Beschamende vraag over welk lampje nu hoort te branden.

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
DerKaiser

Beschamende vraag over welk lampje nu hoort te branden.

Ongelezen bericht door DerKaiser »

Afbeelding

Ik ben bezig met het ombouwen van mijn r1200rt-P en ga nu beginnen met de lampen. Die doen namelijk raar en een lichtknopje [behalve voor groot licht] zie ik ook al niet. Het is me wat! 8)

Wat zijn de juiste namen voor de lampjes van links naar rechts? In het nederlands en duits [i.v.m. de aansluitschema's].
Is het [1] stand licht {stadslicht} [2] Abblend licht {dimlicht} [3] Fernlicht {grootlicht} [4]Abblend licht {dimlicht} [5] Stand licht {stadslicht}?

Overige trieste vragen:
  • Staat bij een R1200RT altijd de dimlichten of stadslichten aan
    Wie weet wat [D] Stand licht II is?
    Ik zie op de foto's van handvaten geen licht knopje. Waar hoort dat te zitten.
Groet,
Robbert
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Beschamende vraag over welk lampje nu hoort te branden.

Ongelezen bericht door Snellecees »

Robbert,

Bij mijn R1150RT brand het dimlicht altijd en kan ik ook alleen maar het groot licht aan of uitschakelen en dat zal bij de 1200 ook wel zo zijn. En in dat geval zul je daar ook geen schakelaar voor vinden

Groet
Cees
Habeve

Re: Beschamende vraag over welk lampje nu hoort te branden.

Ongelezen bericht door Habeve »

DerKaiser schreef:Afbeelding

Ik ben bezig met het ombouwen van mijn r1200rt-P en ga nu beginnen met de lampen. Die doen namelijk raar en een lichtknopje [behalve voor groot licht] zie ik ook al niet. Het is me wat! 8)

Wat zijn de juiste namen voor de lampjes van links naar rechts? In het nederlands en duits [i.v.m. de aansluitschema's].
Is het [1] stand licht {stadslicht} [2] Abblend licht {dimlicht} [3] Fernlicht {grootlicht} [4]Abblend licht {dimlicht} [5] Stand licht {stadslicht}?

Overige trieste vragen:
  • Staat bij een R1200RT altijd de dimlichten of stadslichten aan
    Wie weet wat [D] Stand licht II is?
    Ik zie op de foto's van handvaten geen licht knopje. Waar hoort dat te zitten.
Groet,
Robbert
De opeenvolging van lampen is juist (1 t/m 5)
Bij contact aan branden de stadslichtlampjes (parkeerlicht)
Bij draaiende motor branden de dimlichtlampen.
De enige knop voor het licht zit op het linker armatuur en is alleen voor schakelen tussen groot en dimlicht en lichtclaxon (seinen)

[groet]
Harald
-1200-
Inspector Gadget

Re: Beschamende vraag over welk lampje nu hoort te branden.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op de -1200- gaan beide stadslichten (vrijwel) gelijk branden zodra je het contact aan zet.
Er is geen schakelaar voor de stadslichten en je kunt deze alleen maar uitzetten door het contact van de motor volledig uit te zetten.

Het dimlicht gaat pas branden als de motor loopt.
Het dimlicht kan je dus niet uitzetten, anders dan de motor af te zetten met het contact-slot/nood-knop.

Er zit links op het handvat van de -1200- een lichtschakelaar en die kent 3 standen;
Middenstand (dat is de default stand) is dimlicht.
Onderste stand (veer-geladen): seinen met grootlicht
Bovenste stand: grootlicht aan.

Kijkende naar het elektrische schema van de -1200-, gaan deze schakelaar (en vrijwel alle schakelaars) direct naar de ZFE, en zijn de lampen (zonder tussenkomst van de schakelaars!) ook direct aangesloten op de ZFE.
DerKaiser

Re: Beschamende vraag over welk lampje nu hoort te branden.

Ongelezen bericht door DerKaiser »

Bedankt allemaal!

In mijn tijd had je voor alles een knopje [Ik voel me oud].

Morgen de boel weer in elkaar zetten!
Inspector Gadget

Re: Beschamende vraag over welk lampje nu hoort te branden.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik begrijp wat je bedoelt!
Maar schroom niet om een vraag te stellen, er zijn vele die je zullen willen helpen.

PS; De -1200- is een halve computer op 2 wielen, als je echt met de bedrading aan de slag wilt gaan, kan het wellicht raadzaam zijn om de Haynes handleiding aan te schaffen. Vooralsnog 1 van de weinige plekken waar ik de elektrische bedradingschema's van de -1200- tegen gekomen ben.
Hoewel je kunt afvragen hoeveel je aan dat gedeelte hebt, aangezien vrijwel alles direct op de ZFE aangesloten is.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”