In het kader van 'Eigen veiligheid eerst' laat ik mijn HID's nog maar even lekker zitten!Ministerie van Verkeer en Waterstaat schreef:Op 1 mei 2009 verandert er iets in de "Regeling voertuigen" voor lichtarmaturen van voertuigen. Wat verandert er?
Lichtarmaturen van voertuigen mogen vanaf 1 mei 2009 alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd.
Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR.
Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen.
Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Geldt de nieuwe regel voor alle voertuigen?
De nieuwe regel geldt voor alle voertuigen. Dus ook voor voertuigen die voor 1 mei 2009 op kenteken zijn gezet.
Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?
Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.
Waar staan de regels voor verlichting van auto's?
De eisen voor voertuigverlichting van personenauto's zijn opgenomen in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 tot en met 5.2.65.
Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
Niks over motoren ...
Begrijp ik het goed dat (even ervan uitgaand dat het toch ook voor motoren geldt) motoren van voor 2006 niet opgaat?
Toch mooi zo'n fiets van voor het millennium...
Begrijp ik het goed dat (even ervan uitgaand dat het toch ook voor motoren geldt) motoren van voor 2006 niet opgaat?
Toch mooi zo'n fiets van voor het millennium...
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
De hele wetgeving zoals hierboven beschreven slaat op personenauto's!Ronaldus schreef:Niks over motoren ...
Niets van dit alles bij motorfietsen!
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
Ah,..pff ik schrok al. Zul je zien dat een of andere dodo in Den Haag heeft bedacht dat het voor motorrijders niet mag!
Ben je eindelijke weer wat beter zichtbaar, hup weer een achterlijk regeltje erbij..
Gelukkig niet dus...
Voorlopig..
(fluistermodus:) Ssssssst! Geen slapende honden wakker maken!
Ben je eindelijke weer wat beter zichtbaar, hup weer een achterlijk regeltje erbij..
Gelukkig niet dus...
Voorlopig..
(fluistermodus:) Ssssssst! Geen slapende honden wakker maken!
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
Ga deze bericht over de verlichting op de Goldwing forum zetten en kijk naar de hartanvallen :lol: :lol: :lol:
Gr,
Kenny
Gr,
Kenny
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
moh_fan schreef:De hele wetgeving zoals hierboven beschreven slaat op personenauto's!Ronaldus schreef:Niks over motoren ...
Niets van dit alles bij motorfietsen!
De link verwijst naar de regels die per 1-5-2009 vervallen.
Zou je kunnen uitleggen hoe je tot de conclusie komt dat de nieuwe regels niet voor motorfietsen gelden?
Bij voorbaat dank,
Tom.
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
Even de flauwe modus aan: Een Motorfiets valt natuurlijk niet onder de nieuwe voertuigenwet : Flauwe modus uit
Op diverse fora wordt er uitgebreid over gepraat, mijns inziens geld de nieuwe wet ook voor Motorfietsen :roll:
Net zoals het verboden is 2 verstralers te laten branden met groot licht, het verboden is runninglights te hebben etc. etc.
Uiteraard moet iedereen zelf uitmaken wat hij onder het motto " veiligheid " doet wat door de wet verboden is, zelf rij ik met SafetyLights, ook officieel verboden. Dus ik zal er nooit een waardeoordeel aanhangen.
We storen ons er wel aan als een "Petje " in een oud golfje, harde muziek en verkeerd afgestelde xenon ( achter de verkeerde lens ) heeft, maar zelf kunnen we dat onder het motto van VEILIGHEID best maken
Als we het erover eens kunnen worden dat een Motorfiets een voertuig is, dan is de voertuigenwet duidelijk
Ik nodig iedereen uit om de betreffende passage uit de wet, met link, hier neer te droppen.
Maar nogmaals, van mij ( maar wie ben ik ) mag iedereen met Xenon rijden, of 10 km harder als de toegestane snelheid, niet stoppen voor een stopstreep etc.
Maar laten we stoppen met excuses zoeken waarom het wel zou mogen, maar als echte kerels achter onze beslissingen staan. En tja, levert dat een prent op ? Betaal hem gewoon
Groet, Bert
Op diverse fora wordt er uitgebreid over gepraat, mijns inziens geld de nieuwe wet ook voor Motorfietsen :roll:
Net zoals het verboden is 2 verstralers te laten branden met groot licht, het verboden is runninglights te hebben etc. etc.
Uiteraard moet iedereen zelf uitmaken wat hij onder het motto " veiligheid " doet wat door de wet verboden is, zelf rij ik met SafetyLights, ook officieel verboden. Dus ik zal er nooit een waardeoordeel aanhangen.
We storen ons er wel aan als een "Petje " in een oud golfje, harde muziek en verkeerd afgestelde xenon ( achter de verkeerde lens ) heeft, maar zelf kunnen we dat onder het motto van VEILIGHEID best maken
Als we het erover eens kunnen worden dat een Motorfiets een voertuig is, dan is de voertuigenwet duidelijk
Ik nodig iedereen uit om de betreffende passage uit de wet, met link, hier neer te droppen.
Maar nogmaals, van mij ( maar wie ben ik ) mag iedereen met Xenon rijden, of 10 km harder als de toegestane snelheid, niet stoppen voor een stopstreep etc.
Maar laten we stoppen met excuses zoeken waarom het wel zou mogen, maar als echte kerels achter onze beslissingen staan. En tja, levert dat een prent op ? Betaal hem gewoon
Groet, Bert
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
Omdat die regels in de "Personenauto" sectie staan.Roadrunner schreef:Zou je kunnen uitleggen hoe je tot de conclusie komt dat de nieuwe regels niet voor motorfietsen gelden?
Ik zoek geen excuus en sta voor de volle 100% achter mijn besluit HID te monteren. En die evt. prent betalen we met eenBeemerBert schreef:Maar laten we stoppen met excuses zoeken waarom het wel zou mogen, maar als echte kerels achter onze beslissingen staan. En tja, levert dat een prent op ? Betaal hem gewoon
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
Toch maar eens een mailtje naar Postbus 51 gestuurd. Onderstaand de, na enig aandringen , ontvangen reactie.
Tom.
Geachte heer Xxxxx,
Hieronder volgt een reactie op uw e-mail , waarin u vraagt of de regels omtrent gasontladingslampen gelden voor motorfietsen.
De regelgeving met betrekking tot gasontladingslampen is alleen van toepassing op personenauto's, bedrijfsauto's en bussen. Op motorfietsen (en driewielige motorvoertuigen) zijn deze regels niet van toepassing. Het is dus in beginsel geen probleem om met een motorfiets rond te rijden waarbij er een xenonlamp in een armatuur voor een halogeenlamp is geplaatst.
Wel kan door de politie opgetreden worden indien sprake is van verblindend licht (op grond van artikel 5.4.64, eerste lid, van de Regeling voertuigen), net zoals bij auto's.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Siewerd Hartenhof
Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst
Tom.
Geachte heer Xxxxx,
Hieronder volgt een reactie op uw e-mail , waarin u vraagt of de regels omtrent gasontladingslampen gelden voor motorfietsen.
De regelgeving met betrekking tot gasontladingslampen is alleen van toepassing op personenauto's, bedrijfsauto's en bussen. Op motorfietsen (en driewielige motorvoertuigen) zijn deze regels niet van toepassing. Het is dus in beginsel geen probleem om met een motorfiets rond te rijden waarbij er een xenonlamp in een armatuur voor een halogeenlamp is geplaatst.
Wel kan door de politie opgetreden worden indien sprake is van verblindend licht (op grond van artikel 5.4.64, eerste lid, van de Regeling voertuigen), net zoals bij auto's.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Siewerd Hartenhof
Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4367
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
Zo DAT schept pas duidelijkheid . . . .
Roadrunner schreef:Toch maar eens een mailtje naar Postbus 51 gestuurd. Onderstaand de, na enig aandringen , ontvangen reactie.
Tom.
Geachte heer Xxxxx,
Hieronder volgt een reactie op uw e-mail , waarin u vraagt of de regels omtrent gasontladingslampen gelden voor motorfietsen.
De regelgeving met betrekking tot gasontladingslampen is alleen van toepassing op personenauto's, bedrijfsauto's en bussen. Op motorfietsen (en driewielige motorvoertuigen) zijn deze regels niet van toepassing. Het is dus in beginsel geen probleem om met een motorfiets rond te rijden waarbij er een xenonlamp in een armatuur voor een halogeenlamp is geplaatst.
Wel kan door de politie opgetreden worden indien sprake is van verblindend licht (op grond van artikel 5.4.64, eerste lid, van de Regeling voertuigen), net zoals bij auto's.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Siewerd Hartenhof
Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
Ja Tom,WoutG schreef:Bedankt voor de duidelijkheid Roadrunner. 8)
Daar sluit ik me bij aan. Bedankt dat je dit hebt uitgezocht en hebt aangedrongen op een antwoord.
Hans
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
Hulde aan Roadrunner
Gewoon een strakke actie en een duidelijk antwoord.
Bert
Gewoon een strakke actie en een duidelijk antwoord.
Bert
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
Ah ja... voila!
moh_fan schreef:Omdat die regels in de "Personenauto" sectie staan.Roadrunner schreef:Zou je kunnen uitleggen hoe je tot de conclusie komt dat de nieuwe regels niet voor motorfietsen gelden?
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
:lol: :lol: :lol:moh_fan schreef:Ah ja... voila!moh_fan schreef:Omdat die regels in de "Personenauto" sectie staan.Roadrunner schreef:Zou je kunnen uitleggen hoe je tot de conclusie komt dat de nieuwe regels niet voor motorfietsen gelden?
Zo is het! Hulde aan moh_fan, die het direct bij het rechte eind had!
Groet,
Tom.
Re: Nieuwe wetgeving per 01 mei 2009
Gewoon de meest zichtbare lampen in de koplamp stoppen !! De rest is voor de eerst komende motorkeuring.
Verblinde automobilisten dat is waar ik al jaren naar streef ! Als ze faren ben ik altijd tevreden.
"Beter een boze automobilist die je gezien heeft dan een sympathieke automobilist die u niet gezien heeft".
Frederik
Verblinde automobilisten dat is waar ik al jaren naar streef ! Als ze faren ben ik altijd tevreden.
"Beter een boze automobilist die je gezien heeft dan een sympathieke automobilist die u niet gezien heeft".
Frederik