Remgevoel bij vervangen remleidingen

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Remgevoel bij vervangen remleidingen

Ongelezen bericht door scOOb »

Hoi,

Afgelopen week heb ik m'n remleidingen van mn '04 RT vervangen door staalomvlochten leidingen.
Alles mooi ontlucht en de eerdere abs-fout van te laag vloeistofniveau in abs-unit is verdwenen. Nergens lekken en alles lijkt het weer goed te doen. Ik heb echter geen ABS-druktest kunnen doen tot op heden.
Ik kan me echte niet van de indruk ontdoen dat het me een totaal ander gevoel geeft, en dat de remmen bij het indrukken van de hendel wat later opkomen dan voorheen.
En als ik doorrem, komt de remweerstand niet geleidelijk op maar krijg ik na enkele cm lichte weerstand in de remhendel plots helemaal aan de maximum druk. Voorheen was de weerstandsopbouw in de hendel geleidelijker.

Is er iemand die dit nieuwe gevoel kan bevestigen en ook ervaren heeft na vervangen rubberen leidingen door nieuwe (staalomvlochten).

Uiteraard is dit kleine deeltje van de motor wel het meest belangrijke imo. ...

Grtz,
scOOb
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Remgevoel bij vervangen remleidingen

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik heb dan geen stalen remleidingen maar zoals je het omschrijft klopt dit helemaal met deze leidingen.
De rubberen leidingen zetten, hetzij beperkt, meer uit als de druk toeneemt. Zie het maar als een ballon opblazen. De ruimte voor de olie is nu kleiner omdat de leiding nagenoeg niet meer uitzet. Dat resulteert in een korter, dus steviger aanvoelend remmen. De één vindt dat een must en de ander vindt een "sponzig" aanvoelend systeem prettiger. Na enkele weken weet je niet beter en zijn ze helemaal gewend. Bij de 1100 kan de hendel ook op 4 standen ingesteld worden. Ik weet niet of dat bij jouw motor ook (nog) het geval is. Daar kan je ook het gevoel dan nog wat aanpassen. Maar het zal nooit hetzelfde zijn.
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: Remgevoel bij vervangen remleidingen

Ongelezen bericht door scOOb »

Ik kan de remhendel idd. op 4 standen instellen.
Nu, elke keer dat ik rijd wen ik precies toch meer en meer aan het gevoel, en maak ik me minder zorgen.
't zal id wel wennen worden. Wat ik precies ook ervaar, en da's positief, is minder lawaai van de abs-unit, maar hij werkt wel degelijk goed
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Remgevoel bij vervangen remleidingen

Ongelezen bericht door Baird »

scOOb schreef: 24 feb 2019, 10:06 Hoi,

Afgelopen week heb ik m'n remleidingen van mn '04 RT vervangen door staalomvlochten leidingen.
Alles mooi ontlucht en de eerdere abs-fout van te laag vloeistofniveau in abs-unit is verdwenen. Nergens lekken en alles lijkt het weer goed te doen. Ik heb echter geen ABS-druktest kunnen doen tot op heden.
Ik kan me echte niet van de indruk ontdoen dat het me een totaal ander gevoel geeft, en dat de remmen bij het indrukken van de hendel wat later opkomen dan voorheen.
En als ik doorrem, komt de remweerstand niet geleidelijk op maar krijg ik na enkele cm lichte weerstand in de remhendel plots helemaal aan de maximum druk. Voorheen was de weerstandsopbouw in de hendel geleidelijker.

Is er iemand die dit nieuwe gevoel kan bevestigen en ook ervaren heeft na vervangen rubberen leidingen door nieuwe (staalomvlochten).

Uiteraard is dit kleine deeltje van de motor wel het meest belangrijke imo. ...

Grtz,
scOOb
Dat is de reden dat toen ik destijds een proefrit ging maken van de dealer eerst even een klein rondje moest oefenen met de remmen, hij was zuinig op zijn Demo ..... :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: Remgevoel bij vervangen remleidingen

Ongelezen bericht door peijsj »

Mijn remleidingen zijn vervangen door staalomvlochten leidingen. Remgevoel is nog hetzelfde als voorheen.
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Remgevoel bij vervangen remleidingen

Ongelezen bericht door reneRT »

peijsj schreef: 13 mar 2019, 14:43 Mijn remleidingen zijn vervangen door staalomvlochten leidingen. Remgevoel is nog hetzelfde als voorheen.
Ook als je je ABS aanspreekt?
Gr,
René
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Remgevoel bij vervangen remleidingen

Ongelezen bericht door EileRT »

Een aantal jaren terug zijn bij mij de oude rubberen remleidingen vervangen door met rvs staalomvlochten remleidingen. De oude remleidingen waren toen 12 jaar oud. Rubber verliest op (langere) termijn zijn eigenschappen en wordt poreus. Het is m.i. zelfs gevaarlijk om door te rijden met oude rubberen remleidingen. Bij forse remkracht (bijvoorbeeld als je het ABS aanspreekt) kunnen deze uitzetten en scheuren. Dan heb je een levensgevaarlijk “probleem”. En dan maar hopen dat jij en/of een andere medeweggebruiker het nog kan navertellen . . .

Ik ben het niet eens met onderstaande bewering. Stalen remleidingen voelen “directer” aan. Dat is ook logisch gezien bovenstaand gegeven.

Buitendat zijn oude rubberen remleidingen (op termijn) absoluut funest voor je peperdure ABS pomp/module. Kleine rubberen deeltjes laten van binnenuit los en gaan een eigen leven leiden in je ABS pomp. Dit met alle gevolgen van dien.

Mijn advies: vervang die oude remleidingen door stalen exemplaren en geloof me, het went snel en remt zoals het moet.
peijsj schreef: 13 mar 2019, 14:43 Mijn remleidingen zijn vervangen door staalomvlochten leidingen. Remgevoel is nog hetzelfde als voorheen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Remgevoel bij vervangen remleidingen

Ongelezen bericht door reneRT »

Ik ben vooral nieuwsgierig hoe de rem aanvoelt op het moment dat de ABS inschakelt.
Ik heb namelijk wel eens gehoord dat het dan erg "naar" aan je handen trilt.
Gr,
René
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Remgevoel bij vervangen remleidingen

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je een ABS 2 aanspreekt is de remhandel druk (de kracht waarmee je knijpt) groter dan noodzakelijk is.
De ABS regelt alleen de druk terug totdat beide wielen weer het zelfde aantal omwentelingen maakt.
De druk naar de handel wordt door een afgesloten terugslagklep niet beïnvloed. Je voelt in de handel dus (nagenoeg) niets.
Alleen voel je de motor trillen door de snel pulserende rem. En uiteraard hoor je dat ook.
Je zal dus met een in werking zijnde ABS geen verschil (mogen) voelen bij stalen leidingen.
Maar stalen leidingen gaan veel langer mee. Als je dan toch een keer het rubber moet vervangen dan zou ik, eerder dan echt nodig is, de stalen leidingen al (laten) monteren. Heb je er langer plezier van.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Remgevoel bij vervangen remleidingen

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik kan bovenstaande posting van Isaac volledig onderschrijven.

Ik test met enige regelmaat het ABS op een afgelegen zanderig grind weggetje zonder verkeer. Dat heeft twee redenen:

1. Ik raak “vertrouwd” met het ABS remsysteem. In tegenstelling tot de auto, waarbij ik dat niet doe, heb ik op de motor maar twee smalle stukjes rubber tot mijn beschikking waarop ik in geval van nood plotseling moet kunnen remmen.

2. Ik laat de ABS pomp/module werken. Naast een jaarlijkse spoeling is dit goed voor het functioneren er van. De onderdelen van de pomp treden in werking en gaan niet “vastzitten”.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: Remgevoel bij vervangen remleidingen

Ongelezen bericht door scOOb »

Kwam zonet deze post nog eens tegen ...
't Vertrouwen is intussen helemaal terug _004
Blij da'k ze vervangen heb !

Fijn weekend !
scOOb
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”