Chinese remblokken

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Thesis
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jul 2017, 00:54
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Chinese remblokken

Ongelezen bericht door Thesis »

Schijf.jpg
blokjes.jpg
blokjes.jpg
Experimentje gedaan ter nut van het algemeen. Zijn Chinese remblokken nu wel of niet bruikbaar? Velen kakelen er wel over mee, maar hebben ze zelf nooit gebruikt of roeptoeteren maar wat ze op andere internetfora lezen. Dus: bij Aliexpress voor 8 euro (gratis thuis bezorgd ook nog) setje ''high quality sintered brake pads'' voor de achterrem van de R1100R gekocht. Merkloos en de goedkoopste die ik kon vinden. Drie weken later in huis, fluks de vrijwel nieuwe Ferodo Platinum organische blokjes eruit, (en voordat er gezeur komt van de moraalridders over alleen origineel of goed merk gebruiken, gaat om je veiligheid etc.: heb ook nog rode Brembo gesinterde blokken liggen) de Chinese sinter blokjes erin.Ter info: de originele schijven zijn na 68.000 km met 4,4 mm tot net onder de slijtgrens van 4,5 versleten en inmiddels vervangen door originele nieuwe. Pasvorm China blokken prima, ook net als originele verschillende dikte (10 en 8 mm) remmateriaal en netjes verkoperde plaatjes, wiel draaide wel zwaarder dan bij de Ferodo's. Volgens boekje gemonteerd: nieuwe originele BMW glijpen, anti-rammelplaatje, borgringetje, dun likje kopervet op alle schuifpunten, remzuigers teruggesteld etc. Tien (!) kilometer gereden: remwerking beter dan de organsiche Ferodo blokken, maar toch voelde het niet goed. Terug dus en: wiel draaide nog zwaarder en klauw en schijf bloedheet. Blokken gedemonteerd: blauw verkleurd en ook de schijf vertoonde al een blauwe waas.Te heet geworden dus en dat bij een ritje van zoals gezegd 10 km waar ik niet boven de 100 km/uur ben geweest. Geeft niet bepaald vertrouwen. Ferodo's terug gezet, wiel draait weer heerlijk licht, één zwiep en het gaat drie keer probleemloos rond met minimaal aanlopen op de remblokken. Wat hebben we geleerd: deze Chinese sinter remblokken zijn niet duur, maar werkten in de praktijk niet (goed). Rem wordt zeer, zeg maar bloedheet en wiel gaat aanlopen/zwaar draaien (wat op zich raar is want de blokken zijn niet dikker dan de Ferodo's, Brembo's en origineel). Blijf overigens de Ferodo Platiunum organische blokken het fijnst vinden, grijpen mooi zacht en gelijkmatig aan en sparen de schijven. Iemand interesse in een setje sinter achter remblokken voor weinig?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Chinese remblokken

Ongelezen bericht door Isaac »

Wat jij mee maakt heb ik gehad met de originele blokken van Brembo. Na montage kreeg ik al het idee dat de blokken niet goed vrij kwamen. Klein stukje rijden en inderdaad te veel wrijving dus te heet. Ik heb bij beide remklauwen (voorrem dus) de beste oude blokken tegen over de nieuwe geplaatst. Daar vervolgens 8000 km mee gereden en daarna de 2 oude weer verwisseld door de nieuwe blokken. Toen was er wel genoeg vrijloop aanwezig. Ik denk dat de blokken, het zij heel weinig, toch wat te dik waren waardoor de vrijloop te weinig was.
Bij de motorzaak hebben ze me nog een set laten zien, eveneens Brembo, voor mijn BMW en die waren zo'n 3 mm dunner.
De Chinese blokken zijn misschien toch niet zo slecht als jij nu aangeeft maar ik hou het toch maar bij de "wat" duurdere blokken.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Chinese remblokken

Ongelezen bericht door Snellecees »

Je geeft aan dat de boel goed heet is geweest en dat de remschijf zelf al een blauwe tint heeft na het chinese avontuur. De schijf moet dan echt gloeiend heet zijn geweest, ik vraag me dan wel af wat heeft dit met de schijf gedaan qua mechanische sterkte. _001

Mogelijk zijn andere forumleden hier meer deskundig in maar meestal veranderen de mechanische eigenschappen van staal als je het heet stookt.


Groet
Cees
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Chinese remblokken

Ongelezen bericht door Isaac »

Bij hoge temperatuur, 700 tot 800 graden, veranderd staal pas van eigenschap. Dan is het ook nog afhankelijk van de afkoelsnelheid wat de eigenschap wederom kan veranderen. Langzaam afkoelen houdt staal zacht en taai. Snel afkoelen zorgt er voor dat staal hard wordt maar broos.
Hoe heet de schijf geweest is weet ik niet maar meer dan 700 graden zeker niet. Ik verwacht dus geen veranderingen in de schijf door dit experiment.
Thesis
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jul 2017, 00:54
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Chinese remblokken

Ongelezen bericht door Thesis »

Blauw verkleuren vindt plaats bij pakweg 280-300 graden C. Dat kunnen schijven en blokken prima hebben. Kersrood worden ze idd pas bij rond 800 graden C, dat is de temperatuur die ook gebruikt wordt om staal te temperen of te ontlaten en daarmee de eigenschappen ervan te wijzigen. Die blauwe gloed op de schijf verdwijnt overigens bij normaal gebruik van de rem weer vrij snel.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”