Remlicht blijft branden bij draaiende motor

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Remlicht blijft branden bij draaiende motor

Ongelezen bericht door reneRT »

Hallo,
Mijn remlicht blijft branden bij draaiende motor.
Als alleen het contact aanstaat dan werkt het remlicht naar behoren.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Gr,
René
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Remlicht blijft branden bij draaiende motor

Ongelezen bericht door Isaac »

Het remlicht wordt middels 2 schakelaars aangestuurd. Eén op de voorrem en één op de achterrem. Ze schakelen positief. Het kan dus nooit een sluiting zijn tegen het chassis dus. Dan moet toch één van de twee schakelaars iets doorgeven.
Zover ik weet zit de plug van de schakelaar van de achterrem achter de kunststof kap aan de rechter zijde. Deze is dus vrij eenvoudig los te nemen om te weten of het probleem voor of achter zit.
Ik neem aan dat de overige verlichting wel goed werkt en niet dat deze zich vreemd gedraagt. Deze vraag omdat bij een losse aarddraad van het achterlicht namelijk een serie schakeling plaats vind waardoor het remlicht niet fel brandt maar de aarde via de verlichting krijgt.
Bij het testen dus even goed kijken of het remlicht echt de verlichting sterkte heeft van een normaal remlicht.
Verlichting aan of uitschakelen mag hierop geen invloed hebben.
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Remlicht blijft branden

Ongelezen bericht door reneRT »

(Ik dacht dat het alleen bij een draaiende motor was, maar dat heb ik blijkbaar verkeerd gezien)

Het is de schakelaar van de achterrem.

Als ik het stukje metaal van de schakelaar omhoog en wat naar de binnen duw, dan gaat het remlicht wel uit.
Kan ik dit nog bijstellen of is het een kwestie van vervangen?

Ik heb tijdelijk het stekkertje losgekoppeld.
Gr,
René
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Remlicht blijft branden bij draaiende motor

Ongelezen bericht door Isaac »

Handig zo'n stekkertje. Het probleem hoeft ook niet zo groot te zijn. Achter de plaat zit er een schakelaar die door een klein plaatje op het rem stangetje de schakelaar bediend. Het kan zijn dat het plaatje verbogen is of dat de schakelaar gewoon iets afgesteld moet worden. De schakelaar is namelijk gewoon te verstellen. Nu moet ik zeggen dat het erg slecht te zien is maar...... als je de hele plaat los haalt dan zie je eigenlijk hoe "simpel" het eigenlijk is gemaakt. Simpel even tussen aanhalings tekens want je moet hem even door hebben hoe het werkt.
Ook kan je het pedaal zelf ook iets instellen. Mogelijk dat je die instelling, al dan niet tijdelijk, wat versteld zodat de voorzijde van je pedaal iets hoger komt. Dat boutje (sleuteltje 10) zit goed in het zicht.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”