Politie schakelaar
- Adam
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
- Type: R1150RT
- Bijz: Mooi zadel
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Weerdinge
- Contacteer:
Politie schakelaar
Via en tip van deze forum heb ik een 1150 RT-P schakelaar gekocht. Ik wil de rechterdeel (met amber lampje) gebruiken om mijn mistlamp te bedienen. Schakelaar heeft drie draden, te weten: geel/paars , blauw/wit en bruin. Wie heeft ervaring met deze schakelaar? het lukt me niet om de mistlamp te bedienen via het schakelaar. Mistlamp werkt en de drie draden heb ik getest=geen kabelbreuk. Ik ben vanuit gegaan één draad = aard, één draad = mistlamp één draad naar accu(+). Klopt dit?
ThanksJe hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Politie schakelaar
Bruin is vaak massa bij BMW.
En aangezien er waarschijnlijk een gloeilampje *in* jou schakelaar zit, zullen de andere draden de geschakelde contacten zijn. Met aan 1 van die contacten de 2e aansluiting van dat lampje;
FF snel een schemaatje opgezocht, niet de allermooiste; Earth is massa.
Supply is dus 12 volt.
Load is de aansluiting naar je mistlamp.
Welke draden exact dat zijn op jou schakelaar zal je dus ff moeten doormeten met een ohm-meter.
Ik ga er vanuit dat jou schakelaar maar 2 standen heeft.
En aangezien er waarschijnlijk een gloeilampje *in* jou schakelaar zit, zullen de andere draden de geschakelde contacten zijn. Met aan 1 van die contacten de 2e aansluiting van dat lampje;
FF snel een schemaatje opgezocht, niet de allermooiste; Earth is massa.
Supply is dus 12 volt.
Load is de aansluiting naar je mistlamp.
Welke draden exact dat zijn op jou schakelaar zal je dus ff moeten doormeten met een ohm-meter.
Ik ga er vanuit dat jou schakelaar maar 2 standen heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Adam
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
- Type: R1150RT
- Bijz: Mooi zadel
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Weerdinge
- Contacteer:
Re: Politie schakelaar
Klopt.Inspector Gadget schreef:Ik ga er vanuit dat jou schakelaar maar 2 standen heeft.
Nu moet ik een Ohm meter zien te lenen . Ik neem aan dat met een Ohm meter je kan zien/meter welke draden aan elkaar zijn verbonden
Re: Politie schakelaar
Een ohm-meter of universeel-meter.
Anders moet je ff langs gaan bij een witgoedzaak "van de oude stempel", die hebben vaak nog wel monteurs en reparateurs.
Of een elektronicazaak in jou buurt.
Bijvoorbeeld Van Hove Elektronica in Amersfoort (http://www.vanhove.nl/)
Knutselen aan elektronica/elektriciteit zonder een universeel-meter is in mijn optiek bijna ondoenlijk.
Een universeel-meter heb je in verschillende prijsklassen, zelfs af-en-toe bij de Lidl & Aldi.
Qua meting is het vrij eenvoudig;
Ik adviseer je bij elk van de metingen de waardes te noteren op een stuk papier, met een schematische voorstelling van de schakelaar met de kleuren van de draden erbij genoteerd.
Via deze didactische manier zou je vrij snel de aansluitingen van de schakelaar moeten kunnen identificeren.
In de ohm-stand kan je zowel 0 ohm (= schakelcontact) als een ohms waarde (= gloeilampje) meten, alsook "oneindig" (= open/geen verbinding).
Begin met de bruine draad en 1 van de andere draden.
Meet je 0 ohm dan zit het schakelcontact dus tussen die twee draden.
Meet je een weerstand dan zit het gloeilampje in dat circuit.
Bedien de schakelaar en als het goed is meet je dan geen ohm meer.
Als de waarde niet verandert, (0 Ohm, geen verbinding, of een ohmse waarde) zit daar dus het gloeilampje aan verbonden.
Terwijl je de bruine draad nog steeds verbonden hebt met je universeel-meter, meet nu de andere, overgebleven draad.
Herhaal de bovenstaande stappen.
Wederom: 0 ohm ? -> bedien schakelaar.
Kies nu de beide draden, en herhaal het bovenstaande;
Ook daar zal je of 0 ohm of een weerstand meten, waarbij bij die 0 ohm meting je de schakelaar ff moet bedienen om te zien of je dan ook geen ohm meer meet -> schakelcontact.
Door het schematisch, zie de tekening, alle gemeten waardes in te vullen, zou je moeten kunnen zien waar het schakelcontact zit en waar het gloeilampje.
Waarbij ik er vanuit ga dat het gloeilampje nog heel is.
Als die defect is, zal je geen ohmse waarde meten maar alleen oneindig, geen verbinding.
Anders moet je ff langs gaan bij een witgoedzaak "van de oude stempel", die hebben vaak nog wel monteurs en reparateurs.
Of een elektronicazaak in jou buurt.
Bijvoorbeeld Van Hove Elektronica in Amersfoort (http://www.vanhove.nl/)
Knutselen aan elektronica/elektriciteit zonder een universeel-meter is in mijn optiek bijna ondoenlijk.
Een universeel-meter heb je in verschillende prijsklassen, zelfs af-en-toe bij de Lidl & Aldi.
Qua meting is het vrij eenvoudig;
Ik adviseer je bij elk van de metingen de waardes te noteren op een stuk papier, met een schematische voorstelling van de schakelaar met de kleuren van de draden erbij genoteerd.
Via deze didactische manier zou je vrij snel de aansluitingen van de schakelaar moeten kunnen identificeren.
In de ohm-stand kan je zowel 0 ohm (= schakelcontact) als een ohms waarde (= gloeilampje) meten, alsook "oneindig" (= open/geen verbinding).
Begin met de bruine draad en 1 van de andere draden.
Meet je 0 ohm dan zit het schakelcontact dus tussen die twee draden.
Meet je een weerstand dan zit het gloeilampje in dat circuit.
Bedien de schakelaar en als het goed is meet je dan geen ohm meer.
Als de waarde niet verandert, (0 Ohm, geen verbinding, of een ohmse waarde) zit daar dus het gloeilampje aan verbonden.
Terwijl je de bruine draad nog steeds verbonden hebt met je universeel-meter, meet nu de andere, overgebleven draad.
Herhaal de bovenstaande stappen.
Wederom: 0 ohm ? -> bedien schakelaar.
Kies nu de beide draden, en herhaal het bovenstaande;
Ook daar zal je of 0 ohm of een weerstand meten, waarbij bij die 0 ohm meting je de schakelaar ff moet bedienen om te zien of je dan ook geen ohm meer meet -> schakelcontact.
Door het schematisch, zie de tekening, alle gemeten waardes in te vullen, zou je moeten kunnen zien waar het schakelcontact zit en waar het gloeilampje.
Waarbij ik er vanuit ga dat het gloeilampje nog heel is.
Als die defect is, zal je geen ohmse waarde meten maar alleen oneindig, geen verbinding.
- telekraan
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
- Type: R1250RT
- Bijz: R1250RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
- Contacteer:
Re: Politie schakelaar
Misschien heb je geluk en staat er een nummering achter in de schakelaar daar waar je stekker maakt kijk eens ?
Meestal is de 1 de voeding de 2 schakeldraad en 3 het lampje het welke je dan hoogstwaarschijnlijk aan de massa moet leggen.
Als er een fabrikant in de schakelaar staat, ik denk het wel even goochelen en meestal staat het schema hierbij.
Fred
Meestal is de 1 de voeding de 2 schakeldraad en 3 het lampje het welke je dan hoogstwaarschijnlijk aan de massa moet leggen.
Als er een fabrikant in de schakelaar staat, ik denk het wel even goochelen en meestal staat het schema hierbij.
Fred
- Adam
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
- Type: R1150RT
- Bijz: Mooi zadel
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Weerdinge
- Contacteer:
Re: Politie schakelaar
Dank voor jullie reacties. Goede tip Rob.
Ik heb op mijn werk laten meten, lampje deed het niet en nu weet ik wel welke het doet.
Ik heb op mijn werk laten meten, lampje deed het niet en nu weet ik wel welke het doet.
Ben het met je eens dus heb ik nu eentje ook aangeschaftKnutselen aan elektronica/elektriciteit zonder een universeel-meter is in mijn optiek bijna ondoenlijk.
Re: Politie schakelaar
Mooi dat het gevonden en opgelost is!
Door het vele gebruik (in overheidstoepassingen), trillingen en ietwat kleine ruimte (lees: warmte) gaat dat gloeilampje redelijk snel stuk.
Je kunt overwegen er eventueel een (12 volt!) mini-ledje in te zetten of het gewoon zo te laten;
Een lampje kán ook heel irritant worden, met name in het donker.
En werkt nu je misverlichting weer wel?
Want daar gaat/ging het uiteindelijk om.
Door het vele gebruik (in overheidstoepassingen), trillingen en ietwat kleine ruimte (lees: warmte) gaat dat gloeilampje redelijk snel stuk.
Je kunt overwegen er eventueel een (12 volt!) mini-ledje in te zetten of het gewoon zo te laten;
Een lampje kán ook heel irritant worden, met name in het donker.
En werkt nu je misverlichting weer wel?
Want daar gaat/ging het uiteindelijk om.
- Adam
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
- Type: R1150RT
- Bijz: Mooi zadel
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Weerdinge
- Contacteer:
Re: Politie schakelaar
Nog niet, moet eerst wat bedrading doortrekken. Ik ben met meerdere dingen tegelijk bezig dus het gaat niet snel.En werkt nu je misverlichting weer wel?
Want daar gaat/ging het uiteindelijk om.
Zie binnenkort sleutelprojecten van leden
- ErikS
- 2024
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
- Type: R1250RT
- Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Locatie: De parel van Gelderland
- Contacteer:
Re: Politie schakelaar
Bedenk wel dat het wettelijk verplicht is om een verklikkerlichtje voor het mistachterlicht te hebben.
Dus of het ingeschakeld zijn van het mistachterlicht moet weergegeven worden in het dashboard met een lampje of symbool, of de schakelaar moet mbv het lampje aangeven dat het mistachterlicht ingeschakeld is.
Dus of het ingeschakeld zijn van het mistachterlicht moet weergegeven worden in het dashboard met een lampje of symbool, of de schakelaar moet mbv het lampje aangeven dat het mistachterlicht ingeschakeld is.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Re: Politie schakelaar
De meeste overheidsschakelaars zijn voorzien van indicatoren.
Wel goed controleren als je bij de slopeRT koopt.
Wel goed controleren als je bij de slopeRT koopt.