Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Gisteravond bij het wegrijden liet ik de motor afslaan :oops: Na herstart ging gelijk een indicator branden op het dashboard: koplamp stuk. Eén van de twee H7's heeft de geest gegeven, en ik wil ze nu dus maar gelijk allebei vervangen.
Op de -1150- ooit eens Philips MotoXP (.?.) geplaatst, en daar was ik best tevreden over. Ik zoek een lamp waar véél licht uit komt, maar xenon of blauw licht hoeft echt niet. Er is van alles te koop, en ook in allerlei prijsklassen.

Nog tips, suggesties, do's & don'ts ??
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Inspector Gadget

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De Philips MotoVision serie schijnt goed te zijn qua licht;
http://www.philips.nl/c/koplampen/28486 ... MER%3Dtrue

Als je vaak een defecte lamp hebt, kan je overwegen de Extra Heavy Duty versie te gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Als je vaak een defecte lamp hebt, kan je overwegen de Extra Heavy Duty versie te gaan gebruiken
Ik heb deze motor pas een half jaar, en weet dus (nog) niet of ze vaak stuk gaan.........
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

ik heb de MotoXP lampen erin.
Geven een puist meer licht en doen het nog steeds.

Merkte vroeger met de auto dat mijn lampen 1 a 2 keer per jaar moest vervangen.
Heb toen ook speciale lampen erin gezet en die zijn daarna nooit meer stuk gegaan.
Dus goedkoop was duurkoop.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door HansD »

Gerbert,
De koplampen op de -1200- gaan opvallend vaak stuk bij het starten en bijna nooit onderweg als ze in bedrijf zijn. Het lijkt erop dat de koplampen vaak stuk gaan als je voor de 2e keer start. Waarom weten we niet, maar meerdere mensen herkennen dit en hebben dit wel eens gehad.
Wat ik tegenwoordig doe als de motor niet meteen start (gebeurt maar af en toe) is: contact weer uit, contact opnieuw aan, en dan pas herstarten. Het zegt verder nog niks, maar ik heb sindsdien geen kapotte koplamp gehad en had er daar voor gemiddeld 2 per jaar nodig.
Ik heb er ook geen theorie of uitleg bij, misschien is het puur toeval, maar doe je voordeel er mee....

HAns
Inspector Gadget

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

H7 lampen worden flink warmer versus de ( -1100- ) H4 lampen.
Daarnaast blijken H7 koplampen vaak veel plastic delen te bevatten, in plaats van glas, metaal e.d. (vandaar ook de
Dus warmteafvoer zal bij een H7 heel belangrijk zijn.

Ik denk dat HansD een goed punt heeft, elke keer als de lamp uit en weer aan gaat kortstondig na elkaar, is dat een flinke thermische belasting op de gloeidraad.
Tel daarbij op het trillen bij het starten, en dat lijkt mij althans, een funeste combinatie.

Nu doe ik dat sowieso zal, want ik wacht de zelf-test van de -1200- altijd helemaal af voordat ik start.
Te kort na elkaar proberen te starten kan ook je accu onherstelbaar beschadigen. (diepte-ontlading)

Andere reacties die je op het RT-forum zult vinden zijn weerstandsdraad (= spanningsval, dus minder fel branden van je koplamp) of hele goedkope lampen (hebben vaak een dikkere gloeidraad) maar dan soms met de consequentie van minder licht, denk ik. _001

Even wachten na het uitzetten of uitgaan van de motor, voordat je weer een startpoging doet, lijkt mij een gouden tip.

PS: Ter info, Philips test en ontwerpt zijn voertuig-lampen nog steeds op 12 (en een beetje) volt, ondanks dat voertuigen al langer hogere boordspanning (richting de 14 volt en soms zelfs hoger) gebruiken.
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Ik heb net mijn 2 de lamp vangen, met 28k op de teller, de eerste is 2 maanden geleden kapot gegaan.
En ja ook bij het starten. Originele lampen : Osram 64210 h7u _004
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Erikh

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door Erikh »

Toch wel grappig, mijn linkerlamp ging dit jaar gewoon tijdens het rijden kapot, ineens zag ik het symbooltje oplichten.
Dan is het toch wel prettig als je 2 koplampen hebt!
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ergens in de schuur had ik nog een -merkloos- H7 lampje liggen, die is inmiddels geplaatst (wat een Oia -klusje is dat, echt goed bereikbaar :roll: ). Er kwam overigens een Philips lampje uit.
Nu dus geen waarschuwingen meer in beeld, en van het weekeinde maar eens richting Halfords of een webshop.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Gerbert,

Ik heb voor mijn auto in Duitsland via Ebay lampen besteld voor bijna de helft van de prijs als bij Halfords voor dezelfde lampen.
Dus ga even lekker surfen op het net en het scheelt je euro's

Richard
Kees Jan

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Enige tijd geleden bij 23000 km de eerste lamp stuk, vervangen door de originele Osram. Afwachten wat er gebeurt.
Is inderdaad een K-klus, bij de volgende defecte lamp haal ik de kuip er gedeeltelijk af.

Groet,
Kees Jan
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

beemerrichard schreef:Gerbert,

Ik heb voor mijn auto in Duitsland via Ebay lampen besteld voor bijna de helft van de prijs als bij Halfords voor dezelfde lampen.
Dus ga even lekker surfen op het net en het scheelt je euro's

Richard

XP moto bij Motoport is 22,95
XP moto bij Autoteileman in Duitsland 14,95
Weet even niet hoeveel de verzendkosten dan precies zijn maar op 2 lampen bespaar je 16 euro minus de verzendkosten dan.
Je kan natuurlijk ook gewoon naar Duitsland rijden en ze ophalen.
Maar je ziet dat even surfen veel geld kan schelen.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Binnenkort toch maar even langs de dealer voor uitlezen: net toen ik startte ging weer de rechter lamp stuk.
Misschien dat er ergens iets meer aan de hand is dan alleen slijtage van de gloeidraad.....
Ben wel heel blij met twee koplampen ;-)

Sent from my HTC One X aan alle forumleden
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Inspector Gadget

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als eerst je linker en daarna je rechter gloeilamp defect raken, kan het ook branduren zijn.

Een Halogeen lamp heeft circa 2000 branduren.
Stel dat je 2 uur per dag op-en-neer toert naar je werk.
Je werkt 5 dagen in de week, dus 10 branduren per week.

Dan is een simpele rekensom dat de lamp na 200 dagen mogelijk defect zou kunnen raken.
In een jaar heb je ongeveer 200 werkzame dagen, minus vakantiedagen, feestdagen etc.

Kortom, het is niet geheel vreemd dat in een jaar een lamp defect zou kunnen raken, als je dat baseert op branduren.

Qua lichtopbrengst is de XP Moto van Philips wat mij betreft nog steeds de beste.

Philips heeft een goede service.
Als je kunt aantonen dat de lamp erg kort is meegegaan kun je garantie claimen, naar verluid.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Als eerst je linker en daarna je rechter gloeilamp defect raken, kan het ook branduren zijn
Helemaal mee eens, daarom wilde ik ook ze allebei gaan vervangen. Maar omdat ik nog een bolletje (merkloos, branduren onbekend) had liggen die maar 'even' geplaatst om toch weer beide lichten te hebben. En die is nu stuk _002
Overigens gebeurde het nu bij een gewone start, zonder verdere gekkigheden
Is inderdaad een K-klus, bij de volgende defecte lamp haal ik de kuip er gedeeltelijk af
Gaat dat helpen dan ?
Volgens mij zijn het vooral framedelen en het stuur die in de weg zitten, en ik neem aan dat je niet zó ver gaat met demonteren :roll:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Kees Jan

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Gaat dat helpen dan
Dat weet ik nog niet, het lijkt mij van wel, je kan je handen wat makkelijker bewegen.

Groet,
Kees Jan
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Heb het zelf drie keer gehad in het begin dat er een koplamp doorbrand na het direct weer starten na afslaan bij de eerste start.
is inderdaad een typisch 1200rt dingetje, hoor het erg vaak en bij andere merken/types juist niet...
geef tegenwoordig direct na aanslaan even een dot gas en daarna blijft de motor heel mooi stationair draaien. slaat sinds ik dat doet ook niet meer af direct na de start.
Sta je nog stil bij het begin van een rit, wacht dan even na het uit en aanzetten van het contact voor de volgende poging.

Slaat hij echter bij een stoplicht af, dan zul je geen tijd hebben om dit te doen en start je zo snel mogelijk. Dit is dan ook zo'n momentje om naar nieuwe lampen uit te kijken want het gaat meer fout dan goed.

met het verwijderen van het plastic wordt het niet meer toegankelijker. De linker gaat eigenlijk best, maar de rechterlamp geeft meestal een stevige uitroep en in ieder geval weer eens bloed aan je hand.

De laatste keer de lampen bij van Harten laten vervangen (was in de buurt); hoe doen jullie dat nou vroeg ik.
Nou, op dezelfde manier als je zelf al aangaf was het antwoordt, vaak ook inclusief een pleistertje...
Gaat daar wel razend snel, had de koffiebeker nog niet leeg en hoefde alleen de prijs van de lampen te betalen _004 .
dus als je ze tóch bij de motorzaak koopt, laat ze er dan gewoon door een ander inzetten

[groet] , Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Terr

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door Terr »

Halloo,

Is er nog geen vervangende H7 LED-lamp met canbussysteem verkrijgbaar op de markt ?
Zo ja heeft daar iemand ervaring mee?

Terr
Inspector Gadget

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er worden wel eens "made in China" H7 LED lampen aangeboden, maar die halen het qua lichtopbrengst bij lange na niet vergeleken met een standaard Halogeen lamp.

Bij de vierwielige zie je ook nog niet zo heel veel LED-koplampen (voornamelijk dus dimlicht), want het is vrij kostbaar.
Hoogvermogen LED's, herontwerp van de armatuur, geregelde voeding, koellichamen, type-goedkeuring en E-keur, etc.

Ik denk dat er een revolutie/evolutie nodig is, net als bij Xenon toentertijd;
Xenon kwam als optie op de hogere klasse vierwielige, daarna ook op de rest, en daarna als after-market.

Als ik kijk naar de ClearWater lampen, qua afmetingen, koellichaam, elektronica e.d., en de prijs, is er nog een lange weg te gaan.
Habeve

Re: Welke H7 voor mijn r1200rt ?

Ongelezen bericht door Habeve »

Ik gebruik zelf de Osram Longlife H7's
Interesse? Even een PB'tje

[groet]
Harald
-1200-
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”