I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
bmw r 1150 rt rijder

I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door bmw r 1150 rt rijder »

Hallo allemaal

Zijn er hier rijders die het I-ABS van hun motor hebben verwijdert ik wil dit namelijk gaan doen omdat ik het systeem niet vertrouw na de vele berichten erover op diverse fora's .
De pomp die er nu opzit werkt perfect is door de vorige eigenaar laten vervangen in 2014 ik heb de rekening liggen ervan maar ik speel met de gedachte deze toch te verwijderen mede omdat ik geen zin heb op plots uit het onverwachte geen of nagenoeg geen remdruk meer te hebben .
Rij bijna elk jaar naar de eifel of het zwarte woud en wil het niet meemaken

wie kan er iets meer over vertellen ?

bedankt alvast
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Bert M »

Probeer de zoekfunctie van het forum eens. Er is werkelijk al heel erg veel over geschreven op het RT-forum!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Samenvattende, wat zoal de revue al eens is gepasseerd;

Als het systeem uitvalt is het *niet* zo dat je helemaal geen remdruk meer hebt, de remming zal meer moeite kosten vanuit jou handen/vingers omdat het bekrachtigde gedeelte is weggevallen op dat moment.
En geloof mij, als je een tijdje met dat bekrachtigde systeem gereden hebt, zal het ten 1e flink schrikken zijn en een enorme gewenning zonder dat systeem.

Een goed werkend systeem die ook nog eens recentelijk is vervangen zou ik gewoon lekker laten zitten;

Ten eerste kán ABS een letterlijk life-saver zijn, vandaar ook dat het bij nieuwe motoren verplicht aangebracht wordt door de fabrikanten.
BMW was daarin dus wat meer vooruitstrevender. ;)

Ten tweede, jou verzekeringspremie kan (ook) gebaseerd zijn op het tevens aanwezig zijn (en werken) van het ABS systeem.
Zou je het verwijderen, zal je daar zeer waarschijnlijk melding van moeten maken bij je verzekering, en zal je verzekeringspremie mogelijk omhoog kúnnen gaan.
Het niet melden bij je verzekering kan strafbaar zijn en/of bij een ongeval (wat ik absoluut 100% nooit voor je hoop noch toewens, uiteraard) bij een technisch onderzoek aan jou motor boven water komen, en je mogelijk heel veel problemen kunnen geven bij je verzekering.
Met name dan voor de schade aan jouzelf, maar ook eventuele aansprakelijkheid aan andere schades et al.

Ten derden, ik weet niet krek exact hoe het zit, maar aangezien je een major technische wijziging doet aan het voertuig, kán het zijn dat je een herkeuring moet aanvragen bij de RDW. Dus extra kosten.

Ten vierde, als jij ooit jou motor verkoopt, zadel je dus de toekomstige eigenaar met een mogelijk probleem op van jou keuze nu.
Als je niet vergeet hem/haar dat te vertellen, waar ik uiteraard niet vanuit ga.

Ten vijfde, het verwijderen van het systeem is niet echt eenvoudig. Als je het zelf wilt gaan doen.
Laat je het doen, zijn de kosten vaak ook navenant.
Wat in principe echt zonde is, als het systeem goed werkt en vrijwel hagelnieuw is.

Als je tijdig (= minimaal elk jaar) en door een zeer kundig & nauwkeurig (lees: niet bijvullen maar echt volledig doorspoelen en vervangen van de remvloeistof) monteur laat doen, moet je er in principe lang en probleemloos gebruik kunnen maken van het systeem.

Het is vaak achterstallig en/of verkeerd onderhoud waar dat systeem met name behoorlijk gevoelig voor is.

Kortom, laten zitten totdat je echt voor de keuze komt te staan voor reparatie of giga storingen.

Het bovenstaande klinkt misschien zwart-wit en is natuurlijk geheel een persoonlijke mening, maar liever dat dan wanneer je allerlaatste aardse gedachte "had ik nu maar ABS gehad" is, alsjebegrijptwatikbedoel.

Ik wens je veel wijsheid toe in je keuze.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 08 mar 2016, 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.
bmw r 1150 rt rijder

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door bmw r 1150 rt rijder »

inspector gadget

bedankt voor de duidelijke uitleg en tips ik zal het rdw eens bellen een deze dagen in hoeverre er melding van gemaakt dient te worden en op welke wijze

bedankt
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Als de pomp goed werkt en nog geen 2 jaar oud is, zou ik hem echt niet verwijderen. Goed blijven onderhouden is het toverwoord en dan heb je er volgens mij ook veel profijt van

[groet]

JoJo


(Tapatalk op iPhone, dus geen emoticons _001 )
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door EileRT »

In zijn overwegende bewoordingen heeft Inspector Gadget in eerste instantie het begrip mogelijke "life-saver" genoemd.

Ook ik wens jou de wijsheid toe bij de beslissing om het ABS wel of niet te verwijderen . . .
bmw r 1150 rt rijder schreef:inspector gadget

bedankt voor de duidelijke uitleg en tips ik zal het rdw eens bellen een deze dagen in hoeverre er melding van gemaakt dient te worden en op welke wijze

bedankt
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen
2023
2023
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 dec 2015, 18:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Moto Guzzi Stelvio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Jeroen »

inspector gadget wat een wijze worden wordt er stil van ;) maar alle gekheid op een stokje mijn R1200 RT staat nu bij Gerjo ook ivm een defect aan de ABS kost iets van rond de €1100 het is mijn eerste motor met ABS in 35 jaar maar werken zal het gewoon voor het geval dat. En vergeet niet een hobby kost geld.

mvg


Jeroen
Honda CB350 twin
Honda 550 K3
CX 500ES
Yamaha XV920
Honda VF 750 Sabre
BMW K100 RS
BMW K100/2
BMW R1200RT
Inspector Gadget

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile

En vergeet ook niet dat hier hele volksstammen aan R1150RT's (en 1e release 1200RT, die hebben krek hetzelfde systeem) op het forum aanwezig zijn die zonder problemen al jaren rondtoeren,

Als het werkt, laten zitten, en tijdig & goed het onderhoud laten doen.
Better to have and not need it, than to need it and not have it. (anymore)
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb nog nooit een cardioloog een preventieve by-pass langs voorts gezonde aderen zien uitvoeren, omdat er een statistische kans bestaat dat de patient wellicht ooit een hartinfarct krijgt...

En daar kun je de door jou voorgenomen ingreep eigenlijk het beste mee vergelijken.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door HansD »

Bert M schreef:Ik heb nog nooit een cardioloog een preventieve by-pass langs voorts gezonde aderen zien uitvoeren, omdat er een statistische kans bestaat dat de patient wellicht ooit een hartinfarct krijgt...

En daar kun je de door jou voorgenomen ingreep eigenlijk het beste mee vergelijken.

[groet]

Bert M
+1
Wat mij betreft is ABS een van de belangrijkste ontwikkelingen om de veiligheid op de motor te verhogen. Volgens mij is dit nu ook wettelijk verplicht voor nieuwe motoren, (of wordt het binnenkort verplicht). Onbegrijpelijk dat iemand dit eraf wil halen.
ik wil nooit meer zonder!
doov650

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door doov650 »

Als je alles preventief verwijdert dat kapot kan gaan op je Beemer, dan start ie niet eens.
Lekker laten zitten dat ABS systeem !
Laatst gewijzigd door doov650 op 10 mar 2016, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Baird »

Angst is een slechte raadgever, de angst dat een systeem het fataal begeeft op het moment dat jij net voor die ene bocht in de Eiffel remt is erg klein. Als je je zorgen maakt over die kleine kans is er nog wel een rijtje fatale gebeurtenissen te bedenken in relatie tot motorrijden. :shock:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Mijn BMW R 1150 RT van 2003 heeft nog nooit problemen met ABS gegeven.Ik spoel het hele syteem om de 2 jaar door en laat het dan even uitlezen .
Gr-Kees
Kees BMW
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ken er nog 1 Bert:

Ik zie mij al langskomen bij de Volvo dealer met de vraag: "Wilt u a.u.b. het veiligheidssysteem (inclusief het ABS) verwijderen uit mijn V70 ?" De reactie op deze vraag laat zich raden . . . :shock:

[groet] Eilert

Bert M schreef:Ik heb nog nooit een cardioloog een preventieve by-pass langs voorts gezonde aderen zien uitvoeren, omdat er een statistische kans bestaat dat de patient wellicht ooit een hartinfarct krijgt...

En daar kun je de door jou voorgenomen ingreep eigenlijk het beste mee vergelijken.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Adam
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weerdinge
Contacteer:

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Adam »

Hi
Zijn er hier rijders die het I-ABS van hun motor hebben verwijdert
Om op je antwoord te komen, ja ik. Iedereen heeft een duidelijk mening hierover mening hierover.
Ik heb mijn ABS 2 jaar geleden afgehaald. Waarom beetje zoals wat je benoemt.
Ondertussen heb ik 40,000 km gereden van Istanbul, Paris, Scotland (met mijn vrouw achterop) en in de Alpen.
Ik heb vroeger (Norton en R100RS) ook meer dan 150,000 km zonder ABS. Ik rij defensief en ik leef nog :D .
Ik heb niet veel vertrouwen in al de electronica. Ik werk al jaren op de OK. Je eigen blik en interpretatie is goud waard en kan niet vervangen worden.
Daarom rij er veel idioten in hun auto's, ze zijn nergens bang voor.
Dit is mijn eigen ervaring en mening.
Succes.
Adam
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Baird »

Adam schreef:Hi
Zijn er hier rijders die het I-ABS van hun motor hebben verwijdert
Om op je antwoord te komen, ja ik. Iedereen heeft een duidelijk mening hierover mening hierover.
Ik heb mijn ABS 2 jaar geleden afgehaald. Waarom beetje zoals wat je benoemt.
Ondertussen heb ik 40,000 km gereden van Istanbul, Paris, Scotland (met mijn vrouw achterop) en in de Alpen.
Ik heb vroeger (Norton en R100RS) ook meer dan 150,000 km zonder ABS. Ik rij defensief en ik leef nog :D .
Ik heb niet veel vertrouwen in al de electronica. Ik werk al jaren op de OK. Je eigen blik en interpretatie is goud waard en kan niet vervangen worden.
Daarom rij er veel idioten in hun auto's, ze zijn nergens bang voor.
Dit is mijn eigen ervaring en mening.
Succes.
Adam
Een ieder mag zijn mening hebben, with all due respect. Maar de argumenten die hier aangehaald worden zijn als statistiek bedrijven op één meting, in de stijl van : mijn opa heeft altijd gerookt en is 92 geworden dus ondanks het roken wordt je oud.
Fijn voor jou dat het altijd goed gegaan is en ik hoop dat dat zo blijft en dat je heel oud wordt, maar:
Dit gaat over motorfietsen en niet over auto's. Anderen, waaronder ik zelf, hebben een of meerdere malen profijt gehad bij het hebben van een werkend ABS-systeem, in sommige gevallen zelfs ongeval voorkomend. Als gekeken wordt naar de grotere getallen dan zien we dat het hebben van een systeem als ABS wel degelijk effect heeft op het (niet) krijgen van een ongeval. Een opvallende voorbeeld is een uitkomst dat een motorrijder, door verschillende oorzaken, bij een noodstop maar 58% van het beschikbare remvermogen gebruikt in het geval van een motor zonder ABS, motorrijders die een motor met ABS hebben en daarmee geoefend zijn halen een veel grotere remvertraging, de enkeling die het ABS-systeem niet vertrouwde deed het juist beduidend slechter.

Ik beschouw mezelf als een redelijk ervaren motorrijder die zich bewust is van het ABS-systeem, daar ook mee geoefend heeft onder beroerde omstandigheden en nu weet dat ik onder alle omstandigheden het maximale uit het remvermogen kan halen van mijn motor en dat ik daar op kan vertrouwen, uiteraard rij ik ook defensief want ik zit niet te wachten op de situatie dat ik alsnog remweg te kort kom.


Er zijn meer onderzoeken gedaan maar lees enige conclusies hieronder en voor de diehards staan er linken naar de hele onderzoeken.

http://www.mosac.eu/veilig-motorrijden/ ... n-met-abs/
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Bert M »

Laten we eens tussentijds resumeren welke argumenten (pro/contra) de revue inmiddels gepasseerd hebben:

- Het I-ABS van de R1150RT (en de eerste series R1200RT) is een gevoelig systeem waar, zeker in geval van achterstallig onderhoud, storingen statistisch gesproken veel kunnen voorkomen.
- Vervangen is zeer kostbaar, revisie is ook niet goedkoop.
- Per 1-1-2016 dienen nieuwe motorfietsen bij wet uitgerust te zijn met een werkend ABS-systeem (overgangsregeling voorraad eindigt per 1-1-2018).
- Uit diverse onderzoeken blijkt dat motorrijders met gemiddelde rijcapaciteiten, beter in staat zijn hun motor veiliger en binnen een kortere remweg tot stilstand te brengen, indien hun motorfiets is uitgerust met ABS, dan wanneer de optie ABS ontbreekt.
- Het uitbouwen van een (nog) goed functionerend systeem wordt over het algemeen gezien als een nutteloze onderneming.
- Het uitbouwen van de ABS-unit bij de voornoemde R1150RT is een technisch complexe operatie die nagenoeg onomkeerbaar is.
- Het uitbouwen van de ABS-unit kan worden aangemerkt als een structurele wijziging aan de het motorvoertuig, waarbij het raadzaam is om de bij zowel bij de eigen verzekeringsmaatschappij als bij de RDW te informeren, of een en ander gevolgen heeft voor de dekking van de verzekering als mede de geldigheid van de typegoedkeuring van het voertuig. Dit om uiterst pijnlijke verrassingen achteraf, in geval van ongeval, te voorkomen.
- Het niet melden van eerdere uitbouw in geval van verkoop of inruil van de motorfiets, kan aangemerkt worden als bewuste misleiding.

Op grond van deze elementen, die inmiddels in de voorgaande discussie zijn aangedragen, kan iedereen voor zichzelf bepalen wat zwaarder weegt en hoe er mee om te gaan. Ik wens de Topic-Starter veel wijsheid toe!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Lemoi »

ook ik heb al twee keer flink het ABS systeem gebruiken moeten. Ik denk dat als ik deze niet had ik 2 ongelukken gehad heb (ja ik rij ook rustig maar een automobilist die nog effe vol gas door het rood rijd als de mijne al (lang) groen heeft, daar kan defensief rijden ook weinig bij helpen (of je moet blijven wachten bij groen en zeker zijn dat er geen andere auto's in de buurt zijn ;-) )
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Wullum »

Ik zou héél graag een net-nieuwe i-ABS unit op mijn 2003 R1150RT willen hebben!
Laten we wel wezen, met zo'n bijna nieuwe unit en per 2 jaar (grondig) spoelen is er toch een te verwaarlozen risico?
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door WernerB »

Ik lees het verhaal nu pas, maar de haren rijzen me te berge bij het lezen van het startverhaal.
Alle gegronde redenen om abs te laten zitten, zijn de revue inmiddels gepasseerd. Ik heb daaraan niets toe te voegen.
ABS is een levensreddend systeem. Niet alleen voor de berijder, maar ook voor derden die ongevraagd bij een ongeval betrokken kunnen worden.
Dus: bezint eer gij begint!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door wil51 »

Topic starter heeft op 8 maart 3 berichten geplaatst en heeft daarna niet meer gereageerd.
Inspector Gadget

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Maar volgens de systeem-informatie is de topic-starter wel terug geweest op 21 maart @ 17:00.
Er zal dus teen-en-tander wel gelezen zijn, schat ik zo in ...
doov650

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door doov650 »

wil51 schreef:Topic starter heeft op 8 maart 3 berichten geplaatst en heeft daarna niet meer gereageerd.
De commentaren spreken voor zich.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door wil51 »

Zou toch wel fijn zijn als je een vraag stelt ook reageert op de antwoorden.
pieter.
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 mar 2014, 19:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K75 RT
Land: nl.
Woonplaats of omgeving: Bollenstreek

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door pieter. »

Ik kan mij voorstellen dat de beste man een beetje geschrokken is.
Hij was in de veronderstelling dat een haperend ABS wel eens gevaarlijk (wegvallen van remdruk) kon zijn en vroeg om raad.
Alle goed bedoelde adviezen en commentaren geven hem nu de indruk dat hij een onbesuisde actie voornemens was.
Gebruikersavatar
Egbert van zalk
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 nov 2010, 08:36
Type: R1150RT
Bijz: Graphit Grau Metallic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nunspeet

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Egbert van zalk »

Helaas kan ik uit eigen ervaring spreken dat een uitvallend ABS systeem écht niet leuk is.
Het overkwam mij op de snelweg met 120 km per uur.
Opeens een alarmerend geknipper van het beroemde lampje dat al snel constant ging branden.
Ik kon gelukkig eenvoudig uitwijken naar een afrit en kwam er meteen achter dat minimale remkracht inhoudt dat je dus héél hard moet kunnen knijpen en trappen!
Bij Oscar Motorservice bleek mijn ABS pomp niet meer te reanimeren en een nieuwe kost dan, all in, 1800 Euro.
Voor een RT van 13 jaar oud vond, en vind ik dat een wel erg grote investering welke een te groot gat in onze huishoudbegroting zou slaan.
Ik heb dus besloten de pomp er af te laten halen en staal omwonden remleidingen te laten monteren.
Dit werkt voor mij prima, ik heb veel meer "gevoel" in de remhendel en, bij het passen rijden kan ik nu op de achterrem veel lekkerder insturen.
De opmerkingen dat de motor niet goed verzekerd en/of opnieuw gekeurd moet worden lijken mij een beetje paniekvoetbal.
Immers, er bestaan ook motoren waarvan het ABS uit te schakelen is....... zijn die rijders dan ook in overtreding?
In de typegoedkeuring is overigens meegenomen dat het remvermogen voldoende moet zijn bij een "uitgevallen" ABS systeem.

Het verwijderen van de pomp was mijn keuze en daar sta ik na een jaar nog steeds volledig achter.

Groeten,

EgbeRT
Rijd nóóit sneller dan je bankrekening toelaat!
Inspector Gadget

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Egbert van zalk schreef:De opmerkingen dat de motor niet goed verzekerd en/of opnieuw gekeurd moet worden lijken mij een beetje paniekvoetbal.
Immers, er bestaan ook motoren waarvan het ABS uit te schakelen is....... zijn die rijders dan ook in overtreding?
In de typegoedkeuring is overigens meegenomen dat het remvermogen voldoende moet zijn bij een "uitgevallen" ABS systeem.
Ik sta nog steeds volledig achter die opmerking;
Immers je doet een ingrijpende wijziging in de technische uitvoering van een voertuig.
Vandaar mijn dringende advies dit na te vragen bij de instantie RDW en je verzekering.
Want de type-goedkeuring én kentekenregistratie omvatten weldegelijk een formele registratie van dergelijke inrichtingen.
Net zoals roetfilter gemonteerd ja/nee, katalysator ja/nee, geluidsniveau uitlaatdemper, uitstoot-gegevens, en zo nog wel meer gegevens.

Dat van die rest-remvermogen is een wettelijke eis bij elk voertuig, immers je moet ten alle tijden, ongeacht de storing, defect et cetera, nog kunnen remmen.
Dat is dus geen optie of iets moois wat Herrn BMW bedacht heeft, dat is een minimale eis. Punt.
En BMW geeft ook aan, dat bij een dergelijke storing je kunt verder rijden. Naar een plaats van herstel.

Maar of het verwijderen van het systeem, ook gevolgen heeft voor de RDW (herkeuring) en/of verzekering, weet ik niet.
Sommige wet- en regelgeving is ongehoord streng en sommige regels wordt totaal geen handhaving op gedaan.
En vooral als motorrijder zou je moeten willen weten of een dergelijk ingrijpende wijziging gevolgen heeft voor jou verzekering.
Liever nu dan achteraf, als je verzekering weigert na een ongeval tot betaling van schade, aan jou en/of het verhalen van de schade van de tegenpartij op jou doet. Omdat je vergeten bent ooit te melden dat ABS verwijdert is.

Want, met alle respect, je geeft zelf al de ervaringen aan; -naughty-
Zonder de bekrachtigde remmen is het remmen echt totaal anders, dus ook andere remweg, remvertraging en zo voort.
Dat jij de matige remleidingen vervangen hebt door goede & betere remleiding, heel verstandig. Petje af. Respect!
Maar dat zal niet een ieder doen die (ook) het systeem verwijdert.
En zal die persoon dan maar moeten hopen dat de remleidingen nog redelijk zijn, de remvloeistof nog tip-top is, en zo voort, in een moment van paniek nog genoeg spier-geheugen (!) heeft te weten dat er heel anders (krachtiger etc) geremd moet gaan worden.

Het verwijderen echt de meest onverstandige keuze die je in mijn optiek kunt maken.
Je veiligheid serieus in het gedrang brengen voor de te-veel geld, sorry, nimmer. Nooit.

Sorry hoor maar het duiden dat het een beetje paniekvoetbal is, ervaar ik een beetje als een zwaktebod.

De topic-starter zie ik ook niet reageren, kan dus een slotje op wat mij betreft, voordat de topic het uit verder uit de bocht slaat. (leuke woordspeling).

Ik zal in ieder geval verder niet meer reageren, mijn punten en van vele anderen die daar in vergelijkbare strekking over denken, moge onderhand oogverblindend duidelijk zijn.

Dank natuurlijk dat jij jou mening en ervaringen hebt gedeeld.

Ieder zijn mening verder natuurlijk, maar ik zou daar echt nooit zo gemakkelijk aan voorbij willen gaan.

Enough said.
/Unsubscribe.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Bert M »

Een filmpje ter illustratie...

http://giphy.com/gifs/interesting-motor ... 1lhCOnsxWw

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door EileRT »

"Dit beeld zegt meer dan duizend woorden . . . "
Bert M schreef:Een filmpje ter illustratie...

http://giphy.com/gifs/interesting-motor ... 1lhCOnsxWw

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
bmw r 1150 rt rijder

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door bmw r 1150 rt rijder »

Hier dan een reactie van mij waar kennelijk om gevraagd word in een van de antwoorden in dit topic

vanaf dat ik de post heb geplaatst heb ik hier wel degelijk op internet over heel veel zitten lezen en er zijn dus wel een paar dodelijke ongevallen gebeurd de afgelopen jaren met een i abs systeem dat weigerde in europa en amerika , ook als ik op internet ga zoeken wat ik de afgelopen dagen heb gedaan kom je tegen dat er systemen zijn die na 4000 km al de geest gaven dus het verhaal met achterstallig onderhoud gaat er bij mij niet in .
Ook ga ik de bmw niet verkopen ook al zou ik het systeem verwijderen daar rij ik iets te lang motor voor ongeveer 36 jaar en altijd motoren zonder abs gehad en nog nooit een schuiver of ongeval gehad dus ook nooit abs nodig gehad .
Het is wel heel zuur dat BMW dealers het altijd gooien en verschuilen achter achterstallig onderhoud terwijl heel het internet vol staat met verhalen van weigerende systemen en het ook bekend is bij het rdw en de dealers even als de importeur ik zeg dan geef toe dat het een ontwikkel fout is en los het op maar daar gaat niemand aan beginnen en is de klant de sigaar en die draait voor de kosten op .

Zolang het systeem werkt laat ik het zitten maar weigert of geeft het systeem de geest gaat het er per direct vanaf ongeacht wat een ieder er over roept .
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Baird »

is duidelijk, voor mij 'einde discussie'. :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik hoop echt van harte dat het systeem jou levenslang geen enkel probleem geeft natuurlijk.
Ik respecteer je overwegingen, en mocht het ooit inderdaad problemen geven, hoop ik dat het opgelost kan worden.
Er zijn wat tips te vinden heb ik zoal begrepen die je kunt doen mocht je onverhoopt problemen met het systeem hebben.
Not all is always lost.

Toegegeven, het is een bijzonder gevoelig onderdeel van het ontwerp, en onjuist en/of onvolledig onderhoud kán (en helaas te vaak: zal) problemen opleveren.
Ook de kwaliteit van het systeem kan je behoorlijk op afdingen, BMW heeft daarin slechte keuzes gemaakt, helaas.

Desalniettemin, het is 1 van de meest krachtige rem-systemen die ik ooit op een motor ben tegengekomen, het remt bijna je schaduw eruit. ;)
En ik blijf qua looks de 1150RT nog altijd 1 van de mooiste BMW's vinden. _004

Maar inderdaad genoeg hierover, geniet!
bmw r 1150 rt rijder

Re: I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Ongelezen bericht door bmw r 1150 rt rijder »

Baird schreef:is duidelijk, voor mij 'einde discussie'. :mrgreen:
Laat duidelijk wezen dat het voor mij nooit een discussie is geweest maar een vraag op een voornemen om te doen ik ben me ten dege bewust dat abs mensenlevens kan redden maar ook kan kosten als het niet werkt op het moment dat je het nodig hebt en er op rekent dat het werkt spreek uit ervaring met de vrachtwagen .
Ik ga ook niet zeggen dat het allemaal onzin is wat er op de voertuigen gezet word maar als je erop rekent dat het werkt en het weigert dienst te doen heb je het toch dun in de broek zitten denk ik dan .
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”