Politie schakelaar

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Adam
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weerdinge
Contacteer:

Politie schakelaar

Ongelezen bericht door Adam »

Via en tip van deze forum heb ik een 1150 RT-P schakelaar gekocht. Ik wil de rechterdeel (met amber lampje) gebruiken om mijn mistlamp te bedienen. Schakelaar heeft drie draden, te weten: geel/paars , blauw/wit en bruin. Wie heeft ervaring met deze schakelaar? het lukt me niet om de mistlamp te bedienen via het schakelaar. Mistlamp werkt en de drie draden heb ik getest=geen kabelbreuk. Ik ben vanuit gegaan één draad = aard, één draad = mistlamp één draad naar accu(+). Klopt dit?
Switch.jpg
Thanks
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: Politie schakelaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bruin is vaak massa bij BMW.
En aangezien er waarschijnlijk een gloeilampje *in* jou schakelaar zit, zullen de andere draden de geschakelde contacten zijn. Met aan 1 van die contacten de 2e aansluiting van dat lampje;

FF snel een schemaatje opgezocht, niet de allermooiste;
2014-07-17_0-25-02.jpg
Earth is massa.
Supply is dus 12 volt.
Load is de aansluiting naar je mistlamp.

Welke draden exact dat zijn op jou schakelaar zal je dus ff moeten doormeten met een ohm-meter.

Ik ga er vanuit dat jou schakelaar maar 2 standen heeft. ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Adam
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weerdinge
Contacteer:

Re: Politie schakelaar

Ongelezen bericht door Adam »

Inspector Gadget schreef:Ik ga er vanuit dat jou schakelaar maar 2 standen heeft.
Klopt.
Nu moet ik een Ohm meter zien te lenen :neutral: . Ik neem aan dat met een Ohm meter je kan zien/meter welke draden aan elkaar zijn verbonden :?
Inspector Gadget

Re: Politie schakelaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een ohm-meter of universeel-meter. ;)

Anders moet je ff langs gaan bij een witgoedzaak "van de oude stempel", die hebben vaak nog wel monteurs en reparateurs.

Of een elektronicazaak in jou buurt.
Bijvoorbeeld Van Hove Elektronica in Amersfoort (http://www.vanhove.nl/)

Knutselen aan elektronica/elektriciteit zonder een universeel-meter is in mijn optiek bijna ondoenlijk.
Een universeel-meter heb je in verschillende prijsklassen, zelfs af-en-toe bij de Lidl & Aldi.

Qua meting is het vrij eenvoudig;

Ik adviseer je bij elk van de metingen de waardes te noteren op een stuk papier, met een schematische voorstelling van de schakelaar met de kleuren van de draden erbij genoteerd.
Via deze didactische manier zou je vrij snel de aansluitingen van de schakelaar moeten kunnen identificeren.

In de ohm-stand kan je zowel 0 ohm (= schakelcontact) als een ohms waarde (= gloeilampje) meten, alsook "oneindig" (= open/geen verbinding).
Begin met de bruine draad en 1 van de andere draden.
Meet je 0 ohm dan zit het schakelcontact dus tussen die twee draden.
Meet je een weerstand dan zit het gloeilampje in dat circuit.
Bedien de schakelaar en als het goed is meet je dan geen ohm meer.
Als de waarde niet verandert, (0 Ohm, geen verbinding, of een ohmse waarde) zit daar dus het gloeilampje aan verbonden.

Terwijl je de bruine draad nog steeds verbonden hebt met je universeel-meter, meet nu de andere, overgebleven draad.
Herhaal de bovenstaande stappen.
Wederom: 0 ohm ? -> bedien schakelaar.

Kies nu de beide draden, en herhaal het bovenstaande;
Ook daar zal je of 0 ohm of een weerstand meten, waarbij bij die 0 ohm meting je de schakelaar ff moet bedienen om te zien of je dan ook geen ohm meer meet -> schakelcontact.

Door het schematisch, zie de tekening, alle gemeten waardes in te vullen, zou je moeten kunnen zien waar het schakelcontact zit en waar het gloeilampje.

Waarbij ik er vanuit ga dat het gloeilampje nog heel is. :$
Als die defect is, zal je geen ohmse waarde meten maar alleen oneindig, geen verbinding.
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: Politie schakelaar

Ongelezen bericht door telekraan »

Misschien heb je geluk en staat er een nummering achter in de schakelaar daar waar je stekker maakt kijk eens ?
Meestal is de 1 de voeding de 2 schakeldraad en 3 het lampje het welke je dan hoogstwaarschijnlijk aan de massa moet leggen.
Als er een fabrikant in de schakelaar staat, ik denk het wel even goochelen en meestal staat het schema hierbij.

Fred
Gebruikersavatar
Adam
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weerdinge
Contacteer:

Re: Politie schakelaar

Ongelezen bericht door Adam »

Dank voor jullie reacties. Goede tip Rob.
Ik heb op mijn werk laten meten, lampje deed het niet en nu weet ik wel welke het doet.
Knutselen aan elektronica/elektriciteit zonder een universeel-meter is in mijn optiek bijna ondoenlijk.
Ben het met je eens dus heb ik nu eentje ook aangeschaft _005
Inspector Gadget

Re: Politie schakelaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mooi dat het gevonden en opgelost is! _004

Door het vele gebruik (in overheidstoepassingen), trillingen en ietwat kleine ruimte (lees: warmte) gaat dat gloeilampje redelijk snel stuk.
Je kunt overwegen er eventueel een (12 volt!) mini-ledje in te zetten of het gewoon zo te laten;
Een lampje kán ook heel irritant worden, met name in het donker.

En werkt nu je misverlichting weer wel?
Want daar gaat/ging het uiteindelijk om. ;)
Gebruikersavatar
Adam
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weerdinge
Contacteer:

Re: Politie schakelaar

Ongelezen bericht door Adam »

En werkt nu je misverlichting weer wel?
Want daar gaat/ging het uiteindelijk om. ;)
Nog niet, moet eerst wat bedrading doortrekken. Ik ben met meerdere dingen tegelijk bezig dus het gaat niet snel.
Zie binnenkort :arrow: sleutelprojecten van leden
Inspector Gadget

Re: Politie schakelaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Prima, rustig aan. _004
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Politie schakelaar

Ongelezen bericht door ErikS »

Bedenk wel dat het wettelijk verplicht is om een verklikkerlichtje voor het mistachterlicht te hebben.
Dus of het ingeschakeld zijn van het mistachterlicht moet weergegeven worden in het dashboard met een lampje of symbool, of de schakelaar moet mbv het lampje aangeven dat het mistachterlicht ingeschakeld is.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Inspector Gadget

Re: Politie schakelaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De meeste overheidsschakelaars zijn voorzien van indicatoren. ;)
Wel goed controleren als je bij de slopeRT koopt.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”