Beste leden , ben deze week de gelukkige winnaar geworden van een defecte abs pomp op mijn r 1150 rt.
Aangezien de kostprijs en het plaatsen zo kostelijk zijn , heb ik besloten om deze weg te laten halen en terug the old fassion way te rijden.
Aangezien ik mogelijk binnen afzienbare tijd mijn r 1150 rt ,wil vernieuwen ,vroeg ik ter info , zijn alle modellen met dit soort pompen uitgevoerd?
Het antwoord was als volgt , alle modellen tot bouwjaar 2007 hebben het conventionele abs systeem zoals bij jullie gekend , vanaf 2008 is BMW overgeschakeld naar een ander type ABS pompen ,die betrouwbaarder zijn.
Men kan dit testen door op de rem te knijpen bij contact aan , hoort men de servomotoren van de pomp draaien dan zou de motor van voor 2008 zijn,hoort men niks is deze van na 2008 .
Ik vind persoonlijk voor zo'n toch wel prijzige motoren ,hadden ze toch wel een beter abs systeem kunnen bouwen .
Dit neemt natuurlijk niet weg dat ik mijn niet meer prachtig vind , en rijd er nog altijd heel graag mee .
groeten Dominique
abs pomp defect
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 17:33
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Hamme
- Locatie: Hamme
Re: abs pomp defect
Het is inderdaad soms net een lot uit de loterij, lijkt het wel.
Maar er zijn ook hele volksstammen die geen problemen hebben.
Het is niet te duiden of en wanneer het mis zal gaan.
Maar met de jaarlijkse juiste (= volledige vervanging van de remvloeistof + volledig doorspoelen van het systeem) onderhoud zou dat risico moeten reduceren. Dat niet doen vergroot de kans aanzienlijk aangezien remvloeistof sterk hygroscopisch is (lees: trek water/vocht aan) en daardoor ontstaat roest in o.a. de capillaire, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Kleine correctie;
Het BMW Motorrad integraal-ABS functioneert in de versie I-ABS versie 1 in combinatie met een rembekrachtiger. Een elektrisch bediende hydrauliekpomp ondersteunt hierbij de via de remhendel en remcilinder uitgeoefende remdruk. Sinds modeljaar 2007 wordt een nieuw, nog nauwkeuriger regelsysteem ingebouwd dat zonder rembekrachtiging werkt (I-ABS versie 2).
Ik zou ook overwegen een (permanente) sticker op de motor te plaatsen dat er geen ABS meer aanwezig is.
Maar er zijn ook hele volksstammen die geen problemen hebben.
Het is niet te duiden of en wanneer het mis zal gaan.
Maar met de jaarlijkse juiste (= volledige vervanging van de remvloeistof + volledig doorspoelen van het systeem) onderhoud zou dat risico moeten reduceren. Dat niet doen vergroot de kans aanzienlijk aangezien remvloeistof sterk hygroscopisch is (lees: trek water/vocht aan) en daardoor ontstaat roest in o.a. de capillaire, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Kleine correctie;
Het BMW Motorrad integraal-ABS functioneert in de versie I-ABS versie 1 in combinatie met een rembekrachtiger. Een elektrisch bediende hydrauliekpomp ondersteunt hierbij de via de remhendel en remcilinder uitgeoefende remdruk. Sinds modeljaar 2007 wordt een nieuw, nog nauwkeuriger regelsysteem ingebouwd dat zonder rembekrachtiging werkt (I-ABS versie 2).
Ik zou ook overwegen een (permanente) sticker op de motor te plaatsen dat er geen ABS meer aanwezig is.