Aanlopende remblokken voor

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Hoi! Ik heb lang op het forum gezocht maar dit niet kunnen vinden:

Mijn schijven (of blokken, afhankelijk van hoe je het ziet) lopen aan alsof er een slag in de remschijven zit. Ze waren toch aan vervanging toe dus blokken en schijven laten vervangen.

Gek genoeg doet hij nog hetzelfde. Remklauwen doen het verder goed (goed in en uit).

Het rijdt gewoon en je kunt hem er ook wel met de hand doorheen draaien maar het verschil in weerstand is echt groot.

Iemand een idee wat het dan nog kan zijn?

Groet, Jan R 850 RT '03
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door ciske »

Feitelijk is het slepen van schijfremmen een kenmerk van die dingen.
De afstand tussen remblokken en -schijf moet minimaal zijn want anders is de rem niet in staat om snel zijn werk te doen.
Omdat ik lees dat jouw motor al enige jaren mee doet heb ik het vermoeden dat de remzuigers niet geheel lekker lopen in de cilinders van de remtang en dat dàt de reden is van de weerstand die je voelt. De aanlegdruk van de remblokken is te groot. Oorzaak daarvan is meestal een rand van vuiligheid rondom de remzuigers (remstof, zand, pekel etc.).
Omdat je er in jouw vraag geen opmerking over maakt ga ik er vanuit dat de remvloeistof niet vervangen is. Ik vind het een goede gewoonte om de remvloeistof te vervangen bij het vernieuwen van de remmen omdat je dan weinig meer moeite hoeft te doen om de remtangen goed gangbaar te maken.


Succes met het opsporen van het euvel.


gr v Ciske
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Hé Ciske, dank voor je reactie. De hele ABS module en de leidingen en de vloeistof is 6 maanden geleden vervangen. De zuigers zouden goed loskomen.

Het rare is echter dus dat hij de helft van de slag van het wiel aanloopt en de andere helft niet. Alsof er dus een slinger zit in de schijf.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door ciske »

Aha, dit maakt het verhaal iets anders.
Controleer de aanlegvlakken van de remschijven op verontreinigingen. (Dus naaf en schijf!) Als die mooi schoon zijn en de remschijf derhalve echt rondom vlak aansluit kun je uitsluiten of de schijf wel/niet een slag heeft. Er zijn op dit forum al vele berichten gezet over kromme remschijven. Vaak gaat het in die berichten over niet OEM spullen. Is dat bij jou ook het geval?


gr v Ciske
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Zeker, Lucas - schijven. Maar aangezien zowel de oude originele als de nieuwe Lucas-schijven op dezelfde manier aanlopen denk ik inderdaad dat ze niet recht op het wiel zitten.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door Isaac »

Kan je wel genoeg ruimte creëren tussen schijf en schoenen zodat deze niet aan loopt?
Uiteraard als dat getest is middels terug duwen cilinders en testen wel eerst weer even de rem aan knijpen.
Ik vraag dit omdat er blokken zijn met een normale dikte en goedkopere die gewoon al dunner zijn bij het uit de verpakking halen.
Met de eerste heb ik (originele blokken) problemen gehad dat ze te weinig ruimte hadden en hierdoor aan bleven lopen.
Ik heb dat opgelost door 50% te vervangen en 10K later de andere blokken pas te plaatsen. Het was allemaal net niet.
Ik neem aan dat je over het voorwiel praat. Anders zou een stroef lopende verbinding van de remklauw ook aan de orde kunnen zijn.
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Hoi Isaac, goed punt. Dat lijkt echter niet het probleem te zijn. Hij loopt nu gewoon 50% van de slag van het wiel 'vrij' en dan slaat het wiel wat klem.


Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door RendeRT »

Je schrijft er niet over, maar als het stuur trilt tijdens het remmen, denk ik toch dat je schijven krom zijn. Ik begrijp dat ze nieuw zijn, maar ja, soms heb je een productiefoutje......
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Hoi Rendert, dank voor het meedenken. Heb dat geprobeerd maar stuur trilt niet. Of zo weinig.. dat ik het niet merk.

Met de oude schijven overigens ook niet.. Het is echt doordat ik met de hand het wiel niet goed rond kreeg dat je het merkte.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door Baird »

Aan je foto te zien heb je het model dat gelijk loopt met de R1150RT:

De schijven zijn gemonteerd met hele dunne shims aan de ene kant en de ABS-ring aan de andere kant tussen de velg en de schijf, vervolgens een veerring, dan een bus en dan een bout. Verder kan er op de velg wat corrosie (is verdikking) zijn opgetreden in de loop der jaren. Schijven demonteren en zorgen dat de velg echt blank metaal heeft, dan de schijven monteren zoals boven omschreven. Je moet de schijven met wat kracht axiaal kunnen bewegen, ze mogen niet vast zitten.

Ben benieuwd ;)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Ik ook! Ik ga zaterdag even langs de garage. Die gaven wel aan dat de schijven meteen krom zijn als met vuil eronder gemonteerd zijn.

[emoji2955]
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door Baird »

JanCellRT schreef: 04 apr 2019, 15:24 Ik ook! Ik ga zaterdag even langs de garage. Die gaven wel aan dat de schijven meteen krom zijn als met vuil eronder gemonteerd zijn.

[emoji2955]
Krom en krom is twee, als ze weer goed zitten zijn ze weer recht, no worries ;)

Als ze ook trillen onder het remmen kunnen ook je voorwiellagers slecht zijn, met de hand voel je dat niet maar onder belasting dus wel.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door JanCellRT »


Baird schreef: Krom en krom is twee, als ze weer goed zitten zijn ze weer recht, no worries ;)
Zoiets dacht ik ook al...
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Toch de remmen schoon maken, is het oordeel van de garage. Tevens laat ik de schijven opnieuw monteren, maar daar verwachtte ze niet zo veel van.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Aanlopende remblokken voor

Ongelezen bericht door Baird »

JanCellRT schreef: 06 apr 2019, 14:58 Toch de remmen schoon maken, is het oordeel van de garage. Tevens laat ik de schijven opnieuw monteren, maar daar verwachtte ze niet zo veel van.
Kun je ook zelf doen: wiel er uit en schijven demonteren, schoonmaken, momentsleutel 21 Nm weer vast zetten.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”