POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

IS DE ABS POMP VAN JE RT WEL EENS DEFECT GERAAKT?

Ja - 1 keer
65
30%
Ja - meer dan 1 keer
23
11%
Nee (gelukkig niet)
130
60%
 
Totaal aantal stemmen: 218

Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Baird »

RobNIJ schreef: 09 apr 2021, 12:51 Ik heb op het forum gezocht, maar zie geen uitleg hoe ik de ABS voor een R1200RT kan demonteren. Heeft iemand een omschrijving hiervoor?
Reparatie gaat 300 kosten, een nieuwe zou 800 kosten. De werkplaats heeft echter pas tijd vanaf 30 april.
Met groet,
Rob
Als het Forum het niet biedt dan gewoon een boek van Heynes aanschaffen. Technisch zal het niet erg complex zijn en niet veel anders zijn dan bij de andere modellen, elektro aansluitingen los maken en hydraulische leidingen losmaken. Mogelijk eerst nog de accu aansluitingen los om de nodige foutmeldingen te voorkomen.

Het later terug plaatsen en goed ontluchten is een ander verhaal, mogelijk via OBD aansluiting de ontluchtingsfunctie aansturen zoals bij de LC modellen.(en dat is wel te regelen als je zelf zo'n ding niet hebt).
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Even een vraag: wanneer en Integraal ABS2 staat bij de motorgegevens, is dat dan de opvolger van de i-ABS die op de R1150RT zit?
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Isaac »

Voor zo ver ik weet is de ABS2 als laatste bij de 1100 gebruikt. Dus dan is het zeker niet de opvolger van de nieuwere ABS-i van de 1150.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Maar dit is Integraal ABS2. MIsschien moet dat geschreven worden als i-ABS2. Dan lijkt me dit de opvolger van de foutgevoelige i-ABS dat bijvoorbeeld op de R1150RT zit
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Isaac »

i-ABS2 ken ik niet. Dat wil niet zeggen dat deze niet bestaat. Misschien dat RealOEM.com bij verschillende bouwjaren hier een antwoordt op geeft.
Er zijn aanloop problemen geweest met de 1150. Of dat dan met een integrale ABS2 is geweest durf ik niet te zeggen. Ik zoek hier nog even naar de opvolger van de ABS2.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door jbazelmans »

even vergeten te melden. Gaat over een R1200RT met datum eerste afgifte januari 2008
R1220RT.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Isaac »

Ook bij de 1200 zijn er wijzigingen geweest. Daar is al eerder over gesproken en zou dus ergens op het forum moeten staan met een datum tot en vanaf er bij. Ik zag bij jouw gegevens een BMW 1150 staan dus ben ik daar van uit gegaan. Ik had wel gelezen dat vanaf 2007 BMW een andere ABS in gebruik heeft genomen. Maar wanneer welk type / model gebruikt werd weet ik niet.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Isaac »

Dit heb ik kunnen vinden.

Bouwjaren ca. 1994 - 2000
BMW Motorrad ABS II
dit is geen integraal ABS

Bouwjaren 2000 - 2006
BMW Motorrad ABS III
dit is deel- volintegraal ABS
je hoort de servo gieren bij bedienen remmen

Bouwjaren vanaf 2006
BMW Motorrad ABS IV
dit is deel- volintegraal ABS
geen gegier van servo bij remmen
gaten in de ABS-ring zijn (bijna) vierkant.

De iABS pomp van BMW van 2000 - 2006 is gemonteerd in een aantal K en R modellen.
Andre Konijnendijk
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 aug 2015, 14:28
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoeksche Waard

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Andre Konijnendijk »

De ABS van mijn -850- begon vorig jaar kuren te vertonen, eerst door laten meten bij de BMW, die gaf aan dat de pomp overleden was, maar na een uurtje rijden en een nacht stilstaan, werkte de pomp weer als vanouds. Dit jaar hetzelfde probleeem, maar nu ging het niet over.

Afgelopen vrijdag bij RECO Motorservice (https://recomotorservice.nl/) in Breda langs geweest om de pomp te laten verwijderen.

Binnen twee en half uur netjes en vriendelijk geregeld. De -850- remt weer naar behoren, maar nu zonder ABS.
fransgabler

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door fransgabler »

Met het uitvallen van deze pompen zijn wel parallellen te trekken naar de huidige pandemie.

Dit soort berichten van pompen die het opgeven zullen steeds vaker worden gemeld. De reden daarvan is dat allernieuwste pompen inmiddels ook al 15 jaar oud zijn. Uit de posts - en m'n eigen ervaring ermee - blijkt dat het opgeven van de pomp vanuit een zekere mate van willekeur gebeurt. De factor tijd speelt echter onmiskenbaar een belangrijke rol.

Zelfs het vervangen van rubber- door staalomwonden leidingen en het jaarlijks doorspoelen van het systeem biedt geen garantie dat de servo pomp probleemloos blijft functioneren. Als het onderhoud voor die tijd onbekend is, maar onvoldoende heeft plaatsgevonden is het zaadje voor een failure al geplant. Uitzonderingen in de techniek zijn er altijd, er zijn ook rijders die (nog) geen enkel probleem in 100.000 km of meer hebben meegemaakt. Daar is helaas weinig peil op te trekken.

De meldingen van alle BMW Rren en Kaa's t/m 2006 zullen vanaf een zekere piek pas afnemen nadat bij de steeds ouder wordende motoren de pompen gepasseerd zijn en hun electronica op het dashboard is aangepast. Met het ouder worden van deze types motor zal er steeds minder worden besloten tot revisie of vervanging omdat de relatie tot de economische restwaarde steeds meer onder druk komt te staan. Bij het passeren van de pomp rond de 200 euro rijdt het zaakje weer, remt dan ook weer en de remvloeistof kan voortaan zelfstandig op de traditionele wijze worden ververst.

Dat ook het minder storingsgevoelige ABS 2 systeem, als boven gemeld bij de 850 serie, het opgeeft is ook geen wonder. Deze pompen zijn minder kostbaar, maar de motoren zijn allemaal van voor 2001 en daarmee tenminste al 20 jaar oud.

Het is opvallend dat veel nieuwe forumleden zich op deze series motoren melden. .
Wellicht zijn die bij aankoop niet/onvoldoende op de hoogte van het risico dat deze specifieke ABS 2 - vd 850/1100 serie - en het Integraal ABS ook wel IABS/3 genoemd - van de 1150 en 1200 t/m 2006 - met zich meezeulen. Eigenlijk best wel sneu dat BMW instappers of herintreders daarmee worden geconfronteerd. Het is een ander verhaal als een doorgewinterde BMW ervaringsdeskundige willens en wetens een dergelijke motor koopt, wetend dat het ABS een - in de verre of nabije toekomst - probleem zou kunnen geven.
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

Hier ook in het verleden storing in het abs systeem, RT uit 2006.

Diagnose bij de dealer, ABS pomp stuk en reviseren kost 800,-

Vervolgens zijn a.d.h. van een youtube video de pomp gespoeld met bosch dot 4 , en probleem was verholpen.

Wel erg snelle diagnose van de dealer.

Daarna niet meer gehad, deze storing was overigens na de winter stalling destijds. ( nu rijdt ik hele jaar rond)
Born 2 Ride....Forced 2 work
Demy
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2023, 18:24
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Demy »

Hallo Forumleden, ik rijd een 1150rt bouwjaar 2004, op zijn tijd onderhoud gehad, maar een maandje terug Abs problemen gehad dit na onderhoudsbeurt en koppeling en remvloeistof wisseling.
Abspomp defect😡kosten zouden zijn inclusief nieuwe Abspomp en remleidingen ongeveer.... 2500 euro.
Maar heb gekozen voor verwijderen van de Abspomp. Nieuwe remleidingen laten monteren, remt gewoon maar zonder de bekrachtiging.
Moet ik dat bij het Rdw melden?
Vr.gr. Cor.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Melding bij de RDW is m.i. niet niet nodig. Maar waag er voor de zekerheid even een belletje aan.
Demy schreef: 16 mar 2023, 16:31 Hallo Forumleden, ik rijd een 1150rt bouwjaar 2004, op zijn tijd onderhoud gehad, maar een maandje terug Abs problemen gehad dit na onderhoudsbeurt en koppeling en remvloeistof wisseling.
Abspomp defect😡kosten zouden zijn inclusief nieuwe Abspomp en remleidingen ongeveer.... 2500 euro.
Maar heb gekozen voor verwijderen van de Abspomp. Nieuwe remleidingen laten monteren, remt gewoon maar zonder de bekrachtiging.
Moet ik dat bij het Rdw melden?
Vr.gr. Cor.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Demy
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2023, 18:24
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Demy »

Ok, dankjewel voor je reactie.
Vr.motorgroet,
Cor
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Baird »

JOS WRSM schreef: 16 mar 2023, 17:08 Melding bij de RDW is m.i. niet niet nodig. Maar waag er voor de zekerheid even een belletje aan.
Demy schreef: 16 mar 2023, 16:31 Hallo Forumleden, ik rijd een 1150rt bouwjaar 2004, op zijn tijd onderhoud gehad, maar een maandje terug Abs problemen gehad dit na onderhoudsbeurt en koppeling en remvloeistof wisseling.
Abspomp defect😡kosten zouden zijn inclusief nieuwe Abspomp en remleidingen ongeveer.... 2500 euro.
Maar heb gekozen voor verwijderen van de Abspomp. Nieuwe remleidingen laten monteren, remt gewoon maar zonder de bekrachtiging.
Moet ik dat bij het Rdw melden?
Vr.gr. Cor.
Ik zou eerder aan je verzekeringsmaatschappij vragen: na een ongeval vragen ze of "je het ongeval had kunnen voorkomen", ook als het niet jouw schuld is. Als dan blijkt dat je remsysteem niet voldoet aan de eisen van het voertuig zoals het goedgekeurd is voor de eerste toelating kon er wel eens een aardige discussie ontstaan......

Verder zijn er revisiepompen te verkrijgen, het uitwisselen van een pomp is eenvoudiger dan het ombouwen naar niet-ABS exemplaar, tel je knopen ......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
blade-x
2023
2023
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 dec 2022, 22:53
Type: R1100RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: kempen (B)

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door blade-x »

Baird schreef: 19 mar 2023, 19:49
JOS WRSM schreef: 16 mar 2023, 17:08 Melding bij de RDW is m.i. niet niet nodig. Maar waag er voor de zekerheid even een belletje aan.
Demy schreef: 16 mar 2023, 16:31 Hallo Forumleden, ik rijd een 1150rt bouwjaar 2004, op zijn tijd onderhoud gehad, maar een maandje terug Abs problemen gehad dit na onderhoudsbeurt en koppeling en remvloeistof wisseling.
Abspomp defect😡kosten zouden zijn inclusief nieuwe Abspomp en remleidingen ongeveer.... 2500 euro.
Maar heb gekozen voor verwijderen van de Abspomp. Nieuwe remleidingen laten monteren, remt gewoon maar zonder de bekrachtiging.
Moet ik dat bij het Rdw melden?
Vr.gr. Cor.
Ik zou eerder aan je verzekeringsmaatschappij vragen: na een ongeval vragen ze of "je het ongeval had kunnen voorkomen", ook als het niet jouw schuld is. Als dan blijkt dat je remsysteem niet voldoet aan de eisen van het voertuig zoals het goedgekeurd is voor de eerste toelating kon er wel eens een aardige discussie ontstaan......

Verder zijn er revisiepompen te verkrijgen, het uitwisselen van een pomp is eenvoudiger dan het ombouwen naar niet-ABS exemplaar, tel je knopen ......
ik was dit ook al aan denken _001 , eigenlijk ga je je verzekeringsmaatschappij zeggen dat je geknoeid hebt aan je remsysteem -naughty-
BMW R1100 rt
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250

Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
Gebruikersavatar
blade-x
2023
2023
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 dec 2022, 22:53
Type: R1100RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: kempen (B)

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door blade-x »

blade-x schreef: 19 mar 2023, 20:26
Baird schreef: 19 mar 2023, 19:49
JOS WRSM schreef: 16 mar 2023, 17:08 Melding bij de RDW is m.i. niet niet nodig. Maar waag er voor de zekerheid even een belletje aan.
Demy schreef: 16 mar 2023, 16:31 Hallo Forumleden, ik rijd een 1150rt bouwjaar 2004, op zijn tijd onderhoud gehad, maar een maandje terug Abs problemen gehad dit na onderhoudsbeurt en koppeling en remvloeistof wisseling.
Abspomp defect😡kosten zouden zijn inclusief nieuwe Abspomp en remleidingen ongeveer.... 2500 euro.
Maar heb gekozen voor verwijderen van de Abspomp. Nieuwe remleidingen laten monteren, remt gewoon maar zonder de bekrachtiging.
Moet ik dat bij het Rdw melden?
Vr.gr. Cor.
Ik zou eerder aan je verzekeringsmaatschappij vragen: na een ongeval vragen ze of "je het ongeval had kunnen voorkomen", ook als het niet jouw schuld is. Als dan blijkt dat je remsysteem niet voldoet aan de eisen van het voertuig zoals het goedgekeurd is voor de eerste toelating kon er wel eens een aardige discussie ontstaan......

Verder zijn er revisiepompen te verkrijgen, het uitwisselen van een pomp is eenvoudiger dan het ombouwen naar niet-ABS exemplaar, tel je knopen ......
ik was dit ook al aan denken _001 , eigenlijk ga je je verzekeringsmaatschappij zeggen dat je geknoeid hebt aan je remsysteem -naughty-
en als er iets is waar je niet aan moet knoeien , dan zijn het toch wel je stoppers, volgens de verzekering althans , want het blokkeersysteem er van tussen halen is helemaal geen probleem, en super veilig , ...maar maak dat de verzekering maar is wijs bij een zwaar ongeval bv
BMW R1100 rt
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250

Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Baird »

.... en zo bedoel ik hem ook ....... _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Rikkert1997
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2023, 20:10
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: St
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schiedam

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Rikkert1997 »

Hey allen,

Mijn naam is Rik ben 26 jaar oude en net 500km trotse eigenaar van mijn BMW R1200ST uit 2005, de vorige eigenaar had hem 10 jaar en na trouwe dienst aan mij verkocht.

Ik natuurlijk super blij, want BMW dat is een betrouwbaar merk dacht ik, ineens ging tijdens een rit de abs knipperen en het waarschuwingslampje aan.

Nu staat mijn BMW bij de dealer motor-id en die gaat nog een keer de remmen doorspuiten hopen dat de abs dan weer werkt en anders waarschijnlijk een gereviseerde abs inbouwen.

Zouden jullie dit ook doen of hebben jullie nog andere tips, abs verwijderen of iets anders kosten gereviseerde abs 800-1000 euro ex inbouw. Nu ben ik redelijk beginnend bestuurder en ga ik samen met mijn vriendin deze zomer de vogezen in dus vandaar wilde ik wel een abs.

En wat is goed onderhoud om de abs zo goed mogelijk werkend te houden en zouden jullie de motor na de vakantie wegdoen of denken jullie dat een falende abs maar eenmalig is, zo’n duur grapje wil ik niet nog een keer haha.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Rikkert1997 op 13 mei 2023, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door EileRT »

De vragen die je stelt over het ABS zijn via de zoekfunctie al beantwoord. Hier is op ons forum al heel veel over gesproken en gedeeld. Uiteraard kun je altijd vragen stellen, maar lees je ook even in. ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Rikkert1997
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2023, 20:10
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: St
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schiedam

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Rikkert1997 »

Hey,

Ik vroeg me af degene die de pomp hebben laten reviseren of laten vervangen, hoe lang rijd je er nu alweer mee? Welke pomp is het? Ooit problemen mee gehad? Is die nog een keer kapot gegaan? Wat heb je er extra aan laten doen stalen remleidingen en welk onderhoud heb je er wanneer aan gedaan en in welke frequentie?

Alvast bedankt voor de reacties!
Laatst gewijzigd door Rikkert1997 op 17 mei 2023, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door EileRT »

In 2012 mijn ABS pomp (ABS2) van de 1100 laten reviseren. Nooit meer problemen mee gehad. Meteen toen ook stalen remleidingen laten plaatsen. Minstens 1 keer per twee jaar laten doorspoelen en heel belangrijk regelmatig rijden. Van stilstand wordt het niet beter. Sowieso niet voor welke motor dan ook. Sommigen zeggen dat het ook goed is om de ABS eens aan te spreken wanneer het kan op een afgelegen weggetje zodat deze in werking komt. Dat laatste doe ik eigenlijk zelden.
Rikkert1997 schreef: 17 mei 2023, 09:31 Hey,

Ik vroeg me af degene die de pomp hebben laten reviseren of laten vervangen, hoe lang rijd je er nu alweer mee? Ooit problemen mee gehad? Is die nog een keer kapot gegaan? Wat heb je er extra aan laten doen stalen remleidingen en welk onderhoud heb je er wanneer aan gedaan en in welke frequentie?

Alvast bedankt voor de reacties!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Baird »

Rikkert1997 schreef: 13 mei 2023, 23:09 Hey allen,

Mijn naam is Rik ben 26 jaar oude en net 500km trotse eigenaar van mijn BMW R1200ST uit 2005, de vorige eigenaar had hem 10 jaar en na trouwe dienst aan mij verkocht.

Ik natuurlijk super blij, want BMW dat is een betrouwbaar merk dacht ik, ineens ging tijdens een rit de abs knipperen en het waarschuwingslampje aan.

Nu staat mijn BMW bij de dealer motor-id en die gaat nog een keer de remmen doorspuiten hopen dat de abs dan weer werkt en anders waarschijnlijk een gereviseerde abs inbouwen.

Zouden jullie dit ook doen of hebben jullie nog andere tips, abs verwijderen of iets anders kosten gereviseerde abs 800-1000 euro ex inbouw. Nu ben ik redelijk beginnend bestuurder en ga ik samen met mijn vriendin deze zomer de vogezen in dus vandaar wilde ik wel een abs.

En wat is goed onderhoud om de abs zo goed mogelijk werkend te houden en zouden jullie de motor na de vakantie wegdoen of denken jullie dat een falende abs maar eenmalig is, zo’n duur grapje wil ik niet nog een keer haha.

Alvast bedankt!
Jij en je vriendin zijn het meest waardevolle waar je mee op vakantie gaat, dan ook nog als beginnende bestuurder de Vogezen in: ik zou niet zonder ABS durven. Dat geld voor die nieuwe pomp is het dus dubbel en dwars waard!!

Mijn eerste R1150RT heb ik bij 100.000km ingeruild op een andere R1150RT waar ik tot 200.000km op gereden heb, Ieder jaar alle remcircuits ververst en stalen leidingen geplaatst, nooit een probleem met de pompen gehad......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Pacpanic
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2020, 23:04
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Pacpanic »

Hallo Forum,

Ik heb een R1200RT uit 2006, FTE ABS unit S2AB90040 88.000 km. Die geeft storing op het voor en achter circuit.

Mijn dilemma:

Optie 1:ABS unit verwijderen en een ombouwkit inbouwen. (engelse kit rond de 200 euro)

Optie 2: ABS reviseren voor 999 euro bij RH electronics.

Ik zie R1200RT's, met en zonder ABS, te koop en het verschil in de tweedehands-prijs is vaak rond de 1000 euro.
Dus voor de verkoopwaarde zou je zeggen dat je de revisie-investering weer terug verdient

Wat is jullie ervaring?

Met vriendelijke groet,

Frank
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door EileRT »

Mijn ervaring (van mijn 1100 en dus ABS2) zoals eerder aangegeven in dit topic:

Revisie van de ABS module. Ik ben van mening dat het ABS remsysteem een onderdeel van het veiligheidssysteem is van je (relatief zware) motorfiets. En ja, daarover verschillen de meningen. So be it. Ik maak daarin mijn eigen keuzes. Besef ook dat de motor ooit zo is ontworpen en als type goedgekeurd.

Mijn ABS module is ook ooit gereviseerd door RH elektronics (Duitsland) en door een BMW specialist (voor uit- en inbouw).

Je mist het ABS pas wanneer je deze echt nodig hebt. Een (mogelijke) lifesaver dus . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Paniekje
Berichten: 314
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Paniekje »

Bij mijn vorige RT (2008 R1200RT) ging niet de pomp zelf kapot , maar had ik het bekende koolborstelprobleem .
Ander type koolborstels laten monteren (ook nog best een operatie).

Hetzelfde probleem schijnt ook bij de BMW auto’s op te spelen.
Gebruikersavatar
maRcBMWR
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2023, 10:19
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1150R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door maRcBMWR »

Tja, de ABS... Laatst maakte ik voor het eerst mee hoe het rijdt en remt als de ABS niet werkt. Resedual breaking. Ik schrok me rot. Het is echt onacceptabel hoe gering de remkracht in dat geval nog is. En zo'n storing komt meestal op een ongelegen moment. Ook al lag het deze keer aan een slecht contact in de connector naar de achterste ABS sensor. Ik heb daarom besloten om de ABS te verwijderen en het geheel om te bouwen naar een conventioneel remsysteem. Een remsysteem dat als het werkt fantastisch is, maar er zijn te veel onzekere factoren die kunnen zorgen voor nauwelijks of niet werkende remmen.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door QuickFix »

maRcBMWR schreef: 07 mar 2024, 10:06Het is echt onacceptabel hoe gering de remkracht in dat geval nog is.
Voor zover ik weet is dat alleen bij iABS, dus ongeveer de modellen tussen 2001 en 2006: je hebt dan inderdaad echt geen remmen meer en moet alle zeilen bijzetten om tot stilstand te komen; leuk als je de afrit van de snelweg af komt suizen. :O

Toen ik nog een R1100RT had, heb ik ook eens meegemaakt dat de ABS weigerde, alleen was het toen veel minder hard werken om te stoppen.

Er is veel over gezegd en gezwegen (vooral door herr BMW) en het enige dat je kunt doen als eigenaar is ervoor zorgen dat je ABS pomp en leidingen in goede conditie blijven, dus regelmatig spoelen en de rubberleidingen vervangen door staalomvlochten uitvoeringen.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
maRcBMWR
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2023, 10:19
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1150R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door maRcBMWR »

Gisteren de ABS pomp (die overigens nog wel werkt) verwijderd en de remleidingen voor doorverbonden. Het is al met al heel goed te doen en ging precies zo als op de verschillende YouTube filmpjes is te zien. Vandaag een proefrit gemaakt en hij remt eigenlijk net zo goed als met de ABS-pomp. De remmen zijn beter te doseren en dat is heel prettig. Met iABS was het soms alles of niets, en neigde de voorrem te happen. Dat is nu dus over. Er wel even aan denken nu dat de achterrem niet meer automatisch meedoet. En het is een hele geruststelling dat ik geen zorgen meer heb over iABS storingen onderweg. De remmen doen het gewoon. En ook het ontluchten is nu heel gemakkelijk te doen.
Guardian850
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2023, 11:31
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Guardian850 »

Goed geregeld. Mooi dat het gelukt is. Veel rijders zijn er bang van om het ABS te verwijderen.

Het doseren van de remmen met ABS is een sport en ik weet precies wat je daarmee bedoel. Ik rij privé met een oude R850RT die grijpt met grof geweld in als je remt.
Beroepsmatig rij ik met een R1250RT. Remt fantastisch. Met 160km/pu het ABS inzetten, (in een georganiseerde trainingssituatie), is bij deze fiets geen probleem.

Ja je zal even moeten wennen aan het (mee) gebruiken van je achterrem. Je moet nu opletten dat de achterkant niet voor zichzelf gaat werken bij een noodstop !!!! -naughty-
ex-motoren, K1100RS - Yamaha 850Twin - R850RT - Yamaha FJR1300 - Pan Euro ST1100 - R850RT
Plaats reactie

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”