BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Stiekie12
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 nov 2014, 13:02
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200RS lupin blue, kofferset, BMW navigatie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dalfsen

BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door Stiekie12 »

Het was weer zover, na een gelukte reparatie in eigen beheer vorig jaar, waarbij ABS weer goed werkt, storing met ABS. :evil: Het betreft een R1200RT uit 2007 met 92300 op de teller. Het is de tweede storing met ABS in 2 jaar tijd, er was door de dealer al eerder een gereviseerde pomp gemonteerd a 600 euro. Nu gaf de dealer te kennen geen gereviseerde pompen meer te monteren, maar alleen nieuwe ABS pompen. Hij had teveel slechte ervaringen met gereviseerde ABS pompen. Kosten nieuwe pomp met inbouw, 2 jaar garantie en nog enkele jaren een coulance regeling ongeveer 1400 euro.
Internet maar weer eens op voor een andere oplossing. Nieuwe pomp kan altijd nog.
Oplossing gevonden op een ander motor forum. :D ABS pomp reparatie met onderdelen van een Ford Fiesta. ABS pomp Ford Fiesta en BMW ABS pomp komen uit dezelfde fabriek te weten ATE en hebben dezelfde bouwvorm en elektra aansluiting. Kon voor 63 euro (kosten ABS pomp Ford Fiesta) niet zoveel risico lopen. Dus Ford pomp besteld en gedemonteerd.
Koolborstel unit met montageplaat van Ford ABS elektromotor overgezet op ABS elektromotor van mijn motor. Heb niet de complete motor overgezet, daar uitslag motoras van Ford ABS pomp iets meer is als van BMW ABS pomp. Koolborstel unit van Ford Fiesta zag er als nieuw uit en de koolborstels bewogen veel soepeler heen en weer als bij de BMW. Tevens waren de Ford koolborstels voorzien van vonkblussers in serie met de borstel aansluiting wat de levensduur van de borstels verlengd. Na de geslaagde montage, testrit van 300 km gemaakt zonder problemen. De toekomst zal uitwijzen of de reparatie van de ABS unit van BMW met Ford Fiesta onderdelen een redelijk goed alternatief is voor gelijk een nieuwe ABS pomp of slechte revisie.
Wordt vervolgt.
ELKE UITGANG IS EEN INGANG TOT IETS ANDERS.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door ciske »

In één woord: Geweldig!
Van dit soort vindingrijkheid word ik vrolijk.
Want laten we eerlijk zijn, we weten allemaal dat vele onderdelen van BMW Motorrad (veel) te duur zijn en dat bovendien de bereidwilligheid om klanten tegemoet te komen bij dergelijke gebreken erg klein is.
Dit is dan de prijs die zij betalen want klanten worden in deze richting gedwongen.
Ik hoop dat die ABS unit duurzaam heel blijft.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Wow, wel een doorbraak, zeg. Je hebt een testrit gemaakt, zeg je. Heb je de ABS ook daadwerkelijk gebruikt?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Dit is een mooie en inventieve oplossing. Ben benieuwd of alleen het electra deel compatible is of dat je de complete unit ook over kunt zetten. In dat geval is het helemaal een doorbraak.

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
Stiekie12
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 nov 2014, 13:02
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200RS lupin blue, kofferset, BMW navigatie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dalfsen

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door Stiekie12 »

Even op de vraag van Jos terugkomend. ABS wel degelijk getest, meerdere malen zelfs en het werkte zoals het hoort te werken. Big RT Smile Big RT Smile
Voor de duidelijkheid, deze oplossing op een ander motor forum gevonden, dus er zijn al mensen die dit met succes eerder uitgevoerd hebben.
Bij mij is het in ieder geval goed gelukt. En dat in drie avondjes werk.

En om de vraag van Nico te beantwoorden, Ford Fiesta ABS unit heeft 6 aansluitingen voor remleidingen en een BMW ABS unit heeft er vier. Ik persoonlijk denk dat de elektronica (Lees regelunit) ook anders geprogrammeerd is, elektra aansluiting is gelijk van beide pompen.
Dus gehele unit overzetten zal niet gaan. Er is wel wat werk te doen.

Groeten Gerard
ELKE UITGANG IS EEN INGANG TOT IETS ANDERS.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door EileRT »

Petje af voor jouw vindingrijkheid al dan niet met behulp van . . . ! _004

Ik ben het met ciske eens. Toch is het zo dat merkfabrikanten in zowel de auto- als de motorindustrie onderdelen betrekken van dezelfde toeleveringsbedrijven. Bosch is zo'n toeleveringsbedrijf en produceert bijvoorbeeld ook ABS modules.

Helemaal TOP natuurlijk dat je het op deze manier hebt gefixed! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door japachap »

Super!

Misschien de Ford onderdelen nummer delen?

Ik vraag me af- zou er ook Ford versies van de 1100/1150 abs modules bestaan?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door Isaac »

Wat ik uit dit verhaal begrijp is dat er een gereviseerde pomp van een Ford wordt aangeschaft en alleen de nieuwe borstelbrug over gezet wordt. Het is duidelijk dat de MK60 als klacht heeft dat de borstels snel slijten. Waarom schaf je dan geen losse borstels aan en soldeer (of laat deze solderen) deze dan op de bestaande brug?
Alles goed schoonmaken en voorzien van nieuwe borstels is volgens mij veel goedkoper dan de huidige oplossing.
En als je nu een gereviseerde ABS aanschaft waarvan de brug nu net niet is vervangen dan zit je nog steeds met een "oude" borstelbrug.
Gebruikersavatar
Stiekie12
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 nov 2014, 13:02
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200RS lupin blue, kofferset, BMW navigatie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dalfsen

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door Stiekie12 »

Hallo Isaac, terugkomende op jou reactie. Ik heb ook overwogen om de koolborstels alleen te vervangen, maar dan rijst de vraag welke koolborstels zijn het meest geschikt voor deze klus.Voor de deze reparatie met Fiesta onderdelen, heb ik nog een gebruikte ABS unit van een BMW R1200GS aangeschaft, deze bleek bij ontvangst ook al een keer gerepareerd te zijn. Van deze unit waren de koolborstel ook vervangen door een type smijtpassing en weer gesoldeerd. Deze unit wou dus helemaal niet werken. Het probleem met de koolborstels in niet de slijtage, maar de slechte geleiding in de houders, koolborstel blijven op een gegeven moment vast zitten en maken geen goed contact meer met de collector van de elektromotor. Dit was bij mij ook het geval.
De Ford Fiesta ABS pomp kostte maar 63 euro en was het bouwjaar 2010. Ik heb nog weinig gehoord van ABS problemen bij Ford, dit in tegenstelling bij BMW Motorrad. En zoals als ik al eerder vermelde waren koolborstel van Ford voorzien van vonkblussers, wat weer voorkomt dat er te grootte vonken ontstaan tussen de koolborstels en de collector van de elektromotor, dus de levensduur van de borstels verlengt. Het is jammer dat ik nog niet uitgevogeld heb, hoe ik een afbeelding aan dit artikel kan toevoegen. Kan ik laten zien wat ik gemonteerd heb.
Ik zelf ben tevreden met mijn gekozen oplossing. :D

Gerard
ELKE UITGANG IS EEN INGANG TOT IETS ANDERS.
maRTin

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door maRTin »

Ik gebruik het programma : enterimage

makkelijk verkleinen tot de juiste grote dan is uploaden geen probleem !

maRTin
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door EileRT »

Stiekie12 schreef: 16 mei 2018, 18:26Het is jammer dat ik nog niet uitgevogeld heb, hoe ik een afbeelding aan dit artikel kan toevoegen. Kan ik laten zien wat ik gemonteerd heb.
maRTin schreef: 16 mei 2018, 22:00 Ik gebruik het programma : enterimage . . . makkelijk verkleinen tot de juiste grote dan is uploaden geen probleem !
Of:
Je kan een foto als bestand toevoegen mits deze niet groter is als 500 Kb. Deze kan je het beste op deze bestandsgrootte opslaan op je bureablad of in een document of map.
Als je een bericht plaatst klik je onderaan op "bijlagen" en vervolgens op "bestanden toevoegen". Vervolgens zoek je de foto op die je hebt opgeslagen en plaats je deze in het bericht.

Moet vast lukken . . . we zijn toch wel benieuwd! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door Isaac »

Stiekie12 schreef: 16 mei 2018, 18:26 En zoals als ik al eerder vermelde waren koolborstel van Ford voorzien van vonkblussers, wat weer voorkomt dat er te grootte vonken ontstaan tussen de koolborstels en de collector van de elektromotor, dus de levensduur van de borstels verlengt.
Borstels zijn er vele maten maar wat belangrijker is dat de hardheid de juiste is. Hoe harder hoe beter de geleiding maar ook slijt dan de collector eerder in. Harde borstels maken vaak ook meer geluid met draaien maar dat wordt in dit geval zeker niet gehoord door het geluid van de BMW zelf. Alles wordt doorgaans afgestemd op een levensduur van maximaal borstels 1 maal vervangen.
Stiekie12 schreef: 16 mei 2018, 18:26 Het probleem met de koolborstels in niet de slijtage, maar de slechte geleiding in de houders, koolborstel blijven op een gegeven moment vast zitten en maken geen goed contact meer met de collector van de elektromotor.
De borstel dient soepel in de houder te kunnen bewegen. Of de houder is te krap gemaakt waardoor de borstel bij warmte (deze zet dan uit) stroef gaat lopen in de houder. Lichtelijk met een vijl een tiende kleiner maken kan dan de oplossing zijn. Soms is de afstand collector houder te krap waardoor de vonken (van de inductie) overslaan naar de houder en daar de nodige bramen geeft. Dat alles is aan de oude brug goed te zien en bepaald de aktie bij het vervangen van de borstels. We gaan hopelijk foto's zien van je gelukte reparatie. Ik ben dus het meest geïnteresseerd in een foto van de oude brug gezien vanaf de collector.
Des al niet te min heb je nu een iets duurdere borstelbrug aangeschaft maar je hebt daar zeker niet te veel voor betaald.
Gebruikersavatar
Stiekie12
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 nov 2014, 13:02
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200RS lupin blue, kofferset, BMW navigatie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dalfsen

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door Stiekie12 »

Hierbij als nog een foto's van nieuw gemonteerde Ford Fiesta Bodemplaat met koolborstels en gekochte ABS pomp.
https://www.bmwrtforum.nl/forum/downloa ... ew&id=7944
https://www.bmwrtforum.nl/forum/downloa ... ew&id=7946

Groeten Gerard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ELKE UITGANG IS EEN INGANG TOT IETS ANDERS.
Gebruikersavatar
Stiekie12
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 nov 2014, 13:02
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200RS lupin blue, kofferset, BMW navigatie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dalfsen

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door Stiekie12 »

Update reparatie ABS met ford onderdelen.

Inmiddels 1200 km gereden en geen problemen met ABS gehad, dit is mijn niet gelukt met een revisie pomp 1,5 jaar geleden gemonteerd.
Ik heb door deze reparatie genoeg vertrouwen, voor de toekomstige kilometers zonder ABS problemen.
Bedankt jongens op het GS forum voor deze reparatie info. Big RT Smile Big RT Smile

Gerard
ELKE UITGANG IS EEN INGANG TOT IETS ANDERS.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: BMW ABS repareren met Ford onderdelen.

Ongelezen bericht door EileRT »

Da's mooi . . . bedankt voor het delen op het RT-forum . . . want zo zijn ook wij weer wijzer geworden! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”