Xenon out?

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Ik neem xenon . . .

Ja
28
30%
Nee
66
70%
 
Totaal aantal stemmen: 94

Mike Philippens

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

wil51 schreef:Hier weet Dutchmidiman vast wel antwoord op.
Ik heb de xenon van pilot ingebouwd in mijn R850RT 2003 die dezelfde verlichting heeft als de 1150. Daar kijk je ook niet rechtstreeks in de lamp. Is de deze motor beter geschikt voor xenon? Ik heb nog nooit klacht gehad over verblinding. Ik heb mijn zoon in de auto voor mij laten rijden en hij zag ook via achteruitkijkspiegel geen verblindende verlichting.
Die is inderdaad beter. Het glas voor de koplamp is helder, zonder al die reflectoren erin. Het is geen projectielamp dacht ik, maar naar mijn idee beter geschikt om Xenon achteraf in te bouwen als mijn 850. Die heeft nog het 'oude' R1100 glas met reflectoren. Ik heb nog geen fatsoenlijke R1100RT met Xenon zien rijden. Het licht gaat alle kanten uit en dat is gewoon niet goed. Wat mensen er ook zelf van denken. Als je op de motor zit en alles voor je is verlicht (verkeersborden enzo) klopt er iets niet. Dat is niet de bedoeling van Xenon. Ik heb het op de auto ook (af fabriek) en het is 'alleen' en helderdere bundel. Je ziet meer, maar dat is niet omdat ie ineens alle kanten uit gaat stralen. Wat een Halogeenlamp beschijnt, beschijnt een Xenon ook. Het hoort niet meer te zijn (hooguit verder).

Maar ja, roepende, woestijn...zat mensen die zó bezeten zijn van dat Xenon dat ze het er kostte wat het kost op moeten hebben. Ook al verblinden ze alle andere weggebruikers... ;)
Inspector Gadget

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ieder zijn mening maar wel erg wat ongenuanceerd. ;)

Ja, sommige koplampen zijn minder of zelfs ongeschikt voor after-market Xenon.

Maar net zo vaak is er het fundamenteel mis met die after-market Xenon;
De betreffende Xenon-buisje dient binnen redelijk scherpe toleranties in de H4/H7 voet te zitten, met name in het brandpunt waar de originele gloeilamp zat.
En daar is het (te) vaak mis mee.
Als je de betere merken gebruikt wordt dat vrij nauwkeurig geassembleerd.
Bij de "Chinese" merken is het vaak een willekeur en valt dat niet altijd op te lossen door de koplamp opnieuw af te stellen.
Wat je sowieso altijd moet doen als je een lamp vervangt, ook een gloeilamp.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door MofkaP »

Uit de LOOT-infowijzer (2010):

Is xenonlicht nu werkelijk wel zo goed?

Xenon licht “schijnt” het nieuw modeartikel bij motorrijders. Het lijkt een lifestyle te worden waarbij veel motorrijders de pluspunten die door de verkopers en fabrikanten van de aangeboden conversiesets worden geroemd, kritiekloos voor waar aannemen en hun halogeenarmatuur van een HID conversieset met een xenonlampje voorzien.
Met xenon zie je beter, met xenon zie je verder, met xenon rijd je veiliger, met xenon val je meer op, de lichtbundel schijnt verder en meer van dat soort reclame uitingen die de verkoop van aftermarket nabouwsetjes moeten stimuleren.

Maar is dat nu allemaal wel zo?
Bieden de xenon achteraf inbouwsets nu werkelijk de totaal oplossing om veiliger aan het verkeer deel te kunnen nemen?
Hieronder zal ik aangeven waarom veel van de reclamekreten niet meer zijn dan dat. Kretologie, die niet op feiten of waarheid berust, maar op een foute voorstelling van zaken en verkeerde of eenzijdige informatie.

Een dimlicht met een xenonlamp schijnt niet verder dan een dimlicht met een halogeenlamp.

Het lichtbeeld van dimlicht moet afgesteld zijn volgens wettelijke voorschriften, waarbij het dimlicht een voorgeschreven dalingshoek moet hebben en een duidelijke horizontale scheidslijn tussen het verlicht gedeelte en het donkere gedeelte moet bestaan; het asymmetrische dimlicht mag in het rechtergedeelte van het lichtbeeld onder een voorgeschreven hoek vanuit het midden verder weg schijnen. Voor een xenonlicht gelden dezelfde afstellingvoorschriften als voor een halogeenlicht. Bij goed afgestelde lichten schijnen xenon en halogeen lichtbundels even ver.

Het reclameplaatje hieronder is dus onzin. De enige juiste conclusie is dat een van de dimlichten niet goed is afgesteld.

Afbeelding

Met grootlicht heeft de grote lichtopbrengst van xenonlicht wel een nuttige functie. Grootlicht heeft geen beperking t.a.v. het lichtbeeld zoals dimlicht. Xenonlicht schijnt dan wel veel verder dan halogeenlicht.

Xenonlicht van conversiesets geeft geen zuivere lichtbundel en meer verstrooiing dan halogeenlicht.

Om dat te begrijpen moeten eerst de werking en karakteristiek van beide lichtbronnen worden uitgelegd.
Een halogeenlamp heeft een wolfraam filament in halogeengas. Onder elektrische spanning gaat het filament gloeien en ontstaat een licht dat door de lichtbron (het filament) cilindrisch wordt afgegeven. De grootste lichtuitstraling wordt afgegeven in het midden van het filament tussen de elektroden en heeft een constante karakteristiek. Aan de zijkanten van het filament, dichterbij de elektroden neemt de lichtopbrengst af. Buiten het filament is het donker en bestaat geen strooilicht.

Door toepassing van op de lichtbron aangepaste optieken (de lens, de reflector en het lampglas) wordt een juist lichtbeeld voor het dimlicht verkregen dat voldoet aan de wettelijke eisen.

Afbeelding

Afbeelding

Een xenonlamp heeft een heel andere manier om licht af te geven. Het is een metaal-halogenide in xenongas. Onder elektrische spanning verdampt het metaal en ioniseert het edelgas. Tussen de elektroden ontstaat een vlamboog die altijd enigszins in beweging is (vandaar de naam vlamboog) en door de geproduceerde warmte meer naar boven buigt. Het licht wordt afgegeven in lagen tussen de elektroden waarbij de lichtopbrengst van de diverse lagen verschillend is. De hoogste lichtopbrengst ontstaat vlakbij de elektroden. Dat is dus precies omgekeerd als bij de halogeenlamp.

Door de verschillen in karakteristiek en wijze van lichtafgifte is het technisch veel moeilijker en kostbaarder om goed aangepaste optieken voor dimlicht te maken die het wettelijk voorgeschreven lichtbeeld produceren. Het vereist hele andere technieken, al is het alleen maar om het strooilicht dat inherent is aan de voortdurende beweging van de vlamboog zoveel mogelijk te beperken. Dat is één van de redenen dat een complete xenonlicht unit veel duurder is dan een halogeenlicht.

Afbeelding

Wordt er een xenonlamp (nabouwset) in een halogeenarmatuur geplaatst, dan wordt een lamp gebruikt die op een heel andere plaats en op een heel andere wijze licht afgeeft dan de halogeenlamp. De optieken, die speciaal gemaakt en bedoeld zijn voor de cilindrische lichtspiraal van een halogeenlamp, werken dan niet meer. Het resultaat is dat een vals lichtbeeld ontstaat dat niet meer voldoet aan de wettelijk eisen. Daarbij zal er om dezelfde reden veel strooilicht ontstaan. De kans dat tegenliggers worden gehinderd en verblind door het felle (strooi)licht is groot. De enige mogelijkheid om dat te voorkomen is om het dimlicht lager af te stellen, maar dat is nu juist wat de gebruiker niet wil, want dan wordt het voordeel van xenonlicht (hoge lichtopbrengst) meteen teniet gedaan. Door de grote lichtopbrengst van een HIDlamp lijkt het alsof xenonlicht verder schijnt dan het geelachtige halogeenlicht. Die optische illusie zit vooral tussen de oren en niet in de ogen.

Sommige fabrikanten van nabouwsets trachten het strooilicht te verminderen door een groot deel van het glas van het lampje zwart te maken waarbij maar een klein gedeelte van het glas (streep) lichtdoorlatend is. Daarmee proberen zij het punt van lichtafgifte van een halogeenlamp te benaderen. Dat is mijl op zeven, want daardoor wordt (voor een deel) tegelijkertijd de grotere lichtopbrengst afgeknepen.

Opvallend is dat verkopers en fabrikanten van conversiesetjes in hun reclame-uitingen nooit zullen zeggen dat het lichtbeeld hetzelfde is. Men bedient zich van termen als: vrijwel gelijk, benadert, nauwelijks verschil, komt overeen met en meer van dat soort frases. Hoeveel het lichtbeeld gelijk is of overeen komt dat wordt angstvallig verzwegen. Logisch, het is nu eenmaal technisch onmogelijk om met een xenonlamp in een halogeenarmatuur een exact lichtbeeld te verkrijgen zoals dat wettelijk is voorgeschreven.

Een fout lichtbeeld dat niet aan de wettelijke eisen voldoet, is bij auto’s een APK afkeur. Wanneer de APK plicht voor motorfietsen wordt ingevoerd, zal dat ook bij motorfietsen een APK afkeur betekenen. Nu de eis van de juiste lamp bij de juiste codering per 1 januari 2010 vervalt (op basis van louter technisch juridische argumenten), mag verondersteld worden dat de wetgever een andere manier gaat bedenken om achteraf inbouw van xenonlampjes in halogeenarmaturen tegen te gaan. APK afkeur op basis van een verkeerd lichtbeeld lijkt hier voor de hand te liggen, de regels voor het lichtbeeld bestaan immers al. Een verbod op de verkoop, handel en inbouw van xenon conversiesetjes is ook een mogelijkheid. Al die ingebouwde conversiesets mogen dan weer worden teruggeconverteerd.

In de meeste landen is conversie naar een xenonlampje in een halogeenarmatuur verboden. Het is dan vaak een verkeersregel en geen voertuigregel, dus geldt het ook voor buitenlanders.
Een conversieset is alsof je een bril van iemand anders opzet. Het zal – na enige aanpassing- best passen op je neus, maar je gaat er niet beter door zien.

Voordelen van xenon.

Een HIDlamp heeft een grotere lichtopbrengst dan een halogeenlamp; de kleurtemperatuur van xenonlicht benadert het daglicht. De staafjes van het netvlies, die in het donker worden gebruikt om te zien, zijn vooral gevoelig voor licht in het blauwe spectrum. Dat is de kleurtemperatuur die een xenonlamp afgeeft. Xenonlicht is dus prettiger en minder vermoeiend voor de ogen dan het geelachtige licht van de halogeenlamp.

De bundel van xenonlicht is iets breder dan die van halogeenlicht, in combinatie met de hoge lichtopbrengst worden objecten in de berm zoals verkeersborden, fietsers, voetgangers en beesten eerder waargenomen.

Het energieverbruik van de HIDlamp ligt lager dan bij de halogeenlamp, de warmteafgifte van de HIDlamp is beduidend minder. De levensduur van een xenonlamp is een veelvoud van die van de halogeenlamp.

Rijden in slechte weersomstandigheden.

Fabrikanten en verkopers roemen vooral de betere zichtbaarheid van verkeersborden, fietsers, e.d. zoals hiervoor gemeld. Dat is terecht, want door het fellere licht is de lichtreflectie op die objecten veel groter en worden ze eerder gezien.
De reclameslogans prijzen ook het rijden in mist, felle regen en sneeuw met xenonlicht aan, het zicht zou dan veel beter zijn.

Dat laatste begrijp ik niet. Iedereen kent het fenomeen dat sneeuw- en ijskristallen, mist en regendruppels reflecteren in het licht van de koplampen. Hoe feller het licht, des te groter de reflectie, een muur van licht is het gevolg. Is er bij xenon sprake van een wonder der natuur?
Reflecteert het fellere xenonlicht wel beter op verkeersborden en niet meer op sneeuw- en ijskristallen of bij mist?
Die bijzonderheid moeten de verkopers en fabrikanten dan nog maar eens nader verklaren.

Door de lagere warmteontwikkeling wordt het koplampglas bij xenonlicht niet meer warm. Gevolg is dat sneeuwvlokken die op het koplampglas terecht komen niet meer smelten, zoals bij de hete halogeenlamp, maar zich op het glas vastzetten. Het behoeft geen verdere uitleg dat de functie van de koplampen daardoor aanmerkelijk verslechtert. Mede om die reden bestaat voor auto’s met toelating vanaf 1 januari 2007 met xenonlicht de wettelijke verplichting van het aanwezig zijn van een koplampreinigingsinstallatie. Andere wettelijke eisen zijn een automatische hoogteregeling en bij gebruik van grootlicht mogen de xenondimlichten niet uitschakelen, dat laatste i.v.m. de opstarttijd van de HIDlamp.

Grotere lichtopbrengst is niet altijd beter of veiliger.

Die grote helderheid cq. lichtopbrengst van xenonlichten is tegelijkertijd het grote nadeel.
Het dimlicht geeft een bundel die (volgens wettelijke voorschrift) 50 tot 75 meter voor het voertuig uit schijnt. Aan het eind van die bundel is een scherpe scheiding tussen licht en donker een wettelijke eis. (Bij achteraf ingebouwde conversiesets is de scheiding niet scherp, maar verloopt.)
Omdat het contrast tussen licht en donker bij xenonlampen hoger ligt dan bij halogeenlampen wordt het donkere gedeelte dat voorbij de bundel ligt slechter gezien. Vooral mensen met nachtblindheid hebben daarvan last. Vergelijk het met in het donker naar buiten kijken vanuit je huiskamer. Als je de lichten binnen uit doet dan zie je veel meer buiten in het donker. Hoe lichter het binnen is des te slechter zie je de dingen buiten.

Kijkafstand is afhankelijk van de gereden snelheid. Naarmate sneller wordt gereden ligt het kijkpunt verder vooruit. Al bij een snelheid boven de 40km/h ligt het kijkpunt verder dan de lichtbundel van het dimlicht schijnt.
Weliswaar wordt met xenonlicht het weggedeelte direct voor het voertuig beter verlicht dan met halogeenlicht, maar dat is niet meer het weggedeelte waar de bestuurder kijkt bij die hogere snelheid.

Dat donkere vlak heeft nog een groot nadeel, speciaal voor de motorrijder.
Een goede bestuurder kijkt bij het nemen van een bocht de bocht in. Hij kijkt niet waar hij is; hij kijkt waar hij naar toe wil. Hij kijkt dus als het ware voorbij de bocht. Laat dat nu net het weggedeelte zijn waar het licht niet schijnt, dat schijnt namelijk gewoon vooruit. De bestuurder kijkt dan een donker gat in dat bij gebruik van xenonlichten extra manifest wordt. (*)
Autofabrikanten hebben dat nadeel onderkend en rusten de nieuwste auto’s inmiddels uit met zogenaamde hoeklichten i.c.m. xenon. Dan wordt bij het nemen van de bocht die hoek extra verlicht waarmee een van de nadelen van xenonlichten gedeeltelijk wordt gecompenseerd.

Overdaad schaadt en dat is ook zo met lichten. De kans dat onverlichte en donkere objecten (en subjecten) die zich buiten de lichtbundel bevinden niet meer worden waargenomen is groot. In veel landen wordt binnen de bebouwde kom nog steeds met stadslicht gereden; de straatverlichting is dan voldoende om in het donker alles waar te nemen. Hoe meer licht des te groter de overstraling. Pas buiten de bebouwde kom of op minder verlichte wegen binnen de bebouwde kom is het voeren van dimlicht verplicht.

De vermeende veiligheid van xenonlampen, waarmee de verkopers en fabrikanten zo graag adverteren, zou dus wel eens "schijn" veiligheid kunnen zijn.

* Een persoonlijke noot. De xenon zoals die op de K1600 zit lost dat probleem goeddeels op. Het licht schijnt meer naar links of naar rechts afhankelijk van de hellingshoek van de motor, dus als het ware "in de bocht" . Dat vind ik echt een top-uitvinding van BMW.
Mike Philippens

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:Ieder zijn mening maar wel erg wat ongenuanceerd. ;)
Tsja...ongenuanceerd...ik zeg het gewoon zoals ik het zie. Je ziet zoveel oude voertuigen (ik spreek nu in het algemeen, auto's en motoren) waar mensen Xenon in proppen in de hoop de boel een beetje op te waarderen. En dan moet er natuurlijk de goedkoopste troep in, want we willen in het kader van 'veiligheid' en 'zichtbaarheid' vooral maar niet teveel geld uitgeven. Natuurlijk chargeer ik en is dit heerlijk kort door de bocht, maar het gaat voor een hoop mensen op. En die koplamp zoals ik 'm op de RT heb is gewoon ongeschikt voor Xenon en tóch prakken mensen er Xenon in. Waarom? Waarom? Ze zijn hooguit irritant beter zichtbaar. Laat mij een RT zien met zo'n facetkoplampglas (zo noem ik het maar even voor het gemak) die fatsoenlijk gemonteerd is (dus niet expres te laag om niet te verblinden) en die niet irritant is, en ik trek publiekelijk mijn mening in. Het gaat mij niet om gelijk hebben of krijgen of een afwijkende mening te hebben om het hebben van die mening. Ik observeer en benoem alleen. Als dat ongenuanceerd is en/of tegen het zere been van deze of gene, so be it. Maar ik heb die irritante verlichting niet op hun motor geplaatst.
Ja, sommige koplampen zijn minder of zelfs ongeschikt voor after-market Xenon.
Dus draagt dat niet bij aan de verkeersveiligheid. Hoe graag men dat dan ook wil.
Bij de "Chinese" merken is het vaak een willekeur en valt dat niet altijd op te lossen door de koplamp opnieuw af te stellen.
Wat je sowieso altijd moet doen als je een lamp vervangt, ook een gloeilamp.
Ik denk dat alle Xenon lampen, nét als de overige electronica, uit China komt. Daar is in principe niets mis mee. Je krijgt alleen troep uit China als je troep bestelt. De IBM Laptops, Apple meuk, Playstations en Xboxen worden ook al jaren in China gemaakt en die vallen ook niet uit elkaar. De China discussie is weer een hele andere, maar ik vind het altijd storend als er aan China gerefeerd wordt als een ontwikkelingsland dat niets goeds kan doen. Zij kunnen alleen dingen heeeeeeel erg goedkoop maken. En alle waar naar zijn geld...Troupatech heeft niet voor niets die naam...zij maken hele dure troep (niet alles, maar er zit rommel tussen voor de hoofdprijs).

Het maakt mij eigenlijk ook allemaal niets uit, en ik ben ook niet boos of zoek geen ruzie, maar ik heb gewoon iets tegen dat kuddegedrag. Iedereen (generalisatie, voel je vooral niet aangesproken) wil meedoen en je hoort er blijkbaar niet bij als je geen Xenon of LED hebt. Deed iedereen het dan ook maar goed, dan was het nog wat.
Ik heb Xenon in de auto en wil het in principe ook op de motor, maar het gaat gewoon niet bij mij. Ook al wil Meneer Pilot dolgraag een setje verkopen en hij rost 'm er gewoon in. Is hij zich ervan bewust dat door dat te doen heel veel mensen een hekel hebben aan Xenon lampen?
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door BertL »

Ik zie meer met Xenon, daarom heb ik die lamp gemonteerd. Om tegenliggers niet te verblinden heb ik de lampen in de garage laten afstellen. Verder heb ik gekozen voor de kleur 5000K, een kleur die neigt naar het reguliere lamplicht.
GrTz
BertL
Inspector Gadget

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is de toon die de muziek bepaald.

Xenon hoeft niet irritant te zijn maar is het helaas (te) vaak wel.
Op mijn 1100RT had ik Xenon en nog nooit klachten over gekregen en ik heb het lichtbeeld laten bepalen en die viel netjes binnen de grenzen.
Door toen mijn werkzaamheden en het gezelschap waarbinnen ik verbleef zou het ook als onacceptabel en niet getolereerd worden.
De enige opmerking die ik kreeg was dat het opviel dat de belijning van de wegmarkering beter opvielen als men achter mij reed.
En ik reed met Xenon omdat ik een oogaandoening en afwijking heb waarbij aangetoond is dat Xenon een uitkomst en oplossing kan zijn.

Ik noemde het "Chinese" merken, bemerk de aanhalingstekens, om te duiden dat het om vage danwel lage kwaliteit ging.
Zo is er een heuse plaag waarbij er namaak airbags in omloop zijn die gewoon weg niet functioneren en zelfs dodelijk kunnen zijn.
Terwijl je wel kwaliteit verwacht. Zo zijn er ook 220 volt USB opladers, voorzien van (namaak) CE-keurmerken waarbij de elektronica gewoon open en bloot in de behuizing zit zonder enige verder afscherming dan alleen die behuizing.
Waarmee ik probeer te zeggen dat er goede en ook hele slechte kwaliteit producten zijn, omdat er blijkbaar lieden zijn die het niet zo nauw nemen.

En zo is het ook met Xenon, het leeuwendeel is van matige tot zeer slechte kwaliteit, want men wil er ook niet voor betalen, het moet goedkoop.

Maar om daarmee Xenon te verbannen op de gevoerde toon gaat mij wat te ver.
M.i. is het (wederom) 1 voorbeeld uit vele, dat de handhaving en invoercontrole nogal schort.

Ten nadelen van die paar merken die het wel goed willen doen maar over een kam geschoren worden.

Maar goed, de meningen zijn weer duidelijk. ;)
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door telekraan »

Geachte medeforummers ik lees dit met genoegen en de vele voor en tegenstanders van Xenon verlichting.
Maar zoals door andere Medeforummers gezegd is het zo dat wat de wet zegt "verlichting mag niet anders zijn dat wat de wet voorschrijft"
Dus ook geen mee brandende richtingaanwijzers en cilinderkoplampen zoals ik op een foto zag.
Dit valt onder de noemer misleidende verlichting en dan heeft meneer agent het kapstok artikel waarbij hij iedereen op deze gronde een bekeuring mag geven. (kapstokartikel onderaan de pagina)
Zodat wanneer je andere verlichting inbouwt Xenon, led of hallogeen of weet ik veel wat voor lamp.
Welke niet aan de verkeersveiligheid ten goede komt of storend of hinderlijk verboden is.
In Nederland wordt daar niet zo nauw naar gekeken maar in het buitenland zijn ze daar veel strenger mee zoals in Duitsland dat alles wat je aan je voertuig veranderd door de TUV moet worden goedgekeurd het wort op je kentekenbewijs vermeldt.
bv Als je bij een auto Alu velgen monteert wordt dat op je kenteken vermeldt (farzeugschein)
Maar wie van de forummers heeft dit al een geprobeerd Led verlichting ?
Lijkt mij wel wat maar kan nog geen referentie vinden hierover.
http://www.lightinthebox.com/nl/h7-car- ... 00175.html


Een kapstokartikel is een artikel in de wet, waarmee onwenselijke gedragingen, die niet in een ander artikel strafbaar zijn gesteld, alsnog strafbaar worden.

Het woord kapstokartikel wordt vaak gebruikt met betrekking tot artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit artikel luidt:


Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Naast roekeloos rijgedrag kunnen hieronder ook gedragingen vallen van personen die niet aan het verkeer deelnemen
.

Fred -1150-
Inspector Gadget

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dit draadje gaat over Xenon, daarom, off-topic, een "korte" reactie.
Wil je verder gaan over LED, schroom niet om daar een nieuw draadje over te beginnen.

Ik ben al heel wat jaren bezig met LED.
Dergelijke H7 vervangingslampen zijn meer voor de show dan nuttig.
Kijk maar naar de opgegeven lichtstroom (Lumen), dat is een "gloeiende pit".
Een standaard H7 is 55 watt, de H7 LED die je op die link vindt, 3,6 watt. Ruim 15x te weinig licht. :(
Wil je een vergelijkbare lichtvermogen als een gloeilamp, moet je denken aan 2000 Lumen.
Bij dergelijke lichtvermogens hebben die LED's zware en grote koellichamen nodig, en de optiek moet daar vaak ook op aangepast worden om eventuele verblinding te voorkomen.

Daarnaast hebben vele van dergelijke lampen geen E-keur en dat mag volgens mijn informatie & perceptie ook niet;
§ 10. Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 3.2.40
1. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1994 moeten
zijn voorzien van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen die voldoen aan
en zijn geïnstalleerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG
(PbEG 27 september 1976, L 262).
2. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de verlichting,
lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen van personenauto’s die in
gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995.

Artikel 3.2.41
Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten
zijn voorzien van:
a. grote lichten en dimlichten, die voldoen aan het bepaalde in de
richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/761/EEG (PbEG
27 september 1976, L 262);
b. stadslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG
(PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L
262);
c. richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten, die voldoen aan het
bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en
76/759/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
d. zijrichtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen
76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/759/EEG (PbEG 27 september
1976, L 262);
e. achterlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG
(PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L
262);
f. remlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG
(PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L
262), met dien verstande dat een derde remlicht slechts verplicht is indien
het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2000.
g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het
voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in de
richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/760/EEG (PbEG
27 september 1976, L 262);
h. niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het
voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27
september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
i. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen
aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L
262) en 77/538/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220);
j. een of twee achteruitrijlichten die voldoen aan het bepaalde in de
richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/539/EEG (PbEG
29 augustus 1977, L 220);
k. markeringslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen
76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september
1976, L 262) indien het voertuig breder is dan 2,10 m;
l. zijmarkeringslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG
(PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig langer is dan 6,00 m;
m. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, die voldoen
aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L
262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig
langer is dan 6,00 m.

Artikel 3.2.46
1. Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, mogen
zijn voorzien van:
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door MofkaP »

Uit welke wet of regelgeving en welke artikelen hier worden geciteerd, dat is mij niet helemaal duidelijk.
Inspector Gadget

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zou ik weer ff moeten opzoeken, het is al weer even geleden. ;)
Gebruikersavatar
peterBig
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 sep 2009, 22:33
Type: R1200RT

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door peterBig »

Onze motoren hebben koplampen die nu eenmaal NIET gemaakt zijn voor XENON :!:

Ga je over de grens, dan krijg je echt problemen. Ombouw valt nu eenmaal buiten de afgegeven type goedkeuring.

Ik heb me behoorlijk ingelezen in deze materie. bij de 1200 RT is naar mijn idee het beste om het dimlicht te vervangen door motovision. die hebben een oranje/rode gloed en vallen door de kleurstelling echt beter op tussen al die witte lichten. voor het grootlicht is de beste lamp op dit ogenblik de x-treme moto. Allemaal uit de lichtstand uit het zuiden des Lands.

Deze lampen hebben een EU goedkeuring en echt een stoot licht opbrengst. En je bent voor 7 tientjes klaar. dat is toch aanmerkelijk goedkoper dan een fatsoenlijke XENON set.

[groet] Peter
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door mkoskamp »

dutchmidiman schreef:Zou ik weer ff moeten opzoeken, het is al weer even geleden. ;)
Citaat komt uit het voertuigreglement bij de WVW, maar uit de versie die is vervallen op 1 mei 2009.
Dit reglement is hier voor in de plaats gekomen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/
Inspector Gadget

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank!

Ik was er ook al op geattendeerd maar kon zo snel de nieuwe versie niet vinden.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door MofkaP »

Oude vervallen wetgeving dus.

Bovendien ging hoofdstuk 3 van het voertuigreglement over de typegoedkeuring en toelating op de weg.

Hoofdstuk 5 ging over de permanente eisen waaraan een voertuig moest blijven voldoen.

In de nieuwe "Regeling voertuigen" is dat nog steeds zo. Daar staan in hoofdstuk 5 de permanente eisen.
Specifiek handelt afdeling 4 over motorfietsen.

Nergens staat dat een vervangingsonderdeel een EC goedkeuring, een "e" of "E" keur moet hebben.
En dat is ook niet zo. (Behalve voor de valhelm.)

Er geldt alleen een verkoopverbod in Nederland (hoofdstuk 4) voor onderdelen die:
(1) niet voldoen aan de voorschriften van de betreffende van toepassing zijnde richtlijn of verordening,
of
(2) niet zijn voorzien van een "E" of "e" typegoedkeuringsmerk.

Een vervangingsonderdeel dat wel voldoet aan de voorschriften maar niet is voorzien van een goedkeuringsmerk, mag dus gewoon verkocht worden.
Eenzelfde regeling (verkoopverbod) geldt in de hele Europese Unie.
Het is voor onderdelenfabrikanten dus wel slim om het onderdeel van een goedkeuringsmerk te voorzien. Maar het hoeft niet.
Onderdelen die niet in de Europese Unie zijn gekocht hoeven niet aan de voorschriften te voldoen.
Voor de bestuurder / bezitter / eigenaar van een voertuig betekent dit dat hij een dergelijk onderdeel mag monteren, mits het voertuig blijft voldoen aan de permanente eisen van hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen.

@peterBig.
Het blijft natuurlijk bijzonder merkwaardig dat ombouw naar een xenonlampje hier voor een motor is toegestaan, maar dat je voor dezelfde, in Nederland toegestane, technische wijziging in het buitenland beboet kunt worden. Lang leve Eur opa.
Trouwens, andersom komt het heel vaak voor. Iets wat in andere landen van de Europese Unie is toegestaan is in Nederland verboden en strafbaar.
DickL

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door DickL »

De artikelen van Mofka (en Mike Philippens) zijn zeer verhelderend. Het is mij nu volkomen duidelijk dat Xenon alleen goed werkt met het bijpassende armatuur, vandaar de hoge prijs. Wat ik tot nu toe heb gelezen, ook op dit forum, is inderdaad reklamekretologie. Mijn reflector is ontworpen voor halogeen dus daar blijf ik bij.

gr. Dick
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4369
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik denk dat je daar heel goed aan doet, althans ik deel je mening.
After sales Xenon in daarvoor niet-geschikte armaturen is voor veel medeweggebruikers een doorn in het (verblindend)oog. Op mijn eerste 1100 heb ik voor veel geld Xenon laten aanbrengen. Maar hoe laag ik de lamp ook afstelde er waren altijd wel tegenliggers die met hun lichten knipperden, ook overdag. Uiteindelijk heb ik deze verlichting maar verwijderd en omgezet naar de standaard.
Overigens is de prinsemarij in Oostenrijk er bijzonder fel op. Hoge boetes en terplekke verwijderen is de sanctie.

After sales Xenon in ongeschikte armaturen is OUT . . . . voor de verstandige motorrijder.
DickL schreef:De artikelen van Mofka (en Mike Philippens) zijn zeer verhelderend. Het is mij nu volkomen duidelijk dat Xenon alleen goed werkt met het bijpassende armatuur, vandaar de hoge prijs. Wat ik tot nu toe heb gelezen, ook op dit forum, is inderdaad reklamekretologie. Mijn reflector is ontworpen voor halogeen dus daar blijf ik bij.

gr. Dick
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik vindt dat nogal een dogmatische benadering.

After-market Xenon hoeft geen hinder te veroorzaken, mijn 1100RT was het levende bewijs.
Nimmer heb ik verkeersdeelnemers signalen zien geven, nimmer heb ik er ook maar enige op- of aanmerkingen op gehad.
Het begint met het kiezen van een kwalitatief goede lichtbron (Xenon lamp) en helaas schort het daar vaak aan.
Daarnaast dient het ook goed geïnstalleerd én afgesteld te worden, ook daar schort het vaak helaas aan.
Dat is de reden dat de wetgever zich genoodzaakt zag in te grijpen. En terecht.
Net als het voeren van verlichting van onjuiste kleuren.

Maar ieder zijn mening natuurlijk.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik vraag me af hoeveel motorrijders hun koplamp lager stellen als ze een passagier hebben? Ik denk in de praktijk heel weinig. En in dat geval is de Xenon lamp zeker de meeste vervelende lamp om achter je te hebben. En er rijden er veel rond met een slecht afgestelde verlichting. Ik denk dat zoveel dat autorijders het knipperen met de lampen hebben opgegeven. Tegenwoordig komt daar vaak toch alleen maar een vervelende reactie op.
Ik heb met mijn lamp voldoende licht . Philips maakt ook lampen die wel voldoende licht geven in het donker. Al gaan die meestal wel wat korter mee.
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door wobbert »

Voor mij slaat dutchmidiman de spijker op zijn kop! Dit is precies mijn ervaring.
Ik rij al ruim 5 jaar met xenon rond en ik weet 100% zeker dat ik geen overlast bezorg.
Een goede xenon set is voor mij Pilot en een goede afstelling is een absolute must!!!
Ik gebruik mijn motor ook voor woon-werk verkeer en rij dus zo'n 20 a 30.000 km per jaar.
Juist vanwege het veel op de weg zijn kies ik voor xenon in de hoop daarmee beter zichtbaar te zijn.
Dat laatste in gedachte nemende kan ik beter zorgen voor een niet goed afgestelde lamp...... :D

En wanneer ik met een passagier de weg op ga pas ik mijn vering aan. Tevens heeft de 2010 RT nog de mogelijkheid om de koplamphoogte in te stellen.
Maar dat niet iedereen het doet (of geen mogelijkheid heeft misschien) zie ik ook vaak genoeg......
Inspector Gadget

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zweer ook bij Pilot, dat was inderdaad ook het setje die ik op de 1100RT had.
Gemonteerd & perfect afgesteld door Kenny. _004

Het was wel de duurdere versie met trekmagneet (solenoid) in plaats van degene met de extra halogeenlampje. ;)
Voor dat ik de motor verkocht wel weer netjes uitgebouwd door Kenny, opdat ik de bestuurder na mij niet zou "bezwaren" met mijn aspiraties. :lol:
Gezien de "hetze" alhier maar niet te koop aangeboden. :roll:

Voor degene die twijfels hebben over de hinder en/of juiste montage van aftermarket-Xenon, kies dus voor Pilot zou ik zo zeggen, minste risico wat dat betreft. En eventueel laten monteren & afstellen door Kenny.

Er zou wat mij betreft veel harder & vaker gehandhaafd mogen worden op verlichting.
Ik zie nog altijd te vaak defecte en verkeerd afgestelde verlichting.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik durf bijna niet meer met mijn gemonteerde pilot xenon naar de BMW dag te komen. :$ :D
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door wobbert »

wil51 schreef:Ik durf bijna niet meer met mijn gemonteerde pilot xenon naar de BMW dag te komen. :$ :D
Gelukkig ben je niet alleen...... :lol:
Inspector Gadget

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

wobbert schreef:
wil51 schreef:Ik durf bijna niet meer met mijn gemonteerde pilot xenon naar de BMW dag te komen. :$ :D
Gelukkig ben je niet alleen...... :lol:
+1 ;)

Zoals het gezegde gaat "..only dead fish go with the flow..."
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door EileRT »

Bovenstaande kan ik onderschrijven....echter kom gerust met jouw BMW (met xenon) daar waar jij wilt komen. ;)

Ik heb in dit draadje al eerder mijn ervaring beschreven. Een goed afgestelde xenon set is ook voor mij Pilot en ja, ook in orde gemaakt door Kenny. _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Baird »

Citaat uit mij avatar onderschrift: Triple Xenon, overdag ook de Xenon mistlampen aan, zodra het donkerder wordt alleen de dim Xenon. Hoe en wat de theorie ook zegt: als het echt donker is, geen lantarenparenpalen en nat asfalt is Xenon een stuk prettiger om mee te rijden.

Aan het eind van alle grote analyses, berekeningen, kwantificeren etc komt de laatste vraag: Heb je er een goed gevoel bij? Bij is dat Ja.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Bert M »

Baird schreef:Aan het eind van alle grote analyses, berekeningen, kwantificeren etc komt de laatste vraag: Heb je er een goed gevoel bij? Bij mij is dat Ja.
Ik denk dat dit uiteindelijk de meest relevante vraag in dit onderwerp is, die iedereen individueel voor zich zelf moet en nu ook kan beantwoorden met alle voors en tegens die de revue gepasseerd hebben! (Tenzij hij of zij naar Oostenrijk op vakantie gaat natuurlijk, dan wordt het meer een exacte wetenschap...)
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door MofkaP »

Bert M schreef: (Tenzij hij of zij naar Oostenrijk op vakantie gaat natuurlijk, dan wordt het meer een exacte wetenschap...)
Nou... niet helemaal. Er is nog een kans.
Geehrte Herr Wachtmeister of genädige Frau Wachtmeisterin is geen jurist.
Sehr geehrter Herr Wachtmeister / Sehr geehrte Frau Wachtmeisterin, laut Europäischem Gesetz gilt in alle Mitgliedstaten die Zulassung des Fahrzeuges und die Zulassungsregeln wie sie im Zulassungsland des Fahrzeuges gelten. Die Konvertierung nach Xenon nur durch Austausch von der Halogen Glühbirne ist in Holland gesetzmäßig zugelassen. Eine technische oder andere Anpassung oder Änderung an dem Abblendelicht oder dem Scheinwerfer ist dabei nicht gesetzmäßig vorgeschrieben.
Deswegen ist gemäß Europäisches Recht und Österreichisches Gesetz in Bezug auf freien Reisen und Verkehr ein solches Licht in Österreich zugelassen (genehmigt) für in Holland gekennzeichnete Motorräder.
Abteilung Rechtsberatung des Holländischen Motorrad Tour Verbandes (LOOT)

Kraftfahrgesetz (KFG)
§ 35 KFG Typengenehmigung von Teilen und Ausrüstungsgegenständen sowie von zusätzlichen Aufbauten und Vorrichtungen

(5) Die ausländische Genehmigung und die Kennzeichnung einer Type von Teilen oder Ausrüstungsgegenständen von Kraftfahrzeugen oder Anhängern, von Sturzhelmen für Kraftfahrer oder von Warneinrichtungen gelten, wenn sie von Österreich auf Grund internationaler Vereinbarungen anzuerkennen sind, für die Dauer der Geltung der Genehmigung als einer inländischen Genehmigung und einem inländischen Genehmigungszeichen gleichgestellt. Wird festgestellt, daß diese Teile, Ausrüstungsgegenstände, Sturzhelme oder Warneinrichtungen nicht mit der ihrer Kennzeichnung entsprechenden im Ausland genehmigten Type übereinstimmen, so hat der Bundesminister für Verkehr, Innovation und Technologie hiervon die auf Grund der internationalen Vereinbarung zuständige Behörde zu verständigen, wenn Österreich auf Grund dieser internationalen Vereinbarung hierzu verpflichtet ist.

(6) Typen von Teilen oder Ausrüstungsgegenständen von Kraftfahrzeugen oder Anhängern, von Sturzhelmen für Kraftfahrer oder von Warneinrichtungen die nicht zur Feilbietung oder Verwendung im Inland bestimmt sind und die den Vorschriften dieses Bundesgesetzes und der Grund dieses Bundesgesetzes erlassenen Verordnungen nicht entsprechen, sind auf Antrag zu genehmigen, wenn auf Grund internationaler Vereinbarungen für Österreich die Verpflichtung hiezu besteht und sie den Bestimmungen dieser Vereinbarungen entsprechen. Bei dieser Genehmigung ist auszusprechen, daß die Teile oder Ausrüstungsgegenstände dieser Type nicht den für sie geltenden österreichischen Vorschriften entsprechen.
Via een ander forum werd ik gewezen op een ander (groot) nadeel van xenon ombouw.
De uv-straling van een xenonlampje is vele malen hoger dan die van een halogeenlampje.
Een xenon-armatuur is daarop geprepareerd met uv-filters en uv-bescherming, een halogeen-armatuur is dat niet.
Uiteindelijk tast de uv-straling de reflector en het (kunststof)glas aan.
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door moh_fan »

MofkaP schreef:Een xenon-armatuur is daarop geprepareerd met uv-filters en uv-bescherming, een halogeen-armatuur is dat niet.
Uiteindelijk tast de uv-straling de boel aan.
Wat een quatsch!
Die opmerking komt zeker van het actiecomité tegen xenon?
Na hoeveel brand-uren zou je 'resultaat' moeten zien? Ik zit met mijn huidige RT nu aan zo'n 1000 branduren...

Ook ik heb soms last van tegenliggers -vaak oudere modellen auto's / motoren- die xenon hebben ingebouwd en een bal van licht verspreiden.
Ik heb dan ook een wat genuanceerdere mening; sommige oudere modellen auto's en motorfietsen hebben geen geschikte armaturen om HID lampen in te plaatsen.
Maar om nu te stellen dat xenon, after-market geïnstalleerd, per definitie verblindend werkt op medeweggebruikers... Mwa...

Vanaf 2007 rijd ik 1200's met ingebouwde Pilot HID.
Ik heb nog nooit een negatieve opmerking gekregen van welke aard ook.
Ook is er nog geen armatuur gesneuveld door vermeende schadelijke UV...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

_004 _004 _004 _004
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

MofkaP schreef:Via een ander forum werd ik gewezen op een ander (groot) nadeel van xenon ombouw.
De uv-straling van een xenonlampje is vele malen hoger dan die van een halogeenlampje.
Een xenon-armatuur is daarop geprepareerd met uv-filters en uv-bescherming, een halogeen-armatuur is dat niet.
Uiteindelijk tast de uv-straling de reflector en het (kunststof)glas aan.
Dat is de klok horen luiden en de spreekwoordelijke klepel, vermoed ik;

Halogeen geeft qua spectrum heel veel meer af dan licht, vandaar dat je juist bij Halogeen-gloeilampen vaak die UV-bescherming genoemd ziet worden. (middels coating aan de binnenzijde van de gloeilamp)
Zoals bij elke gasontladingslamp, word ook bij de xenon lamp licht opgewekt, doordat van in de lamp aanwezige gasmolekulen elektronen worden aangeslagen. Bij het terugvallen naar de oorspronkelijke baan, wordt er licht uitgestraald. In tegenstelling tot ontladingslampen met kwik, waar een groot deel van de straling UV straling is, wordt bij xenonlampen een groot deel van de straling direct als zichtbaar licht uitgestraald.
Bron: Pilot Xenon


En nog wat meer fabeltjes worden uit de wereld geholpen;
http://www.phoneshop4u.nl/info-xenon-lampen.html
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door MofkaP »

dutchmidiman schreef:
Zoals bij elke gasontladingslamp, word ook bij de xenon lamp licht opgewekt, doordat van in de lamp aanwezige gasmolekulen elektronen worden aangeslagen. Bij het terugvallen naar de oorspronkelijke baan, wordt er licht uitgestraald. In tegenstelling tot ontladingslampen met kwik, waar een groot deel van de straling UV straling is, wordt bij xenonlampen een groot deel van de straling direct als zichtbaar licht uitgestraald.
Bron: Pilot Xenon

En nog wat meer fabeltjes worden uit de wereld geholpen
Wij van WC-eend....

A visible spectrophotometer or colorimeter typically measures in the visible region of the electromagnetic spectrum (340 - 750 nm).
Tungsten Halogen
Also known as quartz Iodine lamps, these measure most effectively in the visible region from 320 - 1100 nm.
Xenon
They measure in both the UV and Visible regions of the electromagnetic spectrum from 190 – 1100 nm.

Over quatsch gesproken, een kwiklamp vergelijken met een xenonlamp is ongeveer hetzelfde als een tank vergelijken met een RT.
Een kwiklamp is er juist voor bedoeld en gemaakt om uv-licht af te geven.
In tegenstelling tot de tank, waar het vermogen via de aangedreven wielen op rupsbanden wordt overgebracht die contact met de weg hebben, wordt bij de RT het vermogen direct via de wielen op de weg overgebracht.

Of je Xenon wel of niet monteert, dat moet iedereen voor zich weten.
Maar sta ook open voor de nadelen en niet alleen de (soms misplaatste) voordelen waar de verkopers uitsluitend over reppen.
Tot slot: per definitie is geen enkele halogeenarmatuur (code "H") geschikt voor een xenonlampje, hoe goed je de boel ook tracht af te stellen.
Louter omdat de manier en plaats van lichtafgifte bij een halogeenlampje anders is dan bij een xenonlampje.
Daarom is in de meeste landen een dergelijke ombouw verboden. Als je het goed wilt doen, dan vervang je de hele unit.
Inspector Gadget

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

What a load of BS.

Sta open dat veel van de informatie onjuist of onvolledig is;
Mijn OEM Xenon koplampen van de 4-wielige zijn van plastic en de auto is van 2004.
En de verlichting is nog dik in orden, wordt elk jaar tijdens de APK op mijn verzoek uitgebreid gecontroleerd.
Vele moderne auto's hebben al heel lang geen koplamp-glas meer, en komen standaard-fabriek met Xenon.

Het is K O L D E R dat Xenon verlichting meer UV uitstraalt als Halogeen, het is eerder andersom.
Daarom zie je juist op heel veel verpakkingen van Halogeen gloeilampen een opmerking staan over UV afscherming.

Natuurlijk zijn er soms nadelen met achteraf gemonteerde Xenon, die vaak overkomelijk zijn, als je er verstand van hebt en het goed doet.
Niet iedere koplamp is geschikt voor achteraf Xenon.

Maar desondanks vind ik sommige tegenargumenten flinterdun, onjuist of onvolledig.

U roept eend, ik roep papegaai.

Ik ben verder wel klaar met deze "discussie", het is een herhaling van zetten, ik ben voornemens niet verder meer te reageren op dit draadje.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”