Schijf.jpg
blokjes.jpg
blokjes.jpg
Experimentje gedaan ter nut van het algemeen. Zijn Chinese remblokken nu wel of niet bruikbaar? Velen kakelen er wel over mee, maar hebben ze zelf nooit gebruikt of roeptoeteren maar wat ze op andere internetfora lezen. Dus: bij Aliexpress voor 8 euro (gratis thuis bezorgd ook nog) setje ''high quality sintered brake pads'' voor de achterrem van de R1100R gekocht. Merkloos en de goedkoopste die ik kon vinden. Drie weken later in huis, fluks de vrijwel nieuwe Ferodo Platinum organische blokjes eruit, (en voordat er gezeur komt van de moraalridders over alleen origineel of goed merk gebruiken, gaat om je veiligheid etc.: heb ook nog rode Brembo gesinterde blokken liggen) de Chinese sinter blokjes erin.Ter info: de originele schijven zijn na 68.000 km met 4,4 mm tot net onder de slijtgrens van 4,5 versleten en inmiddels vervangen door originele nieuwe. Pasvorm China blokken prima, ook net als originele verschillende dikte (10 en 8 mm) remmateriaal en netjes verkoperde plaatjes, wiel draaide wel zwaarder dan bij de Ferodo's. Volgens boekje gemonteerd: nieuwe originele BMW glijpen, anti-rammelplaatje, borgringetje, dun likje kopervet op alle schuifpunten, remzuigers teruggesteld etc. Tien (!) kilometer gereden: remwerking beter dan de organsiche Ferodo blokken, maar toch voelde het niet goed. Terug dus en: wiel draaide nog zwaarder en klauw en schijf bloedheet. Blokken gedemonteerd: blauw verkleurd en ook de schijf vertoonde al een blauwe waas.Te heet geworden dus en dat bij een ritje van zoals gezegd 10 km waar ik niet boven de 100 km/uur ben geweest. Geeft niet bepaald vertrouwen. Ferodo's terug gezet, wiel draait weer heerlijk licht, één zwiep en het gaat drie keer probleemloos rond met minimaal aanlopen op de remblokken. Wat hebben we geleerd: deze Chinese sinter remblokken zijn niet duur, maar werkten in de praktijk niet (goed). Rem wordt zeer, zeg maar bloedheet en wiel gaat aanlopen/zwaar draaien (wat op zich raar is want de blokken zijn niet dikker dan de Ferodo's, Brembo's en origineel). Blijf overigens de Ferodo Platiunum organische blokken het fijnst vinden, grijpen mooi zacht en gelijkmatig aan en sparen de schijven. Iemand interesse in een setje sinter achter remblokken voor weinig?