Vervangen koplamp

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Kees Jan

Vervangen koplamp

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Deze week na 29000 km plofte mijn rechter koplamp. Vandaag een nieuwe gehaald maar kreeg deze er niet in zonder de lamp aan te raken en een stevige bloeding op te lopen.
In alle wanhoop het rechter kuipdeel gedemonteerd, en hopla, alle ruimte en zicht om de lamp eenvoudig te wisselen. _004

Groet,
Kees Jan
Snipes

Re: Vervangen koplamp

Ongelezen bericht door Snipes »

Dat is echt een verschrikkelijke klus _003
Kees Jan

Re: Vervangen koplamp

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Nu dus niet meer. :D

Groet,
Kees Jan
Snipes

Re: Vervangen koplamp

Ongelezen bericht door Snipes »

Nee kost iets meer moeite maar daar heb je veel plezier van, heb dit zelf nog nooit zo gedaan maar ga het zeker proberen mocht het zover zijn. Onlangs bij Motoport was de monteur ook erg moeilijk aan het doen maar vrij rap voor elkaar, zal wel handigheid zijn denk ik.
doov650

Re: Vervangen koplamp

Ongelezen bericht door doov650 »

Snipes schreef:Nee kost iets meer moeite maar daar heb je veel plezier van, heb dit zelf nog nooit zo gedaan maar ga het zeker proberen mocht het zover zijn. Onlangs bij Motoport was de monteur ook erg moeilijk aan het doen maar vrij rap voor elkaar, zal wel handigheid zijn denk ik.
Het kuipdeel zit maar met 4 boutjes vast. Zorg wel dat je torx sleutels in huis hebt, anders krijg je ze niet los.
Plein69

Re: Vervangen koplamp

Ongelezen bericht door Plein69 »

Is idd een handigheid die je door het te doen krijgt.
Op mijn werk eten twee 1200's H7 lampen.
eerste paar keer was het klooien met zaklamp etc. Dit mede omdat ik niet zulke kleine handen heb.
Maar daarna werd het een handigheid waarvan collega's wisten dat ik hem had.
Stond dus vaak lampen te wisselen.

Na een paar keer heb je hem onder de knie of inderdaad even het kuideel er omheen weghalen en je hebt ruimte.
(Dit mocht niet van garage ivm de extra accu, zekeringen en bedrading.)

Richard
Gebruikersavatar
BenR1250RT
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Vervangen koplamp

Ongelezen bericht door BenR1250RT »

Gisteren 2 nieuwe koplampen gemonteerd, eentje was na 6 jaar stuk en ik heb meteen beide lampen vernieuwd.

Wat mij opviel is dat de rechterlamp moeilijker bereikbaar was dan de linker koplamp. Links was met 3 minuutjes vervangen en de rechter koplamp heeft 2 keer zo lang geduurd. Ik vond het een eenvoudig klusje.

Bij de motorrijders met worstenvingers kan ik wel voorstellen dat het niet lekker gaat. Zelf heb ik geen kleine handjes, maar heb daar dus geen problemen mee gehad.

Dus beste motorvrienden, rustig kijken hoe het e.e.a. in elkaar zit en dan is het best te doen.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Vervangen koplamp

Ongelezen bericht door Dingeman »

Hoi,

Inderdaad, lampen verwisselen is dikwijls niet van gemakkelijkste klusjes. Volgens het instructieboekje dien je om op een R1200RT de richtingaanwijzerlampjes in/op/aan de spiegelhuizen te verwisselen gebruik te maken van een stukje boordgereedschap. En wel de schroevendraaier met het torx uiteinde. Blijkt bij mij toch dat deze "torxdraaier" te kort is. Je komt niet bij het torxschroefje. Indien je onderweg bent, toch knap lastig.

Gr. Dingeman
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Vervangen koplamp

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Vanmiddag beide lampen vervangen voor Philips +100 % lampen. Ging links inderdaad veel makkelijker, dacht zelf dat dat kwam omdat je dat met de rechte hand doet (en ik ben rechts). Denk dat het de volgende keer sneller gaat .. Ben benieuwd naar de lichtopbrengst.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Vervangen koplamp

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Eric,

houd er wel rekening mee dat nu je lampen hebt met een veel hogere lichtopbrengst, deze qua levensduur érg veel korter mee gaan dan de standaardlampen, dus je zult vaker de lampen moeten vervangen)
Bij de auto gingen de fabrieks (toyota) lampen nooit stuk, met de philips extreme lampen gingen deze nooit langer mee dan bijna exact 15.000 km. (rij altijd met licht aan, dus makkelijk te controleren)
Tijdens diverse contacten met Philips werd ook medegedeeld dat een hogere lichtopbrengst evenredig is met een kórtere levensduur. Het is het één of het ánder...
Ik vind trouwens dat de normale H7 lampen bij de 1200rt al zat licht geven.

[groet] , Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Vervangen koplamp

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Hoi,

Willem, dank voor je feedback, had ik niet bij stilgestaan .., echter als ze het 15 dkm uithouden dan is dat wel te overzien voor mij. Kan ik tevens wat vaardigheid ontwikkelen mbt het vervangen van de lampen :D

Misschien waren de oorspronkelijke lampen aan het eind van hun Latijn, of is het zicht minder door het aantal jaren (doel nu niet op de motor ... _005)

Groet,
Eric
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”