Toch maar over op Xenon

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4367
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Nooit was ik een voorstander van Xenonverlichting. Maar ik zie steeds meer motoren op de weg verschijnen die deze verlichting voeren. Ik moet zeggen dat ze erorm opvallen als ik in mijn spiegels kijk. Ze zijn ook niet zo hinderlijk als sommige auto's. Ik heb inmiddels geleerd dat het aan het aantal k's (Kelvin) ligt. Het duurdere segment auto's heeft bijvoorbeeld 10000k tot 12000k. In de zg after market worden meestal lampen van een lager niveau aangeschaft. Deze hebben 6000k tot 8000k en zijn ook niet zo verblindend voor de tegenliggers.
Vandaag heb ik bij Marco van Motor Centrum Almere (http://www.motorcentrumalmere.nl) Xenon laten plaatsen voor € 160,= all-in. Klaar terwijl u wacht, maar maak wel eerst even een afspraak.
Mijn ervaringen leest u later hier. Wordt vervolgd . . . .

Afbeelding

website: Pilot Xenonverlichting voor meer info;
http://www.pilotxenon.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat nog ontbrak aan de Xenon montage was het stadslichtje. De oude 'gele' lamp paste natuurlijk voor geen meter bij de 6000k Xenonkoplamp. Die heb ik dus maar verwijderd. Omdat ik geen idee had waar ik zo'n lampje moest kopen maar aan het Googlenen gegaan. Ik kwam gelijk uit bij Overeem Carworks in Huizen en voor € 15,= kreeg ik een mooie led, een staafje met 9 LEDS, steekfitting, die prima voldoet als stadslicht. De lichtkleur komt ook aardig overeen met 6000K.
website: http://www.overeemcarworks.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

grtz Jos
Laatst gewijzigd door JOS WRSM op 17 jul 2008, 22:53, 13 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
PK
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 apr 2008, 22:24
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Schalkhaar
Locatie: Schalkhaar

Ongelezen bericht door PK »

Voor mij was het eigenlijk het zelfde, ik vond (vind) Xenon verlichting erg irritant, maar toen ik mijn RT kocht zat daar al xenon verlichting op. Ik heb nog even overwogen om het eraf te halen, maar je merkt gewoon dat je niet meer over het hoofd gezien wordt door andere weggebruikers, toch wel erg prettig.
Ook het reflectie materiaal langs de weg; verkeersborden, reflector paaltjes enz. zie je minstens 100 meter eerder dan met je (gewone) groot licht.
En zolang je rijdt, heb je in tegenstelling tot de andere weggebruikers zelf natuurlijk geen last van dat irritante xenon licht :roll:
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....
Wivanti (Wilco)

Xenon

Ongelezen bericht door Wivanti (Wilco) »

Ook voor mij is het weer aan bod dat ik weer over ga op Xenon.
Ik had het op de PC800 wel zitten en wil het ook op de BMW weer hebben, zal mijn benieuwen of dit lichtbeeld goed is of naar beneden gezet moet worden.
Het word nu een BI_Xenon ipv de mono op de PC.
Je raakt verwend als je Xenon gewend bent :lol:
Laatst gewijzigd door Wivanti (Wilco) op 26 jun 2008, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4367
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

verslag eerste rijervaring

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Mijn eerste rijervaring met Xenon in donker:
Vanavond in donker een ritje gemaakt op een verlichte snelweg, op verlichte en onverlichte provinciale wegen en smallere onverlichte tweebaanswegen.
De lichtopbrengst is inderdaad erg groot en biedt een helder zicht op een groot deel van de weg. Meer en verder als met de H4 Philips MotoVision lampen die ik gewend ben. Met name de retroreflecterende wegbewijziging en verkeersborden worden ongekend goed leesbaar.
Ik heb vooral gelet op de reacties van de tegenliggers op evt. verblinding. Op de bredere provinciale weg reageerde men niet met lichtsignaleren. Op de smallere wegen kreeg ik drie keer een 'groot licht' van tegenliggers die te kennen gaven dat ze verblind werden.
Uiteraard ben ik zelf ook even voor de verlichte motor gaan staan. Na de hoogte en posititie van een tegenligger te hebben aangenomen stelde ik vast dat het licht niet echt verblindend is, wel fel zoals elke andere Xenon. Ik toch de koplampunit maar wat lager afgesteld.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Wivanti (Wilco)

Ongelezen bericht door Wivanti (Wilco) »

Jos,

Welk model heb je laten plaatsen? en dual, bi_xenon, of een mono uitvoering??
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4367
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hey Wilco,
De mono, achteraf had ik misschien beter voor de bi kunnen kiezen.
Hoewel de lichtopbrengst het 'grote licht' wel benaderd. Lichtsignalen gaf ik overigens nooit.


Wivanti (Wilco) schreef:Jos,

Welk model heb je laten plaatsen? en dual, bi_xenon, of een mono uitvoering??
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Wivanti (Wilco)

Ongelezen bericht door Wivanti (Wilco) »

Jos,

dat was bij de PC nu precies mijn stelling :D , maar nu neem ik toch de BI uitvoering omdat een seintje en soms grootlicht voeren op momenten waar het kan, toch een aangenaam beeld zal geven :D :D, nu de knipperlichtunits (voor) nog voorzien van een 21/5 watt fitting en de bakens zijn ook verlicht. 8) , en wieweet wat we nog meer aan verlichting aanbrengen :lol: ...leds wel te verstaan :wink:


Jos WRSM schreef:Hey Wilco,
De mono, achteraf had ik misschien beter voor de bi kunnen kiezen.
Hoewel de lichtopbrengst het 'grote licht' wel benaderd. Lichtsignalen gaf ik overigens nooit.


Wivanti (Wilco) schreef:Jos,

Welk model heb je laten plaatsen? en dual, bi_xenon, of een mono uitvoering??
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

Nu de winter er aan komt en de klok net is verzet, vond ik het hoog tijd om mijn zicht en zichtbaarheid te verhogen. Vandaag Pilot Bi-Xenon laten monteren bij Joost motoren in Utrecht. Ongeveer een uurtje werk en inclusief led-stadslampje in bijpassende kleur was ik net meer dan Euro 200 kwijt.
Ik merk gelijk al dat auto's eerder op zij gaan, dus met de zichtbaarheid zit het wel goed.
Nu vanavond naar huis in het donker en kijken hoe het met het zicht zit....
Hans
doerak

Ongelezen bericht door doerak »

2 weken geleden hier http://pc-link.biz/catalog/product_info ... cts_id=469 Bi-Xenon besteld.Een week later in huis voor 43 euries. 3 kwartier werk en een zee van licht en een goed lichtbeeld.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

doerak schreef:2 weken geleden hier http://pc-link.biz/catalog/product_info ... cts_id=469 Bi-Xenon besteld.Een week later in huis voor 43 euries. 3 kwartier werk en een zee van licht en een goed lichtbeeld.
Zo, dat is geen geld zeg!
Vanavond in het donker naar huis gereden - wat een verschil! Veel beter zicht, ook de borden langs de weg worden veel beter uitgelicht. En dan die enorme vuurtoren van een grootlicht - wow.
Was wel wat meer dan 43 Euro, maar wel een veilig gevoel dat het er nu op zit....
Hans
Ronaldus

Ongelezen bericht door Ronaldus »

Ik zag dat de Motoports een actie hebben met Xenon.
Indien gemonteerd bij een winterbeurt (afspraak vóór 22 nov.) geven ze 30% korting.
Zie de grote Motoport Winterbeurt Actie.
Ik doe wel mee denk ik, beemert moet sowieso een beurt hebben..
en een beetje meer licht is altijd fijn!
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ronaldus schreef:Ik zag dat de Motoports een actie hebben met Xenon.
Al enig idee wat de Xenon moet kosten bij Motoport? (lui, ik weet het...)
Ronaldus

Ongelezen bericht door Ronaldus »

Nee, nog niet, maar ik zal een dezer dagen even een afspraak regelen voor de winterbeurt met xenon inbouw...
Laat t dan wel weten
capobert

Ongelezen bericht door capobert »

doerak zei; 2 weken geleden hier http://pc-link.biz/catalog/product_info ... cts_id=469 Bi-Xenon besteld.Een week later in huis voor 43 euries. 3 kwartier werk en een zee van licht en een goed lichtbeeld.

ik heb er ook een besteld...hopelijk gaat alles goed en kan zelfs ik het monteren..
GerritJan

Ongelezen bericht door GerritJan »

Hoi,
Ik heb bij Motoport Zelhem Bi-Xenon laten installeren, echter zonder de korting in combinatie met een Winterbeurt; ik heb dus niet de 30% korting gehad. Ik had zojuist mijn RT gekocht en ik heb € 200, = betaald.
Normaliter zou het ergens rond € 180,=/€ 190,= zitten denk ik. Het setje kost € 119,=, de rest is uurloon.
Ik heb van deze investering nog geen moment spijt gehad. De lichtopbrengst is gigantisch en de lamp is goed afgesteld. Ik heb nog geen enkele tegenligger gehad die geseind heeft. Ik kan het iedereen aanraden.
Gerrit-Jan
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik wil het eigenlijk ook zelf wel even proberen. Staat er iets over het monteren van het licht in de reparatiehandleiding?


Doerak jij klust waarschijnlijk wat vaker dan ik doe. Moet heel de voorkant van de motor??
doerak

Ongelezen bericht door doerak »

Hoi,
nee de voorkant hoeft er niet af.
De linkerkant was er bij al af voor andere werkzaamheden.
Ik heb de ballast in het klepkastje gemonteerd, klein uitsparinkje gemaakt voor de kabels en een rechtstreekse voeding met zwevende zekering van 20A naar de accu.

suc6

Bouke
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

Daan schreef:Ik wil het eigenlijk ook zelf wel even proberen. Staat er iets over het monteren van het licht in de reparatiehandleiding?


Doerak jij klust waarschijnlijk wat vaker dan ik doe. Moet heel de voorkant van de motor??
Ik heb bi-Xenon laten monteren bij Joost motoren in Utrecht. Het systeem van Pilot werkt met 2 ballasten en een relais, dus er was wel het een en ander aan apparatuur en kabels weg te werken. Alleen de linker-zijkant ging eraf en niet de voorkant.
Hans
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Misschien is het een idee om een workshop te geven over de inbouw van xenon, tenslotte zijn er genoeg techneuten onder de forum leden lijkt me.

En als er genoeg gegadigden zijn kunnen we ook wel een leverancier vinden die een aantal levert tegen een goeie korting.

Of zeg ik nu iets geks. :?

groeten Ruud
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ruud,

Super idee !
Ik stem gelijk ja voor een gezamelijk inkoop op deze actie !

Kenny
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Ongelezen bericht door han62 »

Bij Quispel motoren in Deurne tijdens winteractie gratis inbouwen dus geen arbeidsloon als je een set Xenon verlichting koopt a 119.00€ dus voor de niet zo handige doe het zelvers.

Nou staan er op E-bay ook allerij advertenties van setjes Xenon lampen voor ca 20.00€ en ook hier in Brabant verkopen ze setjes waarop staat Xenon lampen 2 stuks H4 of H7 voor 2.95€ dat zal dus wel anders zijn maar er staat wel Xenon op en ze geven een sloot meer licht dan de normale H4 ze hebben ze in blauwe en gele uitvoering. gezien en gekocht bij van Cranenbroek in Budel.

Dus voor de gene met een lager budget het overwegen waard. Hoe het zit met de levensduur weet ik natuurlijk niet. maar ik ken iemand die rijdt er inmiddels 3 weken mee rond en is zeer content over de meer lichtopbrengst.
Ronaldus

Ongelezen bericht door Ronaldus »

Oké, vandaag beemer terug van Motoport na de Winterbeurt.
Xenon zit erin, lekker "Wit Licht"...(MarcoBorsato op de motor haha)
Morgenvroeg proberen hoe het in de duisternis lijkt.

Voor diegenen die om de prijs vroegen:
€119,95, na 30% Winterbeurtkorting: €83,97 excl. arbeidsloon..

Fijn weekend ieder...
capobert

Ongelezen bericht door capobert »

Doerak zei; 2 weken geleden hier http://pc-link.biz/catalog/product_info ... cts_id=469 Bi-Xenon besteld.Een week later in huis voor 43 euries. 3 kwartier werk en een zee van licht en een goed lichtbeeld.

vraagje doerak, ik heb de boel er ook ingegooid van hun. maar in de gewone stand krijg ik gewoon geel licht, maar op de groot licht stand krijg ik wel dat blauwe licht alleen wel erg fel.....heb jij dat ook??? heb de lichtbundel meer naar beneden gesteld want het was echt teveel van het goede....

gr
doerak

Ongelezen bericht door doerak »

Hoi,
bij mij is het allebei spierwit licht.
Heb verlichting ook iets lager moeten stellen. Ik had van tevoren op de garagedeur een merkteken gezet met de stand van de gewone H4 lamp.
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

Heren,

Wat ik me wel afvraag bij deze discussie: hoe helpt het je in het verkeer qua veiligheid en mede weggebruikers (automobilisten)?
Nu de spits zich volledig in het donker afspeelt bij regen en ontij zie ik redelijk veel om mij heen met Xenon rijden, een echte "doorrijders" lamp?
Ook al verblinden ze me niet, ik zit weliswaar als mede motorrijder wat hoger dan een automobilist, ze zijn wel fel.
Nadeel van een felle lamp is dat het moeilijk afstand en dus snelheid schatten is van zo'n felle USO (Unidentified Shining Object) voor de mede weggebruikers. Het is dus ook moeilijk om in een splitsecond te bedenken dat die motor al heel dichtbij is, vrees ik.
Dit heeft mij doen besluiten om geen Xenon te nemen, ook omdat ik meestal niet op volledig onverlichte wegen rijdt.
Iemand reactie?

gr
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
doerak

Ongelezen bericht door doerak »

Hoi,
ik heb xenon gekozen om zelf beter gezien te worden in de ochtend en avondspits.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Ik heb eraf gehaald omdat de ballast een storing had en ik als stroboscoop door het verkeer ging :roll:

Vervangen door een Flips H4 +30% meer licht op tafel blabla en hoef geen Xenon meer.

Ookal niet omdat die erg veel strooilicht gaf, zonder scherpe grens tussen donker en licht.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

Als ik me goed herinner: motorrijders zijn in verhouding vaker betrokken bij ongelukken dan auto's (het is gevaarlijker), maar in meer dan 90% van de motorongelukken is de veroorzaker een auto.
Ik heb zelf ook regelmatig 'verrassingen' wanneer een automobilist me weer eens niet ziet; vaak bij het tussen de file doorrijden.

Je kunt volgens mij niet zichtbaar genoeg zijn (zwaailicht? mag helaas niet). Mijn Xenon is keurig afgesteld, wit en fel, maar niet irritant.
Ik heb ook Bi-Xenon genomen - ook mijn groot licht is Xenon. Dat heb ik niet vaak nodig, maar 1 keer vind ik genoeg. (je kent het wel - normaal nooit brokken, maar je bent een keer moe, rijdt in het donker, het regent heel hard..... gevalletje Murphy)

Xenon = gezien worden = veiligheid

Hans
Gebruikersavatar
Ard
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 aug 2008, 15:21
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam-Rijnmond

Ongelezen bericht door Ard »

Is het een beetje te doen om zelf xenon in te bouwen?
Ik ben op zich wel geïnteresseerd om het in mijn motor in te bouwen.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

Ard schreef:Is het een beetje te doen om zelf xenon in te bouwen?
Ik ben op zich wel geïnteresseerd om het in mijn motor in te bouwen.
Ik heb het laten doen, maar het zag er niet vreselijk moeilijk uit. Bij gewoon Xenon heb je 1 ballast te monteren. Bij de Bi-Xenon set die ik heb gekozen, zaten 2 ballasten en een relais en een heleboel kabels - dat duurde daardoor wat langer....
Hans
Gebruikersavatar
Ard
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 aug 2008, 15:21
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam-Rijnmond

Ongelezen bericht door Ard »

Hey Hans,

Waar heb jij het laten doen en wat was je er voor kwijt?
Als het niet te duur is zal ik het eerder laten doen dan zelf klieren om het voor elkaar te krijgen. :shock:

Grt,
Ard
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

Ard schreef:Hey Hans,

Waar heb jij het laten doen en wat was je er voor kwijt?
Als het niet te duur is zal ik het eerder laten doen dan zelf klieren om het voor elkaar te krijgen. :shock:

Grt,
Ard
Joost motoren in Utrecht - bi-Xenon incl. montage en Led-stadslichtje - 210 Euro.
Hans
Mike Philippens

Re:

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

HansD schreef:Je kunt volgens mij niet zichtbaar genoeg zijn (zwaailicht? mag helaas niet).
Maar dan moeten ze wél kijken. Met Xenon (of goede verlichting in het algemeen) heb je een grotere kans dat ze je opmerken omdat je meer licht geeft. Maar als iemand niet in zijn spiegels kijkt bij het van baan veranderen, kun je net zo goed brandend op je motor zitten, maar zien doen ze je niet... :(
Daarom doe ik niet aan hesjes enzo. Wel wat extra reflectie op de brommer, maar dat is meer dat ze zien wát er aan komt dan dat ik meer moet opvallen. Wie kijkt, ziet mijn licht...

Maar goed...back to business: Xenon lijkt me ook wel wat. An sich lijkt me de montage niet zo'n probleem. Ik zie setjes die blijkbaar gewoon in de houder van je gewone lamp passen. Je moet dan alleen wat draden aansluiten en de balast monteren. Ik vraag me alleen 2 dingen af:
* je moet het richten van je verlichting wel heel erg goed doen. Niets is irritanter dan zo'n felle lamp in je koker te krijgen (met gewoon licht ook, Xenon is nóg erger)
* hoe zit dat met nep-xenon die links en rechts wordt aangeboden. Ik hoorde daarover en werd meteen achterdochtig over die hele goedkope 'marktplaats' setjes. Niet dat ik denk dat het duur moet zijn, maar je kunt je afvragen of die sets van €59 (ik heb ze nóg goedkoper gezien) nu zo slecht zijn of die andere sets veel te duur... Wat is het?
blittkit

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door blittkit »

plaatsen van Xenon is geen probleem, helemaal niet met de plug & play sets, heb vandaag een bi-xenon geplaats met 1 slim ballast. Ik denk dat mijn naamgenoot dual-xenon heeft deze heeft 2 ballasten. Voor de prijs hoef e het tegenwoordig ook niet te laten.
Met een beetje shoppen op E-bay in Duitsland of Engeland. Engeland is het goed zaken doen ,2 Bi-xenon lampen met slim ballast voor € 118,-
incl verzendkosten. 1 voor mij 1 voor m'n collega. Als iemand nog een autocomsetje zoekt, deze zijn in Engeland voor de helft van de prijs incl verzendkosten.


Gr Hans
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door HansD »

blittkit schreef:Ik denk dat mijn naamgenoot dual-xenon heeft deze heeft 2 ballasten. Gr Hans
Klopt, heet ook wel bi-xenon. Mijn setje had 2 ballasten, een extra relais en een heeeeeleboel kabels.
(naamgenoot) Hans
Gebruikersavatar
BarthoD
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 feb 2009, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: 2007
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Maarsbergen
Locatie: Maarsbergen

Re:

Ongelezen bericht door BarthoD »

capobert schreef:doerak zei; 2 weken geleden hier http://pc-link.biz/catalog/product_info" onclick="window.open(this.href);return false; ... cts_id=469 Bi-Xenon besteld.Een week later in huis voor 43 euries. 3 kwartier werk en een zee van licht en een goed lichtbeeld.

ik heb er ook een besteld...hopelijk gaat alles goed en kan zelfs ik het monteren..
Via colleg: Hij monteert de 8k voor een prikkie gekocht bij:
http://www.verlichtingkopen.nl/catalog/ ... 3d0ccb93f3" onclick="window.open(this.href);return false;

Leds kosten daar ook een schijntje, je moet natuurlijk wel zelf inbouwen, dus garantie tot je eigen schroevendraaier.
etienne

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door etienne »

Ik heb recent bi-xenon gekocht en daarbij ook een led stadlampje, niet de €15,- zoals hierboven wordt genoemd maar €3,- via e-bay duitsland waar ik ook de bi-xenon heb gekocht.

groetjes etienne
eravenzw

Xenon voor 98 euro op een R1200RT

Ongelezen bericht door eravenzw »

Ik heb op de R1200RT nu ook Xenon en dat werkt prima . Bij http://www.verlichtingkopen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor 98 euro een dubbele set gekocht en voor 45 euro door monteur van verlichtingkopen laten inbouwen (kan je ook zelf doen zonder kuip te demonteren, enige ingreep is 25 mm gat boren in je afdekkap voor je lamp voor doorvoer van de ballastdraden. Zorg wel dat je de goede set koopt met een digitale aansturing. Je hoeft inderdaad geen weerstand in te bouwen.

Succes ermee
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door han62 »

Hallo eravenzw ,
Ik heb op die site gekeken en vind maar 1 type 49.00 en ik kan niets vinden over digitaal waar jij het over hebt. Ik dacht dat er er H7 in mijn R1200RT zit Ik heb nog niet gekeken of er 2 H7 in zitten maar dat zal de reden wel zijn waarom je 2 sets hebt gekocht.

Voor het gemak heeft de juiste set een apart bestelnummer dan zou ik dat graag weten. en jij hebt het niet zelf ingebouwd maar zit er wel een duidelijke handleiding bij of is het foto overzicht dat hierboven ergens staat ook voor deze set te gebruiken.



met vr gr
han
eravenzw

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door eravenzw »

Han

gewoon bij de bestelling vermelden dat je digitale versie wil voor can-bus BMW R1200RT. Je heb 2 maal H7 nodig. Ik zou het voor de 45 euro laten inbouwen door de monteur in Uden, het is nl niet nodig om de gehele kuip te demonteren. De monteur doet het in drie kwartier waar je bij staat. Heb je ook geen gezeur als het niet goed is. Totaal 143 euro is sowieso een koopje.

Groeten

Erik
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door han62 »

Hoi Erik,
ik denk dat ik je raad opvolg want voor dat bedrag kun je zelf niet klooien. waar heeft hij de 2 ballasts geplaatst is daar een foto van te maken, of zijn ze netjes weggewerkt achter de kuip. want ik wil ze niet in het kastje dat vind ik zonde van de ruimte.

Met vr gr
Han
eravenzw

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door eravenzw »

Han,

de ballasten zijn netjes verwerkt in de kuip achter de zijspiegels. Met een tierap bevestigd en klaar is kees! Helaas ging het wel fout met de led lampjes, omdat de can-bus hier wel te weinig weerstand vond en een fout signaleerde dat een voorlamp niet brandt.

Succes en laat svp even weten of het gelukt is.

Groeten

Erik
r1200rt@vanravenzwaaij.com
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door moh_fan »

han62 schreef:waar heeft hij de 2 ballasts geplaatst is daar een foto van te maken, of zijn ze netjes weggewerkt achter de kuip.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door han62 »

Dat ziet er wel erg drastisch uit. als het moet dan moet het maar ik begrijp van Erik dat er weing delen zijn gedemonteerd en dat de ballasts slim zijn weggewerkt achter de spiegels. de monteur doet er ca 45 min over en dat red je niet als je alle kuipdelen moet demonteren.

Ik ga binnenkort even langs Uden om een en ander te bespreken en houdt jullie op de hoogte. en Erik hoe is het opgelost met je ledlampjes.

met vr gr
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door moh_fan »

han62 schreef:Dat ziet er wel erg drastisch uit. ...
Valt mee hoor.
Dat ze de ballasten achter de spiegels wegstoppen zonder de kuipdelen te demonteren verbaast me een beetje.
Ik heb nu 2x HID's in mijn RT ingebouwd volgens DIT recept.
De eerste keer had ik daar best schrik van en heb dus hulp ingeroepen van iemand met electronica-ervaring. 8)
Na aankoop van mijn huidige RT heb ik de hele boel zelf uitgebouwd en in de nieuwe RT geknutseld.
Het is echt niet moeilijk...

Oh ja... bijna vergeten...
De foutmelding op je display door LED's.
Heb ik ook. Echter na het starten van de motor, verdwijnt de melding.
Geen probleem dus. :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
eravenzw

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door eravenzw »

de ballasten zijn met tieraps weggewerkt, volgens mij best voldoende. het lastigste is het vervangen van de h7 lamp door de xenon lamp en het boren van een 25 mm gat om de kabels door te laten door je lampbeschermkap. maar hier hoef je niet de kuip te demonteren.

verder nog bedankt voor de tip om de led lampjes te vervangen. ik vermoedde al dat na starten de waarschuwing ging verdwijnen. de ledlampjes kreeg ik er trouwens gratis bij!

als je in Uden bent, meld dan svp dat je door mij bent gestuurd via het RT forum

groeten

Erik
Mike Philippens

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik vind dit verhaal wel interessant: Thinking of converting to HID?
Het is een lang verhaal, maar de strekking is dat de ombouw setjes voor halogeen naar HID nooit goed kunnen zijn. Ze lijken alleen maar meer licht te geven, maar door de verstrooïng zijn ze gevaarlijk. De lens (je glas dus) is nl niet gemakt voor HID, maar voor Halogeen en dat is heel specifiek. De 'foute' verstrooïng wordt aangetoond doordat verkeerborden naast de weg ineens oplichten als een kerstboom. Volgens het verhaal op de site is dat dus niet goed en niet de bedoeling.
The most dangerous part of the attempt to "retrofit" Xenon headlamps is that sometimes you get a deceptive and illusory "improvement" in the performance of the headlamp. The performance of the headlamp is perceived to be "better" because of the much higher level of foreground lighting (on the road immediately in front of the car). However, the beam patterns produced by this kind of "conversion" virtually always give less distance light, and often an alarming lack of light where there's meant to be a relative maximum in light intensity. The result is the illusion that you can see better than you actually can, and that's not safe.
[youtube]yVuSSdZNsZw[/youtube]

Is dit nou een overdreven verhaal, of klopt dit? Er worden een heel stel instellingen aangehaald en ook meetresultaten getoond die het verhaal lijken te staven...
RuudRT

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Dat verhaal klopt met een normale lamp in normaal glas krijg je gerichte lichtbundel met xenon weerkaatst het in gewoon glas en krijg je niet meer de driehoek te zien die je normaal wel zou hebben. Daarom wordt xenon eigenlijk altijd in fish eye type lampen gemonteerd zodat dan toch die gerichte straal naar voren komt. Bij xenon in auto's die later zijn omgebouwd wordt vaak bij de keuring gezegt dat de reflectie schaal op is omdat er geen lichtbundel waargenomen wordt.

Groeten Ruud
Mike Philippens

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

RuudRT schreef:Dat verhaal klopt met een normale lamp in normaal glas krijg je gerichte lichtbundel met xenon weerkaatst het in gewoon glas en krijg je niet meer de driehoek te zien die je normaal wel zou hebben.
Dus is het wel zo geweldig als 'we' geneigd zijn te denken? Is het inderdaad niet zo dat er een hele bak (zeer helder) licht vlak voor je wordt gedumpt, zodat je de illusie krijgt van een veel betere lamp, terwijl er in welkelijkheid een hele vage lichtzee uit je koplamp komt die eerder verstorend is voor je tegenliggers dan dat het goed doet?

Ik begin nu toch wel te twijfelen. Ik heb er nu zo'n Philips lampje in zitten en ik heb op zich geen klagen over het zicht. En ik hoor veel Xenon mensen zeggen dat ze nog geen seinende tegenliggers hebben gehad, maar dat zegt niet zoveel. Ik zie zoveel mensen rijden met slechte verlichting (slecht afgesteld, groot licht) dat ik de moeite niet eens meer neem om te seinen, maar gewoon niet probeer te kijken.

En daarbij, zoals ik al eerder gezegd heb, als je als motorrijder wil opvallen moet je gewoon zorgen dat je voldoende en goed afgesteld licht hebt. Xenon lijkt me daarbij niet absoluut noodzakelijk. Ik zie zelfs wel eens motorrijders met groot licht aan tussen de file door rijden. Ik ben dan geneigd zo'n motorrijder te blokkeren want het is irritant en onveilig. Als je je normale verlichting hebt en zorgt voor eea aan reflectie voor in het donker (en dan niet teveel overdrijven) ben je veilig genoeg. Nogmaals: als iemand niet kijkt, ziet ie je niet ook al zit je brandend op je motor. Als iemand kijkt, zien ze een motor echt wel aankomen met normaal licht. Ik vind het persoonlijk bijzonder overdreven als iemand met extra lichten, Xenon, fluricerend hesje en reflecterende stickers op de motor zit. Als je zó bang bent om over het hoofd gezien te worden hoor je niet in het verkeer thuis... Maar goed, dat is mijn mening en geen absolute waarheid natuurlijk.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door HansD »

Mike Philippens schreef:... als iemand niet kijkt, ziet ie je niet ook al zit je brandend op je motor. ...
"Als iemand niet kijkt, dan ziet ie je niet" is volgens de verkeersstatistieken wel een waarheid als een koe. De meeste motorongelukken worden door automobilisten veroorzaakt, en vaak doordat we niet gezien worden. Maar ik kan dit niet accepteren, zonder te proberen hier iets aan te doen in het belang van mijn eigen veiligheid.
Ook iemand die niet kijkt, kan geprikkeld worden, opgeschrikt worden door plotselinge afwijkende signalen. Daar is de mens op gebouwd. Alle alarmsignalen van hulpdiensten gebruiken dit principe.
Ik heb mijn Xenon niet alleen gekocht om beter te zien, maar vooral om beter gezien te worden; en dan niet alleen voor de automobilisten die toch al kijken, maar juist voor die groep die niet kijkt, of net even niet kijkt. Dat bereik ik alleen met zo drastisch mogelijke maatregelen (binnen wat wettelijk mag, anders ging ik wel met zwaailicht rijden). In de praktijk merk ik dat het werkt, automobilisten gaan eerder opzij als ik er aan kom dan voordat ik Xenon had.
Natuurlijk zal ik nooit iedereen bereiken, maar helaas zijn we als motorrijders zeer kwetsbaar en is elke automobilist die ons wel ziet een potentieel ongeluk minder. Misschien vind jij het overdreven, maar de verkeersstatistieken zeggen volgens mij, helaas, wat anders.

Ik hoop natuurlijk dat je de extra veiligheidsmaatregelen nooit zult missen en veel veilige kilometers zult rijden.
Hans
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”