geblokkeerde versnelling

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
frans hoogenbosch
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2016, 19:37
Type: R850RT
Bijz: behalve dat hij lekker rijdt bedoel je ?!!
Land: ned.
Woonplaats of omgeving: den helder

geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door frans hoogenbosch »

Goedemiddag , het duurde even , maar nu heb ik toch weer een goede reden om mij tot jullie te richten .
Ik heb een heikel probleem. Een boxer-probleem !! gisteren kwam ik na een lekkere rit thuis . Ik zette de motor direct in de garage , maar vanwege de ruimte daar moet ik wat manouvreren , als het lukt klap ik gelijk de jiffy uit en laat de motor op zijn pootje rusten . Ik bedenk dat hij nu niet in zijn vrij staat , maar , wat geeft het ……
Echter , vanochtend wil ik hem pakken om hem schoon te maken , maar , geen schijn van kans dat ik hem kan starten . Hij staat immers niet in zijn vrij dus kan hij niet starten , maar zonder draaiende motor kan ik de versnellingsbak niet bedienen !!!! Op de middenbok gezet , proberen het achterwiel te draaien en zodoende de versnellingsbak te bewegen …….onmogelijk door veel te grote compressie . Toen dacht ik , bougies eruit draaien , compressie weg en alsnog de motor een paar slagen geven en hopen dat dan de versnellingsbak neutraal gezet kan worden , maar dan heb ik een speciale bougiesleutel nodig , want , de bougies zitten verzonken in een diepe schacht in de cilinder …..Even googelen bij webshop “de knalpot “ , tja , 16 mm bougiesleutel voor de R850 serie , bijna 25euri ….
Nu is mijn vraag , is het die euro”s waard , of gaat het zonder compressie ook niet lukken ? Wat moet ik doen om mijn motortje “vrij “te krijgen zodat ik hem weer starten kan ?

Gelukkig heb ik al een paar mooie ritjes gemaakt , genoten van het mooie weer , enz . Enz. maar de zomer duurt nog heel lang , moet ik er dan maar mee naar de garage ?
Help , wie heeft er een goed idee ?

Groetjes Frans Hoogenbosch
Mtechwim
2023
2023
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 apr 2022, 20:16
Type: R1150RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Fr

Re: geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door Mtechwim »

Koppeling inknijpen, jiffy inklappen en starten maar Big RT Smile

Als de motor afslaat ( per ongeluk) als je optrekt, kun je toch ook starten zonder terug te schakelen.
frans hoogenbosch
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2016, 19:37
Type: R850RT
Bijz: behalve dat hij lekker rijdt bedoel je ?!!
Land: ned.
Woonplaats of omgeving: den helder

Re: geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door frans hoogenbosch »

Hallo Mtechwim ,
zal ik je iets verklappen ? Het klinkt zo stom , bijna genant , maar weet je dat ik dat nog nooit geprobeerd heb ? Voor zover ik weet wordt het electrisch circuit gewoon onderbroken als je wilt starten zonder dat hij "vrij "staat , als een soort beveiliging .......Maar ik heb het een (1) keer eerder gehad met hetzelfde resultaat , behalve dat ik toen nog kans zag om , door de motor te bewegen , hem toch nog neutraal te krijgen .
Maar morgen ga ik het proberen !!!! Soms zijn dingen misschien wel veel simpeler als ze lijken ,,,,wie weet !!!
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door EileRT »

Wanneer de jiffy is uitgeklapt wil de BMW inderdaad niet starten (wegrijbeveiliging). Schaam je niet hoor. Hier zijn meerdere tegenaan gelopen . . . ;)

Of er zit een “fout” in het elektronisch circuit die dit uitschakelt. Laat het ons vooral weten.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door Lupo R »

En een beetje van voor naar achter hobbelen in 1 en dan in zijn vrij tikken kan ook hoor. Voor de zekerheid met contact uit om te voorkomen dat je in het zwembad van de buren schiet.
Je hebt waarschijnlijk met het uitklappen van de zijstandaard de eerste versnelling ingelegd.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door MotoCon »

Het zou me toch te gek zijn om de bougies eruit te gaan draaien als hij niet in de vrij wil ;)
Oplossingen zijn al gegeven. Is het gelukt?
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Je moet de versnelling prima kunnen bedienen zonder draaiende motor. Lijkt me dat hier wat anders aan de hand is als hij niet met een tikje omhoog in zijn vrij wil.
frans hoogenbosch
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2016, 19:37
Type: R850RT
Bijz: behalve dat hij lekker rijdt bedoel je ?!!
Land: ned.
Woonplaats of omgeving: den helder

Re: geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door frans hoogenbosch »

hallo allemaal ,
even een update m.b.t. mijn opstandige versnellingsbak .
Ik heb van alles geprobeerd , al jullie suggesties heb ik meegenomen , maar helaas , zonder resultaat . Uiteindelijk bij de buurman aangebeld waaravan ik weet dat hij een waar walhalla bezit aan allerlei gereedschap . Niet alleen gereedschap , maar ook een brede belangstelling . Een 16 mm pijpsleutel was geen probleem , en de vraag waarvoor klonk uit zijn mond niet meer als heel vanzelfsprekend . Dus wij naar de garage , bougies met zijn keurig passende sleutel eruit gedraaid , achterband mooi van de vloer , de motor rondtrekken aan het achterwiel terwijl hij het versnellingspedaal probeerde te bewegen .
Binnen een paar seconden was het gelukt !!! hij , de buurman , gelooft dat de compressie in zijn eerste versnelling ook gewoon te hoog was om zonder meer de motor rond te tornen . Afijn , de bougies weer gemonteerd , contactsleuteltje erin , en een schattig groen lampje ging branden .
Dus , eind goed al goed , maar de suggestie dat je eigenlijk ook met stilstaande motor de versnelling zou moeten kunnen bedienen , klinkt ook mij heel logisch in de oren . Ik ben voortaan dus heel voorzichtig , tot ik voor een servicebeurt naar de garage ga , en dan zal ik ze daar vragen om er naar te kijken . Want eigenlijk vindt ik dit zelf ook wel heel raar allemaal , en een beetje link bovendien . ....
hoe dan ook , allemaal bedankt voor jullie suggestie , veel veilige kilometers deze zomer ,
Frans Hoogenbosch
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Bijzonder verhaal dit. Als je de koppeling intrekt heb je niks meer met compressie te maken en kan de versnellingsbak vrij draaien. Je hebt in mijn optiek een erg omslachtige werkwijze gehanteerd... _001
frans hoogenbosch
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2016, 19:37
Type: R850RT
Bijz: behalve dat hij lekker rijdt bedoel je ?!!
Land: ned.
Woonplaats of omgeving: den helder

Re: geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door frans hoogenbosch »

ja , dat klinktl logisch , maar als je de koppeling intrekt ontkoppel ik dus de motor van de versnellingsbak . Dan kan ik vervolgens inderdaad zonder moeite de motor ronddraaien , maar de tandwielen in de versnellingsbak blijven in dezelfde stand ten opzichtige van elkaar staan en daarmee blijft hij dus in zijn eerste versnelling , en dus niet te starten .......houd me ten goede , erg technisch ben ik ook niet , maar volgens is dat hetgeen dat er speelde....
Groeten Frans
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door ciske »

In de versnelling met de jiffy uitgeklapt slaat de motor af. Is een veiligheidsvoorziening.
Zou dat het euvel geweest kunnen zijn?

gr v Ciske
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Nico4sen schreef: 17 jun 2022, 20:06 Bijzonder verhaal dit. Als je de koppeling intrekt heb je niks meer met compressie te maken en kan de versnellingsbak vrij draaien. Je hebt in mijn optiek een erg omslachtige werkwijze gehanteerd... _001
Ik denk hetzelfde, de koppeling zit tussen het "motordeel" en de versnellingsbak... dus als je de koppeling in knijpt maak je de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak los en kun je door de motor heen en weer te duwen de tandwielen in de versnellingsbak draaien....

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door Nico4sen »

De tandwielen in de bak (in elk geval van de 1ste versnelling) draaien gewoon mee als je aan het wiel draait.

Hartelijke groeten van Nokia X20 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: geblokkeerde versnelling

Ongelezen bericht door Baird »

Bovenstaand klopt allemaal. Verder zit er waarschijnlijk nog een schakelaar op het koppelingshandel die in het circuit op genomen is, is die schakelaar defect dan start hij ook niet als de jiffy omhoog staat en de bak nog in zijn één staat ....... Even testen dus ....... ;)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”