Wie heeft een tip? Voorrem problemen...

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Wie heeft een tip? Voorrem problemen...

Ongelezen bericht door RuudR »

Zo af en toe komen de voorremmen van mijn R1100rs uit 1996, met ABS, niet vlot terug. Ik wil dus de boel los en schoon maken en de remolie verversen. Op autogebied is dit voor mij niets nieuws, op motorgebied wel. Wie kan mij aan een "How to", of een link ernaar helpen?

Met vriendelijke groet,

Ruud
Laatst gewijzigd door RuudR op 07 sep 2015, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Wie heeft er een "How to" over voorremmen?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Misschien even het werkplaatshandboek downloaden staat bij de downloads. Zal niet veel anders zijn dan de RT toch.
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Re: Wie heeft er een "How to" over voorremmen?

Ongelezen bericht door RuudR »

Ik ga even zoeken Ton. Bedankt.

Even niet een goede link gevonden. Wie helpt mij op weg???
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Wie heeft er een "How to" over voorremmen?

Ongelezen bericht door Baird »

Bij de R1100 ABS net als bij een auto of ouderwetse motorfietsen, pas bij R1150 komt de rembekrachtiging erbij en wordt het wat complexer.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Re: Wie heeft er een "How to" over voorremmen?

Ongelezen bericht door RuudR »

En die pagina had ik nog niet kunnen vinden. Ton, bedankt. Hier heb ik wat aan. Komende week eens even mee aan de slag. Big RT Smile
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Re: Wie heeft er een "How to" over voorremmen?

Ongelezen bericht door RuudR »

Vandaag hebben we de remklauwen los gehad. Van de linker klauw zaten 3 van de 4 zuigers vast. Alles van beide klauwen goed schoon gemaakt en volgens het handboek weer in elkaar gezet. Keurig, zo lijkt. Remvloeistof ververst en aan het ontluchten. Dat ging dus niet goed. De druk is enigszins op te bouwen, maar valt na enige seconden weer weg. Om zeker te zijn, dat er geen lucht meer in de leidingen zat, hebben we ook verse remvloeistof via de ontluchtingsnippels naar het reservoir gespoten met een dikke injectienaald, met een slangetje op de nippel. Ook dit bood geen oplossing. Wie weet, wat er nog mis zou kunnen zijn? Ik vermoed zelf, dat de hoofdremcilinder aan het stuur wellicht niet goed meer functioneert.

Ik stel alle suggesties erg op prijs, omdat ik graag nog een paar weken door wil rijden, tot het echt slecht weer gaat worden.

Groeten uit het Friese!!

Ruud :cry:
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Wie heeft een tip? Vorremproblemen...

Ongelezen bericht door Baird »

Bekijk ook het filmpje eens van Chris Harris waarin de brokken rubber slang met de remvloeistof mee komen, die remde dus ook niet meer. Fiets van 1996 mag best nieuwe slangen en ander nieuw rubber krijgen, daarnaast is het gevaarlijk maar dat hoeft geen betoog. Op vele plaatsen en ook bij Kenny kun je staalommantelde remslangen kopen, remt een stuk beter dan dat oude rubber.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Wie heeft een tip? Vorremproblemen...

Ongelezen bericht door bmwalter »

hebben we ook verse remvloeistof via de ontluchtingsnippels naar het reservoir gespoten met een dikke injectienaald, met een slangetje op de nippel
Van deze methode heb ik nog niet eerder gehoord. Lijkt me ideaal om de lucht die waarschijnlijk toch al in de leiding zat mooi naar het midden van de leiding te krijgen....
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Wie heeft een tip? Vorremproblemen...

Ongelezen bericht door Ton1959 »

bmwalter schreef:
hebben we ook verse remvloeistof via de ontluchtingsnippels naar het reservoir gespoten met een dikke injectienaald, met een slangetje op de nippel
Van deze methode heb ik nog niet eerder gehoord. Lijkt me ideaal om de lucht die waarschijnlijk toch al in de leiding zat mooi naar het midden van de leiding te krijgen....
Er zijn meerdere manieren om te ontluchten. Vroeger ging het op de ouderwetse manier. Met een slangetje op de ontluchtingsnippel dat hangt in de remvloeistof
Wij gebruikte later de methode om van de hoofdremcilinder de vloeistof omlaag te pompen onder druk
Dan is er de methode waarbij je lucht omhoog duwt door de vloeistof omhoog te persen vanuit de ontluchtingsnippel. De lucht vliegt er meestal uit dan.

Soms gebruik ik een klein emmertje. En open ik de ontluchtingsnippel maar doe er een slang aan die ik dichthoud met mijn vinger. Bij druk opbouwen drukt de vloeistof mijn vinger weg maar als er geen druk is kan de lucht niet terug omdat mijn vinger het gat afsluit. Als er heel veel donkere vloeistof uitkomt dan zijn vaak de remslangen ook niet geweldig. Een paar jaar voordat vervangen noodzakelijk word zie je dat al aan de kleur van de remvloeistof. Die is dan veel donkerder dan de normaal gesproken is. Zorg dat er wel voldoende vloeistof in het reservoir zit als je bezig bent met ontluchten. Je hebt er zo weer lucht in hé.
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Re: Wie heeft een tip? Vorremproblemen...

Ongelezen bericht door RuudR »

De motor staat inmiddels bij de reparateur. Naar het lijkt, is het zuigertje bij de remhendel lek. Het zelfs reviseren/repareren lijkt mij een priegelklusje, wat wel wat tijd vraagt, als je het nog nooit hebt gedaan. Daar heb ik nu even de tijd niet voor en de rust. Ik weet nu ook zeker, dat het goed gebeurt. Even afwachten dus maar en hopen, dat ik dit weekend weer kan rijden. :cry:
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Wie heeft een tip? Voorrem problemen...

Ongelezen bericht door EileRT »

Verstandig dat je het uitbesteedt aan de vakman als je jezelf niet vertrouwd of niet de tijd c.q. de rust hebt om tot reparatie over te gaan. Het gaat tenslotte over een wezenlijk onderdeel van jouw motorfiets, de remmen. Even wachten en straks maar weer genieten van je RS! _004
RuudR schreef:De motor staat inmiddels bij de reparateur. Naar het lijkt, is het zuigertje bij de remhendel lek. Het zelfs reviseren/repareren lijkt mij een priegelklusje, wat wel wat tijd vraagt, als je het nog nooit hebt gedaan. Daar heb ik nu even de tijd niet voor en de rust. Ik weet nu ook zeker, dat het goed gebeurt. Even afwachten dus maar en hopen, dat ik dit weekend weer kan rijden. :cry:
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Re: Wie heeft een tip? Voorrem problemen...

Ongelezen bericht door RuudR »

Hopelijk is de motor morgen weer klaar. Het is nu zulk mooi weer om weer te rijden. Alleen vanochtend om 4.30 uur was het wel erg mistig en koud. Toen was ik blij, dat ik in de auto zat...
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Re: Wie heeft een tip? Voorrem problemen...

Ongelezen bericht door RuudR »

Helaas, de motor is niet klaar..... De motorzaak kon geen revisieset krijgen bij de leveranciers en "vergat" mij even te contacten. Vandaag heb ik dus een setje besteld bij de Knalpot. Wordt morgen verzonden, dus eerder dan zaterdag zal het er niet zijn. En nu dus maar hopen, dat de mannen het spul direct monteren, zodat ik zaterdag middag of zondag weer kan sturen. Anders wordt het pas weer dinsdag, omdat ze op maandag gesloten zijn...
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Re: Wie heeft een tip? Voorrem problemen...

Ongelezen bericht door RuudR »

En vandaag maar even gek gedaan. Vanochtend om 4.30 uur naar mijn werk gereden, daarna om 11 uur weer in de auto, van Zwolle naar Rilland, de Knalpot bezocht, om het onderdeel op te halen. Toen terug naar Steenwijk om het onderdeel bij de garage af te geven. Nu lekker thuis, met de pootjes omhoog. Hopen dat het werk goed wil vlotten, dan kan ik de motor aan het eind van de middag of morgenochtend weer ophalen, met werkende remmerij!!
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Wie heeft een tip? Voorrem problemen...

Ongelezen bericht door EileRT »

Jij hebt zeker gek gedaan voor dat ene onderdeel :O . . . ik hoop dat je morgen weer kan rijden! _004 Big RT Smile
RuudR schreef:En vandaag maar even gek gedaan. Vanochtend om 4.30 uur naar mijn werk gereden, daarna om 11 uur weer in de auto, van Zwolle naar Rilland, de Knalpot bezocht, om het onderdeel op te halen. Toen terug naar Steenwijk om het onderdeel bij de garage af te geven. Nu lekker thuis, met de pootjes omhoog. Hopen dat het werk goed wil vlotten, dan kan ik de motor aan het eind van de middag of morgenochtend weer ophalen, met werkende remmerij!!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Re: Wie heeft een tip? Voorrem problemen...

Ongelezen bericht door RuudR »

En gelukkig was de BMW vanochtend om 9.30 uur weer klaar. Al weer lekker gereden en met mijn maatje ook nog een R1100rs opgehaald uit 1994. Wel met behoorlijk meer kilometers, maar ook de rijdt perfect. Weer 2 i.p.v. 1 tevreden BMW-rijders erbij!!
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Re: Wie heeft een tip? Voorrem problemen...

Ongelezen bericht door RuudR »

Deze kan/mag op slot. De reparatie is fantastisch uitgevoerd door Hammer Motorsport in Steenwijk. Na het seizoen gaan deze mannen ook nog stalen remleidingen voor mij monteren. Dan begin ik volgend seizoen met super remmerij!!
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”