Xenoninbouw (korting voor leden)

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4369
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Overeem Carworks
http://www.overeemcarworks.nl/motorxenon.html

LEDEN VAN DIT FORUM KRIJGEN KORTING BIJ OVEREEM CARWORKS:
R850RT - R1100RT - R1150RT:
H4 Bi-Xenon (mono) inclusief inbouw € 229,- incl. LED stadsverlichting! voor leden € 199,=
R1200RT:
H7 / H1 Xenon ( duo ) inclusief inbouw € 299,- incl. LED stadsverlichting! voor leden € 275,=


Afbeelding
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Demo’s over Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door dhr »

LEDEN VAN DIT FORUM KRIJGEN KORTING BIJ OVEREEM CARWORKS
mooi geregeld :!: :D
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
mlampie

Re: Demo’s over Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door mlampie »

Hoi allemaal,

Ziet er goed uit toch ook even mijn ervaring:

Bi-Xeon (groot en dimlicht) 8000k bij CF products.
incl stadslichtje verzendkosten etc.

69.00 euro (zelf)inbouw 30 min.

http://www.cf-products.nl/catalog/
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4369
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Demo’s over Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

OOK 2 JAAR GARANTIE OP INBOUW EN APPARATUUR????
mlampie schreef:Hoi allemaal,

Ziet er goed uit toch ook even mijn ervaring:

Bi-Xeon (groot en dimlicht) 8000k bij CF products.
incl stadslichtje verzendkosten etc.

69.00 euro (zelf)inbouw 30 min.

http://www.cf-products.nl/catalog/
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Demo’s over Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door han62 »

Er stond in het weekend in de Telegraaf Ja inderdaad die krant een artikel over xenon verlichting. De overheid gaat er strenger op controleren omdat het te vaak voorkomt dat Xenonlampen worden ingebouwd in units die daar niet voor bedoeld/geschikt zijn, en waardoor tegenliggers er hinder van hebben.

Wie weet hoe dat zit met motorfietsen.

Ik overweeg het zelf ook maar vind het inderdaad wel een behoorlijk prijsverschil. en al heb je dan geen 2 jaar garantie je kan aardig wat van die goedkope sets kopen voor de prijs van ca 275.00€ al moet je natuurlijk een afweging maken tussen kwaliteit en prijs en niet ierdeen is even handig waar de 1 het in een half uurtje doet krijgt een ander het in een half jaar nog niet voor elkaar.

Maar uiteindelijk gaat het er om waar ben je tevreden mee en wat heb je er voor over. Ik vind de extra lampjes onder de kuip zoals we die zagen op het treffen in Lunteren ook wel leuk staan. Maar ik heb hier op het Forum ook andere led verlichting gezien die me ook wel aanstond alleen ook daar zit een behoorlijk prijsverschil tussen en misschien ook wel in lichtopbrengst en verbruik. Dus blijft het wikken en wegen.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Demo’s over Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Volgens de website van Verkeer en Waterstaat:
Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.
Er zijn relatief weinig motorfietsen met Xenon 'af fabriek'. Dus als men gaat controleren, vallen omgebouwde motorfietsen snel op, aangezien wij toch allemaal altijd met verlichting rijden.

Wees gewaarschuwd!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Demo’s over Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door moh_fan »

mlampie schreef:8000k
... is voor 19 jarigen met een baseballpetje hangend achter het stuur van hun gepimpte Kadet. :D
Koop gewoon een 'normale' kleurtemperatuur. Zo rond de 5000K. Geeft mooi wit licht.

Zelf rijd ik rond met 4300K... da's al 'blauw' zat!

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
eravenzw

98 euro zelfinbouw en 143 door monteur in half uur!

Ongelezen bericht door eravenzw »

Beste mensen

Ik heb op de R1200RT nu ook Xenon en dat werkt prima . Bij http://www.verlichtingkopen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor 98 euro een dubbele set 6000k (blauw zat) gekocht en voor 45 euro door monteur van verlichtingkopen laten inbouwen (kan je ook zelf doen zonder kuip te demonteren, enige ingreep is 25 mm gat boren in je afdekkap voor je lamp voor doorvoer van de ballastdraden. Zorg wel dat je de goede set koopt met een digitale aansturing. Je hoeft inderdaad geen weerstand in te bouwen.

Succes ermee
Dave

Re: Demo’s over Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Dave »

Ontopic dan maar weer:

Volgens PaPinkelman's citaat van V&W gaat het hier om 'voertuigen', daar zijn wij als motoren toch bij inbegrepen? Hoe gaat dat voor degenen die tot gisteren Xenon hebben ingebouwd. Moeten die het nu weer uitbouwen? Is deze regeling in het leven geroepen met iets van compensatie?

Zelf heb ik lang getwijfeld aan Xenon, omdat ik inderdaad mijn vraagtekens heb over de reflector en de lens en het effect daarvan bij het gebruik van een andersoortig licht. Nadat ik bij het treffen de stadslichtjes heb gezien van Paul zie ik dat als alternatief om in het donker extra lichtopbrengst te genereren. Niet om overdag te voeren, maar met name voor die donkere omgevingen waar je af en toe doorheen rijdt...

Om op te vallen als motorrijder heb ik een wat blauwere lamp gemonteerd van Philips, de Bluevision. Daarmee voldoe ik (blijkbaar) wel aan de nieuwe wetgeving, maar heb wel een afwijkend en daarmee opvallend lichtpatroon. Running lights of safety lights behoren overigens ook nog tot de mogelijkheden zolang daar geen concrete uitspraken over zijn gedaan.

Kortom, weer genoeg stof tot nadenken...
Jan R1200RT

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Ik heb me ook wat verdiept in Xenon voor mijn R1200RT (net mijn eerste dimlicht lamp stuk).
Wat ik op diverse sites gevonden / gelezen heb is dat er sinds mei 2009 nieuwe regels zijn die Xenon inbouwen wel toestaat bij auto's en dat er voor motoren alleen maar een regel is dat de verlichting niet verblindend mag zijn.

Omdat ik het licht op mijn R1200RT met twee H7 lampen voor dimlicht eigenlijk altijd al erg goed / voldoende gevonden heb, heb ik besloten om er maar en paar goede Philips H7 VisionPlus lampen in te zetten (50 % meer licht volgens de verpakking....) en me nog maar niet aan de ombouw naar Xenon te wagen.
Alhoewel 3x meer licht van Xenon natuurlijk altijd beter / lekkerder is voor jezelf (maar misschien niet zo voor andere weggebruikers.
sanderh

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door sanderh »

Ik vraag me altijd af hoe Philips 50% meer licht uit een lamp met dezelfde wattage kan krijgen??
Jan R1200RT

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

sanderh schreef:Ik vraag me altijd af hoe Philips 50% meer licht uit een lamp met dezelfde wattage kan krijgen??
Volgens Philips door een keinere compactere gloeidraad die heter wordt en dus feller gloeit, een hogere gasdruk in de lamp die te snel opbranden moet voorkomen en het gebruik van een hoge kwaliteit kwartsglas (met Uv-filter dat het kunstof van je reflector beschermt tegen verkleuren).
Je zult zelf ook wel weten / gemerkt hebben dat een halogeen lampje in huis van b.v. 20 Watt veel meer licht geeft dan een gewone gloeilamp van 20 Watt.
Dus voltage en wattage zeggen niet alles. Maar ik neem die + 50% ook wel met een fikse korrel zout hoor :!: .
Wel heb ik in diverse testen gevonden dat de Philips (H7) halogeen lampen over het algemeen als beste uit de bus komen wat correct afstraal patroon en hoeveelheid licht betreft.
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Yobotje »

Jan R1200RT schreef:
sanderh schreef:Ik vraag me altijd af hoe Philips 50% meer licht uit een lamp met dezelfde wattage kan krijgen??
Volgens Philips door een keinere compactere gloeidraad die heter wordt en dus feller gloeit, een hogere gasdruk in de lamp die te snel opbranden moet voorkomen en het gebruik van een hoge kwaliteit kwartsglas (met Uv-filter dat het kunstof van je reflector beschermt tegen verkleuren).
Je zult zelf ook wel weten / gemerkt hebben dat een halogeen lampje in huis van b.v. 20 Watt veel meer licht geeft dan een gewone gloeilamp van 20 Watt.
Dus voltage en wattage zeggen niet alles. Maar ik neem die + 50% ook wel met een fikse korrel zout hoor :!: .
Wel heb ik in diverse testen gevonden dat de Philips (H7) halogeen lampen over het algemeen als beste uit de bus komen wat correct afstraal patroon en hoeveelheid licht betreft.
Recent kwam de Philips XP Moto bij Motoplus met 98lux als winnaar uit de test en als "zeer goed" bestempelt.
Ik gebruik H4 Vision Plus en recent X-treme Power, beide van Philips en ben zeer tevreden over het resultaat. _004
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
sanderh

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door sanderh »

Tja, zo had ik het nog niet bekeken. Ik heb er xenon in zitten, schijnt dat die ook minder wattage hebben en de lichtopbrengst is Top.
Jan R1200RT

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

sanderh schreef:Tja, zo had ik het nog niet bekeken. Ik heb er xenon in zitten, schijnt dat die ook minder wattage hebben en de lichtopbrengst is Top.

Klopt, Xenon gebruikt maar ± 35 Watt per lamp i.p.v. 55 Watt voor een halogeen lamp.
Het is een bekend gegeven dat een gasontlading lamp (denk aan een TL-buis) minder stroom nodig heeft en naar verhouding meer licht geeft dan een gloeilamp.
Gebruikersavatar
loekoeboeng
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
Type: R1100RT
Land: Nederland

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door loekoeboeng »

Hallo,

Zelf van de week Bixenon ingebouwd in mijn R1100RT. Gekocht bij Cf-products voor € 59,95. Inbouwen kostte me een half uurtje. Het is echt plug and play. Alleen even een groter gat in je rubber hoes om de binnenzijde van je koplamp maken om die grotere lamp en de bedrading van de omvormer door te laten. Alle "hulpstukken" kan je gewoon kwijt in de kuip en een licht dat het geeft.... Ongelofeloos. Ik heb dus bixenon 8000k.

-1100-
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Inspector Gadget

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is niet verstandig om met meer dan 6000K te gaan rijden.

Naast het feit dat je zicht boven de 6000K minder is (het gaat van blauw richting paars) kan je er ook nog een bekeuring voor krijgen.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

dutchmidiman schreef: Naast het feit dat je zicht boven de 6000K minder is (het gaat van blauw richting paars) kan je er ook nog een bekeuring voor krijgen.
Wat zou kunnen betekenen dat het ter plaatse in beslag wordt genomen, nadat je het hebt uitgebouwd. _002 Je hebt dan helemaal geen verlichting meer en kan niet verder rijden. Oké het zal niet snel gebeuren verwacht ik maar bij een grote controle kan het je zomaar overkomen. Oia

a.s. donderdag bouwt Kenny bij mij ook Xenon in maar ik heb gekozen voor het merk Pilot met 5000k dan is het licht wit met een "zweempje" blauw en geeft toch een hele verbetering. :D

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
sanderh

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door sanderh »

Ik heb er zelf ook 6000k in zitten en dat gaat nog net vind ik. In de auto zit (origineel) xenon en dat is 4300k en dat is eigenlijk al wit genoeg. Ik zou persoonlijk ook zeker niet hoger gaan als 6000k.

Trouwens volgens mij is het mogelijk om "gewoon" een ander lampje te kopen met minder "k"en die erin te zetten.

5000k van het merk Pilot lijkt mij een hele goede keuze.
Gebruikersavatar
loekoeboeng
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
Type: R1100RT
Land: Nederland

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door loekoeboeng »

Het licht is echt "stevig" wit. Als je ervoor staat blijft het ook wit, dus ik verblind niemand. Er hangt een klein beetje een blauwe gloed overheen. Ik heb er al een stevig stukje mee gereden en er is niemand die als tegenligger naar mij seint. En inbeslagnemen van licht dat lijkt me niet mogelijk. Mocht e.e.a. uberhaupt al een overtreding zijn, dan valt die overtreding onder de zogenaamde Wet Administratiefrechtelijke Afhandeling Verkeersovertredingen (WAHV) oftewel de Wet Mulder. En de Wet Mulder voorziet niet in inbeslagname......
Wat wel zou kunnen is dat men iets met het kentekenbewijs doet. Je moet je motor dan een keer ter herkeuring aanbieden en dat is nou net geen probleem, want dan zet je gewoon je oude lamp er weer in.
Ik zie dus het probleem niet.....
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

loekoeboeng schreef:Het licht is echt "stevig" wit. Ik heb er al een stevig stukje mee gereden en er is niemand die als tegenligger naar mij seint. En inbeslagnemen van licht dat lijkt me niet mogelijk.
Wat wel zou kunnen is dat men iets met het kentekenbewijs doet. Je moet je motor dan een keer ter herkeuring aanbieden en dat is nou net geen probleem, want dan zet je gewoon je oude lamp er weer in.
Ik zie dus het probleem niet.....
Ben het niet met je eens. Het gaat ook niet over inbeslagname van je motor, je motor heeft op dat moment geen type goedkeuring en wordt niet je motor maar de overtreding veroorzakende lampen in beslag genomen. De wet zegt n.l. dat "daarvoor in aanmerking komende zaken" en dat zijn in dit geval de lampen, kunnen door de ambtenaar in beslag worden genomen en in dit geval kan de verbaliserende ambtenaar om "de overtreding te doen ophouden" besluiten om die lampen in beslag te nemen. Dat tegemoet komend verkeer niet knippert doet aan het verboden zijn niets af. Als het wit licht is heb je niets te vrezen want dat mag.

groet,

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
loekoeboeng
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
Type: R1100RT
Land: Nederland

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door loekoeboeng »

Hazeldonk schreef:
loekoeboeng schreef:Het licht is echt "stevig" wit. Ik heb er al een stevig stukje mee gereden en er is niemand die als tegenligger naar mij seint. En inbeslagnemen van licht dat lijkt me niet mogelijk.
Wat wel zou kunnen is dat men iets met het kentekenbewijs doet. Je moet je motor dan een keer ter herkeuring aanbieden en dat is nou net geen probleem, want dan zet je gewoon je oude lamp er weer in.
Ik zie dus het probleem niet.....
Ben het niet met je eens. Het gaat ook niet over inbeslagname van je motor, je motor heeft op dat moment geen type goedkeuring en wordt niet je motor maar de overtreding veroorzakende lampen in beslag genomen. De wet zegt n.l. dat "daarvoor in aanmerking komende zaken" en dat zijn in dit geval de lampen, kunnen door de ambtenaar in beslag worden genomen en in dit geval kan de verbaliserende ambtenaar om "de overtreding te doen ophouden" besluiten om die lampen in beslag te nemen. Dat tegemoet komend verkeer niet knippert doet aan het verboden zijn niets af. Als het wit licht is heb je niets te vrezen want dat mag.

groet,

Ben
Laat ik mezelf verduidelijken.... Als er door de politie wordt "geschreven", dan is dat alleen maar voor verlichting die verblindt. D.w.z. tegenliggers of verkeer dat de koplamp in de binnenspiegel ziet, mag niet verblindt worden. Als ik dan kijk naar de afstellingvan mijn koplamp, dan is die hetzelfde als bij gewoon halogeen licht. Dat heb ik nl. uitgetekend op een witte muur. En met de Xenon is die hoogte hetzelfde. Daarom stelde ik ook dat ik niemand verblind met dat licht. En ik refereerde niet naar inbeslagname van de motor maar invordering van het kentekenbewijs. De procedure is dan nl. als volgt. Als de politie het kentekenbewijs invordert van een motorrijtuig, dan heeft de houder van dat kenteken 28 dagen de tijd om e.e.a. in orde te brengen. De politie kan kentekenbewijzen invorderen als voertuigen niet aan de wettelijk gestelde eisen voldoen. E.e.a. kan dan herkeurt worden. Meestal is dat door de desbetreffende politieambtenaar, maar e.e.a. kan ook door de RDW gebeuren. Dit gebeurt nl. bij auto's die bij aanrijdingen dusdanig gedeformeerd zijn dat herkeuring (veiligheid) noodzakelijkis. Als e.e.a. dan in orde is, dan krijg je het kentekenbewijs gewoon terug. De motor blijft nl, ALTIJD zijn typekeuring houden. Dat is nl. afgegeven bij de eerste ingebruikname van het type voertuig in Nederland. De lamp wordt dan echt niet inbeslaggenomen, omdat het strafbare feit (verblindende verlichting) een feit is dat middels de Wet Mulder afgehandeld wordt. Voorbeeld: Als je belt tijdens het rijden, wordt toch ook niet je telefoon inbeslaggenomen. Een Mulderfeit blijft altijd administratiefrechtelijk. De ambtenaar is idd bevoegd om de overtreding te doen ophouden. Hij/zij kan dan alleen zeggen dat er niet verder gereden mag worden, tenzij het verblinden terplaatse opgeheven wordt. Overigens wordt dit verbaliseringsbeleid ook duidelijk gemaakt via dediverse wegmisbruikersprogramma's. Daarin stelt o.a. het KLPD dat Xenonverlichting inbouwen in voertuigen die NA januari 2007 ingebruik zijn genomen wel xenon mogen hebben, MAAR dat deze moeten zijn voorzien van koplampsproeiers. Dit om vuil op hetglas te voorkomen, want dat veroorzaakt strooilicht. Voertuigen die in gebruik zijn genomen voor januari 2007 mogen xenon inbouwen, MAAR die mogen niet verblinden. De politie schrijft dan alleen voor het verblinden, maar nogmaals, dat is bij mij niet aan de orde....
Bovendien handelt de politie volgens het subsidiariteits- en proportionaliteitsbeginsel. Dat wil zeggen dat je het doel op de minst ingrijpende wijze moet zien te behalen. Daarentegen heeft een politieambtenaar ook discretionaire bevoegdheid. Hij mag verbaliseren waarvoor hij verbaliseren wilt, want verbaliseren is nl. een bevoegdheid van hem/haar..... Dus als ie ruzie met zijn vrouw heeft gehad......

Ik ken overigens meerdere "dienders" die motorrijden en achteraf xenon in hebben gebouwd. Ik ken er zelfs eentje met 10000K, maar dat vond ik wat overdreven.........
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

loekoeboeng schreef:
Hazeldonk schreef:
loekoeboeng schreef:Het licht is echt "stevig" wit. Ik heb er al een stevig stukje mee gereden en er is niemand die als tegenligger naar mij seint. En inbeslagnemen van licht dat lijkt me niet mogelijk.
Wat wel zou kunnen is dat men iets met het kentekenbewijs doet. Je moet je motor dan een keer ter herkeuring aanbieden en dat is nou net geen probleem, want dan zet je gewoon je oude lamp er weer in.
Ik zie dus het probleem niet.....
Ben het niet met je eens. Het gaat ook niet over inbeslagname van je motor, je motor heeft op dat moment geen type goedkeuring en wordt niet je motor maar de overtreding veroorzakende lampen in beslag genomen. De wet zegt n.l. dat "daarvoor in aanmerking komende zaken" en dat zijn in dit geval de lampen, kunnen door de ambtenaar in beslag worden genomen en in dit geval kan de verbaliserende ambtenaar om "de overtreding te doen ophouden" besluiten om die lampen in beslag te nemen. Dat tegemoet komend verkeer niet knippert doet aan het verboden zijn niets af. Als het wit licht is heb je niets te vrezen want dat mag.

groet,

Ben
De motor blijft nl, ALTIJD zijn typekeuring houden. Voorbeeld: Als je belt tijdens het rijden, wordt toch ook niet je telefoon inbeslaggenomen.
/quote]

Dag, het wordt erg juridisch nu, maar in het geval van bellen is de overtreding op dat moment opgehouden en is er dus geen reden voor inbeslagname. Bij je verlichting blijft de overtreding nog steeds bestaan als je weer gaat rijden en 100m verderop kan je opnieuw bekeurd worden enz. enz. Op het moment dat aan een voertuig iets verandert is, al is het maar een ander type band of ruitenwisser b.v. moet hij eigenlijk ter keuring worden aangeboden bij het RDW omdat de type keuring niet meer telt. Duidelijk is dat dit dat daar niet op gehandhaafd wordt en dat is ook niet te doen, maar het is zo wel in de Wet geregeld, dus het kan wel.

groet,

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Inspector Gadget

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je zoiets als (bijv.) chip-tuning gaat doen, of de uitlaat vervangt door een ander merk of type vervalt formeel de type-goedkeuring.

Elk voertuig heeft een type-goedkeuring gekregen waarbij uitlaat, motor, milieu, verbruik, vermogen, gewicht, etc, etc formeel vast gelegd zijn.
Op moment dat je een technische wijziging doet aan een voertuig, vervalt in principe de type-goedkeuring.
Nu valt de handhaving daarvan in Nederland wel mee als je dat vergelijkt met landen zoals België en Duitsland bijvoorbeeld, daar is dat vele male strenger.

Daarnaast kan bij een ongeval de verzekering heel moeilijk gaan doen als blijkt dat je een technische wijziging gedaan hebt aan het voertuig.
Bijv. door chip-tuning, waardoor er meer motorvermogen is, maar je remmen navenant niet aangepast zijn, etc, etc.

Zo is er ook een reglement die voorschrijft dat je in een voertuig alleen lampen mag gebruiken met een E-keur.
En ik zou mij bijzonder verbazen als een HID lamp (dus het lampje zelf) van 8000K een formele E-keur heeft.

Je kunt bij een staande-houding op straat waarbij blijkt dat je motor bijv. voorzien is van een niet-goedgekeurde uitlaat (bijv. meer lawaai) weldegelijk een inbeslagname tegemoet zien als men van mening is dat er een nader technisch onderzoek noodzakelijk is.

Verlichting is een minder zware categorie, hoewel je weldegelijk er een bekeuring voor kunt krijgen (ondeugdelijke verlichting), en als het echt te gortig is, wellicht zelfs een artikel 5. (gevaar of hinder veroorzaken).

Punt blijft, gebruik je verstand, dan veroorzaak je geen hinder voor de overige verkeersdeelnemers, voorkom de risico's en irritaties.
Gebruikersavatar
loekoeboeng
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
Type: R1100RT
Land: Nederland

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door loekoeboeng »

dutchmidiman schreef:Als je zoiets als (bijv.) chip-tuning gaat doen, of de uitlaat vervangt door een ander merk of type vervalt formeel de type-goedkeuring.

Elk voertuig heeft een type-goedkeuring gekregen waarbij uitlaat, motor, milieu, verbruik, vermogen, gewicht, etc, etc formeel vast gelegd zijn.
Op moment dat je een technische wijziging doet aan een voertuig, vervalt in principe de type-goedkeuring.
Nu valt de handhaving daarvan in Nederland wel mee als je dat vergelijkt met landen zoals België en Duitsland bijvoorbeeld, daar is dat vele male strenger.

Daarnaast kan bij een ongeval de verzekering heel moeilijk gaan doen als blijkt dat je een technische wijziging gedaan hebt aan het voertuig.
Bijv. door chip-tuning, waardoor er meer motorvermogen is, maar je remmen navenant niet aangepast zijn, etc, etc.

Zo is er ook een reglement die voorschrijft dat je in een voertuig alleen lampen mag gebruiken met een E-keur.
En ik zou mij bijzonder verbazen als een HID lamp (dus het lampje zelf) van 8000K een formele E-keur heeft.

Je kunt bij een staande-houding op straat waarbij blijkt dat je motor bijv. voorzien is van een niet-goedgekeurde uitlaat (bijv. meer lawaai) weldegelijk een inbeslagname tegemoet zien als men van mening is dat er een nader technisch onderzoek noodzakelijk is.

Verlichting is een minder zware categorie, hoewel je weldegelijk er een bekeuring voor kunt krijgen (ondeugdelijke verlichting), en als het echt te gortig is, wellicht zelfs een artikel 5. (gevaar of hinder veroorzaken).

Punt blijft, gebruik je verstand, dan veroorzaak je geen hinder voor de overige verkeersdeelnemers, voorkom de risico's en irritaties.

En hier kan ik het dus in vinden. En daarom heb ik dus mijn verlichting goed gericht (op een wit vlak de lichtbundel met halogeen afgetaped en daarna met xenon gekeken hoe de bundel dan is. Die bleek hetzelfde, dus niet verblindend. En daarom ben ik er ook van overtuigd dat de politie hier niet tegen op zal treden. En voortbordurende op jouw uitlaatverhaal. Dat klopt. Maar als uit meting blijkt (en je wilt niet weten aan welke Forensisch Technische normen men bij meting moet voldoen) dat de Db-waarde te hoog is, dan kan men de uitlaat inbeslagnemen. Maar dan praatje niet meer over een Mulderfeit, maar over een feit waarvoor de Officier van Justitie de hoogte van de boete bepaalt. Dus niet meer adminstratiefrechtelijk, maar strafrechtelijk.
En om de discussie niet al te hoog op telaten voeren ben ik het met je laatste stellingeens en ik vind dat ik daaraan voldaan heb..... En buiten dat.... Mijn 8000k lamp heeft een E-keuring....

-1100-
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door HansD »

loekoeboeng schreef:Overigens wordt dit verbaliseringsbeleid ook duidelijk gemaakt via dediverse wegmisbruikersprogramma's. Daarin stelt o.a. het KLPD dat Xenonverlichting inbouwen in voertuigen die NA januari 2007 ingebruik zijn genomen wel xenon mogen hebben, MAAR dat deze moeten zijn voorzien van koplampsproeiers. ...
IK kan me uit een eerdere discussie herinneren dat deze wetgeving voor auto's geldt en niet voor motoren. Ben anders heel benieuwd hoe je een koplampsproeier hebt gemonteerd? :D
Dit lijkt me overigens een typisch geval van :
"Learn the rules so you can break them properly" - Dalai Lama
(Leer de regels zodat je ze op de goede manier kunt breken)

Hans
Inspector Gadget

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is nog eenvoudiger, denk ik;

Vooralsnog is er volgens mij geen motorfabrikant geweest die af-fabriek (dus ook niet voor de type-goedkeuring) Xenon verlichting ingebouwd heeft.
En zolang er geen OEM Xenon op motoren geleverd wordt, denk ik dat de RDW (nog) geen toetsingscriteria heeft.

Maar zodra een fabrikant weldegelijk OEM Xenon op een model heeft, zal de RDW waarschijnlijk de wetgever direct gaan aanspreken zodra een dergelijke motor voor de type-goedkeuring aangeboden wordt. En zal er een snel-wet of regel in het leven geroepen worden.
En verwacht ik dat wij dan allemaal hier "last" van zullen krijgen middels handhaving, en ultimo APK (als die er komt voor motoren).

Dus zolang de motoren-fabrikanten nog geen OEM Xenon levert op hun nieuwe cq. toekomstige modellen, en wij ons "gedragen" (lees: het netjes en met beleid) doen op onze niet-OEM Xenon installaties, zitten we redelijk goed.

Want zodra OEM Xenon op motoren een feit is (en dus onderdeel van een type-goedkeuring) verwacht ik dezelfde soort eisen als met auto's, zoals lens-koplampen, was-installatie en automatische niveauregeling. (die achteraf prima te installeren zijn, heb ik op mijn auto ook gedaan, hoewel ik het wettelijk en qua regels niet verplicht ben, neem ik wel mijn verantwoordelijkheid)

Want ik leef bij de regel:
Wie goed doet, goed ontmoet _004
Gebruikersavatar
loekoeboeng
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
Type: R1100RT
Land: Nederland

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door loekoeboeng »

Jij leeft bij de regel, maar ik heb niet de indruk dat ik dat niet doe.........

En verder vind ik dat je absoluut geen onzin neer zet..., maar nogmaals, ik meen dat ook niet te doen. _004

-1100-
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Inspector Gadget

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik probeer te leven bij de regels, maar ontvang (als voorbeeld!) ook de "uitnodigingen" van CJIB om te betalen voor t/m 5 km (na correctie) te hard rijden. :roll:
Ben dus zeker geen heilig boontje of zo.
Ik ben mens, dus ik ben faalbaar. Vandaar mijn onderschrift, ik ken mijzelf :lol:

Geenszins spreek ik een waardeoordeel uit of iets zin of onzin is, het is hier altijd (wat mij betreft) hoor en wederhoor.
Iedereen heeft een mening, en dat respecteer ik ten volste.

Maar ik ben wel van mening dat Xenon verlichting met de kleurtemperatuur van hoger dan 6000K grenzen overschrijdt;
- Hoger dan 6000K geeft juist minder zicht dan 6000K. Hoe lager de kleurtemperatuur hoe beter je zicht zal zijn.
- De wetgever heeft Xenon verlichting met een kleurtemperatuur hoger dan 6000K verboden voor auto’s, het is zelfs een APK-afkeur punt.
- Als je verlichting (ook op de motor) hinderlijk is of verkeerd afgesteld staat, kan je een bekeuring (of erger) krijgen.

Desalniettemin, ik persoonlijk heb dus serieus ernstige twijfels of zo'n 8000K Xenon lampje een officiële E-keur heeft (voor gebruik op de openbare weg), omdat de "Chinezen" hun hand er echt niet voor omdraaien om zo'n E-keur te plaatsen ongeacht hoe-of-wat.
Net zoals ze op hun Xenon sets Philips, Siemens, Bosch en andere merken plaatsen, vaak onterecht.
Want dergelijke merken leveren wel componenten voor Xenon kits, en alleen volledige Xenon kits in OEM (dus af-fabriek)

Het is dan heel lastig om dit te handhaven via de warenwet, e.d.
De fabrikant in kwestie (Philips, Siemens, Bosch, etc) moeten dan van hun kant ook het nodige doen.
Al met al is het een kwestie van prioriteiten.

En dat is wat ik probeerde duidelijk te maken, soms niet helemaal succesvol waarschijnlijk ;)

Maar ieder zijn ding hoor, samen komen we er wel uit! _004

Ik zie regels als richtlijnen, om te voorkomen dat het uit de klauw loopt.

Maar voor het beste resultaat is het toch echt OEM Xenon, is mijn ervaring.
(veiligheid, zichtbaarheid, betrouwbaarheid, etc)

En bij niet-OEM Xenon, lichtkleuren van 6000K en lager.
Opahak

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Opahak »

dutchmidiman schreef:Het is nog eenvoudiger, denk ik;

Vooralsnog is er volgens mij geen motorfabrikant geweest die af-fabriek (dus ook niet voor de type-goedkeuring) Xenon verlichting ingebouwd heeft.
En zolang er geen OEM Xenon op motoren geleverd wordt, denk ik dat de RDW (nog) geen toetsingscriteria heeft.

Maar zodra een fabrikant weldegelijk OEM Xenon op een model heeft, zal de RDW waarschijnlijk de wetgever direct gaan aanspreken zodra een dergelijke motor voor de type-goedkeuring aangeboden wordt. En zal er een snel-wet of regel in het leven geroepen worden.
En verwacht ik dat wij dan allemaal hier "last" van zullen krijgen middels handhaving, en ultimo APK (als die er komt voor motoren).

Dus zolang de motoren-fabrikanten nog geen OEM Xenon levert op hun nieuwe cq. toekomstige modellen, en wij ons "gedragen" (lees: het netjes en met beleid) doen op onze niet-OEM Xenon installaties, zitten we redelijk goed.

Want zodra OEM Xenon op motoren een feit is (en dus onderdeel van een type-goedkeuring) verwacht ik dezelfde soort eisen als met auto's, zoals lens-koplampen, was-installatie en automatische niveauregeling. (die achteraf prima te installeren zijn, heb ik op mijn auto ook gedaan, hoewel ik het wettelijk en qua regels niet verplicht ben, neem ik wel mijn verantwoordelijkheid)

Want ik leef bij de regel:
Wie goed doet, goed ontmoet _004

En ik denk dat het nog eenvoudiger is:

Zat er origineel een xenonlamp in je fiets? Nee? dan mag er naderhand geen xenonlamop ingebouwd worden wegens het niet gelijk zijn van de spiegel/reflector waardoor er verblindingen kunnen ontstaan. Voertuig is ook een motor. Kortom het mag dus niet en iedereen die het wel doet is een overtreder en volgt niet alle wetten. Dat een en ander wordt gedoogd (net zoals tussen de files rijden) wil niet zeggen dat het formeel mag. Helaas moeten de goede weer eens ondewr de kwaden lijden........... Ik zal eens kijken wat er op mijn fiets zit want volgens mij ben ik ook een overtreder _004
Inspector Gadget

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Denk dat je daar nog wel eens een heel goed punt kan hebben!

Ik ben dus ook een overtreder, maar heb vrede met mijzelf :roll:
sanderh

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door sanderh »

Opahak schreef: En ik denk dat het nog eenvoudiger is:

Zat er origineel een xenonlamp in je fiets? Nee? dan mag er naderhand geen xenonlamop ingebouwd worden wegens het niet gelijk zijn van de spiegel/reflector waardoor er verblindingen kunnen ontstaan. Voertuig is ook een motor. Kortom het mag dus niet en iedereen die het wel doet is een overtreder en volgt niet alle wetten. Dat een en ander wordt gedoogd (net zoals tussen de files rijden) wil niet zeggen dat het formeel mag. Helaas moeten de goede weer eens ondewr de kwaden lijden........... Ik zal eens kijken wat er op mijn fiets zit want volgens mij ben ik ook een overtreder _004
Het tussen de files doorrijden is geen gedoog beleid. Het is wettelijk niet verboden en kan dan dus ook niet gedoogd worden. Zie hiervoor een ander draadje op het forum _004
Gebruikersavatar
loekoeboeng
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
Type: R1100RT
Land: Nederland

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door loekoeboeng »

Ik heb bij de laatste verkiezingen niet christelijk gestemd, maar ik kan wel zeggen....

Degene die zonder zonde is, werpe de eerste steen....

Ik ben tevreden met mijn 8000k, maar eerlijk is eerlijk... 6000k levert (nog) meer licht op. Alleen had mijn leverancier (CF-products) geen 6000k Bixenon H4 setje. Ik ga wel eens zoeken naar een leverancier die wel die 6000k bixenon kan leveren, of heeft iemand die met volle belangstelling de laatste discussie heeft gevolgd een mooie optie waar die te koop is?

Overigens staat mijn fiets al twee dagen bij de dealer. Ik had ook een versnellingsprobleempje. Hij zou donderdag al klaar zijn, maar tot op heden niets gehoord. Ben bang dat de bak eraf ligt...

Tot die tijd een ouwe XJ600 te leen. En als je dan op zo'n fiets rijdt, dan waardeer je pas echt waar je normaal gesproken op rijdt...

-1100-
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

loekoeboeng schreef: Ik ga wel eens zoeken naar een leverancier die wel die 6000k bixenon kan leveren, of heeft iemand die met volle belangstelling de laatste discussie heeft gevolgd een mooie optie waar die te koop is?
-1100-
Ik heb het merk Pilot en die hebben wat je zoekt, zoek contact met Kenny en hij helpt je.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Opahak

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Opahak »

sanderh schreef:
Opahak schreef: En ik denk dat het nog eenvoudiger is:

Zat er origineel een xenonlamp in je fiets? Nee? dan mag er naderhand geen xenonlamop ingebouwd worden wegens het niet gelijk zijn van de spiegel/reflector waardoor er verblindingen kunnen ontstaan. Voertuig is ook een motor. Kortom het mag dus niet en iedereen die het wel doet is een overtreder en volgt niet alle wetten. Dat een en ander wordt gedoogd (net zoals tussen de files rijden) wil niet zeggen dat het formeel mag. Helaas moeten de goede weer eens ondewr de kwaden lijden........... Ik zal eens kijken wat er op mijn fiets zit want volgens mij ben ik ook een overtreder _004
Het tussen de files doorrijden is geen gedoog beleid. Het is wettelijk niet verboden en kan dan dus ook niet gedoogd worden. Zie hiervoor een ander draadje op het forum _004

Sorry maar het is wel degelijk verboden voor motorvoertuigen (dus ook een motor) om elkaar op 1 baan in te halen. Vandaar dat er voor motoren weldegelijk een gedoogbeleid (= gedragscode) is opgesteld. Weliswaar is sinds 1991 het woord motor uit de wet verdwenen maar een motor is nog steeds een motorvoertuig.

http://www.politie.nl/klpd/klpddiensten ... e_file.asp


groetjes
Paul
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Opahak schreef:
sanderh schreef:
Opahak schreef: En ik denk dat het nog eenvoudiger is:

Zat er origineel een xenonlamp in je fiets? Nee? dan mag er naderhand geen xenonlamop ingebouwd worden wegens het niet gelijk zijn van de spiegel/reflector waardoor er verblindingen kunnen ontstaan. Voertuig is ook een motor. Kortom het mag dus niet en iedereen die het wel doet is een overtreder en volgt niet alle wetten. Dat een en ander wordt gedoogd (net zoals tussen de files rijden) wil niet zeggen dat het formeel mag. Helaas moeten de goede weer eens ondewr de kwaden lijden........... Ik zal eens kijken wat er op mijn fiets zit want volgens mij ben ik ook een overtreder _004
Het tussen de files doorrijden is geen gedoog beleid. Het is wettelijk niet verboden en kan dan dus ook niet gedoogd worden. Zie hiervoor een ander draadje op het forum _004

Sorry maar het is wel degelijk verboden voor motorvoertuigen (dus ook een motor) om elkaar op 1 baan in te halen. Vandaar dat er voor motoren weldegelijk een gedoogbeleid (= gedragscode) is opgesteld. Weliswaar is sinds 1991 het woord motor uit de wet verdwenen maar een motor is nog steeds een motorvoertuig.

http://www.politie.nl/klpd/klpddiensten ... e_file.asp


groetjes
Paul
En door diverse uitspraken van de rechterlijke macht is bovenstaande achterhaalt zie o.a. de afstudeer scriptie van een rechtenstudent op dit forum.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Opahak

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Opahak »

Het tussen de files doorrijden is geen gedoog beleid. Het is wettelijk niet verboden en kan dan dus ook niet gedoogd worden. Zie hiervoor een ander draadje op het forum _004

Sorry maar het is wel degelijk verboden voor motorvoertuigen (dus ook een motor) om elkaar op 1 baan in te halen. Vandaar dat er voor motoren weldegelijk een gedoogbeleid (= gedragscode) is opgesteld. Weliswaar is sinds 1991 het woord motor uit de wet verdwenen maar een motor is nog steeds een motorvoertuig.

http://www.politie.nl/klpd/klpddiensten ... e_file.asp


groetjes
Paul[/quote]

En door diverse uitspraken van de rechterlijke macht is bovenstaande achterhaalt zie o.a. de afstudeer scriptie van een rechtenstudent op dit forum.

Ben[/quote]


Ik heb die scriptie niet gelezen maar voorzover ik weet geeft een scriptie geen wettelijke rechten.
Ik hou het dus maar op de gedragscode en dat is voor sommige motorrijders al meer dan genoeg. Reed vrijdagmiddag een klien stukje file en er kwamen twee
snelle jongens met een rotvaart tussen de auto's door dat zelfs ik als motorrijder eerst me het apezuur schrok, toe pissig werd en daarna mijn ogen uit mijn kop schaamde. Maar da's een andere discussie.

Groetjes
Paul
Gebruikersavatar
Wildripper
Berichten: 487
Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Wildripper »

Off topic
Opahak schreef:
Sorry maar het is wel degelijk verboden voor motorvoertuigen (dus ook een motor) om elkaar op 1 baan in te halen. Vandaar dat er voor motoren weldegelijk een gedoogbeleid (= gedragscode) is opgesteld. Weliswaar is sinds 1991 het woord motor uit de wet verdwenen maar een motor is nog steeds een motorvoertuig.

http://www.politie.nl/klpd/klpddiensten ... e_file.asp


groetjes
Paul
Nou dit staat in je link.

Sinds 1991 is het voor een motorrijder niet meer verboden om langzaam tussen de file door te rijden.

En als niet is verboden dan kan je het ook niet gedogen.

En zoals bekend zijn er inmiddels uitspraken door rechters geweest, waar een motorrijder bij een ongeluk betrokken was die tussen de file doorreed.

Het belangrijkste van deze uitspraken, is dat het vooral afhing hoe de motorrijder zich gedroeg. Bij normaal, lees rustig, werd de motorrijder in het gelijk gesteld.

Zie inderdaad de scriptie die DHR op het forum heeft gezet. Daar staan een paar verwijzingen in.


Maar laten we het in dit draadje vooral over het Xenon hebben.

Bij de trainingsdag in Oploo, waren we in een donkere hal. Daar werd ons de ogen geopend dat Xenon niet zalig makend is.

Er bleek nl dat de Xenon jongens te laag waren afgesteld, wel veel licht maar het object op 20 meter niet zichtbaar.

En 20 meter is de afstand die je in 1 seconde aflegt bij 80 km per uur. Met andere woorden een kansloze missie als er wat op de weg ligt.

We kregen de raad de afstelling van ons licht regelmatig te controleren, met of zonder Xenon.
Zümo XT
sanderh

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door sanderh »

Ja over Xenon, want tussen de files doorrijden is met in achtneming van de gedragscode niet verboden. ;) en van Xenon zijn we er nog niet echt uit geloof ik. Tijdens de trainingsdag zat ik in een groepje met 2 Xenon en 3 normaal. Waarbij er bij ons een halogeen niet goed afgesteld stond. N.B. eindigde de lichtstraal 5 meter voor de motor. de 2 xenon lampen, beide door de bereiders zelf erin gezet stonden perfect afgesteld en er was veel licht. de andere halogeenlampen stonden ook goed afgesteld. Dus ik ben het met je eens voor beide geld: goed afstellen!!
Echt heel veel meer licht is het denk ik ook niet, maar wat je vergeet is dat het voor de ander weggebruikers wel goed (beter) opvalt en daar gaat het ook om.
Inspector Gadget

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En bij die bewuste oefening in Oploo mag je ook je groot-licht gebruiken :idea: :!: :lol: _004

Ik vraag mij af of ik dan mijn kerstboom-verlichting ook zou mogen gebruiken, ben benieuwd naar het effect, want in het echte p.kkedonker heb ik nog niet gereden...hmmmm... :idea:
Jan R1200RT

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Opahak schreef:Zat er origineel een xenonlamp in je fiets? Nee? dan mag er naderhand geen xenonlamop ingebouwd worden wegens het niet gelijk zijn van de spiegel/reflector waardoor er verblindingen kunnen ontstaan. _004
Ik ga er van uit dat als de licht bron, het bolletje wat licht geeft bij Xenon en de gloeidraad bij H7, op dezelfde plaast in de koplamp unit / reflector zitten het technisch niet veel uit maakt. Het afstraal patroon zal dan gelijk zijn. Dit kun je volgens mij ook prima controleren.
Belangrijker is dat een Xenon lamp nou eenmaal ± 3x meer licht geeft dan een H7. Daardoor is de afstralende reflector (twee stuks bij een R1200RT) gewoon duidelijker zichtbaar voor de tegenliggers, terwijl het afstraal patroon het licht nog steeds netjes op de weg projecteert. Een correcte afstelling is dan natuurlijk nog belangrijker :!:
De kleur van het licht kan daarbij dan ook nog een extra rol spelen. Als je heel erg "blauw gaat", boven 5000 K, val je natuurlijk ook meer op.
Inspector Gadget

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@Jan R1200RT;
Xenon verlichting is specifiek ontworpen om alleen maar met een zgn. lens-koplamp gebruikt te worden.
Omdat het licht van een Xenon lamp heel anders uitstraalt en ook nog heel chromatisch (kleur-opbouw) is, waardoor het sneller verblinding kan optreden.

Het is daarom ook dat er een zgn. was-installatie op OEM Xenon-koplampen zit, altijd. (naast automatische niveau-regeling)
Door vervuiling kan het licht van een Xenon koplamp verstrooien waardoor er verblinding kan ontstaat.

Xenon vereist, voor een correcte werking en functioneren, een hele andere koplamp-opbouw dan een Halogeen lampje, wat dat betreft.
sanderh

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door sanderh »

DMM,

Is voor jou geen uitdaging om er automatische niveau regeling met een was installatie op te zetten toch. ;)

groet,

Sander
Inspector Gadget

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:lol:
Op de auto viel het niet mee om achteraf te monteren, moest toch behoorlijk wat werk verzetten om het krek als de fabriek-af set te monteren.
(ik had alle fabrieks-onderdelen incl. kabel-boom, sensoren, CAN-bus module, etc)

Want, je moet sensoren op beide assen plaatsen om de niveau- (of beter: horizontaal) regeling te hebben.
En dat lijkt mij toch wel een hele uitdaging om op een motor te monteren.
in principe zou je kunnen volstaan met 1 sensor, ware het niet dat je fiets nimmer altijd 100% horizontaal staat, door bepakking, zit-positie, etc, etc.

Tevens zal de servo die de stand van de lamp moet aansturen ook vele malen sneller moeten zijn dan van een auto, omdat de massa van de fiets dusdanig anders is (versus een auto) dat je dit veel sneller moet bijsturen.

Qua was-installatie zie ik ook nog wel een uitdaging, omdat je deze zo zou moeten ontwerpen dat deze niet per ongeluk in de ogen van de motorrijder kan komen, door rij-wind, stand van de ruit e.d.

Als ik een voorspelling zou mogen doen, dan verwacht ik binnen 5 jaar dat er motoren komen waarbij de koplamp voorzien is van volledige led-verlichting.
Jan R1200RT

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

dutchmidiman schreef:@Jan R1200RT;
Xenon verlichting is specifiek ontworpen om alleen maar met een zgn. lens-koplamp gebruikt te worden.
Omdat het licht van een Xenon lamp heel anders uitstraalt en ook nog heel chromatisch (kleur-opbouw) is, waardoor het sneller verblinding kan optreden.
Xenon koplamp verstrooien waardoor er verblinding kan ontstaat.

Xenon vereist, voor een correcte werking en functioneren, een hele andere koplamp-opbouw dan een Halogeen lampje, wat dat betreft.
Ik benaderde het vooral met optiek in gedachte :idea: .
De gloeidraad van een H7 straalt (min of meer) rondom licht uit, het bolletje van een Xenon lamp ook.
Als het lichtpunt van beide lampen zich in het brandpunt van de reflector bevindt zou het verschil niet groot kunnen / moeten zijn.
Daarnaast kan het opvallen door de helderder verlichte reflector ook positief zijn, je wordt beter / eerder gezien door de andere weggebruikers (die je als motorrijder (weer eens) niet / over het hoofd zien :( ).
Dus blijf ik (wat eigenwijs) van mening dat mijn verhaal hout snijdt.

Je hebt gelijk wat alle technisch eisen / voorwaarden zijn als het over OEM / het wettelijke kader (voor auto's) gaat.
Zoals al eens gezegd is (en ook wat ik heb kunnen vinden) staat er voor motoren alleen maar dat het licht niet mag verblinden. Wat dan wel of niet verblinden is kunnen we nog wel een paar fora mee vullen..... ;)
Zoals je zelf al aangeeft zal het voor een motor nog niet meevallen om het technisch goed op te lossen.
Denk alleen maar eens aan het schuin hangen in de bochten.
Tot die tijd wordt / blijft Xenon hopelijk gedoogd.
Inspector Gadget

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beste Jan,

Ik begrijp wat je bedoelt maar, sorry dat ik ook een beetje eigenwijs ben, Xenon bestaat officieel niet eens in een H7 voet, formeel.

Xenon is meestal een D2S/D2R voet (e.d.), omdat de lamp in een bepaalde stand en positie geplaatst dient te worden.
In tegenstelling tot een H7 gloeilamp is Xenon een zgn. licht-boog lamp, waarbij tussen twee elektroden een vonk gemaakt wordt (door zeer hoge spanning, Xenon en een start-gas). Dus geen gloeidraad.

Daarnaast, in tegenstelling wat men soms denkt, is een Xenon lamp niet gemaakt om rondom te stralen zoals een gloeilamp, maar zit er in het glaslichaam een lensje ingebouwd die het licht gericht afgeeft;
Afbeelding

Daarom is positionering en brandpuntsafstand (lees: voorzet-lens en reflector) bij HID lampen juist zo belangrijk.

Vandaar ook dat de lichtopbrengst van Xenon zo'n groot verschil is met halogeen, er gaat heel erg gericht vanuit de lamp de koplamp (reflector) uit.
Naast het feit dat het licht van Xenon zeer chromatisch (= beperkt in afgifte van het aantal secundaire kleuren), geeft daarom zoveel meer zicht cq. valt zo veel meer op.

Ben het helemaal met je eens dat je eerder gezien wordt, als men kijkt ;)


Zo had ik in 1980 een zgn. headlight modulator op mijn motor gemonteerd, en ook dat scheelt.
Gebruikersavatar
Michl
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 feb 2009, 07:00
Type: R1200RT
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Michl »

misschien is het toch maar een goed idee, naar de OEM Xenon's van BMW te kijken:

K1200GT, K1300GT en K1200LT

Groet,
Michl
Afbeelding
DVR1200RT

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Ai, dit kon wel eens een heel lang verhaal worden van mij ...
Toch wil ik mijn kennis (en opvattingen) over dit onderwerp eens met jullie delen.

Hoewel ik al meer dan 25 jaar mijn brood verdien met het maken van licht voor film, televisie, theaterproducties en evenementen, heb ik de hype over xenon in voertuigen nooit kunnen bevatten.
Ik weet behoorlijk veel van licht, maar kan achter deze ontwikkeling toch de licht-inhoudelijke logica niet vinden.
Ik denk dan ook niet dat het hier over logica gaat maar over emotie, in dit geval smaak.
Niet dat dit minder van belang is dan logica natuurlijk, maar als men emotie probeert te verklaren met technische logica, dan vind ik dat verwarrend.
En dat is volgens mij wat er gaande is met het onderwerp Xenon/MSR/HMI versus Halogeen.
Niet speciaal in dit topic, meer in algemene zin.

En over smaak gaan we natuurlijk niet twisten.
Maar over de logica achter deze ontwikkeling, of misschien het gebrek daaraan, kan ik vanuit mijn achtergrond misschien wel iets meer duidelijkheid geven, ik zal het in ieder geval eens proberen.

Over Halogeen;
Een gloeidraad in een glazen, vacuum getrokken bulbje, met gas omringt waar stroom doorheen gaat.
De gloeidraad zelf is de eigenlijke lichtbron.
Het gas (in dit geval halogeengas) zorgt ervoor dat de gloeidraad langzamer slijt (verbrand) en bepaalt samen met de soort gloeidraad en de hoeveelheid stroom, de kleurtemperatuur.
Deze ligt meestal rond 3200 kelvin.
In feite is een gloeilamp dus niets meer dan een "gecontroleerde kortsluiting".
Ongeveer 97% van de energie die in een gloeilamp gestopt wordt, wordt omgezet in warmte, slechts ongeveer 3% wordt omgezet in licht.
Het rendement is dus enorm laag.

Over Xenon/MSR/HMI;
Een vlamboog tussen twee metalen staafjes, in een glazen bulbje met daaromheen een tweede isolatie bulb.
De vlamboog zelf is de eigenlijke lichtbron.
De samenstelling van de gassoorten, de spanning en de stroom, bepaalt de kleurtemperatuur.
Deze varieert van 3200 Kelvin tot 10.000 Kelvin of meer, afhankelijk van het soort lamp.
In feite is een gasontladingslamp dus niets meer dan een "gecontroleerde bliksemschicht".
Ongeveer 95% van de energie die er in wordt gestopt wordt omgezet in warmte, slechts ongeveer 5% wordt omgezet in licht.
Het rendement is dus nog altijd enorm laag, maar toch bijna twee keer zoveel als van een gloeilamp.

Over het verwisselen van lichtbronnen;
De vorm van de eigenlijke lichtbron, dus de gloeidraad of anders de vlamboog, is essentieel voor het ontwerp van de reflector, de lens of ieder ander optisch stelsel dat het licht moet verdelen.
In het algemeen geldt dat hoe kleiner de oorspronkelijke lichtbron is, hoe efficiënter een optisch ontwerp kan worden gemaakt.
Wanneer je dus een optiek dat is ontworpen voor een gloeilamp, vervolgens voor een gasontladings lamp gebruikt, kunnen (en ik zeg hier bewust kunnen) er afwijkingen in het projectievlak ontstaan. In meerdere of mindere mate, er zijn heel veel variabelen.
Omdat bij xenon in autokoplampen van een wezenlijk ander optisch principe wordt uitgegaan dan bij halogeen, waarbij dus ook andere lenzen in combinatie met andere spiegels worden gebruikt, krijg je bijvoorbeeld het verschijnsel van lichtbreking op de randen van het projectievlak. Je ziet dan in de rand van de bundel verschillende kleuren verschijnen.
Dat was althans bij de eerste types vaak het geval, dan dacht je bijvoorbeeld soms 's avonds een blauw zwaailicht te hebben gezien in je ooghoek, bleek het niet zo te zijn.
Dit waren in feite onzuiverheden in het optiek die je waarnam.
Je kan merken dat de optische techniek zich snel ontwikkeld heeft de laatste jaren, want dit verschijnsel is nu snel aan het verdwijnen.
Ik geef het voorbeeld toch even om aan te geven hoe kritisch deze techniek is.
Om deze reden is het niet aan te bevelen om een xenon of andere gasontladingslamp in een reflector bouwen die ontworpen is voor halogeen.
Ook de warmtehuishouding is anders.
Als onze wetgever het dus niet goedkeurt om bulbjes zomaar te verwisselen, zijn dit de achterliggende zorgen.

Over lichtopbrengst en kleurtemperatuur;
Deze begrippen worden heel vaak door elkaar gehaald.
Lichtopbrengst:
Gasontladingslampen hebben, bij een gelijk opgenomen lampvermogen, een hogere lichtopbrengst dan halogeenlampen.
Dit scheelt bijna een factor 2.
Dit verklaart dus een lager opgenomen vermogen en toch een hogere lichtopbrengst.
Kleurtemperatuur:
Gasontladingslampen hebben ook meestal (maar niet absoluut noodzakelijk!) een hogere kleurtemperatuur dan halogeenlampen.
Dus hoe hoger het aantal kelvin, des te koeler gekleurd is het licht.
Hoe lager het aantal kelvin, des te warmer gekleurd is het licht.
Een hogere kleurtemperatuur gaat naar blauw en een lagere kleurtemperatuur gaat naar rood.

Over het menselijk oog;
Dit speelt ook een rol.
Het licht dat wij overdag (hoog aantal kelvin, koele lichtkleur) zien, ervaren wij als wit.
Maar 's avonds, als de zon weg is en er overal "kunstlicht" (laag aantal kelvin, warme lichtkleur) brandt, ervaren wij dit licht ook als wit.
Als we dit echter neutraal meten zien we dat het kunstlicht dat we 's avonds gebruiken heel rood (warm van kleur) is, terwijl het daglicht van de zon overdag heel blauw (koel van kleur) is.
Dat wij dat niet duidelijk merken, komt omdat onze ogen 's avonds gevoeliger worden voor blauw licht en minder gevoelig voor rood licht.
Dit merk je duidelijk als je bijvoorbeeld in de zomer 's avonds laat, ziet dat er nog veel licht in de lucht zit in het westen, maar lang nadat de zon onder is.
Deze lucht zien we dan als heel blauw.
Ook de maan geeft dat gevoel van blauw of wit licht, terwijl het de kleurtemperatuur van de zon is die de kleur van de maan bepaalt.
Let wel, dit geldt niet als de maan laag boven de horizon staat want dan wordt de kleur weer sterk beïnvloed door de grotere hoeveelheid dampkring waar we doorheen kijken, dit kleurt alles warmer, zoals de opkomende en ondergaande zon ook laat zien. Ook fotoflitsers ervaren we 's avonds hierdoor als blauw.
Enfin, door deze extra gevoeligheid voor blauw licht en mindere gevoeligheid voor rood licht , wordt het overschot aan rood dat kunstlicht geeft 's avonds door ons oog gecompenseerd.
Deze verandering in onze ogen vindt ieder etmaal plaats.
Dit verklaart waarom we dus die xenonlampen die de "daglicht" kleurtemperatuur produceren en die we 's avonds zien, als overmatig blauw of wit ervaren.

Over onze ervaring;
Of we dat fijn vinden of niet is een kwestie van persoonlijk smaak en ervaring (emotie).
We ervaren verschillende soorten contrast nu eenmaal niet allemaal op dezelfde wijze .
En ervaring is natuurlijk per definitie subjectief.
Er is echter altijd wel een grootste gemene deler. Die is, je raadt het al, niet te koel en niet te warm.
Dat noemen we dan meestal "gewoon wit".

Over wat ik zelf vind;
Onze wetgever heeft een maximum gesteld aan het lampvermogen, met name om het onnodig verblinden van tegenliggers te voorkomen.
Ook het type reflectoren van voertuigen en da afstelling daarvan is voor dit doel vastgelegd.
Als we nu met minder lampvermogen toch weer meer licht gaan maken, dan neemt de kans op verblinding dus toe, ook al kloppen de wettelijk vastgestelde vermogens.
Daarbij komt dat ik de standaard (halogeen) lichtopbrengst van mijn RT zeer riant vind, in ieder geval ruim voldoende om optimaal veilig te kunnen rijden in het donker.
Het vaak gebruikte rationele argument van extra veiligheid door hogere lichtopbrengst begrijp ik dan ook echt niet.
Ook niet voor auto's.

Over het doel;
Marketing en geld verdienen, dat begrijp ik dan weer wel.
En dit is naar mijn overtuiging dan ook verreweg de belangrijkste reden achter deze hele ontwikkeling van de industrie.
Begrijp me goed, op iedereen die er blij mee is of er aan verdient of uitgeeft heb ik geen kritiek.
We maken gelukkig allemaal onze eigen keuzes en da's maar goed ook.
Maar nodig?
Heel veel meer veiligheid?
Die begrijp ik niet.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Hoi Daaf, je overdrijft niet, het is een lang bericht. Leuk om eens te lezen.

Ik hou het echter kort. Ben zeer te vreden met de standaard lichtopbrengst van de RT. Voor mij dus geen reden om iets anders te moeten plaatsen dan de standaard verlichting. Maar ieder zijn smaak _005

Als het om veiligheid gaat, dan heb ik een relatief lange mening op het forum geplaats. Kort samengevat, veiligheid is niet te koop met verlichting, dat doe je zelf door ALTIJD bewust te blijven wat je doet!
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Jan R1200RT

Re: Xenoninbouw (korting voor leden)

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

DVR1200RT schreef:Ai, dit kon wel eens een heel lang verhaal worden van mij ...

Daarbij komt dat ik de standaard (halogeen) lichtopbrengst van mijn RT zeer riant vind, in ieder geval ruim voldoende om optimaal veilig te kunnen rijden in het donker.
Zo, "alles" lijkt me daarmee wel gezegd, nou eerst maar eens een pilsje Big RT Smile
I rest my case............ :roll:
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”