ABS problemen, troubleshoot and fix.
- Goose
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08 jul 2011, 23:33
- Type: R1200RT
- Bijz: Champagnekleur two tone
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hoogerheide
- Locatie: Hoogerheide
ABS problemen, troubleshoot and fix.
Hallo mede-beemerrijders.
Onlangs heb ik op FB een post gemaakt met de vraag mij te helpen met een abs-probleem op mijn ‘98. Ondertussen veel bruikbare tips gekregen en ik ben zelf aan de slag gegaan om dit euvel op te lossen. En het is gelukt. Bij deze laat ik jullie graag weten wat ik heb gedaan en waar het probleem aan lag. Misschien heeft iemand anders ook iets aan deze info .
Probleem:
bij het tot stilstand komen voelde ik een terugslag in de remhendel. De ABS pomp maakt herrie bij zeer lage snelheid en het “gekraak” wat je hoort wanneer de ABS een zelftest doet bij het wegrijden (wat normaal is), was nu constant hoorbaar. Fysiek werd de remklauw van het voorwiel gelost wanneer het wiel een stapvoetse snelheid had op het moment dat ik eigenlijk wilde remmen.... Geen abslampjes op t dashboard. Geen storingen, alles werk zoals het hoort, alleen te goed...
Info:
vorige maand groot onderhoud laten uitvoeren door een BMW specialist. Deze club had al een en ander aangepast (nieuwe banden, remblokken voor, verse remolie). Na dat onderhoud viel mij het bovengenoemde probleem op. Lag aan de nieuwe blokken, volgens de monteur. Ik was daar niet tevreden mee, dus de (helikopter)technicus in mij ging op onderzoek uit.
Onderzoek:
gelukkig heb ik complete manual van de r1100rt. Na wat zoeken gevonden hoe het ABS systeem in elkaar zit. Ook door tips en voorstellen vanaf de FBpagina een en ander op een rijtje gezet:
- remvloeistof voldoende?,
- geen lucht in de remleidingen?,
- geen abslampjes die een storing verraden?,
- reset van abscomputer uitgevoerd?,
- afstand van de sensoren tot de krans in orde?,
- bekabeling van sensoren in orde?,
- krans niet te gecorrodeerd?
Resultaat: remvloeistof was in orde, ook geen lucht in het systeem. Het viel op dat het voorwiel nogal strak aanvoelde. Nog geen halve omwenteling bij het ronddraaien. Dus remklauwen ervan afgehaald en schoongemaakt. Bleek dat de klauwen op de schijf bleven hangen. Nu deze weer schoon waren kon het wiel een stuk soepeler draaien. Dus geen frictie meer. Daarna het remsysteem nagelopen. Geen opvallende zaken in leidingen, bekabeling, lekkages of andere gerelateerde zaken. Toen de afstand van de sensor tot de krans opgemeten. Die was te groot: 0,75mm! En dat mag max. 0,5mm zijn. Ok, maar gezien het feit dat deze sensor er al 8 jaar inzit (ik heb en nooit hoeven te vervangen sinds ik deze motor heb), waarom krijg ik daar nu eventueel last van? Een studie naar hoe die sensoren werken volgde... Ik kon de sensor er ook niet uit krijgen omdat deze zodanig vast zat dat ik deze er waarschijnlijk alleen uit zou krijgen door de sensor te vernietigen, dus ik wachtte even af tot ik zeker wist dat het aan de sensor zou liggen. Ondertussen naar verschillende BMW-dealers gegaan om hun mening te vragen. Die dachten al gauw aan mijn ABS-pomp. Dat zou een dure grap worden en of dat mijn BMW wel waard was . Hmm... toch nog es verder kijken. En toen kwam de ingeving: als het toch mijn pomp is kan ik het misschien beter laten renoveren. Die sensoren kunnen het toch niet zijn anders had ik er al eerder last van gehad (dacht ik). Dus op internet gekeken opzoek naar een abspomp-specialist. Snel kwam ik op de site van Reco Moterservice in Breda. Das om de hoek! Hij kan een abspomp renoveren, storing zoeken, advies geven en onderhoud. De volgende dag maar naar hem toegegaan. Hij nam de tijd om mijn klacht aan te horen, vroeg vriendelijk of hij even een testrit mocht maken (in tegenstelling tot die dealers) en kwam terug met A, een duidelijke klachtomschrijving en B, een remedie waar hij voor 98% zeker van was dat dit de oplossing van het probleem zou zijn: De ABS SENSOR! René legde uit (wat ik tijdens mijn onderzoek, via FB en van anderen al ontdekt had) dat de sensor soms wat zwakker kan worden. Als de afstand tot de krans te groot wordt kan het voorkomen dat bij lage snelheden de sensor niet goed zijn telling kan doen tov het achterwiel. Daardoor krijgt hij valse informatie waardoor de computer denkt dat het voorwiel eerder blokkeerde dan het achterwiel waardoor enkel de voorste remklauw ontlast wordt door de ABS. Oplossing: sensor eruit halen en shimms er tussen uit. Omdat de sensor zo vast zat vroeg ik of rene tips had om dit te kunnen doen. Hij stelde voor om de sensor een nacht in de wd40 te laten zitten en de volgende dag voorzichtig alles los te wrikken. Mocht de sensor toch kapot gaan dan kon René in 2 dagen een nieuwe leveren.
Ik heb uiteindelijk het wiel moeten demonteren en met gepast geweld de sensor eruit moeten tikken, maar het is gelukt. Alle onderdelen mooi schoongemaakt, corrosie verwijderd, de shimms er tussenuit gehaald (4 stuks!) en weer geassembleerd. Nu is de afstand zo’n 0,55mm. Dat is nog boven de max. maar meer zit er niet in. Mocht de klacht er nog steeds in zitten of op termijn weer in komen dan zullen er gewoon nieuwe sensoren op moeten. Maar de testrit bleek positief: geen storingen, normaal remmen en de ABS doet gewoon mee wanneer er met opzet maximaal geremt wordt!
Probleem opgelost. Het voordeel van zo’n klacht is dat ik gedreven wordt om het zelf op te willen lossen. Daardoor ga ik systeemkennis opdoen, mensen benaderen, technisch nadenken enz. Zo wordt een storing tot een leuke bijkomstigheid bij je hobby!
Ik hoop dat jullie dit interessant vonden om te lezen. Voor sommige misschien een open deur verhaal, maar voor de rookies onder ons (zoals ikzelf) mogelijk een eye-opener en anders gewoon entertainment!
Onlangs heb ik op FB een post gemaakt met de vraag mij te helpen met een abs-probleem op mijn ‘98. Ondertussen veel bruikbare tips gekregen en ik ben zelf aan de slag gegaan om dit euvel op te lossen. En het is gelukt. Bij deze laat ik jullie graag weten wat ik heb gedaan en waar het probleem aan lag. Misschien heeft iemand anders ook iets aan deze info .
Probleem:
bij het tot stilstand komen voelde ik een terugslag in de remhendel. De ABS pomp maakt herrie bij zeer lage snelheid en het “gekraak” wat je hoort wanneer de ABS een zelftest doet bij het wegrijden (wat normaal is), was nu constant hoorbaar. Fysiek werd de remklauw van het voorwiel gelost wanneer het wiel een stapvoetse snelheid had op het moment dat ik eigenlijk wilde remmen.... Geen abslampjes op t dashboard. Geen storingen, alles werk zoals het hoort, alleen te goed...
Info:
vorige maand groot onderhoud laten uitvoeren door een BMW specialist. Deze club had al een en ander aangepast (nieuwe banden, remblokken voor, verse remolie). Na dat onderhoud viel mij het bovengenoemde probleem op. Lag aan de nieuwe blokken, volgens de monteur. Ik was daar niet tevreden mee, dus de (helikopter)technicus in mij ging op onderzoek uit.
Onderzoek:
gelukkig heb ik complete manual van de r1100rt. Na wat zoeken gevonden hoe het ABS systeem in elkaar zit. Ook door tips en voorstellen vanaf de FBpagina een en ander op een rijtje gezet:
- remvloeistof voldoende?,
- geen lucht in de remleidingen?,
- geen abslampjes die een storing verraden?,
- reset van abscomputer uitgevoerd?,
- afstand van de sensoren tot de krans in orde?,
- bekabeling van sensoren in orde?,
- krans niet te gecorrodeerd?
Resultaat: remvloeistof was in orde, ook geen lucht in het systeem. Het viel op dat het voorwiel nogal strak aanvoelde. Nog geen halve omwenteling bij het ronddraaien. Dus remklauwen ervan afgehaald en schoongemaakt. Bleek dat de klauwen op de schijf bleven hangen. Nu deze weer schoon waren kon het wiel een stuk soepeler draaien. Dus geen frictie meer. Daarna het remsysteem nagelopen. Geen opvallende zaken in leidingen, bekabeling, lekkages of andere gerelateerde zaken. Toen de afstand van de sensor tot de krans opgemeten. Die was te groot: 0,75mm! En dat mag max. 0,5mm zijn. Ok, maar gezien het feit dat deze sensor er al 8 jaar inzit (ik heb en nooit hoeven te vervangen sinds ik deze motor heb), waarom krijg ik daar nu eventueel last van? Een studie naar hoe die sensoren werken volgde... Ik kon de sensor er ook niet uit krijgen omdat deze zodanig vast zat dat ik deze er waarschijnlijk alleen uit zou krijgen door de sensor te vernietigen, dus ik wachtte even af tot ik zeker wist dat het aan de sensor zou liggen. Ondertussen naar verschillende BMW-dealers gegaan om hun mening te vragen. Die dachten al gauw aan mijn ABS-pomp. Dat zou een dure grap worden en of dat mijn BMW wel waard was . Hmm... toch nog es verder kijken. En toen kwam de ingeving: als het toch mijn pomp is kan ik het misschien beter laten renoveren. Die sensoren kunnen het toch niet zijn anders had ik er al eerder last van gehad (dacht ik). Dus op internet gekeken opzoek naar een abspomp-specialist. Snel kwam ik op de site van Reco Moterservice in Breda. Das om de hoek! Hij kan een abspomp renoveren, storing zoeken, advies geven en onderhoud. De volgende dag maar naar hem toegegaan. Hij nam de tijd om mijn klacht aan te horen, vroeg vriendelijk of hij even een testrit mocht maken (in tegenstelling tot die dealers) en kwam terug met A, een duidelijke klachtomschrijving en B, een remedie waar hij voor 98% zeker van was dat dit de oplossing van het probleem zou zijn: De ABS SENSOR! René legde uit (wat ik tijdens mijn onderzoek, via FB en van anderen al ontdekt had) dat de sensor soms wat zwakker kan worden. Als de afstand tot de krans te groot wordt kan het voorkomen dat bij lage snelheden de sensor niet goed zijn telling kan doen tov het achterwiel. Daardoor krijgt hij valse informatie waardoor de computer denkt dat het voorwiel eerder blokkeerde dan het achterwiel waardoor enkel de voorste remklauw ontlast wordt door de ABS. Oplossing: sensor eruit halen en shimms er tussen uit. Omdat de sensor zo vast zat vroeg ik of rene tips had om dit te kunnen doen. Hij stelde voor om de sensor een nacht in de wd40 te laten zitten en de volgende dag voorzichtig alles los te wrikken. Mocht de sensor toch kapot gaan dan kon René in 2 dagen een nieuwe leveren.
Ik heb uiteindelijk het wiel moeten demonteren en met gepast geweld de sensor eruit moeten tikken, maar het is gelukt. Alle onderdelen mooi schoongemaakt, corrosie verwijderd, de shimms er tussenuit gehaald (4 stuks!) en weer geassembleerd. Nu is de afstand zo’n 0,55mm. Dat is nog boven de max. maar meer zit er niet in. Mocht de klacht er nog steeds in zitten of op termijn weer in komen dan zullen er gewoon nieuwe sensoren op moeten. Maar de testrit bleek positief: geen storingen, normaal remmen en de ABS doet gewoon mee wanneer er met opzet maximaal geremt wordt!
Probleem opgelost. Het voordeel van zo’n klacht is dat ik gedreven wordt om het zelf op te willen lossen. Daardoor ga ik systeemkennis opdoen, mensen benaderen, technisch nadenken enz. Zo wordt een storing tot een leuke bijkomstigheid bij je hobby!
Ik hoop dat jullie dit interessant vonden om te lezen. Voor sommige misschien een open deur verhaal, maar voor de rookies onder ons (zoals ikzelf) mogelijk een eye-opener en anders gewoon entertainment!
Met MMG (Militaire Motor Groet),
Goose
Goose
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: ABS problemen, troubleshoot and fix.
De 1100 heeft een ABS 2. Deze stuurt alleen de hoorbare motor aan als je begint met rijden en een snelheid van ongeveer 6 km rijdt. Dit om te testen (de klak-klak) en als er een noodstop gemaakt wordt waarbij het ene wiel langzamer draait dan de ander.
Na enige tijd gereden te hebben en een stilstand (zonder motor uit te zetten dus) denk aan een verkeerslicht, dan wordt de test tijdens het optrekken herhaald.
Voor de rest mag je dus niets horen.
Als dat wel is dan blijft het relais bij de motor soms plakken.
Als 1 van de sensoren stuk zou zijn of niet goed meet dan gaat de test in de fout en stopt je ABS. Daar hoef je dus niet te zoeken.
Maar regelmatig goed onderhoud en alles even los nemen en schoonmaken is geen overbodige luxe. Dan kan je wat los krijgen als je een keer langs de kant komt te staan.
Na enige tijd gereden te hebben en een stilstand (zonder motor uit te zetten dus) denk aan een verkeerslicht, dan wordt de test tijdens het optrekken herhaald.
Voor de rest mag je dus niets horen.
Als dat wel is dan blijft het relais bij de motor soms plakken.
Als 1 van de sensoren stuk zou zijn of niet goed meet dan gaat de test in de fout en stopt je ABS. Daar hoef je dus niet te zoeken.
Maar regelmatig goed onderhoud en alles even los nemen en schoonmaken is geen overbodige luxe. Dan kan je wat los krijgen als je een keer langs de kant komt te staan.
- Snellecees
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: ABS problemen, troubleshoot and fix.
Interessant verhaal en knap dat Rene na een testrondje wist waar het probleem zat. Zo zie je maar wat 0,2 mm voor effect kan hebben, bijna een hoop onnodige kosten gehad.
Groet
Cees
Groet
Cees
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: ABS problemen, troubleshoot and fix.
Leerzaam om te lezen! Wel bijzonder ook dat sommige mensen acuut diagnosticeren dat het wel de ABS pomp zal zijn die het probleem veroorzaakt. Ik moet dan moeite doen om los te blijven van de gedachte dat zulke mensen niet primair mijn probleem willen oplossen maar dat ze maximaal aan mij(-n probleem) willen verdienen.
Leuk ook om te weten dat er meer mensen bestaan die een technisch probleem (het liefst) als een uitdaging zien.
Eén ding uit dit verhaal verdient wat mij betreft nog nadere studie: Hoe is te verklaren dat de afstand tussen ABS-sensor en ABS-krans wijzigt?
Van slijtage kan geen sprake zijn. Gemakshalve neem ik aan dat de afstand ooit juist afgesteld is geweest. Het aantal aanwezige shimms is niet per ongeluk denk ik dan.
In onderhoudsboekjes kom je bijna stevast de toleranties tegen waarbinnen de afstand juist is en wordt erop gewezen in welke maten shimms voorhanden zijn. Blijkbaar mag je er dus zelfs vanuit gaan dat de juiste afstand niet duurzaam is!
Kortom ik ben benieuwd naar dit fenomeen.
Groet van Ciske
Leuk ook om te weten dat er meer mensen bestaan die een technisch probleem (het liefst) als een uitdaging zien.
Eén ding uit dit verhaal verdient wat mij betreft nog nadere studie: Hoe is te verklaren dat de afstand tussen ABS-sensor en ABS-krans wijzigt?
Van slijtage kan geen sprake zijn. Gemakshalve neem ik aan dat de afstand ooit juist afgesteld is geweest. Het aantal aanwezige shimms is niet per ongeluk denk ik dan.
In onderhoudsboekjes kom je bijna stevast de toleranties tegen waarbinnen de afstand juist is en wordt erop gewezen in welke maten shimms voorhanden zijn. Blijkbaar mag je er dus zelfs vanuit gaan dat de juiste afstand niet duurzaam is!
Kortom ik ben benieuwd naar dit fenomeen.
Groet van Ciske
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS problemen, troubleshoot and fix.
Mogelijk corrosie van delen die vervolgens meer ruimte innemen dan het oorspronkelijke materiaal en de boel wat onder spanning laten opschuiven....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: ABS problemen, troubleshoot and fix.
Als een wiel er uit is geweest kan (is vaak geen probleem) de afstand van de schijf t.o.v. de sensor veranderd zijn. Het is daarom, gezien de kleine afstand van het draaiende en het vaste deel, deze altijd even na te meten of deze nog klopt.
Ook als de sensor zelf los geweest is, met de nodige vulplaatjes, is een meting geen overbodige luxe. Zelf haal ik de sensor regelmatig (zeker 1 maal per 2 jaar) er uit om alles weer schoon te maken en opnieuw met wat nieuw vet weer te monteren.
Als een sensor slecht meet door te grote afstand of door een groeiende speling op een lager dan meldt de ABS dit wel doordat er continu wordt gemeten.
De speling op een lager merk je trouwens eerder dan dat de ABS waarschuwt.
Ook als de sensor zelf los geweest is, met de nodige vulplaatjes, is een meting geen overbodige luxe. Zelf haal ik de sensor regelmatig (zeker 1 maal per 2 jaar) er uit om alles weer schoon te maken en opnieuw met wat nieuw vet weer te monteren.
Als een sensor slecht meet door te grote afstand of door een groeiende speling op een lager dan meldt de ABS dit wel doordat er continu wordt gemeten.
De speling op een lager merk je trouwens eerder dan dat de ABS waarschuwt.
- Snellecees
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: ABS problemen, troubleshoot and fix.
Je krijgt inderdaad het gevoel dat ze maximaal aan je willen verdienen en mogelijk is dat in sommige situaties ook het geval maar ik denk dat het vaker onkunde is of gebrek aan vakmanschap. Ik zie het zelf vaak in het eletrotechniek vakgebied waarin ik zelf werk, mensen hebben MBO of HBO opleidingen maar echt inzicht in de materie ontbreekt vaak en dat is ook het geval bij monteurs in de motor en auto branche.
En daarnaast krijgen de monteurs bij de dealers ook niet de tijd om zaken goed uit te zoeken, ook al zouden ze dat willen, alles moet binnen gestelde tijdsbestekken worden uitgevoerd en problemen goed te analyseren en testen kost veel tijd en is dus duur. Als er dan ook nog niks wordt gevonden is het moeilijk om dit in rekening te brengen en dus een schadepost voor het bedrijf. Hierdoor blijven de monteurs in standaard oplossingen denken en hebben ze ook geen kans om vakkennis op te bouwen. Het vervangen van de ABS unit is ook zo'n standaard oplossing.
Iedereen kent denk ik wel de verhalen dat er voor duizenden euro's aan een auto is vervangen en het probleem nog steeds niet is opgelost en dan bij stom toeval de oplossing wordt gevonden en het probleem met enkele tientjes opgelost kan worden.
Groet
Cees
En daarnaast krijgen de monteurs bij de dealers ook niet de tijd om zaken goed uit te zoeken, ook al zouden ze dat willen, alles moet binnen gestelde tijdsbestekken worden uitgevoerd en problemen goed te analyseren en testen kost veel tijd en is dus duur. Als er dan ook nog niks wordt gevonden is het moeilijk om dit in rekening te brengen en dus een schadepost voor het bedrijf. Hierdoor blijven de monteurs in standaard oplossingen denken en hebben ze ook geen kans om vakkennis op te bouwen. Het vervangen van de ABS unit is ook zo'n standaard oplossing.
Iedereen kent denk ik wel de verhalen dat er voor duizenden euro's aan een auto is vervangen en het probleem nog steeds niet is opgelost en dan bij stom toeval de oplossing wordt gevonden en het probleem met enkele tientjes opgelost kan worden.
Groet
Cees
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: ABS problemen, troubleshoot and fix.
Volledig met bovenstaande eens.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: ABS problemen, troubleshoot and fix.
Enige nuance van mijn kant n.a.v. het oplossen van problematiek zoals ook geschetst in dit topic over zowel motor- als autodealers; er zijn wel degelijk dealers die wél op adequate wijze "de onderste steen boven krijgen". Zij komen tot een goede probleem analyse en lossen het probleem op. Het staat of valt echter met een goede vakbekwame monteur die hart heeft voor de klant én de auto of motor waaraan hij of zij werkt. En dan spreek ik na jarenlange ervaring vol lof over mijn autodealer. Mijn motor wordt overigens onderhouden door een BMW specialist die ook beschikt over deze beroepsethiek.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert