AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,= + € 50,=

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,= + € 50,=

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

WELLICHT EEN WAARSCHUWING VOOR DEGENEN DIE MET (AFTER SALES) XENON NAAR DUITSLAND, OOSTENRIJK OF FRANKRIJK WILLEN?

Steeds meer motorrijders laten Xenon- cq ledverlichting op hun motor installeren. In Nederland worden daar geen bijzondere eisen aan gesteld. De enige voorwaarde is dat je geen verblindende verlichting mag voeren.
In andere Europese landen bestaat een vergelijkbare situatie, echter niet overal. Met name in Duitsland en Oostenrijk worden wel degelijk aanvullende eisen - vooral op het gebied van hoogteverstelling - gesteld en ben je in overtreding als je hier niet aan voldoet.
In Frankrijk is het voeren van achteraf gemonteerde Xenon-verlichting ronduit verboden als dit geen onderdeel vormt van de typegoedkeuring. Op dit moment worden alleen enkele typen van BMW (optioneel) af-fabriek met Xenon-verlichting geleverd en vormt het onderdeel van de typegoedkeuring.

bron: MAG Nederland en RAI Vereniging


Dit overkwam Bert (1handed) gisteren in Duitsland.
Hij schrijft op zijn FACEBOOKPAGINA:

En toen ging het licht UIT
Aangehouden door de POLIZEI, Xenon darf man NICHT fahren
Shit Shit Shit Shit 150 € bitte
En dan had ik nog geluk dat ik verder mocht rijden
Is 4 jaar lang goed gegaan
De agent wilde niet met BERT op de foto , das nou weer jammer
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door HansD »

Hmm, Europa is nog ver te zoeken, en het lijkt eerder dat dit soort landelijke verschillen groter dan kleiner wordt.
Hesjes, alcoholtests, verlichting, autobahn badges ....de lijst wordt steeds langer. Dadelijk moet de motor eerst TüV gekeurd worden voordat je de grens over mag :cry:
Vreselijk irritant en zonde van het geld. Maar wel goed om te weten! _004
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Bedankt voor het delen van deze informatie.

Overigens wel een mooi gespoten RT.
Van een afstandje heeft het iets weg van de BMW race kleuren !

Peter
doov650

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door doov650 »

HansD schreef:Hmm, Europa is nog ver te zoeken, en het lijkt eerder dat dit soort landelijke verschillen groter dan kleiner wordt.
Hesjes, alcoholtests, verlichting, autobahn badges ....de lijst wordt steeds langer. Dadelijk moet de motor eerst TüV gekeurd worden voordat je de grens over mag :cry:
Vreselijk irritant en zonde van het geld. Maar wel goed om te weten! _004
Als ik het goed heb is het in de EU zo geregeld dat als je voertuig in het land van registratie aan de lokale wettelijk eisen voldoet, je dat voertuig in een ander EU land gewoon mag gebruiken. Andere landen mogen geen aanvullende eisen stellen.
Dat laat natuurlijk onverlet dat de xenon verlichting waarschijnlijk ook in NL niet aan de wettelijke eisen voldoet en dat daarmee de boete in Dld helaas terecht is.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

In mijn optiek voldoet het voertuig ook niet aan de in NL gestelde typegoedkeurings eisen. Dat er bij ons niet tegen op getreden wordt is natuurlijk een ander verhaal en valt binnen het gedoogbeleid. Hier treedt men alleen op als de (xenon)verlichting verblindend is. Maar het feit blijft dat de motor niet voldoet aan de typegoedkeurig en er derhalve een strafbaar feit gepleegd wordt.
doov650 schreef: Dat laat natuurlijk onverlet dat de xenon verlichting waarschijnlijk ook in NL niet aan de wettelijke eisen voldoet en dat daarmee de boete in Dld helaas terecht is.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 505
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Heel simpel, staat het niet op je EU gelijkvormigheidsattest, dan mag het niet. En dat is voor alle EU landen gelijk.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door HansD »

Gelijkvormigheidsattest? Type goedkeuring? Sorry, nog nooit van gehoord.
Ik weet niet beter dan dat aan verlichting algemene eisen worden gesteld (Rob heeft dit wel eens uitgelegd).
Heb je een goed gekeurde Xenon lamp die ook goed is gemonteerd en afgesteld, dan ben je in Nl volgens mij legaal. In Duitsland echter niet.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Bert M »

HansD schreef:Gelijkvormigheidsattest? Type goedkeuring? Sorry, nog nooit van gehoord.
Ik weet niet beter dan dat aan verlichting algemene eisen worden gesteld (Rob heeft dit wel eens uitgelegd).
Heb je een goed gekeurde Xenon lamp die ook goed is gemonteerd en afgesteld, dan ben je in Nl volgens mij legaal. In Duitsland echter niet.
Je bent in zoverre legaal dat de Nederlandse handhaving pas ingrijpt op het moment dat je hinder of verwarring zaait op de openbare weg en voor het overige zal het ze een biet zijn. Feit blijft echter dat het voertuig niet aan de afgegeven typegoedkeuring voldoet en dat is in een aantal landen, waaronder Oostenrijk en Duitsland maar zeker ook in Frankrijk, voldoende reden om zonder pardon het bonnenboekje te trekken.

En pas op met het aangaan van de discussie met buitenlandse agenten want daar zijn ze vaak niet aan gewend en daar worden ze nog fanatieker van...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door HansD »

Het punt is of er in Nl een basis is voor een bekeuring voor het ontbreken of afwijken van de type goedkeuring. Ik heb daar nog nooit van gehoord. Er is een hele industrie aan extra onderdelen en accessoires die algemeen ingezet en verkocht worden. Daar heb ik nog nooit bij zien staan: goedgekeurd voor merk X, type Y.
Dus : is dit nou gedoogbeleid , of is er geen wettelijk basis in Nl? Ik denk nl. het laatste.
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door telekraan »

Ik heb er niet veel verstand van maar volgens mij moet je eerst gaan kijken, naar het feit of je wat je gemonteerd hebt op je motor c.q. auto een CE goedkeuring heeft.
Als dat zo is en het is volgens de wettelijk gelden normen gemonteerd door een goedgekeurd bedrijf.
Dan is het toegestaan.
Je kan dan in dat geval in beroep gaan bij her Europese hof en krijgt dan je geld terug.
Maar let op het moet wel in Nederland wettelijk toegestaan zijn.
Ik weet dat we dat ook hebben met contour en flitslampen bij ons, deze mogen dan niet uit China komen als er geen CE in staat, staat het er wel in zijn ze weer type gekeurd en is het weer goed, dan mogen ze weer wel gemonteerd worden.

Fred
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Echo: ...... 3e remlicht ruim 20 jaar terug ......

strange world we live in
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Bert M »

Door het bestaan van de summiere wet 'Voertuigreglement' ontbreekt in Nederland inderdaad de grond voor sanctionerend optreden.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

En die 1handed bevindt zich nog steeds 'im Heimat' en heeft de volgende innovatieve oplossing bedacht om de volgende prent te voorkomen . . .
Afbeelding
lees zijn FB pagina maar: https://www.facebook.com/bert.pot.9
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Baird »

Om deze reden heb ik dit weekend mijn Xenon tijdelijk vervangen voor een H7, een weekje Zwitserland en dus door Duitsland.

Wat is overigens zo'n H7 een gloeiende spijker vergeleken bij een Xenon, diep triest :cry:

Verder zou er na een aantal jaren een nieuwe typegoedkeuring uitgegeven mogen worden, na een soort midlife-update met daarin gespecificeerd welke nieuwe delen vanaf dat moment wél gebruikt mogen worden: Verlichting (mag die LED achterlicht wel??), stalen remleidingen: toegestaan in Duitsland? Die leuke gekartelde remschijven: meneertje, dat kan toch echt niet!! Stuurverhogers? Wat denkt u wel! etc. De MPR4 GT die nu onder de brommer liggen bestonden echt niet in 2003: mogen die wel of mag ik alleen de BT20 eronder leggen?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 505
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Dat van de banden vind ik eigenlijk een goeie. Herinner me dat de bandenboeren in NL weigerden om de MRP3 er op te leggen. Dit terwijl er op het EU certificaat enkel iets staat over het type band als ik me goed herinner. In B, FR, D, E reed de motor politie toen al rond met de MPR 3 B (versterkt canvas achteraan)

En reken er Luxemburg maar bij!!! Als je motor of auto niet voldoet aan het EU gelijkvormigheidscertificaat wat met je voertuig meegeleverd werd door de constructeur en wat je trouwens steeds bij je moet hebben (andere lichten , uitlaat niet conform, xenon, andere velgen/bandenmaat dan goedgekeurd voor jouw type voertuig,.... ) krijg je niet alleen een fikse boete maar kan je nog enkel in luxemoburg rijden: of naar huis, of naar de garage. Daarnaast wordt er een virtueel luxembourg's rijbewijs voor je aangemaakt en ben je zoveel punten kwijt. Kan er van meespreken, dus u weze gewaarschuwd. Op de MPK keuring in Lux (voor elk gemotoriseerd voertuig, inclusief snorfiets en aanhangwagen) ben je dan sneller buiten dan binnen en kan je nog eens terug komen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Baird »

Jammer dat Nederland geen Alpen heeft, hoefde ik nooit meer het land uit ..........................
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
doov650

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door doov650 »

Baird schreef:Jammer dat Nederland geen Alpen heeft, hoefde ik nooit meer het land uit ..........................

Maar wij hebben DREMPELS !
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Baird »

doov650 schreef:
Baird schreef:Jammer dat Nederland geen Alpen heeft, hoefde ik nooit meer het land uit ..........................

Maar wij hebben DREMPELS !
....... en daarom moeten er nieuwe/gereviseerde dempers onder mijn motor ............. :evil:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Maastricht

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Maastricht »

Leuke Bmw die van de POLIZEI…. Jammer van de Xenon.. Maar zullen ze je altijd beboeten?
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Het is net als overal: het is maar net hoe de pet (lees in dit geval: helm) van de afzonderlijke koddebeier staat. Maar ik meen begrepen te hebben dat de handhavers Oostenrijk fanatieker zijn en dat de boetes zelf nog hoger zijn. Als bijkomende straf mag je zelfs, in het kwaadste geval, niet eens verder rijden . . . . eerst uitbouwen die Xenon. :O
Nou ik wist het wel; ik zou gewoon het risico niet willen lopen met deze kennis.
Maastricht schreef:Maar zullen ze je altijd beboeten?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Duiker
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 aug 2010, 19:18
Type: R1100RT
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Correze
Locatie: Correze

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Duiker »

Jos WRSM schreef:Het is net als overal: het is maar net hoe de pet (lees in dit geval: helm) van de afzonderlijke koddebeier staat. Maar ik meen begrepen te hebben dat de handhavers Oostenrijk fanatieker zijn en dat de boetes zelf nog hoger zijn. Als bijkomende straf mag je zelfs, in het kwaadste geval, niet eens verder rijden . . . . eerst uitbouwen die Xenon. :O
Nou ik wist het wel; ik zou gewoon het risico niet willen lopen met deze kennis.
Maastricht schreef:Maar zullen ze je altijd beboeten?
Haal het er ook maar uit als je naar Frankrijk gaat. Je krijgt een fikse boete en mag pas verder rijden als je de boel hebt omgebouwd en hebt laten zien bij de Gendarmerie. Daar kwam een kennis van mij laatst achter. Gelukkig kon ik hem uit de brand helpen.

Groeten, Fred.
Sit Mare Securum

In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door 1-handed »

Oke we zijn weer thuis , met boete



We reden in Landeck en kwamen en politie op de motor tegen, zag in mijn spiegel dat die keerde en dacht gelijk FOUTE boel ( reed niet te hard )
Binnen enkele seconden zat die achter mij en maande mij tot stoppen.
Vrijwel onmiddellijk keek hij naar het licht en wist dit kost geld :cry:
Agent had zeer veel verstand van zaken

Rij al 5 jaar in Oostenrijk met Xenon , zowel op de Honda als de BMW
Moest er een keer van komen.

Weet ook dat het NIET mag maar toch weloverwogen het risico genomen.
Ben ook zeker NIET van plan om het te verwijderen

Mijn licht verblind ZEKER NIET , heb nog nooit een signaal van tegenliggers ontvangen dat ik zou verblinden
Lamp staat in de laagst mogelijke stand.


De desbetreffende agent was nog coulant wat ik mocht WEL doorrijden, normaal niet
Weet niet waarom ik mocht doorrijden maar ik vermoed dat hij dacht , dat gaat niet lukken met 1 hand

Volgende dag hebben we er folie op geplakt , en niet weer bekeurt, wel met samen geknepen billen gereden , vooral als we de politie zagen !!!


Weer thuis gaan we een oplossing bedenken om dit in de toekomst te voorkomen zonder de xenon te verwijderen
Wordt vervolgd ...............................
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Als nieuwe eigenaar van een RT was mijn eerste gedachte na de verkoop van mijn K1200LT met xenon af fabriek dat ga ik ook op mijn RT inbouwen. Bij de dealer gevraagd of deze optie af fabriek bestaat, NEE dus.

Aangezien we toch wel van plan zijn om in de gevaren landen te gaan toeren ben ik dus op zoek naar wat anders, ik wil het risico gewoon niet lopen. Maar wat dan?? Dagrijverlichting zijn wel een goed alternatief, maar mogen die dan wel?? Je zult zo'n optie dan schakelbaar moeten maken, zodat je het kunt uitzetten

Dus ben ik nu aan het kijken welk type moet het dan worden, een of twee lampen, waar te monteren, en hoe te schakelen met de Canbus.

Misschien iets om in een projectvorm aan te pakken, wie wil ook een dagrijverlichting monteren?? Dan kunnen we dit uitzoeken, een kostenplaatje maken, en een inbouw plan.

Ben benieuwd naar de reactie en meningen op het forum.

Grt, Ruud.
-1200-
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Inspector Gadget

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ook wat betreft andere verlichting, zoals dagrij-verlichting, bestaan er regels en wetgeving.

Simpel gesteld; je kunt eigenlijk alleen nog volstaan zo'n beetje met het vervangen van je H7 Halogeen door een andere H7 Halogeen, zoals de bekende NightBreaker en dergelijke (dus met E-keur), H7 Halogeen lampen die jou zicht verbeteren in de donkere momenten.
Een H7 welke geel licht uitstraalt mag overigens ook.

Maar net zoals met Xenon blijkt, wat in Nederland mag (of gedoogt wordt) kan in een ander land weer verboden zijn!

Wat betreft CAN-bus is de regel heel eenvoudig;
Zolang je zoiets als een FuzeBlock of een PDM60 gebruikt (zijn gestuurde zekeringskastjes) geeft dat geen storingen op de CAN-bus.
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Klopt,
Maar er zijn ook zaken als veiligheid en zichtbaarheid, en dan wordt ik wat ongehoorzamer. Vandaar ook de optie om de extra verlichting geschakeld te monteren naast de goedgekeurde verlichting, kun je dan makkelijk uitzetten mocht de Polizei dat willen. -naughty-

Ik heb nog geen goede vervangende lampen kunnen vinden, of ze geven meer licht en gaan sneller kapot, of je gaat toch voor aanvullende verlichting. Beide opties wil ik onderzoeken en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Goede vervangende lampen zijn natuurlijk het simpelst.

Tips van harte welkom. :mad:

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Gebruikersavatar
Duiker
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 aug 2010, 19:18
Type: R1100RT
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Correze
Locatie: Correze

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Duiker »

Ruud Woudstra schreef:Klopt,
Maar er zijn ook zaken als veiligheid en zichtbaarheid, en dan wordt ik wat ongehoorzamer. Vandaar ook de optie om de extra verlichting geschakeld te monteren naast de goedgekeurde verlichting, kun je dan makkelijk uitzetten mocht de Polizei dat willen. -naughty-

Tips van harte welkom. :mad:

Grt, Ruud.
Als ze je er in Frankrijk mee zien dan is het geen kwestie van uitzetten. Je rijbewijs en kentekenbewijs worden ingenomen je mag alles wat niet op de motor hoort er af slopen.
Dan laten zien bij de Gendarmerie, en als alles is zo als het hoort dan krijg je het rijbewijs en kentekenbewijs terug.

Groeten, Fred
Sit Mare Securum

In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
Inspector Gadget

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is inderdaad het probleem;
Wat in Nederland toegestaan of gedoogt wordt, kan in een ander land verboden zijn.
Met als mogelijk resultaat inderdaad bekeuringen, inname van het kentekenbewijs, ter plekke verwijderen en/of herstellen naar originele (fabrieks)staat, en zo voort.
Je loopt dus een zeker risico, wat dat betreft.

Er is qua extra verlichting veel mogelijk & beschikbaar, denk bijvoorbeeld aan aftermarket dagrijverlichting voor de 4-wielige en zonder dat dit problemen geeft met CAN-bus, maar daar kan je beter zelf een nieuw draadje voor starten om niet off topic te gaan. ;)
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Inspector Gadget schreef:Dat is inderdaad het probleem;
Wat in Nederland toegestaan of gedoogt wordt, kan in een ander land verboden zijn.
Met als mogelijk resultaat inderdaad bekeuringen, inname van het kentekenbewijs, ter plekke verwijderen en/of herstellen naar originele (fabrieks)staat, en zo voort.
Je loopt dus een zeker risico, wat dat betreft.

Er is qua extra verlichting veel mogelijk & beschikbaar, denk bijvoorbeeld aan aftermarket dagrijverlichting voor de 4-wielige en zonder dat dit problemen geeft met CAN-bus, maar daar kan je beter zelf een nieuw draadje voor starten om niet off topic te gaan. ;)
Deze begrijp ik niet helemaal. Als er niets achteraf in en/of opgebouwd mag worden volgens de buitenland regels wat is dan het nut van de aftermarket opties???

Ik zou dan zeggen laat alles zoals het is en ga uit van betere koplampen. :shock: En daar is nog wel veel winst te behalen als ik zou alle ervaringen in de verschillende topics lees. Maar wat is nu de beste oplossing??? Is dat de Philips lamp of zijn er nog exoten die nog beter zijn en ook een goede levensduur hebben??

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Inspector Gadget

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is de wet die in Nederland geldt.

Het is vooralsnog niet verboden onderdelen (aftermarket) te verkopen die realistisch gezien gewoon verboden zijn om te monteren;
Denk bijvoorbeeld de spoilers-maatje kaasschaaf (mét scherpe uit stekende delen) die sommige "petjes" monteren, of de half-open uitlaten-maatje-steigerpijp die onder bepaalde merken 4-wielige gehangen worden.

De verkoop ansicht is niet verboden, de montage en gebruik op de openbare weg weer wel.

Zo is in Duitsland beperkt toegestaan aftermarket onderdelen te verkopen & te monteren mits deze in de voorkomende gevallen voorzien zijn van ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) e.d.
In Duitsland moet elke wijziging aan een voertuig door een instelling zoals bijvoorbeeld de TÜV goedgekeurd worden.

Dergelijke regelgeving hebben wij vooralsnog niet in Nederland.
Danwel de handhaving is niet bepaald streng, schijnbaar. _001

Plat gesteld;
In Nederland is het de wet van de commercie.
Als in de gemiddelde autoshop alles van de muur gehaald zou moeten worden wat niet toegestaan is op de openbare weg, zou er heel wat vrije ruimte zijn. ;)

Ikzelf heb gekozen voor extra gele led-verlichting, dan val je op.
En die kan ik uitzetten en zelfs dimmen.
Maar is niet toegestaan, daar ben ik van overtuigd.
Ook omdat het qua lichtvermogen ver voorbij het toegestane gaat. (meer dan 6000 lumen, in de hoogste stand)
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door wobbert »

Inspector Gadget schreef:Dat is de wet die in Nederland geldt.

Ikzelf heb gekozen voor extra gele led-verlichting, dan val je op.
En die kan ik uitzetten en zelfs dimmen.
Maar is niet toegestaan, daar ben ik van overtuigd.
Ook omdat het qua lichtvermogen ver voorbij het toegestane gaat. (meer dan 6000 lumen, in de hoogste stand)
Ik zit er idd ook aan te denken om er maar een schakelaar tussen te zetten, zodat ik in DLD de xenon uit kan doen. Frankrijk kom ik toch niet.
Wat voor schakelaar heb jij gebruikt als ik vragen mag?
Inspector Gadget

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

wobbert schreef:Wat voor schakelaar heb jij gebruikt als ik vragen mag?
Ik heb de overheidsschakelaars-rechts voor de 1200RT gebruikt, dat integreert vrijwel "naadloos" vindt ik zelf.
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door wobbert »

Inspector Gadget schreef:
wobbert schreef:Wat voor schakelaar heb jij gebruikt als ik vragen mag?
Ik heb de overheidsschakelaars-rechts voor de 1200RT gebruikt, dat integreert vrijwel "naadloos" vindt ik zelf.
Weet niet wat je hiermee bedoeld maar je refereert aan de knoppen van een politie RT?
Kan je anders een foto posten?
Inspector Gadget

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, maar de 1200RT-P wordt niet alleen door de politie gebruikt.

Om niet nog verder offtopic te gaan zie dit draadje ;) ;
viewtopic.php?f=45&t=8561&p=92165&hilit ... 648#p92165
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door wobbert »

Inspector Gadget schreef:Klopt, maar de 1200RT-P wordt niet alleen door de politie gebruikt.

Om niet nog verder offtopic te gaan zie dit draadje ;) ;
viewtopic.php?f=45&t=8561&p=92165&hilit ... 648#p92165
Thx!!!
Inspector Gadget

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan! _004

Van Harten kan je er ook aan helpen verwacht, maar schrik niet van de (nieuw)prijzen.
Anders moet je ook eens bij de slopeRTs gaan zoeken, zoals Boonstra Parts. _005
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door 1-handed »

Nog even een fijne brief van mijn vrienden van het Verkehrsamt uit Tirol ontvangen. Na de al betaalde 150 € boete komt er nog eens 50 euries bij. U bent gewaarschuwd :evil: :evil: :evil: :evil:
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Administratiekosten of zo iets?
1-handed schreef:Nog even een fijne brief van mijn vrienden van het Verkehrsamt uit Tirol ontvangen. Na de al betaalde 150 € boete komt er nog eens 50 euries bij. U bent gewaarschuwd :evil: :evil: :evil: :evil:
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door wobbert »

1-handed schreef:Nog even een fijne brief van mijn vrienden van het Verkehrsamt uit Tirol ontvangen. Na de al betaalde 150 € boete komt er nog eens 50 euries bij. U bent gewaarschuwd :evil: :evil: :evil: :evil:
Sjemig. :evil:
Ik had gedacht (of gehoopt) dat de mogelijkheid van hoogteverstelling op de RT een reden zou zijn om niet te bekeuren. Is dat nog ter sprake gekomen?
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door 1-handed »

De discussie is of de motor automatische hoogte verstelling heeft ( zoals de 1600 )
Bovendien is de spiegel anders ( dat weten we :O )
Mijn knop staan in de onderste stand , in het donker schijn die 2 meter voor mij ( hoezo te hoog )

Heb het wel genoemd , maar er werd NIET naar geluisterd, mijn licht heeft nog NOOIT iemand verblind
Mag gewoon NIET , einde discussie
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door 1-handed »

Jos WRSM schreef:Administratiekosten of zo iets?



Bij het uitdelen van de fijne prent werd ons verteld dat die ook nog wel eens hoger uit kon vallen , hij verwachte dit NIET -naughty-
Lekker wel dus :evil:
Cowcatcher
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 jul 2012, 12:40
Type: Overig R-serie
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Nijkerk
Locatie: Appel

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,= + € 50

Ongelezen bericht door Cowcatcher »

Vervelend van het boete gedoe, echter 1 ding snap ik niet,
Je schrijft dat je de lampen hebt afgesteld op "2 meter voor mij" waarvoor heb je dan xenon erin?
dan zie je toch niks extra _001 tov gewone lampjes?
Persoonlijk heb ik dan het gevoel in een zwart gat te kijken en heb mijn standaard verlichting toch echt wel wat hoger staan zodat ik in elk geval voldoende voor mij licht op de weg heb.
Overigens geeft het zo serieus naar beneden stellen bij een nat wegdek voor tegenliggers wel degelijk verblindings verschijnselen door spiegeling op het wegdek, echter krijg ik de indruk dat er tegenwoordig niet zo snel meer met groot licht geseind wordt als men ergens last van heeft.

[groet]
Han
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,= + € 50

Ongelezen bericht door 1-handed »

Als het donker is draai ik de lampen weer omhoog, overdag niet

Mijn schakelaar van het groot licht werkt niet meer i.v.m de aanpassing van de motor
Dit is 1 van de redenen waarom ik direckt xenon heb gemonteerd , kost een paar centen maar heb je wel wat :D
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,= + € 50

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Kosten nu een paar centen EXTRA . . . . :$
1-handed schreef:kost een paar centen maar heb je wel wat :D
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Erteetje

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,=

Ongelezen bericht door Erteetje »

HansD schreef:Hmm, Europa is nog ver te zoeken, en het lijkt eerder dat dit soort landelijke verschillen groter dan kleiner wordt.
Hesjes, alcoholtests, verlichting, autobahn badges ....de lijst wordt steeds langer. Dadelijk moet de motor eerst TüV gekeurd worden voordat je de grens over mag :cry:
Vreselijk irritant en zonde van het geld. Maar wel goed om te weten! _004
Helemaal mee eens Hans.
Mega irritant!!!
Gebruikersavatar
sacuL
Berichten: 159
Lid geworden op: 10 nov 2013, 21:27
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,= + € 50

Ongelezen bericht door sacuL »

He die BeRT,

Mijn zoon is ook in Tirol (AU) tegen de lamp gelopen -naughty- :evil: op 21-07-2014
Ook hij heeft een papier van de Oostenrijkse Hermandad gekregen een zogenaamde STRAFVERF'UGUNG
Op dit "document"(want dat is het) staat je overtreding en de mogelijkheid voor bezwaaraantekening
Hij heeft (en dus ook jij) hebben twee overtredingen begaan.
1) Het voeren van een xenonlamp in een halogenscheinwerfergehause.
Sie haben sich als lenker,obwohles ihnen zumutbar war, vor antritt der fahrt nicht davon uberzeugt, :roll:
dass das von ihnen verwendete fahrzeug den vorschriften des kraftfahrgesetzes entspricht, da festgestellt wurde,dass beim gegenstandlichen kraftfahrzeug
gasentladungslampen (xenon)in halogenscheinwerfergehause HCR eingebaut waren. € 100.00 of ersarzfreiheitsstrafe von 20 stunden

2) Deze overtreding betreft al het boven staande in 1 nogmaals maar met de aanvulling " und obwohl keine automatische leuchtweitenregulierung vorhanden war.
kosten hiervoor € 50.00 of 10 stunden gevangenis.
zijn totale prent bedroeg dus € 150.00 je hebt € 50.00 teveel betaald _001

MANNEN ONTHOUDT DIT! Deze overtreding wordt daar geboekt en bewaard bij een volgende overtreding gaat deze meetellen (een soort strafbladje heb je daar)
[groet] sacuL.
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 505
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,= + € 50

Ongelezen bericht door aantzeetje »

das von ihnen verwendete fahrzeug den vorschriften des kraftfahrgesetzes entspricht
Had het hier al eens gezegd: als het niet op je EU gelijkvormigheidscertificaat (wat je trouwens altijd moet bijhebben) staat, mag het niet.

Wie niet horen wil moet voelen, zegt het spreekwoord
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,= + € 50

Ongelezen bericht door MofkaP »

Wanneer je toch met xenonombouw naar Oostenrijk gaat, print onderstaande uit en neem het mee.
Wellicht helpt het.

Sehr geehrter Herr Polizist / Sehr geehrte Frau Polizistin, laut Europäischem Gesetz gilt in alle Mitgliedstaten die Zulassung des Fahrzeuges und die Zulassungsregeln wie sie im Zulassungsland des Fahrzeuges gelten. Die Konvertierung nach Xenon nur durch Austausch von der Halogen Glühbirne ist in Holland gesetzmäßig zugelassen. Eine technische oder andere Anpassung oder Änderung an dem Abblendelicht oder dem Scheinwerfer ist dabei nicht gesetzmäßig vorgeschrieben.
Deswegen ist gemäß Europäisches Recht und Österreichisches Gesetz in Bezug auf freien Reisen und Verkehr ein solches Licht in Österreich zugelassen (genehmigt) für in Holland gekennzeichnete Motorräder.
Abteilung Rechtsberatung des Holländischen Motorrad Tour Verbandes (LOOT)

Kraftfahrgesetz (KFG)
§ 35 KFG Typengenehmigung von Teilen und Ausrüstungsgegenständen sowie von zusätzlichen Aufbauten und Vorrichtungen

(5) Die ausländische Genehmigung und die Kennzeichnung einer Type von Teilen oder Ausrüstungsgegenständen von Kraftfahrzeugen oder Anhängern, von Sturzhelmen für Kraftfahrer oder von Warneinrichtungen gelten, wenn sie von Österreich auf Grund internationaler Vereinbarungen anzuerkennen sind, für die Dauer der Geltung der Genehmigung als einer inländischen Genehmigung und einem inländischen Genehmigungszeichen gleichgestellt. Wird festgestellt, daß diese Teile, Ausrüstungsgegenstände, Sturzhelme oder Warneinrichtungen nicht mit der ihrer Kennzeichnung entsprechenden im Ausland genehmigten Type übereinstimmen, so hat der Bundesminister für Verkehr, Innovation und Technologie hiervon die auf Grund der internationalen Vereinbarung zuständige Behörde zu verständigen, wenn Österreich auf Grund dieser internationalen Vereinbarung hierzu verpflichtet ist.

(6) Typen von Teilen oder Ausrüstungsgegenständen von Kraftfahrzeugen oder Anhängern, von Sturzhelmen für Kraftfahrer oder von Warneinrichtungen die nicht zur Feilbietung oder Verwendung im Inland bestimmt sind und die den Vorschriften dieses Bundesgesetzes und der Grund dieses Bundesgesetzes erlassenen Verordnungen nicht entsprechen, sind auf Antrag zu genehmigen, wenn auf Grund internationaler Vereinbarungen für Österreich die Verpflichtung hierzu besteht und sie den Bestimmungen dieser Vereinbarungen entsprechen. Bei dieser Genehmigung ist auszusprechen, daß die Teile oder Ausrüstungsgegenstände dieser Type nicht den für sie geltenden österreichischen Vorschriften entsprechen.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,= + € 50

Ongelezen bericht door Bert M »

Prachtige brief.

Echter ik voorzie dat een dergelijk belerend schrijven de staande houding nog veel verder gaat doen escaleren. In Nederland zijn we gewend om hele discussies te voeren met de politie. Mijn ervaringen in zowel Frankrijk (waar ik in een ver verleden in het vakantieseizoen wat werk deed voor het Nederlandse consulaat), als in Duitsland zijn dat:
A) discussies met de sterke arm volslagen zinloos zijn;
B) discussies met de sterke arm meestal nóg veel duurder uitvallen dan initieel bedoeld;

Neem de waarschuwingen met betrekking tot ombouw nou allemaal gewoon eens serieus! Ga in het buitenland nou eens niet de betweter uithangen! Je riskeert hoge boetes, in beslagname van je motorfiets en als je het heel bont maakt zelfs aanhouding (Italië). Wil je dat risico nemen op vakantie? Ook uit eigen ervaring: buitenlandse politiecellen zijn niet aangenaam om daar een paar uurtjes in door te brengen...

Daarnaast vind ik de houding vrij hypocriet: in Nederland gillen we altijd de longen uit ons lijf dat iedereen die hier naar toe komt, zich aan onze wetten en gebruiken moet aanpassen (en dat vind ik terecht), maar wanneer wij Nederlanders voor vakantie of voor zaken naar het buitenland gaan, moet alles wijken voor onze normen en beginnen we te zwaaien met een uiterst sympathiek bedoelde maar zeer belerende brief. Dat gaat echt niet fijn overkomen!

Verdiep je in de lokale regels voordat je weg gaat en houd je daar aan. Scheelt een hoop gelazer en geld.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,= + € 50

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

aantzeetje schreef:...EU gelijkvormigheidscertificaat (wat je trouwens altijd moet bijhebben) ...
Ik heb zo'n certificaat niet, nooit gekregen, ook niet bij aanschaf van een nieuw voertuig. Bedoel je niet het kentekenbewijs????
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,= + € 50

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

MofkaP schreef:Wanneer je toch met xenonombouw naar Oostenrijk gaat, print onderstaande uit en neem het mee.
Wellicht helpt het.

Sehr geehrter Herr Polizist ......
Ik denk inderdaad ook niet dat een dergelijke brief helpt als je ter plekke door een agent staande wordt gehouden. Die gaat echt die brief niet lezen.

Wat ik er wel uit meen te begrijpen, is dat het zelfs volgens de Oostenrijkse wet toegestaan is om met een voertuig te rijden dat niet voldoet aan de Oostenrijkse eisen maar wel aan de eisen uit het land van herkomst.
Dat zou dan weer betekenen dat dergelijke boetes met grote kans op succes aangevochten zouden kunnen worden.

MofKap: kan je dit bevestigen?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”