Vervanging achterlicht door LED

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
PaulJacobsnl

Vervanging achterlicht door LED

Ongelezen bericht door PaulJacobsnl »

Via MP een mooie nieuwe LED achterlicht unit voor mijn -1100- gekocht en vandaag deze aangesloten.
Omdat ik niet heel technisch ben (op sleutelgebied) keek ik er wat tegenop om het achterlicht zelf te vervangen.
Door de handleiding te volgen was het gelukkig een 'fluitje van een cent'.
Het was een kwestie van twee schroefjes loshalen en wat stekkers opnieuw insteken.

Hieronder het resultaat.
Afbeelding

De unit komt van http://www.mhornig.de
Gebruikersavatar
BMW
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 nov 2012, 21:11
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Vervanging achterlicht door LED

Ongelezen bericht door BMW »

Hallo Paul , ziet er super uit _004 een mooi geheel heb je de richtingaanwijzers aan de voorkant ook in de donkere uitvoering?

[groet] FenneRT
Honda CB500 - Suzuki GT750 - Honda 750KZ - Honda Magna - BMW R1100RT - BMW R1150RT - Honda blackbird 1100 XXX -
PaulJacobsnl

Re: Vervanging achterlicht door LED

Ongelezen bericht door PaulJacobsnl »

Dank! Ik ben er blij mee, staat lekker 'strak' op mijn zwarte RT.
Ik zit er inderdaad over te denken om ook voor de knipperlichten te vervangen door een LED versie in smoke.
Zo'n setje is nog best prijzig (a 99 euro).
Daarvoor moet ik mijn echtgenoot nog eens lief aankijken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Vervanging achterlicht door LED

Ongelezen bericht door Franky »

Is de lichtsterkte hetzelfde gebleven met deze optie of is het iets minder geworden? Ziet er goed uit ;)
Grts Franky
PaulJacobsnl

Re: Vervanging achterlicht door LED

Ongelezen bericht door PaulJacobsnl »

Dank Frank! Ik heb nog niet tijdens duisternis gereden.
Bij daglicht lijkt de sterkte gelijk te zijn, zeker weet ik het echter niet.
Ik heb een lichtmeter ( voor fotografie) en kan wel meten wat de lampen nu aan licht geven. Helaas heb ik dat niet gemeten bij de originele lichten en heeft een huidige waarde niet zoveel zin. Dit omdat ik het niet kan vergelijken met de 'oude' situatie.
Als ik het goed heb begrepen zit er op deze unit een toelating voor de Duitse wet. Veelal is deze er streng als het gaat om veiligheid. Ik neem aan dat het met de LED lichtjes dus wel goed zit. De TUV is erg precies en nauwkeurig.

Op de site staat geschreven:

Dieses LED Rücklicht für die BMW R1100RT und R1150RT ist in weiß oder schwarz erhältlich. Das LED Rücklicht ist TÜV- und Eintragungsfrei durch das E-Prüfzeichen. Das originale Rücklicht wird einfach ersetzt. Die Montage ist einfach und geht schnell. Eine weiße Kennzeichenbeleuchtung ist integriert.

Artikelnummern WLL-470-L und WLL-470-L-S sind passend für BMW R1100RT und R1150RT für die Baujahre bis einschließlich 2000 (ohne Lampenkontrolle).

Die Artikelnummern WLL-470-L-ABS und WLL-470-L-S-ABS sind passend für BMW R1150RT, ab Baujahr 2001 (mit Lampenkontrolle).
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Vervanging achterlicht door LED

Ongelezen bericht door Franky »

Thx voor de info Paul ;)

Ziet er _004 uit, nu nog even lief naar de echtgenote kijken voor de richtingaanwijzers voor denk ik he Big RT Smile
Grts Franky
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: Vervanging achterlicht door LED

Ongelezen bericht door telekraan »

Ziet er gelikt uit maar toch een vraag, achterop een motorvoertuig moet in Nederland verplicht een rode reflector zitten.
En dat kan ik op deze foto's niet terug vinden moet je niet als je deze achterlichten monteert ook een rode reflector plaatsen ?
Fred
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vervanging achterlicht door LED

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Volgens mij moet er echt inderdaad een rode reflector zijn. Bij mijn achterlicht heb ik ook gekozen voor leds maar ik heb gekozen voor een led insert die door middel van een draad met stekker in de standaard lampfitting zit aangesloten. Ik heb wel veel meer licht. Vaak geven die donkere uitvoeringen minder licht.
PaulJacobsnl

Re: Vervanging achterlicht door LED

Ongelezen bericht door PaulJacobsnl »

Bij de unit zat een kleine reflector. Deze zit inmiddels op het achterspatbord onder de kentekenplaat. Dit heb ik gedaan na de foto, vandaar dat de reflector niet te zien is op de foto.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Vervanging achterlicht door LED

Ongelezen bericht door Wullum »

Ton1959 schreef:Volgens mij moet er echt inderdaad een rode reflector zijn. Bij mijn achterlicht heb ik ook gekozen voor leds maar ik heb gekozen voor een led insert die door middel van een draad met stekker in de standaard lampfitting zit aangesloten. Ik heb wel veel meer licht. Vaak geven die donkere uitvoeringen minder licht.
Waar heb je die vandaan Ton? Details?
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”