Xenon gemonteerd, benzinemeter werkt niet meer

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
marc010

Xenon gemonteerd, benzinemeter werkt niet meer

Ongelezen bericht door marc010 »

Ik heb een keurige plug-and-play Xenon H7 set gemonteerd vandaag in mijn R1200RT en nu geeft ineens de benzinemeter geen indicatie meer en gaat het waarschuwings ! teken branden. Aan de linkerzijde zit de aansluiting voor de benzinepomp en vlotter dus ik de linkerkant weer gedemonteerd, stekkertjes losgehad,schoongemaakt en terug gemonteerd maar zonder resultaat...

Is dit een 'bekende' bij Xenon (de set is canbus "proof" en werkt verder prima) of heb ik wellicht ergens anders nog een kabeltje wellicht losgetrokken, tips?
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 504
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Xenon gemonteerd, benzinemeter werkt niet meer

Ongelezen bericht door aantzeetje »

denk dat die benzinemeter inductief werkt en gestoord wordt door je xenon voeding/draden. Beter afschermen en kijken wat er gebeurt.
Laatst gewijzigd door aantzeetje op 26 mei 2013, 04:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Xenon gemonteerd, benzinemeter werkt niet meer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet of het een bekend merk (bijv. Pilot) Xenon is of een hokie-tokie merk?
Kan zijn dat de Ballast, het kastje wat de 12 volt gloeilamp signaal omzet naar KV-spanning voor ontsteking van de Xenon, inderdaad strooivelden geeft.

Ik weet niet waar precies je die Ballast gemonteerd hebt binnen de kuip maar ik zou deze dan eventueel (al dan niet tijdelijk) verplaatsen.

Of, ter test, tijdelijk die ballast even loskoppelen om te zien of het probleem daarmee weg gaat.
Je krijgt dan wel zeer waarschijnlijk een lampen-defect-voorzijde melding. ;)
Maar die melding gaat weer weg als je eenmaal het allemaal weer aangesloten hebt.

PAS OP: Ga niet met de ballast aan de slag terwijl de motor nog aan staat of op contact, levensgevaarlijke spanningen!
marc010

Re: Xenon gemonteerd, benzinemeter werkt niet meer

Ongelezen bericht door marc010 »

Bedankt voor de opmerkingen... het is redelijk simpel om de lampenkap (dat draaiding) los te draaien en de 12 v los te trekken uit de orginele lampvoet. Dan zou het geheel spanningsloos moeten staan en dus geen probleem meer mogen vormen lijkt me. Dat ga ik zeer binnenkort even proberen. Ik snap dat canbus dan een foutmelding geeft over de lampen maar als het dat is kan ik idd een herlocatie of iets anders bedenken om het strooiveld oid tegen te gaan.

Of het hakkie-takkie kwaliteit is.. geen idee maar de set ziet er erg netjes uit, goede bekabeling enzo .. http://www.verlichtingkopen.nl/xenon-ve ... or-can-bus
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Xenon gemonteerd, benzinemeter werkt niet meer

Ongelezen bericht door ciske »

Gezien de reputatie van de benzinemeter van de R1200RT kan het natuurlijk ook zo zijn dat het een toevallige samenloop van omstandigheden is en dat de benzinemeter het simpelweg heeft opgegeven!
Om storingsmeldingen te voorkomen met de proefopstelling kun je natuurlijk ook de oude H7 lampen simpelweg even in de stekkers duwen en los onder de kuip laten hangen. Immers om de Xenon te ontkoppelen moet je die stekkers toch weer tevoorschijn toveren.

gr v Ciske

PS
Met mijn Pilot Xenon vond ik een perfecte plek voor de ballasten aan de onderkant van het koplamphuis. Daar tref je een mooi vlak stuk plastic aan waaraan je met goed dubbel klevend tape de ballasten erg mooi kunt onderbrengen. Op die wijze hangen die gekoelribte dingen ook mooi in de rijwind.
Inspector Gadget

Re: Xenon gemonteerd, benzinemeter werkt niet meer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zal mij onthouden van verder commentaar anders dan dat het geen van de gerenommeerde merken is die ik herken.
Wat niet zo heel veel zegt natuurlijk.
Wat wel een alarmbel moet doen gaan rinkelen is als een complete set aanzienlijk goedkoper is dan een losse Xenon lamp.
Een (goede) Xenon lamp kost zo'n 60 euro en veel meer, van de bekende merken.

Wat ook raadzaam is, is dat je geen Xenon kit koopt waar de ballast en de starter aparte onderdelen zijn, als je dat enigszins kan voorkomen.
Moderne ballast zijn meer "digitaal" en hebben de starter (het kleine zwarte blokje wat tussen de Xenon lamp en de ballast zit, vaak voorzien van een gaatje waar een potmeter achter zit) ingebouwd.
Dergelijke "digitale" ballast zijn ook veel gemakkelijker in te bouwen en weg te werken.

De aangehaalde plek onderaan het dashboard is inderdaad een hele goede plek. Een eventuele andere mogelijkheid is, als je geen radiosysteem aan boord hebt, de plek waar normaal gesproken de grote speakers zitten.

Het zou een ongelukkige samenloop van omstandigheden kunnen zijn.
Maar het is ook algemeen bekend dat bij bepaalde (Duits) merk 4-wielige de ruitenwissermotor defect raakt van after-market Xenon.
Sommige "hokie-tokie" Xenon kits sturen een enorme piek-puls terug over de 12-volt voedingslijn, met alle schadelijke gevolgen van dien. (voor sommige elektronica)
Bij motoren heb ik dit euvel niet vernomen, en ik hoop dat niet jou euvel is.
Het enige wat ik wel weet is dat bij menig BMW dealeRT een (letterlijke) berg aan uitgebouwde Xenon kits ligt omdat die storing op de motor gaven.

Ik hoop van ganser harte dat het uiteindelijk allemaal voor jou meevalt.
marc010

Re: Xenon gemonteerd, benzinemeter werkt niet meer

Ongelezen bericht door marc010 »

Ik ga vandaag in ieder geval even proberen wat het effect is als ik de draden uit de lampvoet trek en idd mss even los de H7's er aan koppel.
marc010

Re: Xenon gemonteerd, benzinemeter werkt niet meer

Ongelezen bericht door marc010 »

helaas.. als ik de draden lostrek uit de lampvoet blijft de storing bestaan. Kwestie van nieuwe tankvlotter iets of is er mogelijk meer aan de hand?
Gebruikersavatar
Freddy Kreuger
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2013, 12:25
Type: R1200RT
Bijz: grijs maar niet saai
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoetsluis

Re: Xenon gemonteerd, benzinemeter werkt niet meer

Ongelezen bericht door Freddy Kreuger »

Check even het draadje over brandstofmeter, dat is een dingetje bij de 1200 RT.
Als je alleen maar rechtuit gaat ben je er twee keer zo snel, maar is het rijden half zo leuk.
Gebruikersavatar
Freddy Kreuger
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2013, 12:25
Type: R1200RT
Bijz: grijs maar niet saai
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoetsluis

Re: Xenon gemonteerd, benzinemeter werkt niet meer

Ongelezen bericht door Freddy Kreuger »

Ik bedoel het draadje over een defecte brandstofmeter van de 1200 RT

viewtopic.php?f=45&t=5829
Als je alleen maar rechtuit gaat ben je er twee keer zo snel, maar is het rijden half zo leuk.
Inspector Gadget

Re: Xenon gemonteerd, benzinemeter werkt niet meer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je zeker weet dat je bij de werkzaamheden niet per ongeluk een stekker hebt losgetrokken, zou ik even bij je dealeRT langs gaan en vragen of zij eventueel die foutmelding kunnen wissen en zien of de foutmelding dan terugkomt.

In het ergste geval is de elektronica van de meetsensor(strip) defect en wordt het een vervanging.
(tip: ga niet met een te volle tank naar je dealeRT want bij vervanging van die meetsensor(strip) dient na montage van de nieuwe strip de brandstoftank helemaal leeg en droog te zijn)

Hopelijk is het wel een losse stekker of een wisbare foutmelding, anders is het een dure Xenon zo. :(
marc010

Re: Xenon gemonteerd, benzinemeter werkt niet meer

Ongelezen bericht door marc010 »

Laatste update: Vandaag het xenon setje vervangen door de Pilot Xenon set... volgende week naar de knalpot voor een nieuwe sensorstrip...
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”