Koplamp afplakken?
- Wildripper
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
- Type: R1200RT
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn
Koplamp afplakken?
Zal deze vraag hier even neerleggen om het andere topic niet te vervuilen.
Ik vraag me af, wanneer men richting UK/Schotland reist de koplamp dan afplakt of niet?
Ik kwam nl tegen op het net, dat je het risico op een boete loopt wanneer je het niet doet.
En in Nederland klagen de mensen al dat ze last hebben van mijn licht. (Val ik tenminste op, en gaan ze sneller op zij)
Hebben jullie er ervaring mee om te doen?
Ik vraag me af, wanneer men richting UK/Schotland reist de koplamp dan afplakt of niet?
Ik kwam nl tegen op het net, dat je het risico op een boete loopt wanneer je het niet doet.
En in Nederland klagen de mensen al dat ze last hebben van mijn licht. (Val ik tenminste op, en gaan ze sneller op zij)
Hebben jullie er ervaring mee om te doen?
Zümo XT
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Koplamp afplakken?
Heb nog nooit mijn koplamp afgeplakt in de UK.
Nooit problemen mee gehad.
Nooit problemen mee gehad.
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Koplamp afplakken?
Dat hangt af van de code in je koplamp. Is hij voor links en rechts verkeer goedgekeurd of alleen voor rechts verkeer?
Kun je ook aan het lichtbeeld zien als je je motor 5-10 meter recht voor een muur plaatst. (Bij voorkeur als het donker is. :) )
Als vanuit het middelpunt het lichtbeeld schuin rechts omhoog loopt, dan heb je er een voor alleen rechts verkeer.
Formeel moet je dat afplakken voor links verkeer. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, als je maar zorgt dat hij niet te hoog schijnt.
Kun je ook aan het lichtbeeld zien als je je motor 5-10 meter recht voor een muur plaatst. (Bij voorkeur als het donker is. :) )
Als vanuit het middelpunt het lichtbeeld schuin rechts omhoog loopt, dan heb je er een voor alleen rechts verkeer.
Formeel moet je dat afplakken voor links verkeer. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, als je maar zorgt dat hij niet te hoog schijnt.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Koplamp afplakken?
Eind vorig jaar in de UK rondgereden samen met twee anderen.
Geen van drieën hadden we afgeplakt en hebben we geen 'klachten' van medeweggebruikers ervaren. Zelfs niet in het donker...
Geen van drieën hadden we afgeplakt en hebben we geen 'klachten' van medeweggebruikers ervaren. Zelfs niet in het donker...
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Koplamp afplakken?
Ik heb ze bij de auto meestal afgeplakt maar de laatste twee keren niet en kreeg wel een paar keer groot licht. Maar als ik de koplampen helemaal omlaag stel in de auto dan geen commentaar omdat dan de schuine omhoog gaande lijn nog lager ligt dan de platte lijn normaal .
Dus eigenlijk is afplakken het best omdat het in het donker best irritant is voor andere weggebruikers. Maar aangezien ik 95% van de tijd in het licht en zelfs op de snelweg reed had ik ze deze keer ook weer niet afgeplakt. Maar zeker op binnenwegen is het echt niet leuk voor tegenliggers als ze niet afgeplakt zijn.
Dus eigenlijk is afplakken het best omdat het in het donker best irritant is voor andere weggebruikers. Maar aangezien ik 95% van de tijd in het licht en zelfs op de snelweg reed had ik ze deze keer ook weer niet afgeplakt. Maar zeker op binnenwegen is het echt niet leuk voor tegenliggers als ze niet afgeplakt zijn.
- Wildripper
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
- Type: R1200RT
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn
Re: Koplamp afplakken?
Tanx voor jullie reakties, ik ga er nog even over nadenken.
Het nadeel van de 1200 is dat je ook het licht niet kan uitzetten.
Dus je schijnt ze vol in hun b.k zeg maar.
Het nadeel van de 1200 is dat je ook het licht niet kan uitzetten.
Dus je schijnt ze vol in hun b.k zeg maar.
Zümo XT
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
- Type: R1200RT
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Re: Koplamp afplakken?
Het instructieboekje van mijn 2011 RT is heel duidelijk.
Naar de dealer en afplakken.
Zelf heb ik dat niet gedaan en zal dat ook dit jaar niet laten doen.
Ronald
Naar de dealer en afplakken.
Zelf heb ik dat niet gedaan en zal dat ook dit jaar niet laten doen.
Ronald
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Koplamp afplakken?
Excuus mijn francais, maar fcuk de handboekje. Als je de lampje met de BMW masker wordt afgeplakt verlies je behoorlijk veel van je lichtbundel.Jekihero schreef:Het instructieboekje van mijn 2011 RT is heel duidelijk.
Naar de dealer en afplakken.
Zelf heb ik dat niet gedaan en zal dat ook dit jaar niet laten doen.
Ronald
Misschien wat experimenteeren met de Halfords 'Beam Benders' - anders stel je koplamp zo laag mogelijk in.
Als je de slecht instelling van de gemiddelde Brits auto ziet dan val je niet zo op- da's niet te zeggen je moet niet goede doen, maar maak je niet druk over!
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Koplamp afplakken?
Je verliest natuurlijk een stuk lichtbundel. Wat normaal onze goede bermverlichting is verlies je maar ja de berm zit in Engeland ook aan de linkerkant dus daar heb je weinig aan. Dus die schuine lijn omhoog heb je in feite weinig aan daar maar hij verblind wel. Dus verlies je niet echt veel met afplakken. Met koplamp lager zetten verlies je meer licht.
Ik kan persoonlijk niet zeggen dat de Britten hun koplampen slechter afstellen dan wij maar ik heb er maar 8 jaar zelf rondgereden dus misschien vergis ik me. Ik neem altijd een rolletje isolatieband mee op vakantie dus afplakken is wel 2 minuten werk misschien.
Ik kan persoonlijk niet zeggen dat de Britten hun koplampen slechter afstellen dan wij maar ik heb er maar 8 jaar zelf rondgereden dus misschien vergis ik me. Ik neem altijd een rolletje isolatieband mee op vakantie dus afplakken is wel 2 minuten werk misschien.
- boetsch1
- 2024
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2009, 10:59
- Type: R1250RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Leiden
- Locatie: Leiden
Re: Koplamp afplakken?
Hoe gaat dat dan met die nieuwe LED koplampen zoals bij mij op de GS 2013
Geen idee of je die ook ergens moet afplakken, iemand daarvan op de hoogte?
Geen idee of je die ook ergens moet afplakken, iemand daarvan op de hoogte?
Geniet nu, het is later dan je denkt.
Honda 500four, Honda 550four, Honda GL1000, BMW K1200RS, BMW 1150RT, BMW K1300GT, R1200GS LC, R1200R LC, K1300GT, K1600GT, R1250RT, R1250GS.
Groet Peter den Hollander
Honda 500four, Honda 550four, Honda GL1000, BMW K1200RS, BMW 1150RT, BMW K1300GT, R1200GS LC, R1200R LC, K1300GT, K1600GT, R1250RT, R1250GS.
Groet Peter den Hollander
Re: Koplamp afplakken?
Het is de armatuur (= behuizing, zijnde reflector met eventuele lenzen e.d.) die het lichtbeeld bepaald, niet de lichtbron (led, Xenon, Halogeen e.d. zelf).
Je zult dus dan nog steeds moeten afplakken als je in een land komt waar ze aan de verkeerde kant van de weg rijden.
Bij een K1600 met alle elektronische sturingen zou het m.i. wellicht via de elektronica een mogelijkheid geweest hadden kunnen zijn bij het ontwerp, via een menukeuze of de dealeRT bijvoorbeeld.
Je zult dus dan nog steeds moeten afplakken als je in een land komt waar ze aan de verkeerde kant van de weg rijden.
Bij een K1600 met alle elektronische sturingen zou het m.i. wellicht via de elektronica een mogelijkheid geweest hadden kunnen zijn bij het ontwerp, via een menukeuze of de dealeRT bijvoorbeeld.
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Koplamp afplakken?
Zie mij eerdere post in dit draadje.boetsch1 schreef:Hoe gaat dat dan met die nieuwe LED koplampen zoals bij mij op de GS 2013
Er zijn koplampen voor rechts verkeer, er zijn koplampen voor links verkeer. Op die laatste koplampen behoort (op het glas of op de rand) een horizontale pijl te staan die naar rechts wijst wanneer de koplamp van voren wordt bekeken, d.w.z. naar de kant van de weg waar het verkeer rijdt.
Op koplampen die zijn ontworpen voor zowel links als rechts verkeer een horizontale pijl met een punt aan weerskanten, waarbij de ene punt naar links en de andere naar rechts wijst.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Koplamp afplakken?
Op risico van een forum gevect- da's niet helemaal waar...dutchmidiman schreef:Het is de armatuur (= behuizing, zijnde reflector met eventuele lenzen e.d.) die het lichtbeeld bepaald, niet de lichtbron (led, Xenon, Halogeen e.d. zelf).
Xenon/HID lampen geven licht van het hele lamp- daarbij komt er vaak een zichtbaar meer diffuse lichtbundel van deze lampen en waarvan ze minder geschikt/legaal zijn in lampjes niet ontworpen voor zo'n HID armatuur..
Halogeen gloeilampen geven licht pas van de opgerolde draad in de lamp- daarbij is het lichtbundel makkelijker te behersen met reflectoren/lenzen.
LEDs hebben vaak meerdere lichtgevende punten- zeker de aftermarket lampjes- dus de situatie wordt dan moeilijker.
Maar ja- voor een bepaald lichtbron wordt de configuratie van de reflector enn lenzen van grootste belang.
De meest moderne lampjs gebruiken alleen reflectors en geen lenzen.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Re: Koplamp afplakken?
Inderdaad, je hebt niet helemaal gelijk;
(officiële) Xenon verlichting heeft vrijwel altijd een lens in gebruik.
Als er geen lens in gebruik is, zoals bij de K1200 met fabrieks-af Xenon, wordt de betreffende lamp omhult door een "hood".
Dat is ook de reden dat de wetgever kan afdwingen dat de juiste lamp (in de volksmond: verlichting) in de juiste armatuur zit.
Voor Xenon heb je een speciaal ontworpen cq. aangepaste armatuur nodig, met dito reflector, full stop.
Vrijwel zonder uitzondering zit Xenon verlichting in Xenon armaturen achter een lenzenpakket.
Xenon verlichting is ook nog eens directioneel, het gedeelte waar via gasontlading het licht geproduceerd wordt bevat een klein lensje om het licht te bundelen.
Daarom is het vaak ook irritant om naar Xenon verlichting te kijken, het is juist niet diffuus, zeer intens en homogeen van kleur.
Halogeen verlichting (en elke andere lamp die gebruik maakt van gloeidraden) is juist meer diffuus dan Xenon verlichting wat dat betreft.
Naast een redelijk grote licht-inefficiëntie (meer warmte dan zichtbaar licht).
Halogeen (en andere edele gassen) worden gebruikt om juist dat (diffuus) effect te verminderen en de licht-inefficiëntie te reduceren.
Ook LED verlichting is zeer directioneel, de LED zelf kent fabrieks-af zogenoemde openingshoeken. Deels door de fabrieks-af lensje die geplaatst wordt op het substraat danwel speciale lens-kitjes die LED fabrikanten maken om dergelijke LED's in een rijke schakering van toepassingen te kunnen gebruiken.
Moderne auto's met halogeen verlichting worden juist vaak ook voorzien van lenzen.
But your opinion, my opinion.
Let's agree to disagree and leave at that.
(officiële) Xenon verlichting heeft vrijwel altijd een lens in gebruik.
Als er geen lens in gebruik is, zoals bij de K1200 met fabrieks-af Xenon, wordt de betreffende lamp omhult door een "hood".
Dat is ook de reden dat de wetgever kan afdwingen dat de juiste lamp (in de volksmond: verlichting) in de juiste armatuur zit.
Voor Xenon heb je een speciaal ontworpen cq. aangepaste armatuur nodig, met dito reflector, full stop.
Vrijwel zonder uitzondering zit Xenon verlichting in Xenon armaturen achter een lenzenpakket.
Xenon verlichting is ook nog eens directioneel, het gedeelte waar via gasontlading het licht geproduceerd wordt bevat een klein lensje om het licht te bundelen.
Daarom is het vaak ook irritant om naar Xenon verlichting te kijken, het is juist niet diffuus, zeer intens en homogeen van kleur.
Halogeen verlichting (en elke andere lamp die gebruik maakt van gloeidraden) is juist meer diffuus dan Xenon verlichting wat dat betreft.
Naast een redelijk grote licht-inefficiëntie (meer warmte dan zichtbaar licht).
Halogeen (en andere edele gassen) worden gebruikt om juist dat (diffuus) effect te verminderen en de licht-inefficiëntie te reduceren.
Ook LED verlichting is zeer directioneel, de LED zelf kent fabrieks-af zogenoemde openingshoeken. Deels door de fabrieks-af lensje die geplaatst wordt op het substraat danwel speciale lens-kitjes die LED fabrikanten maken om dergelijke LED's in een rijke schakering van toepassingen te kunnen gebruiken.
Moderne auto's met halogeen verlichting worden juist vaak ook voorzien van lenzen.
But your opinion, my opinion.
Let's agree to disagree and leave at that.
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Koplamp afplakken?
De nationale (Nederlandse) wetgever heeft dat - althans voor motorfietsen - niet wettelijk vastgelegd. Derhalve geldt er geen verbod.dutchmidiman schreef:Dat is ook de reden dat de wetgever kan afdwingen dat de juiste lamp (in de volksmond: verlichting) in de juiste armatuur zit.
En de Europese richtlijn (=wetgeving) die dat wel verbiedt, die heeft geen rechtstreekse werking.
In andere landen is dat wel zo en is nabouw van een gasontladingslamp zonder de bijpassende en goedgekeurde armatuur verboden, ook voor buitenlandse voertuigen. Het is alsdan geen technische voertuigeis maar een verkeersregel. In sommige landen, b.v. Oostenrijk, is men daar redelijk strikt op. Behalve de boete mag je niet verder rijden als je de gasontladingslamp niet ter plaatse kunt wisselen voor een originele halogeenlamp.
Probleem bij nabouw van alleen het lampje krijg je pas bij de komende APK voor motorfietsen.
Omdat het karakter en de wijze van lichtemissie van een gasontladingslamp, een bewegende vlamboog, heel anders is dan van een halogeenlamp, het vaste filament, is het per definitie onmogelijk om in een armatuur die gebouwd, geschikt en goedgekeurd is voor een halogeenlamp het wettelijk voorgeschreven lichtbeeld te verkrijgen zoals dat voor dimlicht geldt; met name de wettelijk vereiste scherpe afscheiding tussen licht en donker is niet haalbaar of met die halogeen armatuur te verwezenlijken.
Dat betekent een afkeur, terugbouw en herkeuring.
Wil je dat voorkomen en toch met gasontladingslicht rijden, dan dien je de hele unit te vervangen. Als dat al mogelijk is.
En dat is duur.
Daarbij, gasontladingslicht heeft vele voordelen, maar ook vele nadelen. Die laatste worden door de verkopers meestal niet belicht.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Re: Koplamp afplakken?
Tot die tijd van (verplichte) APK-keuring voor motoren kan je weldegelijk nu al aangesproken én eventueel bekeurt worden.
Zijnde het voeren van ondeugdelijke of onjuiste verlichting danwel het "kapstokartikel", gevaar en/of hinder veroorzaken voor het overige verkeer.
Het eventueel bij wet afdwingen (regelen via wetgeving) dat de juiste verlichting in de juiste armatuur (Xenon, Halogeen, dagrijverliching, contourverlichting, etc) zit door de wetgever wordt primair toegepast als er veel klachten vanuit de samenleving komen. Zoals nu het geval is voor 4-wielige. (waar u gelijk in heeft, vooralsnog weinig geregeld voor motoren op dat vlak)
En kan dan eventueel meegenomen als keuringseis tijdens de periodieke APK controle.
Zoals dat nu het geval is bij de 4-wielige. Er waren veel klachten uit de samenleving.
Daar is tijdens de eventuele APK-plicht een test- & controle (en mogelijke afkeur)punt maar sluit tot dat moment het bovenstaande m.i. zeker niet uit.
Kort gesteld: als we er een rommeltje van maken zal de wetgever ingrijpen en proberen dat te reguleren.
Zijnde het voeren van ondeugdelijke of onjuiste verlichting danwel het "kapstokartikel", gevaar en/of hinder veroorzaken voor het overige verkeer.
Het eventueel bij wet afdwingen (regelen via wetgeving) dat de juiste verlichting in de juiste armatuur (Xenon, Halogeen, dagrijverliching, contourverlichting, etc) zit door de wetgever wordt primair toegepast als er veel klachten vanuit de samenleving komen. Zoals nu het geval is voor 4-wielige. (waar u gelijk in heeft, vooralsnog weinig geregeld voor motoren op dat vlak)
En kan dan eventueel meegenomen als keuringseis tijdens de periodieke APK controle.
Zoals dat nu het geval is bij de 4-wielige. Er waren veel klachten uit de samenleving.
Daar is tijdens de eventuele APK-plicht een test- & controle (en mogelijke afkeur)punt maar sluit tot dat moment het bovenstaande m.i. zeker niet uit.
Kort gesteld: als we er een rommeltje van maken zal de wetgever ingrijpen en proberen dat te reguleren.
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Koplamp afplakken?
Het enige waar mogelijk bekeurd voor zou kunnen worden is N560: de dimlichten voldoen niet aan de eisen (i.c. het lichtbeeld).
Maar hoe zou je dat op straat willen controleren zonder meetapparatuur? Bij de APK kan dat wel.
Ondeugdelijk of onjuist? Wordt er verkeerd of fout licht gevoerd?
De (h)OvJ ziet je aankomen met de bon die jij uitschrijft voor iets wat de wetgever niet heeft verboden.
Niet zo goed voor de carrière en voor het beoordelingsrapport.
Art. 5. WVW? Die kapstok breekt ook. Het element van geconcretiseerde gevaarzetting of hinder ontbreekt. Dat is een eis die de HR aan art. 5 stelt.
Bovendien kan/mag art. 5 als lex generalis niet gebruikt worden als er een lex specialis bestaat, i.c. RV art. 5.4.56
Dat de wetgever niet altijd even zorgvuldig is bij nieuwe wetgeving, dat kan ik alleen maar beamen.
De diverse verbodsbepalingen m.b.t. gasontladingslampen wel of niet in halogeenarmaturen hebben in de afgelopen jaren al het licht gezien, maar zijn net zo snel weer gedoofd. Waarom het totaalverbod voor achteraf inbouw van alleen de lamp, zoals de Europese wetgeving dat bepaalt, niet in onze nationale wetgeving is opgenomen, dat weet ik ook niet. Wellicht was er een sterke lobby of speelden er andere belangen.
Voor auto's vanaf toelatingsjaar 2007 is het in ieder geval wel duidelijk; gasontladingslamp alleen in gasontladingslamparmatuur met automatische lamphoogteregeling en wis-was installatie. Naarmate er steeds meer nieuwe auto's komen lost het probleem van nabouw zich vanzelf op. Voor auto's van voor 2007 geldt inmiddels ook geen verbod meer tot nabouw van een gasontladingslamp in een halogeen armatuur. Die krijgen echter regelmatig een APK afkeur omdat het lichtbeeld niet voldoet aan de eisen.
Ik vrees dat we de APK voor motorfietsen niet tegen kunnen houden. Dan gaat de controle op lichtbeeld als keuringseis ook voor motorfietsen gelden. Tenslotte is dat al opgenomen in RV.
Ps. Ik berijd nu mijn stokpaardje. In het donker, zonder licht.
Maar hoe zou je dat op straat willen controleren zonder meetapparatuur? Bij de APK kan dat wel.
Ondeugdelijk of onjuist? Wordt er verkeerd of fout licht gevoerd?
De (h)OvJ ziet je aankomen met de bon die jij uitschrijft voor iets wat de wetgever niet heeft verboden.
Niet zo goed voor de carrière en voor het beoordelingsrapport.
Art. 5. WVW? Die kapstok breekt ook. Het element van geconcretiseerde gevaarzetting of hinder ontbreekt. Dat is een eis die de HR aan art. 5 stelt.
Bovendien kan/mag art. 5 als lex generalis niet gebruikt worden als er een lex specialis bestaat, i.c. RV art. 5.4.56
Dat de wetgever niet altijd even zorgvuldig is bij nieuwe wetgeving, dat kan ik alleen maar beamen.
De diverse verbodsbepalingen m.b.t. gasontladingslampen wel of niet in halogeenarmaturen hebben in de afgelopen jaren al het licht gezien, maar zijn net zo snel weer gedoofd. Waarom het totaalverbod voor achteraf inbouw van alleen de lamp, zoals de Europese wetgeving dat bepaalt, niet in onze nationale wetgeving is opgenomen, dat weet ik ook niet. Wellicht was er een sterke lobby of speelden er andere belangen.
Voor auto's vanaf toelatingsjaar 2007 is het in ieder geval wel duidelijk; gasontladingslamp alleen in gasontladingslamparmatuur met automatische lamphoogteregeling en wis-was installatie. Naarmate er steeds meer nieuwe auto's komen lost het probleem van nabouw zich vanzelf op. Voor auto's van voor 2007 geldt inmiddels ook geen verbod meer tot nabouw van een gasontladingslamp in een halogeen armatuur. Die krijgen echter regelmatig een APK afkeur omdat het lichtbeeld niet voldoet aan de eisen.
Ik vrees dat we de APK voor motorfietsen niet tegen kunnen houden. Dan gaat de controle op lichtbeeld als keuringseis ook voor motorfietsen gelden. Tenslotte is dat al opgenomen in RV.
Ps. Ik berijd nu mijn stokpaardje. In het donker, zonder licht.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Koplamp afplakken?
Het instructieboekje van mijn auto laat er geen twijfel over bestaan: in geval van Xenon verlichting NIET afplakken. Gelukkig zit er een omschakelmechanisme op. Maarrrrr om het omschakelmechanisme te bedienen, dienen de koplampunits eerst volledig uitgebouwd te worden.... door de dealer... Ergo: als je zoals ik elke 2 à 3 weken naar Engeland moet, is het goedkoper om een bon te riskeren, dan om je netjes aan de wet te houden. Ter info (en ik klop het af...) tot nu toe geen probleem mee gehad.
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Koplamp afplakken?
Soms een bekend Duits merk?Bert M schreef:.... door de dealer...
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- boetsch1
- 2024
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2009, 10:59
- Type: R1250RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Leiden
- Locatie: Leiden
Re: Koplamp afplakken?
Op koplampen die zijn ontworpen voor zowel links als rechts verkeer een horizontale pijl met een punt aan weerskanten, waarbij de ene punt naar links en de andere naar rechts wijst.[/quote]
Zojuist gecontroleerd en inderdaad er staat er een horizontale pijl met de punt naar links en rechts, dus ik hoef als ik het goed begrijp niet af te plakken.
Zojuist gecontroleerd en inderdaad er staat er een horizontale pijl met de punt naar links en rechts, dus ik hoef als ik het goed begrijp niet af te plakken.
Geniet nu, het is later dan je denkt.
Honda 500four, Honda 550four, Honda GL1000, BMW K1200RS, BMW 1150RT, BMW K1300GT, R1200GS LC, R1200R LC, K1300GT, K1600GT, R1250RT, R1250GS.
Groet Peter den Hollander
Honda 500four, Honda 550four, Honda GL1000, BMW K1200RS, BMW 1150RT, BMW K1300GT, R1200GS LC, R1200R LC, K1300GT, K1600GT, R1250RT, R1250GS.
Groet Peter den Hollander
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Koplamp afplakken?
Inderdaad- mijn commentaaaren waren over niet-officiele ofwel ombouw verlichting waarvan bijvoorbeeld een HID-kit in een behuizing voor een Tungsten-filament halogeen gloeilamp wordt geplaatsd. In dit geval is de reflector niet toegepast aan de manier waarvan de HID lamp zijn licht maakt.dutchmidiman schreef:Inderdaad, je hebt niet helemaal gelijk;
Bij het specifiek gebruik van een HID lamp in een HID behuizing- en dus ook bij een LED lamp in een LED behuizing- daar heb je helemaal gelijk aan
In ieder geval vrees ik dat wij hebben ver van de oorspronkelijk topic gewandeld.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Re: Koplamp afplakken?
Plat gesteld: Je loopt een risico een bekeuring te krijgen, ook als motorrijder, als de verlichting om 1 of andere reden niet op orden is.MofkaP schreef:Het enige waar mogelijk bekeurd voor zou kunnen worden is N560: de dimlichten voldoen niet aan de eisen (i.c. het lichtbeeld).
Maar hoe zou je dat op straat willen controleren zonder meetapparatuur? Bij de APK kan dat wel.
Ondeugdelijk of onjuist? Wordt er verkeerd of fout licht gevoerd?
Bijvoorbeeld verblinding (onjuiste afstelling) of onjuiste kleur (dient geel of wit te zijn aan de voorzijde).
Daar hoeft geen meetapparatuur aan te pas te komen, daar is de ambtsverklaring van constatering voldoende voor.
Maar we zijn inderdaad behoorlijk offtopic aan het gaan, kunnen we beter een nieuw draadje voor starten.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Koplamp afplakken?
Nee, het betreft in mijn geval een bekende Britse fabrikant van terreinautootjes, waar dat bekende Duitse merk overigens wel enige tijd invloed op heeft uitgeoefend... Dit was kennelijk een van de Duitse invloeden....MofkaP schreef:Soms een bekend Duits merk?Bert M schreef:.... door de dealer...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh