Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
AlphaLorne
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

Aan iedereen met verstand van zaken: Ik zie door de bomen het bos niet meer en durf ik het bijna niet te vragen..

Zoals misschien sommigen in mijn introductie hebben kunnen leven, ben ik o.a. bezig de verlichting wat aan te pakken op mijn -1100- . Niet gehinderd door enige kennis van zaken ben ik aan de slag gegaan.
Dat vordert aardig, tot nu toe gedaan:
  • De koplamp voorzien van bi-xenon verlichting en led stadslicht lampje. De knippers aan de voorzijde zijn nu nog gloeidraden.
    Aan de achterzijde beide knippers en het remlicht vervangen met leds. Daarbij knipperen ze nu dubbel zo snel aangezien ik (nog) geen kisan signalminder heb, op zich prima want ik merk dat het wel opvalt.
Ik zit met twee dingen.
1. Allereerst heb ik diverse led vervangers besteld voor het achterlicht (type 5008). Niet 1 werkt. Ik bestel ze per 2 om nog een reserve te hebben en de kans dat het tot 3x toe Dead-on-arrival is, is volgens mij erg klein. Een Britse leverancier waar ik als laatst besteld heb schrijft nu lampjes voor die ca. 25pond p/st zijn. Op zich prima, maar hij gaf toe na wat foto's heen en weer te hebben gemaild dat wat ik had hoe dan ook zouden moeten werken.

2. Hetzelfde voor wat betreft de knippers voor (21w). Ik heb er 4 oranje led versies binnen gekregen en daarvan doet er slechts 1 het, en dan alleen aan de rechterkant :? Zet ik hem over naar links, dan doet die het ineens niet. Terug naar rechts is weer werken. Het gloeilampje doet het vervolgens zowel links als rechts.

Heb er zoals je leest geen kaas van gegeten. Ik mis iets simpels en dat wil ik graag ophelderen voordat ik verder ga.
Het zou toch gewoon moeten werken ook zonder kisan (zij het versneld)? Of komt het juist omdat ik (nog) geen kisan heb? Wat mis ik hier?

Wie kan hier duidelijkheid over verschaffen?
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
beckysmile

Re: Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Ongelezen bericht door beckysmile »

Hallo,

watje duidelijk niet weet, is dat led-lampjes gevoelig zijn voor de stroom-richting. Wat ik bedoel is dus, dat plus en min niet gewisseld kunnen worden. Doe je dat wel, dan zal een ledlampje niet branden. Het gaat er overigens niet stuk van, ze laten dan alleen geen stroom door. De remedie tegen lampjes die het niet doen, zou dus eenvoudig moeten zijn: lampje omdraaien in de fitting.
Ik heb zelf even getest, en kom tot de verbazingwekkende ontdekking dat dat niet voor alle fabrikaten opgaat, er zijn exemplaren die functioneren ongeacht de montagerichting, hierbij is dus beter nagedacht over de electronica, en er zijn exemplaren die wel stoom-richting-gevoelig zijn, en die dus bij omkering wel functioneren.

Veel succes.
Gebruikersavatar
AlphaLorne
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

Bedankt voor je reactie.

Ik weet dat ze een + en een - pool hebben (dat nog wel ;) ). Misschien lees ik je bericht verkeerd, maar zo'n bajonet fitting kan er toch maar op 1 manier in? Ik bedoel, je kan ze 180 graden draaien, maar +=+ en -=- lijkt me.
Of bedoel je dat ik de stekkers op de fitting moet proberen om te wisselen?
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Ongelezen bericht door HansD »

Wat ik zo lees zijn er wel meer mensen met problemen met LED lampen. Ten eerste schijnen veel led knipperlichten gepolariseerd te zijn, wat betekent dat de + en de - andersom zitten (?). Daarnaast hebben led lampen minder weerstand dan de gloeilampjes. Dit heeft als gevolg dat de knipperlichten sneller gaan knipperen (het relais denkt dat de gloeilamp stuk is, en dan is er iets ingebouwd waardoor de lampjes sneller gaan knipperen om dat de berijder te laten weten) .
OF ze doen het helemaal niet. Er zijn speciale weerstanden te koop die helpen dit probleem op te lossen, maar die moet je wel ergens monteren (lees: kabels openmaken, solderen, isoleren etc. dus werk!).

Lees anders even zelf:

http://www.ebay.co.uk/gds/Your-Guide-to ... 210/g.html

http://www.webbikeworld.com/lights/1156 ... ment-bulb/

of NL:

http://www.fzrclub.nl/smf/index.php?topic=14203.0
beckysmile

Re: Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Ongelezen bericht door beckysmile »

Hoi,

je had het goed begrepen, de stekkers op de fitting dienen dan omgewisseld te worden, ik weet van de 1150 dat dat probleemloos kan.

Succes, Aad
Gebruikersavatar
AlphaLorne
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

Hi Aad, je had helemaal gelijk! Dat ben ik nog nergens tegengekomen. Stekkers omdraaien en er was licht. Weer wat geleerd _004

Hans, ik wist wel van het relais en de knipper frequentie in verband met de de verlaagde stroom afname. Maar de +/- omdraaien was niet logischerwijs in mij opgekomen. Bedankt voor de link, huiswerk waar ik naar uitkijk :geek:

Bedankt heren!
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Ongelezen bericht door Baird »

En ik ben benieuwd of dit gaat werken met het Kisan relais, me ooit eens door Inspector Gadget laten uitleggen dat dat die knap moeilijk doet met LED's.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
AlphaLorne
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

Hmm kan geen uitspraak doen over een post die ik nog niet gelezen heb. Maar wat ik tot nu toe te weten ben gekomen met betrekking tot het versnelde knipperen, zoals HansD hier nu ook aangeeft, is dat als je de knipper snelheid wilt behouden met lees heb je maat een beperkt aantal opties:

Weerstanden oftewel load resistors, 1x per led lamp = niet goedkoop maar vooral ook meer werk.
Leds met ingebouwde weerstand gebruiken = zeldzaam en kostbaar.
Een relais gebruiken die zich aanpast aan de verminderde stroom afname.

De Kisan is simpel gezegd zo'n "slim" relais juist ook geschikt voor Leds met in aanvulling daarop allemaal extra functies zoals bv de richtingaanwijzer uitzetten met dezelfde knop ipv knop omhooggevallen etc.. Ach je bent er meer bekend mee dan ik waarschijnlijk!

Maar ik rij nu zo'n anderhalve week met snelle knippers en ik heb het idee dat het net even wat meer opvalt.. Misschien laat ik het voorlopig even zo en investeer ik eerst in een mooie en compacte set led Running lights. Bovendien gaat mijn fiets niet de pekel ik en dat zal niet lang meer duren denk ik. Mooi winter project samen met de led rem/knippers op de topkoffer.
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
beckysmile

Re: Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Ongelezen bericht door beckysmile »

Als ik me de beschrijving van het Kisan-relais goed herinner, heeft dat ook de mogelijkheid van runninglights, heeft al eerder in een post gestaan, met daarbij een toelichting van wat nu allemaal wel en niet mag.
Even zoeken dus...

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Ongelezen bericht door Wullum »

Kisan doet idd ook een runninglights functie, in die zin dat je je knippers kunt instellen constant op een verminderde sterkte te branden, 2 instellingen zelfs, met als je je rinchtingaanwijzer aanzet een normaal knipperend knipperlicht (okee, niet aanuitaanuit maar aanzachtaanzacht. Mag officiëel niet, maar zijn posts van hier waarin men beschrijft zich bij de pliesie daaromheen te hebben gekletst. Ik heb ze ook aanstaan, met grote regelmaat met motoragenten meegereden / ingehaald etc. en nooit opmerkingen over gehad. Gedoogbeleid ofzo.

Hoe de Kisan met LEDs omgaat zou ik eens moeten testen.
Wellicht moet je, zelfs op een R11xx, LEDs monteren welke voor can-bus geschikt zijn, iets duurder maar naar ik vermoed met de juiste weerstand. Op AliExpress zo te vinden. Of je die ook zacht kunt laten branden als runninglight weet ik niet, LEDs zijn niet per sé dimbaar.

Ik overweeg ook om LED lampjes als achterlicht en remlicht te monteren, maar lees en hoor verschillende verhalen. Simpel een LED met BA15S fitting bestellen is niet per sé werkend te krijgen, in die zin dat een LED lampje moeite heeft door het rode glaasje heen te schijnen. Rode ledjes zouden dan wel werken, maar dan krijg je ook rode nummerplaatverlichting. Highpower LEDs van 3W ofzo kunnen dat wel, maar dat werkt vaak met een lensje, dus heel geconcentreerd. Krijg je een heel fel, heel klein rood speldeknopje als achterlicht. En hoe kom je daar met een remlicht LED bovenuit, zonder dat het een wapenwedloop in je armatuur wordt?
Ik vrees dat het een kwestie wordt van veel verschillende LED lampjes bestellen bij Ali en kijken welke het beste resultaat geeft...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Ongelezen bericht door Baird »

Wullum schreef:knip
met als je je rinchtingaanwijzer aanzet een normaal knipperend knipperlicht (okee, niet aanuitaanuit maar aanzachtaanzacht.
Kleine correctie: als de Kisan knippert dan gaat hij van helemaal uit tot volop branden, de niet knipperende kant blijft op de ingestelde stand branden.
Wullum schreef:knip
Ik overweeg ook om LED lampjes als achterlicht en remlicht te monteren, maar lees en hoor verschillende verhalen. Simpel een LED met BA15S fitting bestellen is niet per sé werkend te krijgen, in die zin dat een LED lampje moeite heeft door het rode glaasje heen te schijnen. Rode ledjes zouden dan wel werken, maar dan krijg je ook rode nummerplaatverlichting. Highpower LEDs van 3W ofzo kunnen dat wel, maar dat werkt vaak met een lensje, dus heel geconcentreerd. Krijg je een heel fel, heel klein rood speldeknopje als achterlicht. En hoe kom je daar met een remlicht LED bovenuit, zonder dat het een wapenwedloop in je armatuur wordt?
...
Een lamp met een gloeidraadje schijnt licht in alle richtingen, bolvormig dus. Alle spiegels, reflectoren etc die in de armaturen van onze motoren en auto's zitten zijn dus gemaakt om deze lichtstralen in de juiste richting om te buigen.

Een LED schijnt door zijn constructie en manier waarop het licht gegenereerd wordt maar één kant uit, niet rondom dus. Dit is de reden waarom je een gewoon lampje niet zomaar maar door een LED zou moeten vervangen maar ook de spiegel, reflector, eigenlijk dus het hele armatuur vervangen door een voor LED ontworpen armatuur. Doe je dat niet dan heb je verlichting die zeker niet optimaal functioneert, sterker nog : je eigen zichtbaarheid komt in gevaar en dat is het laatste dat je wilt!

Klinkt weer oudbollig, maar als je iets doet, doe het dan goed en anders helemaal niet -naughty-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
AlphaLorne
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

Willem, het achterlicht /kenteken verlichting is inderdaad een lastige. En ik moet zeggen dat ik tegen dezelfde dingen aanloop. Ik heb nu iets van 6 verschillende soorten geprobeerd (ook voor de knippers) het is absoluut een kwestie van zoeken en proberen. Deze heb ik in rood en wit. Kwa intensiteit net iets minder dan de gloeilamp en rood uiteraard niet bruikbaar als achterlicht:
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 73&alt=web

Deze staan nu in bestelling voor het achterlicht:
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 34&alt=web

De 2e link van HansD iets terug in dit draadje is heel informatief. Merk nu ook dat het voor de knippers beters is om van die toren constructie leds te gebruiken. Hoe meer leds, hoe beter het licht verdeeld is en hoe krachtiger de leds des te meer licht.
Voor de knippers en remlicht gebruik ik nu deze (achter knippers wit, oranje voor ivm witte lenzen), an sich prima maar mag feller:
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 82&alt=web

Voor het remlicht overweeg ik zoiets te proberen. Moet nog even kijken of dat past:
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 98&alt=web

BerT heeft ook helemaal gelijk wat mij betreft. Maar als je dat niet wil of kan, is het echt zaak de beste lampjes te kiezen voor de Job die het beste samenwerkt met de bestaande armatuur. Dat is mijn volgende stap. Eerst juiste led constructie bepalen voor elke Job.
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
Gebruikersavatar
DesertStrom
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 feb 2014, 02:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Led-lampjes werken niet, oorzaak onduidelijk

Ongelezen bericht door DesertStrom »

Voor wat betreft relais, moet je DEZE hebben.
Een last-onafhankelijk relais voor de 1100RT, wat prima uit de voeten kan met LED-knippers.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”