Condensvorming in richtingaanwijzer voor

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Icetopping

Condensvorming in richtingaanwijzer voor

Ongelezen bericht door Icetopping »

Beste RT rijders ik heb het probleem van condensvorming in de richtingaanwijzers, de vraag is ook wat moet er van de kuip af om er bij te komen om ze droog te maken en evtueel ventilatie gaatjes die waarschijnlijk verstopt zijn te reinigen.

Vr.gr. Piet
Gebruikersavatar
PD850RT
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Condensvorming in richtingaanwijzer voor

Ongelezen bericht door PD850RT »

Hoi!
Ik heb er ook regelmatig last van bij mijn RT vooral als ik hem gewassen of afgespoten hem.
Mijn vorige RT had het ook dus mogelijk is het een probleempje welke gewoon in die knipperlichten zit!
Vaak lost het probleem zelf op en verdwijnt het net zo snel als dat het gekomen is, althans in mijn geval dan.
Denk eerlijk gezegd dat als je ventilatiegaatjes gaat maken het probleem mogelijk groter wordt en er naast vocht ook vuil bij kan....
Volgens mij is de beste oplossing de knipperlichten te de-monteren en eerst goed droog maken (tijdje in zon leggen of fohn erop) zodat het vocht zeker weg is.
Daarna de rand waar het kunststoffen "glasgedeelte" zit van doorzichtige siliconen ofzo te voorzien (met vinger langs de afdichtingsnaden) om dit af te dichten.
Na goed laten drogen van die siliconen daarna weer monteren en bekijken of het probleem opgelost is.
Is iets of wat werk zeker om die knipperlichten eruit te halen maar geeft volgens mij het beste resultaat.
Je zou het eens uit moeten proberen.
Succes
Mvrgr.
Peter
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Condensvorming in richtingaanwijzer voor

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Meestal hebben richtingaanwijzerglaasjes aan de onderkant een ventilatieopening waardoor de condens langzaam weg gaat. Ik weet niet of dat bij alle motoren ook is maar bij auto's vaak wel. Maar het droogt na een tijdje meestal vanzelf op. Ik heb het ook als de auto net gewassen is soms.
Inspector Gadget

Re: Condensvorming in richtingaanwijzer voor

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je het voertuig wast, is dat meestal met warmer of kouder water dan het voertuig, waardoor de lucht in dergelijke compartimenten iets kan condenseren.
Het is niet raadzaam een motor met een hogedrukspuit te wassen of af te spoelen, je spoelt dan vaak de vetten tussen de keerringen, en dergelijke, weg als je niet erg oppast.
Gewoon met de hand en matig sopje wassen is het beste. Dan kan je gelijk ook goed kijken of je nog afwijkende zaken ziet op en aan je motor, zoals roest, een lekkage van een vloeistof, een scheur of deuk, en zo voort.

Een beetje condens na het wassen kan geen kwaad.
Ben je met de hogedrukspuit bezig geweest, en heb je condens, dan is het goed mogelijk dat je iets te enthousiast geweest bent en er dus inderdaad iets water naar binnen gekomen is. Volgende keer dus niet meer doen. ;)
Na een paar dagen, zeker met dit weer, zou dat vanzelf weer moeten verdwijnen.

Heb je vaker condens, terwijl je niet de motor gewassen hebt o.i.d., kan het zijn dat er een lekkage/breuk is, of, als er een afwater-tuitje is, deze verstopt zit.

Een keer is niet erg, maar als vaker voor komt duidt het op een mogelijk probleem.
Als het een "langdurig" probleem is kan je dat vaak herkennen aan de lampvoet die verweerd of verroest is of de contacten van of naar de gloeilamp.
Daar zie je vaak een wat groen/witte aanslag zitten.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”