abs type 2 ontluchten

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
bmwron1100
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2019, 23:31
Type: R1100RT
Bijz: hij is zwart
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: spijkenisse

abs type 2 ontluchten

Ongelezen bericht door bmwron1100 »

hallo mede form leden ..ik zou graag de ontluchtvolgorde willen weten voor het ontluchten van het type 2 van mijn r1100rt uit 2000
is hier een pdf bestand voor .zoja wie heeft dat ..ik wil geen discussies over dit onderwerp maar een oplossing .
dank u
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: abs type 2 ontluchten

Ongelezen bericht door Isaac »

Als het systeem ververst moet worden kan zonder de ABS te ontluchten de olie er door trekken middels een vacuüm pompje.
Als er wel lucht in zit dan eerst het systeem vol zetten zodat er bij de remklauwen weer olie komt en dan de ABS ontluchten.
Daarna, vooral achter, de laatste mogelijke lucht bellen via de remklauw nippels er uit trekken.
Wat bij de achterzijde aan lucht overblijft komt langzaam maar zeker boven in de ABS te zitten.
Zowel reservoir als remcilinder zitten namelijk lager dan de ABS.
Wat nog bij de voorrem aan lucht overblijft loopt heel langzaam richting reservoir en komt automatisch daar weer uit.
Indien mogelijk wel na enige tijd, zeker als de remmen nog wat sponzig aanvoelen, nogmaals bij de ABS unit iets wat ontluchten.
Gebruikersavatar
bmwron1100
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2019, 23:31
Type: R1100RT
Bijz: hij is zwart
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: spijkenisse

Re: abs type 2 ontluchten

Ongelezen bericht door bmwron1100 »

dank je isaac , -1150- ik had hem goed zonder storing maar na een 80 km weer in storing morgen maar weer eens ontluchten ...k weet het ook niet verder
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: abs type 2 ontluchten

Ongelezen bericht door Bens »

Doe het ook zoals Isaac. Wat ik extra doe is, voordat ik ontlucht met vacuumpompje, remzuigers terug duwen. Doe dat met je ontluchtingsnippel open en een slangetje in potje. Je krijgt dan alle remvloeistof achter de zuigers ook weg. Heb er speciaal terugduwgereedschap voor, zie motozoom of Louis.
Ook rempotje voor het ontluchten leeghalen (oude remvloeistof, hoef je niet door de leidingen te trekken) en vullen met nieuwe remvloeistof, daarna ontluchten.

Na het ontluchten de voorrem een nacht onder spanning zetten door de remhendel ingeknepen houden dmv een tiewrap oid.

Krijg je hem dan nog niet goed, dan op de ouderwetse manier.
1. Slangetje op de ontluchtingsnippel in een potje met remvloeistof
2. remhendel inknijpen
3. ontluchtingsnippel los de remhendel komt tegen je handvat, deze vasthouden en ontluchtingsnippel vastdraaien( vast is vast, te vast beschadig je de draad)
4. Remhendel meerdere keren inknijpen tot je weer druk hebt en weer verder met punt 2. Doorgaan tot je goede druk hebt.
5. Remhendel nacht onder spanning zetten.

Nog niet goed, dan ook abs ontluchten.

Zet ook eens je remhendel een nacht onder spanning en controleer daarna je remleidingen en aansluitingen. Op deze manier kwam ik bij een vriend erachter dat hij een lekkage(zweten) had bij een aansluiting van zijn remleiding. Je moet heel goed kijken naar iets donkere verkleuring oid. Bij licht zweten kan je het heel moeilijk zien.

Succes
Gebruikersavatar
bmwron1100
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2019, 23:31
Type: R1100RT
Bijz: hij is zwart
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: spijkenisse

Re: abs type 2 ontluchten

Ongelezen bericht door bmwron1100 »

Dank je voor de info met ontluchten van de rem klauwen ben ik bekent ,,maar het gaat om het fenomeen ABS pomp ontluchten ,,het schijnt dat er in de ABS pomp een luchtbelletje blijft zitten en daar geen doorstroming is komt en deze er ook niet uit ..vandaar ik ook de vraag hebt gezet of er iemand een oude ABS pomp voor mij heeft om dit te bestuderen en eventueel een aanpassing kan maken .
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”