groot licht R1200RT

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door HenkvanR »

beste allemaal
ik rijd veel in het donker ( woon/werk) en nu vind ik dat het grootlicht van mijn R1200Rt niet veel méér licht geeft, aleen wat bredere uitstraling terwijl ik verwacht dat het ook wat verder zou moeten schijnen.
Nu is mijn vraag: ervaren jullie dit ook zo of moet ik toch de lamp vervangen voor een nieuw exemplaar?

alvast bedankt voor het meedenken _004
[groet]
HenkvanR -1200-
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Jekihero »

De juiste afstelling is natuurlijk belangrijk, als je licht te hoog staat afgesteld is er haast niets dat je licht kan reflecteren.
Zelf maak ik gebruik van de Extreme Vision serie van Philips en dan is het verschil grootlicht - dimlicht evident.

Ronald
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Henk,

De koplamp-unit is één geheel, de reflector van het grootlicht geeft standaard een hogere lichtbundel dan de dimlichten. Met grootlicht aan is de bundel wel degelijk verder, maar door de grotere afstand wordt het licht ook meer verstrooit verder weg. Op goed verlichte wegen zal het verschil dus niet veel opvallen (behalve als je de tegenligger bent.. :D :D )
Gezien je woonplaats ken je vast wel de weg tussen Hoenderloo en Beekbergen, een zéér fraai motorweggetje met leuke bochten en totaal geen verlichting.
Neem die weg eens als het donker is en je zult zien dat je grootlicht wel degelijk een stuk verder schijnt...
Het heeft geen zin om halogeenlampen te vervangen zolang ze het nog doen, daar ze tot het eind van de levensduur dezelfde hoeveelheid licht uitstralen.

[groet] , Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Jekihero »

Willem Rietveld schreef:Henk,

Knipperdeknip................................
Het heeft geen zin om halogeenlampen te vervangen zolang ze het nog doen, daar ze tot het eind van de levensduur dezelfde hoeveelheid licht uitstralen.

[groet] , Willem.
Elke twee jaar vervang ik mijn koplampen, dat lijkt erg vroeg (ca. 500 uur branduren) maar zo ik wordt nooit verrast dat er één defect is.
Er is zeker een verschil tussen voordelige lampen en moderne lampen van b.v. Philips of Osram, het verschil kan oplopen van 60 - 100% !
Zie ook Motoplus van 11 januari jl. blz 68 en 69.

Ronald
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Baird »

Toen ik nog lampen met draadjes had ging er ieder najaar een nieuwe in: meer licht en nooit kapot in de winter.

Voor de oplossing van jouw probleem zou je kunnen kijken naar de lampen die in de rallysport gebruikt worden, zijn rond de 100W en geven dus meer licht (denk aan zekering of het canbus verhaal) of anders het bijplaatsen van extra lampen hoewel dat er niet altijd mooi uit ziet.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De (Philips) Rally H7 zijn 80 watt, beduidend meer dan de 55 watt van reguliere H7's.
Dus inderdaad meer licht.
Wel worden deze Rally H7 ook warmer (bij Halogeen is meer licht en ook meer warmte), en aangezien het veel plastic is bij de moderne koplampen (ook bij de 1200RT) raad ik je aan deze lamp spaarzaam te gebruiken.
Daarnaast hebben Rally lampen geen E-keur en mag je ze formeel dus eigenlijk niet gebruiken op de openbare weg. ;)

Je zou eventueel ook nog Xenon kunnen overwegen, maar dat is minder handig bij groot licht aangezien Xenon altijd wat tijd nodig heeft (zo'n 10 seconden of meer) voordat de lichtopbrengst optimaal is.

Als je gloeilamp (of je koplamp ;) ) vervangen is, dien je het licht altijd op nieuw af te stellen.

Dat is inderdaad de eerdere goed tip waar ik naar zou kijken, staat de verlichting nog wel goed genoeg afgesteld.

Als een Halogeenlamp "op" raakt, zal dat zich soms kenbaar maken door zwarte neerslag op het (kwarts)lampglas aan de binnenzijde.
Dit zijn verdampte deeltjes van de gloeidraad en ultimo zal de gloeidraad daarom ook doorbranden (temperatuur van de gloeidraad loopt omhoog, de gloeidraad verbrandt). Die zwarte neerslag op het lampglas zal weldegelijk invloed hebben op de lichtopbrengst.
Wel is het zo dat Halogeen lampen tegenwoordig veel minder last hebben van die zwarte aanslag door gebruik van betere (inerte) gassen en dergelijke.

Grootlicht is ook een H7 55 watt lamp op de 1200RT, en geeft wel iets meer licht op grote afstand maar inderdaad ook meer strooilicht.

Ik zou ook even controleren of de hendel bij je koplampafstelschroef wel in de goede stand staat. (de pal zou in de rijrichting, de neutrale stand, moeten staan volgens mij).
Deze zit tussen de linker dimlicht en de grootlicht achterop je koplampunit.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door HenkvanR »

dutchmidiman schreef:De (Philips) Rally H7 zijn 80 watt, beduidend meer dan de 55 watt van reguliere H7's.
Dus inderdaad meer licht.
Wel worden deze Rally H7 ook warmer (bij Halogeen is meer licht en ook meer warmte), en aangezien het veel plastic is bij de moderne koplampen (ook bij de 1200RT) raad ik je aan deze lamp spaarzaam te gebruiken.
Hallo Rob
kan ik deze 80w plaatsen in alleen mijn groot licht zonder dat dit iets met de canbus doet of krijg ik dan een foutmelding?
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Henk,

Op zich een prima vraag, ikzelf heb het nog niet gedaan want de tupperware moet van de motor af.
(wat bij mij sowieso al moet gebeuren voor de nog te plaatsen Xenon verlichting & Performance Controler)
En die drempel heb ik nog niet genomen. :O

Als ik ff uitreken wat de stroomopname zal zijn:
12 volt 55 watt zal een stroomopname van 4,6 ampère zijn.
12 volt 80 watt zal een stroomopname van 6,7 ampère zijn.
Een verschil dus van 2,1 ampère meer stroomopname.

Ik verwacht niet dat de CAN-bus daar problemen mee gaat geven.

De lichten-defect detectie (& CAN-bus) geeft voornamelijk problemen bij een lagere stroomopname (zoals bij Xenon en LED)
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Nou...even gekozen om de lamp van het groot licht te vervangen voor een nieuwe H7 Philips X-treme vision.
Ik heb namelijk eerst mijn motor bekeken op ongeveer 1 1/2 meter van een muur en zag dat als ik het grootlicht aanzet in het midden van de bundel een zwarte vlek zat, heel vreemd want de lamp was op zich niet kapot en nu met de nieuwe er in zie ik wel licht in het midden van de bundel, dus nu komende nacht maar eens zien, moet om 3.45 uur op om naar het werk te gaan dus "WORD VERVOLGD".

En Rob,
ik heb de lamp verwisseld zonder de hele kuip te slopen, sorry demonteren, het is even frummelen maar gaat redelijk makkelijk 5 minuutjes ongeveer.
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Die zwarte vlek zou wellicht kunnen komen van het "hoedje" welke op de H7 lamp altijd zit;
Een harde coating van niet-licht doorlatende opgedampte keramiek (gok ik) dat op het kwartsglas van de H7 aan de bovenzijde zit.
Me dunkt dat de afmetingen van dat 'hoedje" vrij nauw luistert.

En ik kan mij voorstellen dat bij sommige lampen (van mindere kwaliteit wellicht? _001 ) dat hoedje te groot is? _001

Maar dat is puur speculatie, dan zouden meerdere 1200RT's dit ff moeten testen cq vergelijken. :idea:
Want een dergelijke korte afstand is niet de juiste manier om het lichtbeeld goed te beoordelen, dat dient 10 meter te zijn.

Anyway, bedankt, nu kan ik het smoesje dat de tupperware er voor af moet niet langer meer gebruiken! (Smilies zijn op: knipoog, duim omhoog)
Ik zal zelf die test ook eens doen met 55 watt en 80 watt en in ieder geval mijn bevindingen melden, zodra het weer het een beetje toelaat & ik er zin in heb.

Je zicht zal bij een dergelijke Philips X-treme Vision zeker verbeteren.
Het is niet voor niets s 'werelds meest bekende lampenfabriek in het zuiden van het land. (grote glimlach)
(hoewel de lampen tegenwoordig in Polen gemaakt worden, zie ik op de verpakking staan) (snik)

Is ondertussen een interessant draadje aan het worden. (duim omhoog)
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Jekihero »

HenkvanR schreef:Nou...even gekozen om de lamp van het groot licht te vervangen voor een nieuwe H7 Philips X-treme vision.
En wat voor lamp(en) haalde je eruit?

Ronald
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Een BAM H7 55W......nooit van gehoord.
Ik heb hem trouwens nog eens goed bekeken maar de coating/hoedje waar DMM over sprak was/is niet dicht.
Dus misschien is dat het euvel.

Verstuurd van mijn S500 aan alle forumleden
Laatst gewijzigd door HenkvanR op 21 mei 2013, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het merk BAM komt mij vooralsnog niet bekend voor, maar dat zegt natuurlijk niets. ;)
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door HenkvanR »

dutchmidiman schreef:Het merk BAM komt mij vooralsnog niet bekend voor, maar dat zegt natuurlijk niets. ;)
Nee mij ook niet alleen als aannemer verder heb ik er nog nooit van gehoord.
Als het goed gaat ga ik denk ik de andere lampen ook vervangen voor X-Treme, dus dan eens zien of de andere lampen ook van BAM zijn.
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Philips Extreme vision is inderdaad zeer goed.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Ton1959 schreef:Philips Extreme vision is inderdaad zeer goed.
Ja hoewel ik wel hier en daar lees dat de levensduur wat te wensen overlaat.
Maar ja, uitproberen maar. _001
[groet]
HenkvanR -1200-
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Jekihero »

Inspector Gadget

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat lijkt mij een distribiteur en niet de/een fabrikant zo te zien? _001
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door wobbert »

Wel eens xenon overwogen? Dus niet voor grootlicht he. Een echte aanrader!
Je moet wel van Pilot kopen. Kleine en dus makkelijk weg te werken ballasts en geen problemen met canbus.
Prijskaartje is uiteraard ff anders maar ik rij ook dagelijks woon/werk verkeer en heb het ook voor de zichtbaarheid.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Vorige nacht uitgeprobeerd met de nieuwe lamp en de zwarte vlek is weg en veel meer (groot) licht, hoewel ik wel denk dat de afstelling iets te hoog staat dus komende nacht eens proberen met de verstelling (welke DMM aangaf) in de stand voor bepakking.
En xenon had ik op mijn vorige motor (R1100RT) en was een wereld van verschil maar persoonlijk vind ik de lichtopbrengst van de 1200 voldoende.
Dus het word geeen xenon voor mij, het ging mij alleen om het grootlicht.
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ben heel blij dat het probleem van de zwarte vlek is opgelost, dat is heel wat minder prettig als "Het Zwarte Gat". Alsjebegrijptwatikbedoel ;)

Inderdaad, t.z.t. als de tupperware er toch al eraf is een keer, zou ik ook de dimlichten controleren op hun merk & kwaliteit c.q. beschadigingen.
Ik wil je zeker niets aanpraten (!) natuurlijk.
Wellicht dat je e.e.a. ook kunt zien door naar de dimlicht gloeilampen aan de voorzijde van de motor, door de koplamp heen.
Terwijl ze aan en uit staan.

Slechte zaak aangaande die BAM H7 & je grootlicht-probleem.

Mijn complimenten dat je dit bemerkte en er actie op ondernomen hebt, te vaak zie ik zowel 4-wielige alsook motoren met verlichting die duidelijk niet in orden is.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Daar ben ik weer.
De hoogte afstelling moet inderdaad veranderd worden want de koplamp staat te hoog, ik heb hem in de stand voor belasting gezet en nu staan ze normaal.
Binnenkort even goed afstellen maar ik heb voor de 2 dimlichten ook de x-treme lampen besteld dus afstellen doe ik wel als ik die geplaatst heb.
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bijgesloten hetgeen wat in de REPRom staat over het afstellen van de verlichting, mogelijk is het je verder van dienst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Hallo Rob
Bedankt voor de uitleg reprom.
Ik zie dat daar staat handel in rijrichting maar als je in de/mijn handleiding kijkt staat daar juist dat de neutraal stand dwars op de motor is.
En als ik de handel in de rijrichting zet, wat ik dus afgelopen week gedaan heb, gaat de lamp wat omlaag, wat het geval zou moeten zijn als je de motor zwaarder belast, dat is dan niet de neutraal stand lijkt mij.
Is dit soms een bouwjaar verschil?
Of heb ik een ander begrip van rijrichting? _001
De mijne is van 2006
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

@Henk

Bij mijn 2005RT net zo. Het witte hendeltje staat haaks op de rijrichting. Trek ik m naar achter, nu staat ie in het verlenge van de rijrichting, dan gaat de koplamp naar beneden. In het boekje staat het andersom beschreven....... :$
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik vermoed dat de REPRom abuis is en de handleidingen wel kloppen.
REPRom benoemd wel de juiste stand (de neutrale stand) maar geeft de foutieve stand aan (hendel in rijrichting is niet de neutrale stand maar de "zware-belading" stand)

Me dunkt dat je de koplamp juist goed wilt afstellen voor onder normale omstandigheden (de neutrale stand dus) _001

Want ik kan mij niet voorstellen dat alle verschillende-jaartallen gebruikershandleidingen fout zijn. ;)
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Afgelopen 2 dagen heerlijk gereden samen met mijn dochter die weer een andere motor (Kawasaki er6n) heeft gekocht.
En vandaag de andere 2 lampen vervangen voor de x-treme vision, wel idd even wat plastic verwijderd, ging toch iets makkelijker en nu komende nacht weer naar het werk en kijken hoeveel licht deze geven. En eventueel even bijstellen.
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: groot licht R1200RT

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik had in de 1200RT lampen van Philips de XP Moto. En die gaven veel licht t.o.v. de standaard H7 lampen van Philips.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”