dimlicht - uit! (R1200-serie)
dimlicht - uit! (R1200-serie)
In het kader van "...da's handig!", zoals het eerdere draadje hoe je de snelheidsregeling (cruise-control) volledig kon testen, vandaag de tip hoe je de dimlicht kunt uitschakelen, bij een draaiende motor en eventueel zelfs ook voordat je de motor start;
Dimlicht uit voordat je de motor start;
- Schakel het contact in, wacht op de zelftest van de motor (!), dimlicht is nog steeds uit.
- Hou de knipperlicht-cancel/richtingaanwijzers-uit knop voor circa 4 ~ 5 seconden ingedrukt.
- Hou daarna de knipperlicht-naar-rechts knop voor circa 4 ~5 seconden ingedrukt.
- Start nu de motor via de startknop en dimlicht blijft uit.
Dimlicht uit als de motor reeds gestart is (dus lopende motor) én je rijsnelheid 0 km/uur is:
- Motor is reeds gestart, dimlicht is reeds aan.
- Hou de knipperlicht-cancel/richtingaanwijzers-uit knop voor circa 4 ~ 5 seconden ingedrukt.
- Hou daarna de knipperlicht-naar-rechts knop voor circa 4 ~5 seconden ingedrukt.
- Dimlicht gaat uit,
Let op:
Je kunt na bovenstaande procedure(s) vaak het dimlicht weer aan zetten door heel even kort de grootlicht-knop te bedienen.
En anders gaat het dimlicht pas weer aan nadat je de motor afgezet hebt en de motor weer opnieuw start. (het is dus semi-"permanent" uit wat dat betreft)
Het kán ook zijn dat zodra de motor in beweging komt het dimlicht weer aan gaat.
Bij bovenstaande procedures blijft het achterlicht wel branden, en zo ook de stadslichten.
Dimlicht uit voordat je de motor start;
- Schakel het contact in, wacht op de zelftest van de motor (!), dimlicht is nog steeds uit.
- Hou de knipperlicht-cancel/richtingaanwijzers-uit knop voor circa 4 ~ 5 seconden ingedrukt.
- Hou daarna de knipperlicht-naar-rechts knop voor circa 4 ~5 seconden ingedrukt.
- Start nu de motor via de startknop en dimlicht blijft uit.
Dimlicht uit als de motor reeds gestart is (dus lopende motor) én je rijsnelheid 0 km/uur is:
- Motor is reeds gestart, dimlicht is reeds aan.
- Hou de knipperlicht-cancel/richtingaanwijzers-uit knop voor circa 4 ~ 5 seconden ingedrukt.
- Hou daarna de knipperlicht-naar-rechts knop voor circa 4 ~5 seconden ingedrukt.
- Dimlicht gaat uit,
Let op:
Je kunt na bovenstaande procedure(s) vaak het dimlicht weer aan zetten door heel even kort de grootlicht-knop te bedienen.
En anders gaat het dimlicht pas weer aan nadat je de motor afgezet hebt en de motor weer opnieuw start. (het is dus semi-"permanent" uit wat dat betreft)
Het kán ook zijn dat zodra de motor in beweging komt het dimlicht weer aan gaat.
Bij bovenstaande procedures blijft het achterlicht wel branden, en zo ook de stadslichten.
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: dimlicht - uit! (R1200-serie)
Handig wetedingetje.
Thanks.
Thanks.
Re: dimlicht - uit! (R1200-serie)
Zeker als je aan de regels wilt proberen te houden vwbt het voeren van andersoortige dimlichten.
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: dimlicht - uit! (R1200-serie)
Dit is leuk om te weten! Ik vind het trouwens nog steeds een beetje vreemd dat de 1200 geen gewone lichtschakelaar heeft.
Wellicht ook zinvol als je met Xenon verlichting onderweg bent in Oostenrijk. Voor zover ik weet is er daar geen verplichting om met het licht aan te rijden.
Hoe zinvol het overigens is om zonder verlichting te rijden is dan weer wel de volgende vraag........
gr v Ciske
Wellicht ook zinvol als je met Xenon verlichting onderweg bent in Oostenrijk. Voor zover ik weet is er daar geen verplichting om met het licht aan te rijden.
Hoe zinvol het overigens is om zonder verlichting te rijden is dan weer wel de volgende vraag........
gr v Ciske
Re: dimlicht - uit! (R1200-serie)
Het is inderdaad "apart" dat er geen lichten-uit schakelaar op de 1200RT zit, waarschijnlijk met Herrn's BMW inzichten wat verkeersveilig is.
Daarentegen is het wel opmerkzaam dat de ZFE weldegelijk melding maakt dat het dimlicht uitgeschakelt zou kunnen worden:
En dat doet soms de ogen fronsen van (o.a.) de makers van GS-911 (et all).
De ZFE kan heel veel meer dan BMW gebruikt cq. toepast!
En wat betreft zinvol;
Ikzelf denk hierbij aan het starten van de motor zonder lichten-aan ter bescherming van de gloeilampen. Bijvoorbeeld.
Daarentegen is het wel opmerkzaam dat de ZFE weldegelijk melding maakt dat het dimlicht uitgeschakelt zou kunnen worden:
Maar dat is wat de ZFE, de centrale computer, ondersteund.
Manual low beam off switch
En dat doet soms de ogen fronsen van (o.a.) de makers van GS-911 (et all).
De ZFE kan heel veel meer dan BMW gebruikt cq. toepast!
En wat betreft zinvol;
Ikzelf denk hierbij aan het starten van de motor zonder lichten-aan ter bescherming van de gloeilampen. Bijvoorbeeld.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: dimlicht - uit! (R1200-serie)
De lichten gaan pas aan nadat er is gestart...
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: dimlicht - uit! (R1200-serie)
Ik mis een beetje de relevantie van dit onderwerp. Dat ligt aan mij ongetwijfeld, maar ik zie geen enkel voordeel in het niet voeren van dimlicht. Nu moet ik toegeven dat ik al in de jaren 70 reed met een SAAB en als SAAB-rijder had je toen overdag ook altijd dimlicht aan. Toen werd er om haverklap door tegenliggers geseind dat het licht aan was. Dat is anno 2013 wel anders.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare