Stadslicht.

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
gillis 61

Stadslicht.

Ongelezen bericht door gillis 61 »

Hallo.

De beste wensen voor 2013.

Ik heb een nieuwe lampje gestoken (Stadslicht BMW 1200 RT) maar de boordcomputer toont nog altijd aan dat hij stuk is .moet de boordcomp. daarvoor gereset worden .
de lampen werken allemaal. [groet]
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Stadslicht.

Ongelezen bericht door moh_fan »

gillis 61 schreef:moet de boordcomp. daarvoor gereset worden .
In principe zou de melding na het plaatsen van een nieuw werkend lampje moeten verdwijnen.
Of heb je een LED-exemplaar gestoken?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
gillis 61

Re: Stadslicht.

Ongelezen bericht door gillis 61 »

Hallo.

denk wel dat led lampje is heeft dat problemen ...
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Stadslicht.

Ongelezen bericht door 1-handed »

[groet]
Laatst gewijzigd door 1-handed op 03 jan 2013, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Stadslicht.

Ongelezen bericht door leo442 »

Kijk eens goed naar je achterlicht. De lamp zal waarschijnlijk stuk zijn waardoor het remlicht het overneemt. Canbus laat dan het remlicht op halve kracht branden wat natuurlijk zorgt voor een leuke instinker als je dat niet weet.

Succes, Leo.
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Stadslicht.

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Leo, de stadslichten zitten toch echt meestal aan de voorzijde, en Gillis: je zult de verkeerde van de twee verkrijgbare LEDlampjes gekocht hebben.
Er zijn de normale LEDlampen en de types speciaal voor voertuigen met canbus (die zijn in de lampvoet voorzien van een weerstand zodat de canbus ze kan zien).

[groet] , Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Stadslicht.

Ongelezen bericht door leo442 »

Willem Rietveld schreef:Leo, de stadslichten zitten toch echt meestal aan de voorzijde, en Gillis: je zult de verkeerde van de twee verkrijgbare LEDlampjes gekocht hebben.
Er zijn de normale LEDlampen en de types speciaal voor voertuigen met canbus (die zijn in de lampvoet voorzien van een weerstand zodat de canbus ze kan zien).

[groet] , Willem.
Dat stadslichten aan de voorkant zitten is mij bekent, maar is het jou ook bekent dat het achterlicht brand icm de stadslichten?
Ik denk voor 99,9% dat mijn antwoord de oplossing is.

Gr. Leo.
gillis 61

Re: Stadslicht.

Ongelezen bericht door gillis 61 »

hoi .

er zit wel een weerstand in de lamp. achterlicht niet stuk . wel gezien als de motor draait is het symbool weg van het scherm is .. .Kan het ook zijn dat de batterij niet sterk genoeg is [groet]
Bert.
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Stadslicht.

Ongelezen bericht door leo442 »

Ook gekeken naar je achterlichtlamp? Dit is een duplolamp met twee draden en zonder de lamp echt te bekijken kan je niet zeggen dat je achterlicht goed is! Is dit o.k dan heb je ergens óf een verkeerde lamp erin zitten óf heb je ergens een te grote overgangsweerstands. Maak dan eens alle lampen goed schoon incl. de stekker verbindingen. ( elke lamp heeft een weerstand als je deze meet, afhankelijk van wattage lamp )

Succes Leo.
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Stadslicht.

Ongelezen bericht door moh_fan »

gillis 61 schreef:wel gezien als de motor draait is het symbool weg van het scherm is .. .Kan het ook zijn dat de batterij niet sterk genoeg is
Er is niets met je batterij aan de hand!

Ook ik stak lang geleden (geen Canbus) LED's als stadsverlichting, nadat de (dure) Canbus-varianten steeds defect raakten door waarschijnlijk trillingen.
Op het moment dat ik de motor op contact zet, krijg ik de defecte lamp melding (lamp-symbool met pijltje omhoog).
Na het starten is de melding verdwenen. De stadsverlichting werkt naar behoren.
Ik besteed er eigelijk verder geen aandacht aan...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Stadslicht.

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Of te wel; er is GEEN probleem, draadje kan gesloten worden....

[groet] , Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Dave

Re: Stadslicht.

Ongelezen bericht door Dave »

Willem Rietveld schreef:Of te wel; er is GEEN probleem, draadje kan gesloten worden....

[groet] , Willem.
Dat lijkt mij nou iets voor de TS om te beslissen...
gillis 61

Re: Stadslicht.

Ongelezen bericht door gillis 61 »

Hoi
Bedankt voor het zoeken van het probleem !! Denk gewoon dat ik mijn daar niet moet aanstoren dat het nog aangeeft aan BC .lampjes werken dus. _004
Moet toch nog voor een onderhoud .Daar eens vragen . [groet] Bert .
Inspector Gadget

Re: Stadslicht.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Is inderdaad een gekende issue;
Alle lampen op de -1200- worden direct vanaf de ZFE (centrale computer) zonder tussenkomst van enig ander component, aangestuurd.
Inclusief stadlichten, dimlichten, knipperlichten, grootlicht, remlicht etc.

Ikzelf heb krek hetzelfde probleem zolang het contact aan staat maar de motor nog niet gestart is.

De LED lampjes trekken zo weinig stroom dat de ZFE denkt dat ze stuk zijn.

Als de motor eenmaal gestart is, gaat deze melding vaak wel weer weg, maar blijft wel in het storingsgeheugen staan.
Waar de BMW dealeRT verders weinig mee zal doen, anders dan wellicht de melding wissen.

Helaas is er verder niet zo veel aan dit probleem te doen anders dan wellicht een CAN-bus versie van die LEDs te overwegen, hoewel dat geen garantie is.
CAN-bus zal verder niet ingrijpen tenzij de stroom te hoog oploopt, dan zal CAN-bus een aansluiting kunnen afsluiten (als het meent dat het duidt op een mogelijke kortsluiting).

Ikzelf heb nog een 2e fenomeen, aangezien ik Kisan's knipperende rem- en dimlichten aan de achterzijde gebruik;
Als de motor op contact staat zonder gestart te zijn en ik bedien de remmen, knippert de lampen-defect melding vrolijk mee in hetzelfde tempo.
Tssk.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”