remlicht op topkoffer

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
ad-bmwtje
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 jan 2009, 17:04
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Someren eind
Locatie: someren eind

remlicht op topkoffer

Ongelezen bericht door ad-bmwtje »

hallo

ik wil een remlicht op mijn topkoffer monteren,heb een 1200 rt van een jaar oud.

kan dat zomaar of moet ik er een speciale stekker voor hebben.

en zijn er waterdichte remlichten in de handel.

groeten Ad
Inspector Gadget

Re: remlicht op topkoffer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Met CAN-bus kan het niet altijd "zomaar".

1 Onderdeel van dat CAN-bus is de lampen-defect controle.
Als er een lamp defect raakt, neemt een andere lamp die functie over.
Nadeel: Als je extra verlichting gaat aansluiten (bij. parallel) detecteert CAN-bus dit en geeft een lampen-defect (met richtingspijl) op je dashboard.
Bijvoorbeeld als je elke keer remt.

Een andere ontwerp-keuze op de -1200- is dat er wel twee gloeilampen in je achterlicht zitten, maar beide rem- en dimlicht zijn (dus gelijktijdig, en niet per lamp!), en zelfs elk ook maar 1 gloeidraad (en contact) hebben.

Dimlicht wordt gesimuleerd door een lage(re) spanning op beide gloeilampen die ook nog eens heel snel aan-en-uit gezet wordt (gemoduleerd), en de volledige 12 volt voor als je de remmen bedient.
Er is dus maar 1 signaal die naar je rem/dimlicht-lampen gaat!

In de praktijk kan je dit wel oplossen met een niet-OEM 3e remlicht;
Het signaal voor het dimlicht moet je dan halen uit de accessoires-aansluiting die achterin de bips (links én rechts) van de -1200- ligt.
(die schijnt er van fabriekswegen altijd al te liggen maar niet aangesloten aangezien de accessoiresaansluiting achter een optie is).

Het signaal van het remlicht kan je dus eenvoudig van het signaal naar de achterlichten gebruiken.

Ik adviseer Posi-Taps te gebruiken, dan "rommel" je het minst aan de bekabeling, met de minste kansen op (ver)storingen.

Ikzelf heb voor BMW's (USA) eigen oplossing gekozen, waarbij zij een 3e remlicht ontworpen hebben voor diverse BMW's (w.o. de -1100- en de -1200-) met verloopkabels en hun "speciale" stekkers.

-1100-
dimlicht-aan.jpg
-1200-
BMWDeluxeLEDtoprack-3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: remlicht op topkoffer

Ongelezen bericht door 1-handed »

zou ik dezelfde op kunnen gebruiken om evt. het 3e remlichte te bruiken in de K 1600 GTL koffer




wat is dit toch een erg behulpzaam RT-forum Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: remlicht op topkoffer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@1-handed;
Ik weet niet of ik je vraag goed begrepen heb. _001

Bij de K1600-serie is het achterlicht volledig in LED's uitgevoerd zover ik had zien.
(ik heb de REProm niet voor de K1600-serie, die schaf ik pas aan als ik de motor heb, dus, ooit, ooit, wellicht. _005)
Dus bij de K1600 zal de electronica al "ingesteld" zijn op gebruik van LED's (ook van de topkoffer).
Alleen de vraag is hoe de LED's op de K1600 worden aangestuurd, van het achterlicht en met name van het 3e remlicht op de k1600 topkoffer.

Als dat een 2-polige aansluiting is, zou het zo maar kunnen zijn dat dit op de -1200- zonder verdere modificaties kan gaan werken. _001

Is het een 3-polige aansluiting dan zal m.i. dezelfde "truuk" toegepast kunnen worden als bij de BMW Deluxe rear LED Light (die ik hierboven aanhaalde), dimlicht via accessoiresstekker achterin en remlicht via de bestaande aansturing naar de gloeilampen.

Als ik je vraag goed begrepen heb, althans. _001
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: remlicht op topkoffer

Ongelezen bericht door 1-handed »

Ja je hebt mijn vraag helemaal goed begrepen _004

Heb de koffer uitelkaar liggen i.v.m. het spuiten van de deksel
Ben de kabelboom die er aanzit aan het uitzoeken
Er zit een 2 polige stekker die heb ik even aan de binnen verlichting gehad om de draaden te vinden en het werkt
Het remlicht is inderdaad LED
Dus dat moet goed komen , een leuk projeckt voor komende winter
Eerst maar even wachten tot die omgebouwd is en daarn eerst maar RIJDEN
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”