ABS onduidelijkheid

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
marinus

ABS onduidelijkheid

Ongelezen bericht door marinus »

Hallo allemaal,

Jaren geleden een 1100gs gereden nu heb ik het plan opgevat een r1150rt te kopen voor de langere ritten. ik had altijd wel gehoord over de ABS problemen met de wat oudere boxers. Maar helemaal duidelijk is het me niet.
Wellicht kunnen jullie kenners mij meer info verschaffen ?
-Komen deze problemen bij zowel integraal systeem als EVO systeem voor ?
-Zijn alle r1150rt,s uitgevoerd met EVO systeem en hoe kun je dat herkennen ?
-Zijn er bedrijven die een revisie o.i.d uitvoeren buiten de dealer om (de prijzen die ik gelezen heb voor vervanging bij de dealer zijn wel erg fors.)
-In 2014/2015 schijnt er een terugroepactie te zijn geweest maar kun je dit ergens in de papieren van de motorfiets terugvinden (factuur o.i.d)
Flink wat vragen maar ik hoop dat er iemand antwoord op kan geven, alvast bedankt.

Vr.gr. Marinus
Gebruikersavatar
HermanSietsma
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 dec 2014, 14:16
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Beilen
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ABS onduidelijkheid

Ongelezen bericht door HermanSietsma »

Hoi Marinus,

Het lijkt allemaal ingewikkelder dan het is. Als je op zoek bent naar een mooie 1150RT zoek dan vooral ook naar een goede motorzaak. Dus één die garantie geeft die ook de ABS pomp afdekt. Dan is je eerste probleem ondervangen.

Als de ABS pomp goed is, dan is het daarna een kwestie van goed onderhoud. De pomp moet één keer per jaar volledig doorgespoeld worden.

Mocht het toch mis gaan dan is reviseren een mogelijkheid. Dat is stukken voordeliger dan een nieuwe pomp, maar nog steeds veel geld. Preventief onderhoud is daarom de sleutel.

Succes met je zoektocht.


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Eigenaar Motorhuis Zwolle
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: ABS onduidelijkheid

Ongelezen bericht door Markus »

En wat antwoorden op de andere vragen:

- Alle 1150rt's hebben hetzelfde abs systeem. Dit is vanaf de introductie erop gemonteerd. De 1200rt's tot ongeveer halverwege 2006 zijn hiermee gebouwd, daarna is er een nieuw abs systeem geïntroduceerd. De 1100rt's hebben een ander, ouder soort abs, misschien zelfs wel betrouwbaarder systeem. Maargoed, alles valt en staat met onderhoud!
- Revisie kost al snel een duizendje, waar de dealer het dubbele vraagt.
- Als de motor de terug roep actie heeft gehad, dan biedt dit nog geen zekerheid. Het is slechts een momentopname. En papieren zekerheid is geen zekerheid ;)

Conclusie: vraag naar het onderhoud of kijk naar de 1100 of 1200 vanaf 2007 om het risico te spreiden/vermijden.
marinus

Re: ABS onduidelijkheid

Ongelezen bericht door marinus »

Dank voor jullie reacties. Het is me nu wel duidelijker geworden.
Moet er over nadenken of ik het risico wil lopen of doorsparen voor een 1200RT vanaf 2007.
Ik vind juist de vorm van de 1150 wat mooier. Even laten bezinken maar..
Een 1200 zal ook wel zijn zwakke plekken hebben denk ik.

Gr.Marinus
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”