatisch beter. Ik heb zelfs al gehoord dat ik moest waarschuwen voor ik ging remmen zodat er een zonnebril opgezet kon worden...

Ben er zeer tevreden over, kortom.
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Led verlichting

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Je zou met krachtige LED's kunnen werken indien je een lens gebruik, zie K1600 deze projecteren tegen een beweegbare spiegel welk de bundel richt. Achter deze lens zou je een LED kunnen plaatsen. Ik heb met LED'S gewerkt welk een vermogen hadden van 50 watt, moet zeggen veel licht maar ook veel warmte wat deze LED's produceren. Deze LED's werden ook actief als passief gekoeld anders zou de brandduur wel erg kort worden. Een gewone halogeen lamp schijnt ook niet recht vooruit maar word gebundeld door het lamphuis. Persoonlijk zou ik het ook mooi vinden een led unit maar dan moet er wel een andere lamphuis. Misschien is de volgende generatie RT's ook uitgerust met adaptive LED of Xenon ... Ik hoop het. _004
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Inspector Gadget

Re: Led verlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik denk zeker dat LED verlichting aan ook de voorzijde te verwachten valt binnen niet al te lange tijd.
Naast de warmte, uni-directioneel (bundel versus halogeen, dus inderdaad, lenzen of andere optics zullen noodzakelijk zijn), stuurelektronica en ultimo ook de kosten zullen daarin belangrijke factoren zijn.
En natuurlijk het stroomverbruik. (soms inherent waardoor er zoveel warmte ontstaat).

Bij de Krista's zou het naar verluid 12 watt LED's zijn, waarvan er dan drie in 1 behuizing zitten.
Qua lichtopbrengst spreekt de fabrikant over een vergelijk van 180 watt halogeen. (in de hoogste stand)
Stroomverbruik zou 4 watt zijn in de laagste stand, en 36 watt in de hoogste stand.
De Glenda's zou het naar verluid 4 watt LED's zijn (ook 3 stuks per lamp), totaal dus 12 watt LED power, en dan vergelijkbaar met 50 watt halogeen.
En 12 watt stroomverbruik.

Ik heb nog geen goed vergelijk met de Glenda's kunnen maken in het donker, maar wat ik zoal zie, zijn ze behoorlijk krachtig in hun hoogste stand en lijkt het inderdaad vergelijkbaar met het dimlicht, qua lichtsterkte.
(en de Krista's moet ik nog monteren)

Kortom, het zal een kwestie van tijd en (lagere) kosten zijn, maar (OEM) LED-verlichting zal gemeengoed gaan worden.

Zo zit de navolgende LED in mijn tuinverlichting, waarbij 3 lampen meer dan voldoende licht geven;
[youtube]BkUGNtYKasU[/youtube]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Heavy-NL
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Led verlichting

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

WOW, daar komt een bak met licht uit... Waar koop je dat soort led's?
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Inspector Gadget

Re: Led verlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ze geven inderdaad een enorme bats licht, worden nauwelijks warm, en ik ben er nu maanden later, nog steeds heel tevreden mee.
Wat betreft de lampen, Conrad Electronics verkoopt ze, en mijn "lokale" FitIT (http://www.fixet.nl/) verkoopt ze soms met flinke korting. (39,95 euro per stuk, anders 69,95 euro per stuk)
Ik heb een flinke voorraad aangelegd, zodat elke gloeilamp die nu defect raakt, vervangen kan worden. _005

Bij Conrad:
Bestnr.: 578186 - 89 [Fabrikantnummer: 231102]
Bestnr.: 578185 - 89 [Fabrikantnummer: 231101]

PS: Deze 10 watt uitvoering is er ook in 1 maatje groter en dan 30 watt (!), maar daar is dan de prijs ook naar.
Is meer bedoelt als gevelverlichting voor gebouwen.

Als je naar losse Power LEDS kijkt;
http://www.leds-buy.nl/componenten/powe ... -watt.html
Heb je nog wel stuur-elektronica nodig cq. voeding.
Gebruikersavatar
Heavy-NL
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Led verlichting

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

Bedankt voor alle info. Afgelopen zondag nog eens nagedacht en besloten om toch een complete vervangingsunit te kopen.

Dus gelijk de kogel door de kerk en via de webwinkel bij Whitelights de unit besteld. Ben erg benieuwd. :)

Het is de witte geworden omdat deze de beste lichtopbrengst heeft en zoals eerder in dit topic vermeld, veiligheid voor alles ;)
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Inspector Gadget

Re: Led verlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Prima keuze, die gaat je goed bevallen.

Ik had je graag een Road Rocketeer setje verkocht (splinternieuw, geschikt voor de -1100- en -1150- inclusief de RS uitvoering) maar ik schatte ook al in dat je voor de WhiteLights oplossing zou gaan. ;)
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”