Led knippers met dagrijverlichting

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ronald K »

Hallo hobbygenoten,

Gisteren een BMW R1100RT uit 1999 gekocht met nog geen 60.000 KM op de teller.
Het glas van één van de richtingaanwijzers was gebroken door omvallen bij stilstand, dus ik ging op zoek naar een nieuw glas.
Via Ebay kwam ik knipperlichten tegen met led en dagrijverlichting. Die heb ik vandaag besteld.
Zodra ze er op zitten zal ik wat foto's maken en bij dit artikel voegen.

Overigens verkoopt deze verkoper ook led achterlichten in wit, zwart, blauw en rood met leds.

Voor geinteresseerden is hier de link.

http://www.ebay.nl/itm/Schwarze-LED-Fro ... 109wt_1037

Zo nu eerst mijzelf even voorstellen in de desbetreffende afdeling. Big RT Smile
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door japachap »

Volgens mij heeft een andere forumlid al deze op zijn brommeRT... was dat niet bij de Treffen...?

Netjes, maar ik hou liever mijn richtingaanwijzigers voor het aangeven van een wijziging van richting... ik vind het niks bij geimporteerde Amerikaanse autos en motoren waarbij de lampen veranderen van vaste tot knipperende branden bij signallen...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door wil51 »

Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ronald K »

japachap schreef:Volgens mij heeft een andere forumlid al deze op zijn brommeRT... was dat niet bij de Treffen...?

Netjes, maar ik hou liever mijn richtingaanwijzigers voor het aangeven van een wijziging van richting... ik vind het niks bij geimporteerde Amerikaanse autos en motoren waarbij de lampen veranderen van vaste tot knipperende branden bij signallen...
Dat is bij deze niet het geval, zoals je in de video kunt zien, dat was ook de reden voor mij om ze te kopen , het zijn dus geen zwak brandende richtingaanwijzers.
Er zit één rij gewone witte leds in voor de dagrijverlichting en een heleboel gele voor het aangeven van richting.
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Ik had ze ook al...met €20,= korting.. :D
viewtopic.php?f=50&t=5363#p5576
Gebruikersavatar
Robbedoes23
2023
2023
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 apr 2012, 19:39
Type: R1200RT/LC
Bijz: Zumo XT Nolan N100-5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ede
Locatie: Ede

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Robbedoes23 »

BMW.jpg
Ik heb ze er ook op zitten, bevallen uitstekend en je bent veel beter zichtbaar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Robbedoes23 op 11 mar 2014, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2013, 03:55
Type: R1150RT
Bijz: 2002 - 64dkm - Zumo660 - LED DRL - VStream Tall
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Hengelo

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Hamster »

Ik ook en ben er zeer tevreden mee!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R1150RT (2002) - Schuberth C3 - Zumo 660 - Scala Rider Q2 PRO - 60dkm - LED DRL - VStream Tall - Maxi Sound Twin - PC680
Gebruikersavatar
dlaanstra
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jan 2010, 20:18
Type: R1100RT
Bijz: LED knipperlichten en LED achterlichtmodule
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door dlaanstra »

Ik zelf ben zeer tevreden over mijn LED knipperlichten. Je bent duidelijk zichtbaar en ook de helderheid van de oranje LEDs is zeer goed. Ik heb ze nu meer dan een jaar in mijn spiegels gemonteerd.

In de topic WHITELIGHTS staat de volgende melding, wellicht en goede tip!

"Bij direkte aankoop via de website van http://www.whitelights.de/ is het afgesproken codewoord "Forum RT-Freunde" voldoende om een korting van € 20,- te verkrijgen op een set front LED knipperlichten en een korting van (slechts) € 10,- op het LED achterlicht."

[groet] Douwe -1100-
Wat later hier, wat later daar!
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door scan »

Zo te zien op die website zijn ze niet meeggegroeid met de komst van de R1200RT modellen...?
Is dat vanwege de CAN-bus perikelen?
Gebruikersavatar
dlaanstra
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jan 2010, 20:18
Type: R1100RT
Bijz: LED knipperlichten en LED achterlichtmodule
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door dlaanstra »

Ze zijn wel beschikbaar voor andere R1200 varianten, wellicht een belletje naar Duitsland waard.

Service van deze lui is uitstekend. Had nl.een defecte LED knipperlicht. Dit had te maken met en verkeerd geplaatst component op de print, maar werd kosteloos omgeruild en ook de verzendkosten van het retour kreeg ik terug.

Douwe
Wat later hier, wat later daar!
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door scan »

Bedankt. Klink goed.
Inspector Gadget

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de meeste LED-oplossingen worden delen van de lichtunit vervangen door (printplaatjes met) LED.
Omdat LED nu eenmaal een heel ander lichtbeeld heeft versus gloeilamp.
Een gloeilamp straalt licht alle kanten en rondom uit, een LED daarentegen straalt licht heel erg gericht uit.
Daarom is de reflector bedoelt voor gloeilampen bij gebruik van LED's vaak onvoldoende om een goed lichtbeeld te behouden.

Naast WhiteLight is er ook nog een andere fabrikant, genaamd Weiser die ook dergelijke oplossingen verkoopt.
Maar ook wederom helaas niet voor de 1200RT.

Voor de 1200RT is momenteel de enige mogelijke optie de gloeilampen te vervangen door LED-lampjes, maar dan wel degene die geschikt zijn voor CAN-bus. En ruimschoots voorzien zijn van LED's rondom.

Ik heb momenteel een setje van Sumex liggen, geschikt voor CAN-bus en 6 watt led's om te proberen.
Als ik het getest is, zal ik dat in een draadje melding van geven.
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ik gebruik nu rondom dit soort LED's

Afbeelding

Goed voor 30W en zo'n 600lm volgens de website DealExtreme (+/- $12).
Komt in ieder geval een enorme bak licht vanaf!
Voor het achterlicht / remlicht heb ik wel een extra weerstand moeten plaatsen om van de defecte lamp melding af te zijn.

Er zijn zelfs al 80W 900lm LED's te vinden! For what it's worth...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door scan »

Heb je er nog een artikelnummer van. Er staan er zoveel op.
Inspector Gadget

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mocht je ze niet op DX vinden, zijn dit volgens mij exact dezelfde;

Rem & dimlicht;
http://www.xenonlamp.nl/30w-canbus-led- ... chterlicht

Knipperlichten;
http://www.xenonlamp.nl/30w-canbus-led-knipperlicht

Alleen wel duurder dus. ;)
Tuinbank

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Wijziging van verlichting betekent wettelijk gezien opnieuw voertuig laten keuren. Is namelijk voor het voertuig een type goedkeuring afgegeven.Als een voertuig daar aan voldoet krijg je een kenteken. Bij wijzigen aan het voertuig vervalt type goedkeuring omdat hij niet meer voldoet aan type goedkeuring. Daar uit volgt dat het kenteken moet worden ingeleverd en een nieuw kenteken moet worden aangevraagd. En dat kenteken krijg je pas na goedkeuring RDW. :) En dat is niet gratis en kans op afkeuren bij gewijzigde verlichting is redelijk aanwezig! _002
Inspector Gadget

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Formeel gezien wel ja, als je de bestaande verlichting verandert/wijzigt en/of verwijdert.
Edoch de wetgeving voorziet dat je wel extra verlichting mag bij plaatsen mits je aan bepaalde regels houdt.
En voldoet aan zaken zoals E-keur en dergelijke.
Maar dat onderwerp is in diverse draadjes al vaker de revue gepasseerd en lopen de meningen uiteen. ;)
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door MofkaP »

dutchmidiman schreef:Edoch de wetgeving voorziet dat je wel extra verlichting mag bij plaatsen mits je aan bepaalde regels houdt.
En voldoet aan zaken zoals E-keur en dergelijke.
Daar ben ik het mee eens.
"en dergelijke" betekent ook dat er voorgeschreven lichtsterkten en stralingshoeken bestaan voor diverse soorten lichten.
Nu zal niet iedere politieagent die kennis paraat hebben voorzover hij of zij al met het bestaan van die regels bekend is.
Maar je zult maar net die agent treffen die van die dieptekennis m.b.t. voertuigeisen zijn hobby heeft gemaakt.
Die wil zijn kennis en hobby zeker (letterlijk) te gelde maken.
Heb je foute of verkeerde wijzigingen of modificaties aangebracht dan wordt het zuur.
De (r)overheid heeft nu eenmaal geld nodig.
De boete is nog het minste probleem. Zijn de lichten niet eenvoudig te verwijderen dan wordt het kentekenbewijs ingenomen en krijg je een paar weken om je motor te tonen als die lichten zijn verwijderd, doe je dat niet dan wordt na die termijn het kentekenbewijs opgestuurd naar de RDW en mag je je motor opnieuw ter (her)keuring aanbieden. Het rijden met de motor als het kentekenbewijs is ingenomen is een strafbaar feit en heeft ook gevolgen voor de geldigheid van de verzekering.

Er is veel rommel op de markt die niet aan de eisen voldoet.
Laat je, voordat je een wijziging of modificatie aanbrengt, eerst goed informeren of zoek zelf op het internet of het wel of niet is toegestaan.
Ga vooral niet klakkeloos af op de blauwe ogen van de verkoper of aantrekkelijke verkoopster.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Bert M »

Men zou ook kunnen overwegen om een voertuig een beetje standaard te houden. Loop je geen risico op invordering kenteken, boetes en dergelijke ergernissen...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Algemeen gesproken vindt ik het nog altijd dieptriest dat er rotzooi verkocht mag worden welke je niet mag gebruiken.

Loop naar de gemiddelde auto-onderdelen shop en hele wanden hangen vol met spullen die je niet mag monteren.
Soms, heel soms staat er op "for show only", "not for road use" (o.i.d.) maar net zo vaak staat er helemaal niets op.
En inderdaad moet je de tijd nemen om uit te zoeken wat wel en niet mag, wat de regels zijn enzovoort.
Wat soms een studie op zich is. Hoewel je met enig nadenken ook wel kunt bepalen dat een Halogeen lamp met "Chinese" teksten en claims van 100 (en meer) Watt en vaak geen E-keur, toch echt niet mag of kan. Om maar eens een voorbeeld te noemen.

Veiligheid vindt ik ook belangrijk, en dergelijke "Chinese" lampen vindt ik echt niet kunnen maar mogen blijkbaar wel worden verkocht. En vindt ik het persoonlijk meer dan terecht dat je een bekeuring (et al) krijgt als je dergelijke lampen gemonteerd hebt en hinderlijk bezig bent.
Maar zou in essentie dergelijke troep eenvoudigweg niet mogen verkocht worden, vindt ik.

Een motor een beetje standaard laten is een keuze, net als het aanpassen naar persoonlijke smaak en wensen.
En laten we eerlijk zijn, dat is deels ook de grondslag van dit forum.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door MofkaP »

dutchmidiman schreef:Maar zou in essentie dergelijke troep eenvoudigweg niet mogen verkocht worden
Een dergelijk verbod bestaat. In Nederland en er zijn vergelijkbare verboden in de andere Europese landen.
Een (technisch) onderdeel dat (kennelijk) voor bevestiging aan of gebruik op of aan een voertuig is bestemd, moet of een E-keur, of een e-keur hebben, of moet voldoen aan de technische eisen van de onderscheiden Europese richtlijnen.
Het probleem is de handhaving.
Een politieagent weet echt niet of een onderdeel wel voldoet aan de uitgebreide technische eisen van een Europese richtlijn.
Daar wordt dus niet op gecontroleerd of gehandhaafd.
Het probleem wordt bij jou als motorrijder gelegd, en soms ben je geheel te goeder trouw.

Verder kan niemand jou tegenhouden om onderdelen te bestellen in Cuba, de USA, Peoples Lepublic of China, Vietnam of Zimbabwe. Het kan best zijn dat die onderdelen voldoen aan de technische eisen, maar het is ook mogelijk dat ze niet voldoen.

Maar verkopers zitten er niet om jou te behoeden voor een administratiefrechtelijke beschikking (boete), die zitten er voor de verkoop. Die zullen al snel beweren dat iets is toegestaan. Ze hebben het immers gevraagd aan een kennis van een kennis die een oom heeft die ooit veldwachter is geweest, en die zei dat het mocht. Zie als bijvoorbeeld safety-lights en de jas met lichtjes, die mogen dus gewoon niet. Die jas zie ik nog steeds in sommige winkels te koop hangen.

Trouwens veel producten w.o. lampjes van de bekende Europese merken worden ook in China gemaakt. Het is dus niet allemaal rotzooi.
De overproductie wordt dan op internet tegen soms extreem lage prijzen aangeboden. Staat dan een ander merkje op en je krijgt een chinese gebruiksaanwijzing.
Inspector Gadget

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet het niet meer, want een persoon zoals Koos Spee heeft zelf al diverse keren verklaart dat verkoop mag, ook al mag montage niet.
Om , zoals ik het begrepen heb, (o.a.) de reden dat niet-goedgekeurde materialen (bijvoorbeeld een open uitlaat) wel weer gebruikt mag worden op eigen terrein, cross/wedstrijden (tot een bepaalde hoogte/geluidsnorm e.d.) mits maar niet gebruikt wordt op de openbare weg etc etc.

Ik vindt dat je ook niet van de handhavers kunt verwachten dat ze op alles moeten kunnen controleren, daar voor zijn de andere instanties.
Of andere momenten zoals APK, grootschalige/integrale controle e.d.

Toch kan een eventuele invoer uit het buitenland weldegelijk tegengehouden worden, maar dan door de douane.
Maar helaas ook niet alles, al was het alleen al door de schier aantal containers die dagelijks (!) van buiten de EU aan wal komen. Of omdat er gewoon weg niet goed op gecontroleerd kan worden.

Zo is het al maanden een echte plaag in (o.a.) de UK waarbij nep-onderdelen zoals remschoenen (voor 4-wielige) compleet vervalst het land binnen komen en de (UK) douane en Voedsel & Waren Autoriteit er alles aan doen om daar een halt toe te roepen. Zo zijn er ook nep-onderdelen (lees: onderdelen die nagemaakt zijn en niet voldoen aan de kwaliteitseisen, compleet in nagemaakte verpakkingen en verzegelingen) gesignaleerd voor vliegtuigen!
Daarom koop ik dergelijke onderdelen waar de veiligheid van afhankelijk is alleen maar bij reputabele bedrijven.

Maar ik zie het heel eenvoudig;
Bij twijfel niet doen, dat is het vaak niet waard.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het verkoopverbod bestaat sinds juli 2010.

Op het verbod zijn ook weer uitzonderingen, zoals b.v. "not for road use."

Zie hoofdstuk 4 van de Regeling Voertuigen.
Ik verwacht ook niet dat een politieagent de vereiste kennis heeft, dan moet je echt in de boeken.
Gebruikersavatar
MAD
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
Type: R1150RT
Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westervoort

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door MAD »

Voordeel is wel dat tegenwoordig meer motoren "standaard" uitgerust zijn met LED knippers, achterlichten etc.
Dus om voor een gemiddelde politiebeambte een verschil te kunnen vaststellen m.b.t. "wat is ex-fabriek" geleverd en wat via de "accessoire handel" is niet zo makkelijk.
Je gaat pas opvallen als het: te fel, te iel, niet goed afgesteld (xenon), irritant, etc. waardoor er een staan houding plaats gaat vinden met een evt. technisch onderzoek tot gevolg.
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

"You can't be lost, if you don't care where you are"
Inspector Gadget

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik denk dat de handhavers het alleen maar waarderen als ze bemerken dat jij wat gedaan hebt aan je veiligheid & zichtbaarheid.
Althans, ik krijg wel eens complimenten.
Maar zeker ook vragen, uit interesse e.d.
Nog nooit aanmerkingen gekregen, maar ze weten ook hoe serieus ik het wel neem.
Ik weiger onderdeel te worden van de ongevallenstatistieken aangaande motorrijders. ;)
(afkloppen op blank hout)

Inderdaad, als je binnen de regels blijft, geen hinder of gevaar veroorzaakt, is de redelijkheid vaak wel aanwezig.
Daarentegen als je het verpruts of echt mis is, ben je ook aan de beurt. En vaak dan ook terecht.

Kort gesteld, op z'n Cruyffiaans: Als je het niet verpest, verpest je het ook niet voor iedereen.
bboersem

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door bboersem »

Ook ik heb intussen meer dan een jaar de combinatie rijverlichting/knipperlichten op mijn R1100RT zitten. Zeker een verbetering wat betreft zichtbaarheid (krijg er nog geregeld opmerkingen over van andere motorrijders). In dit jaar heb ik wel 2 x een defecte unit gehad (eerst links, 4 maanden later rechts) waar een gedeelte van de led's simpelweg kapot waren. Dat klinkt als piekspanning, maar probeer dat maar eens boven water te krijgen, buiten het feit dat het vreemd is dat hier geen beveiling op zou zitten. De leverancier in Duitsland heeft ze keurig onder garantie vervangen (Firma Hornig). Uiteraard heb ik de installatie meerdere malen gecontroleerd, echter de aansluiting zoals deze was aangegeven door de leverancier was juist. Na de laatste vervanging heb ik echter ook lamp verwijderd (het kleing lampje onderin je koplamp unit, waar je ook je rijlicht kabels op aansluit, ik geloof dat dit formeel parkeerlicht heet????), en vanaf die tijd heb ik geen problemen meer gehad (afkloppen). Ik weet niet wat het waard is, kan het ook niet (technisch) verklaren, maar het lijkt goed nu... Dus, mocht je tegen dezelfde problemen aanlopen, probeer het eens zonder lamp.
Gebruikersavatar
dlaanstra
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jan 2010, 20:18
Type: R1100RT
Bijz: LED knipperlichten en LED achterlichtmodule
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: Led knippers met dagrijverlichting

Ongelezen bericht door dlaanstra »

bboersem schreef:Ook ik heb intussen meer dan een jaar de combinatie rijverlichting/knipperlichten op mijn R1100RT zitten. Zeker een verbetering wat betreft zichtbaarheid (krijg er nog geregeld opmerkingen over van andere motorrijders). In dit jaar heb ik wel 2 x een defecte unit gehad (eerst links, 4 maanden later rechts) waar een gedeelte van de led's simpelweg kapot waren. Dat klinkt als piekspanning, maar probeer dat maar eens boven water te krijgen, buiten het feit dat het vreemd is dat hier geen beveiling op zou zitten. De leverancier in Duitsland heeft ze keurig onder garantie vervangen (Firma Hornig). Uiteraard heb ik de installatie meerdere malen gecontroleerd, echter de aansluiting zoals deze was aangegeven door de leverancier was juist. Na de laatste vervanging heb ik echter ook lamp verwijderd (het kleing lampje onderin je koplamp unit, waar je ook je rijlicht kabels op aansluit, ik geloof dat dit formeel parkeerlicht heet????), en vanaf die tijd heb ik geen problemen meer gehad (afkloppen). Ik weet niet wat het waard is, kan het ook niet (technisch) verklaren, maar het lijkt goed nu... Dus, mocht je tegen dezelfde problemen aanlopen, probeer het eens zonder lamp.
Er zit op de elektronica naast de LED's ook een aantal andere compenten. Één van deze componenten was zodanig geplaatst dat deze er voor zorgde dat een deel van de LED's uitviel. De opstelling op de print os gewijzigd en daardoor blijven de LED's nu aan. Het verwijderen van het parkeer ligt heeft wat dat betreft geen zin.

[groet] Douwe
Wat later hier, wat later daar!
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”