Vraag over iABS

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
MarcoMosman
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 nov 2021, 20:37
Type: R1150RT
Bijz: + r100rt 1983 + zijspan aanbouw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZWARTSLUIS

Vraag over iABS

Ongelezen bericht door MarcoMosman »

Ik had de instructie ABS verwijderen gevonden. Op youtube zag ik ook een bijbehorendfilmpje. Top!
Ik zie ook instructies voorbij komen waarbij remleidingen verwijderd moeten worden. (De leidingen vanuit de ABS pomp) en doorgekoppeld met een koppelstuk. Is dat niet nodig?
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Vraag over iABS

Ongelezen bericht door DickJe »

Hi Marco,

Ik heb de ABS-ectomie afgelopen jaar met succes uitgevoerd. Daarbij heb ik de remleidingen meteen vervangen door een staalomvlochten uitvoering. Daardoor was het ook niet meer nodig om een koppelstuk te plaatsen.
Normaliter is deze nodig, omdat er twee gescheiden circuits zijn: een van de rempomp naar de ABS unit, en een van de ABS unit naar de remmen. Een koppelstuk zorgt er voor dat er een circuit wordt opgebouwd van de rempomp naar de rem.

Ik heb de elektronica van de ABS unit af gehaald en waterdicht gemaakt. (Je zou ook de ABS unit in zijn geheel kunnen laten zitten.) Hierdoor doen de remlichten het weer als normaal. Omdat bij de -1150- er gebruik gemaakt wordt van verbreek contacten bij de remhendel en het rempedaal, in plaats van maak contacten, zou het remlicht anders verkeerd om werken (aan wanneer je niet remt en uit wanneer je remt).
Ik heb het ABS waarschuwingslampje uit het dashboard gehaald, omdat deze anders continu brandt.

De motor remt nog steeds uitstekend. Ik heb de unit verwijderd om problemen in de toekomst te voorkomen. Mijn oude unit wordt nu in een andere motorfiets gebruikt, die de bekende ABS problemen al had.

Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
MarcoMosman
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 nov 2021, 20:37
Type: R1150RT
Bijz: + r100rt 1983 + zijspan aanbouw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZWARTSLUIS

Re: Vraag over iABS

Ongelezen bericht door MarcoMosman »

De instuctie "ABS modificatie" gaat over het electronica deel van de ABS. Maar wat doe ik nou met de remleidingen die bovenin de ABS unit gemonteerd zitten? Is daar een werkinstuctie voor? Ik ga de rubber leidingen ook gelijk vervangen.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Vraag over iABS

Ongelezen bericht door QuickFix »

Normaal moet je dan de leidingen doorverbinden, maar als je de rubber leidingen toch meteen vervangt (door een staalomwonden variant), dan kun je de master-cilinder direct doorverbinden aan de slave-cilinder (dus direct, zonder onderbreking, van het potje bij je remhandel/pedaal naar de remmen)
Freude am Fahren
MarcoMosman
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 nov 2021, 20:37
Type: R1150RT
Bijz: + r100rt 1983 + zijspan aanbouw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZWARTSLUIS

Re: Vraag over iABS

Ongelezen bericht door MarcoMosman »

Bedankt voor je reactie Quickfix
MarcoMosman
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 nov 2021, 20:37
Type: R1150RT
Bijz: + r100rt 1983 + zijspan aanbouw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZWARTSLUIS

Re: Vraag over iABS

Ongelezen bericht door MarcoMosman »

Mijn ABS stekker is anders dan die in de instructie. Volgens gaat de instructie uit van een R1100 en ik heb een R1150. Iemand ervaring met de stekker van een R1150? Hoe kom ik er achter wat contact 15 is?
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Vraag over iABS

Ongelezen bericht door DickJe »

Bedoel je met ABS stekker de stekker die op de unit zit? Welke handleiding heb je?
Als bijlage een stukje dat iemand voor zijn -1150- heeft geschreven, een schema van het ABS gedeelte van de -1150- en een schema van de -1100- .
Misschien kom je daar verder mee?

Groet, Dick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
MarcoMosman
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 nov 2021, 20:37
Type: R1150RT
Bijz: + r100rt 1983 + zijspan aanbouw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZWARTSLUIS

Re: Vraag over iABS

Ongelezen bericht door MarcoMosman »

Bedankt Dick, ik ga de schema's bestuderen. Ik had de Nederlandse instructie via dropbox gedownload.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”