Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Simonron
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 sep 2019, 20:29
Type: R1150RT
Bijz: 2003
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door Simonron »

Ik heb afgelopen zondag een eerste rit op mijn R1150RT gemaakt. Na 100 meter kwam ik erachter dat ik geen geluid van mijn Tomtom 550 naar mijn Freecom1+ had en besloot even aan de kant te stoppen. Was bij een licht hellende oprit naar de stoep.
Bij het stilstaan ging het helemaal mis. Plots kantelde de motor naar rechts en kon ik hem niet meer houden. Gelukkig kon ik hem heel rustig ‘neerleggen’ en heb ik alleen een heel klein krasje op het rubber van de bobine op de cylinder.

Nu vraag ik me af wat de reden is dat dit gebeurde. Is de motor te zwaar voor me of heb ik de voorrem in dit geval verkeerd gebruikt waardoor deze kantelt?

Ik ga sowieso op zoek naar een opfriscursus oid. Vier jaar geleden had ik voor het laatst gereden en BMW is nieuw voor me.
Daarnaast ben ik net geopereerd aan mijn heup en is de kracht in mijn rechterbeen nog niet 100%.

Hebben jullie tips voor me of redenen waarom dit gebeurt? Ik word hier namelijk wel onzeker van.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door scan »

Zie het als een leer momentje en laat je er niet door uit het veld slaan.
Kan ons allemaal wel eens overkomen... :twisted:
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door Bert M »

Vervelende ervaring!

Je vraagt ons om een 'oordeel', terwijl niemand van ons erbij is geweest. Dat is lastig en zal ook (ongetwijfeld) een hoop reacties opleveren waar je al dan niet iets mee kan.

In je eigen uitleg geef je eigenlijk al een paar dingen aan:
- je staat zelf open voor een opfris-traject: ik denk dat dat per definitie heel verstandig is. Veel mensen die lang geleden hun rijbewijs hebben gehaald en soms langere tijd niet gereden hebben, hebben ook heel lang de tijd gehad om zich zelf minder handige rijgewoontes aan te leren. Het is goed om met een rijschool of via de KNMV (of vergelijkbaar) een dag te gaan stoeien om te kijken of je kennis en vaardigheden nog voldoende up to date zijn.
- Je bent recent gaan rijden op een R1150RT. Dat is een bijzonder fraaie, maar tegelijkertijd ook zeer zware brommeRT. Ik heb geen idee van jouw fysieke afmetingen en verhoudingen, maar het zou zomaar kunnen dat, indien je wat klein van stuk bent, je de lat voor jezelf misschien wat hoog hebt gelegd. Maar dat is iets waarbij je jezelf eerlijk in de spiegel moet aankijken, want ik ken kleine mensen die zeer voortvarend met de oudere generatie RT uit de voeten kunnen en ik ken ook fors gebouwde types die er duidelijk nooit aan hadden moeten beginnen.
- Je heup operatie. Je geeft zelf aan dat de kracht in je been nog niet 100% is. Dat is heel eerlijk, maar betekent ook dat je verstandig moet zijn en ervoor moet zorgen dat je daar (bij voorkeur onder adequate medische begeleiding) aan zult moeten gaan werken (trainen), alvorens je maximaal veilig met een zware motorfiets kunt gaan 'spelen'. Een kras op de motor is vervelend, maar je heup te vroeg overbelasten en daardoor permanente schade oplopen is natuurlijk vele malen erger.

Van mij dus niet direct een kant en klaar antwoord op je vragen, maar wel wat dingetjes om over na te denken.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door Baird »

Ik sluit me aan bij Bert, verder heb je mogelijk toen je stopte heel kort vóór je gekeken en doordat het licht hellend was een beetje gedesoriënteerd bent geraakt. Als je stopt kun je beter wat verder van je af kijken, dan hou je vanzelf het evenwicht en is ook een R1150RT rechtop te houden (mits je beide voeten aan de grond kunt krijgen, aan de lage kant is je been altijd korter .....).

Dat zelfde geldt voor 'straatje keren' op een hellende weg, ver van je af kijken dan maakt het niet uit als de weg niet vlak is.

Paar plastic cilindervalbeugels op de RT is een aanrader zei de man die zijn RT ook wel eens voorzichtig op zijn kant heeft moeten laten zakken.....:oops:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Simonron
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 sep 2019, 20:29
Type: R1150RT
Bijz: 2003
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door Simonron »

Fijn dat jullie de moeite nemen mij te voorzien van tips en adviezen! Daar kan ik wat mee.

Even wat extra details; ik ben 1.80 en 85 kg dus niet echt klein, maar ook niet super groot. Ik heb zondagavond het zadel toch wel even naar stand laag verplaatst😉.
Hiervoor reed ik op een Shadow 1100 ace 2 van 260 kg. Ik was dus wel wat gewicht gewend, maar die motor is wel wat lager.
Dat scheelt wel in het balanceren.

Vwb het advies over mijn heup. Helemaal gelijk. Ik kon echter niet langer wachten, domdomdom. Ben druk bezig met revalidatie en ik ben volledig mobiel, maar nog niet terug bij de situatie voor de operatie. Ga nu wel even rustig aan doen.

Nog even voor het beeld. Ik heb wel 3 1/2 uur lekker (rustig) gereden op de motor. Wat een machine! Heel blij mee.
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Vervelende ervaring inderdaad maar gelukkig relatief goed afgelopen.

Heb zelf met een andere vrij hoge motor iets vergelijkbaars gehad (die ik ook nog maar kort had). Gelukkig kon ik de motor overeind houden maar 'de grond was ineens veel verder weg dan ik dacht'. Dus ik kukelde bijna om.

Wat bleek nou, die weg liep echt flink bol en toen ik stopte, was dat meer op het hoge deel. Die paar centimeter verschil van wat je gewend bent maken dan ineens veel uit. Daar let ik tegenwoordig dus ook maar op.
Gebruikersavatar
Simonron
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 sep 2019, 20:29
Type: R1150RT
Bijz: 2003
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door Simonron »

Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik denk dat dit exact de situatie is, waar ik ook in terecht kwam.
Ik zal hier in het vervolg extra alert op zijn. En hopelijk maakt de verlaging van het zadel ook een beetje verschil.
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Dat kan ik me wel voorstellen. Ik ben 1.79 en kan op de laagste stand comfortabel aan de grond.
Chris Heldoorn
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2019, 12:58
Type: R1150RT
Bijz: 2004
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Leek

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door Chris Heldoorn »

Gewoon even wennen, overkwam me ook toen ik voor het eerst op mijn trots reed.
Reden even wennen aan de motor en kilo,s.
Paniekje
Berichten: 314
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door Paniekje »

Je komt vanuit een rechtop evenwicht-positie.
Op een (licht) hellend vlak verschuift het drukpunt (aanraakpunt met ondergrond) op de band iets naar de hoge kant van de helling toe , je dient het zwaartepunt van de motor weer terug boven dit drukpunt te brengen , dus ook iets richting de hoge kant van de helling .
Oefen het op de sterke schuine kant van een brede in/uitrit , probeer deze schuine zijde zacht rijdend te volgen .
Gebruikersavatar
Vacaro
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jul 2018, 03:25
Type: R1150RT
Bijz: Zilverkleurig Bj 2002 42300km sinds 30-04-2018
Land: België
Woonplaats of omgeving: Berendrecht
Contacteer:

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door Vacaro »

Ik volg ook voorgaande en vooral Bert M, maar toch kleine tip, als je stapvoets rijdt of bena stilstaat na remmen kan je best enkel je achterrem gebruiken, devoorste gaat juist je neus kantelen waardoor je motor niet meer kunt houden.
Ik heb verschillende rijvaardigheidstrainingen gevolgd na 20jaar motorloos te zijn geweest en rustig opgebouwd, van 125cc via 650cc, 700cc naar 1150cc en ik kilo's evenredig.

Ikzelf ben 1m73 en 95kg(ja te zwaar idd wordt aan gewerkt) en heb zadel ook in laagste stand, ik heb motor wel goed in de hand, maar bolle weg of putjes zeker goed opletten!!

Alvast een snelle revalidatue en veel plezier met je RT! ;)
Op een RT verdwaal je niet, je verkent enkel de wereld!
Drive R1150RT, hugh Briards! :-)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door Baird »

Vacaro schreef: 16 nov 2019, 23:03 Ik volg ook voorgaande en vooral Bert M, maar toch kleine tip, als je stapvoets rijdt of bena stilstaat na remmen kan je best enkel je achterrem gebruiken, devoorste gaat juist je neus kantelen waardoor je motor niet meer kunt houden.
Ik heb verschillende rijvaardigheidstrainingen gevolgd na 20jaar motorloos te zijn geweest en rustig opgebouwd, van 125cc via 650cc, 700cc naar 1150cc en ik kilo's evenredig.

Ikzelf ben 1m73 en 95kg(ja te zwaar idd wordt aan gewerkt) en heb zadel ook in laagste stand, ik heb motor wel goed in de hand, maar bolle weg of putjes zeker goed opletten!!

Alvast een snelle revalidatue en veel plezier met je RT! ;)
Met het intergraal remsysteem van de R1150RT maakt het niet uit welke bediening je gebruikt, ze remmen voor en achter even hard ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Simonron
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 sep 2019, 20:29
Type: R1150RT
Bijz: 2003
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door Simonron »

Super julle reacties en tips!.

Inmiddels heb ik de kracht volledig terug in mijn been en is de revalidatie zo goed als afgerond.
Met als gevolg dat ik met veel meer zelfvertrouwen op de motor zit en het gevoel heb dat ik de motor helemaal onder controle heb.

De rijvaardigheidstraining ga ik in het voorjaar zeker nog volgen.
Gebruikersavatar
bmw-fan
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Goed om te horen dat herstel goed verloopt.

Alles nog eens nalezende kom ik toch tot de conclusie dat dat integrale remsysteem de boosdoener is geweest; op een schuin vlak keren en dan een remmend voorwiel geeft nagenoeg onbeheersbaar (in)vallend voertuig.

Eigenlijk nooit bij stilgestaan maar dit betekent dus eigenlijk dat deze manoeuvre met motorfiets voorzien van integraal remsysteem nooit verantwoord gemaakt kan worden !

Ik denk dan ook dat zelfs zeer ervaren motorrijders bij overstap op integraal remsysteem hiermee de fout ingaan.

Mogelijk staat hierover een waarschuwing in het instructie-boekje ?
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door mkoskamp »

De R1150RT heeft inderdaad een integraal systeem. Als ik het me goed herinner pakt hij bij het induwen van de achterrem een beetje de voorrem mee (dus niet volle bak). Dat is iets om rekening mee te houden. De R1200RT heeft deel-integraal. De voorrem neemt wel de achterrem mee, maar niet andersom.
Overheidsuitvoeringen van de R850RT en de R1150RT hadden ook deel-integraal.
Hein89
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2019, 18:05
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen
Contacteer:

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door Hein89 »

bmw-fan schreef: 27 nov 2019, 14:05 Goed om te horen dat herstel goed verloopt.

Alles nog eens nalezende kom ik toch tot de conclusie dat dat integrale remsysteem de boosdoener is geweest; op een schuin vlak keren en dan een remmend voorwiel geeft nagenoeg onbeheersbaar (in)vallend voertuig.

Eigenlijk nooit bij stilgestaan maar dit betekent dus eigenlijk dat deze manoeuvre met motorfiets voorzien van integraal remsysteem nooit verantwoord gemaakt kan worden !

Ik denk dan ook dat zelfs zeer ervaren motorrijders bij overstap op integraal remsysteem hiermee de fout ingaan.

Mogelijk staat hierover een waarschuwing in het instructie-boekje ?
Als je hier zo over nadenkt dan is dit ook best wel logisch, maar kan het wel gevaarlijke situaties opleveren. Toch wel een puntje voor het RDW/rijscholen om hier aandacht aan te besteden, aangezien de regel van de voorrem niet gebruiken wanneer je keert of een bocht maakt niet meer opgaat bij een integraal remsysteem.
Gebruikersavatar
Lexy
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 feb 2020, 08:00
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1300GT, 2009, Magnesiumbeige metallic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hilversum

Re: Verkeerd remmen of gewoon dom?

Ongelezen bericht door Lexy »

Ik heb eens een paar dagen op een leenfiets gereden, een Honda PanEuropean, die had het Honda combined brakesystem, die bediende met het voetpedaal de achterrem en 1 remschijf voor, de handrem bediende de 2de schijf voor. Ik kon niet wennen aan dat systeem. Heel vreemd concept en voor mij tegen natuurlijk.

Groet, Lex.
Voorheen Honda Shadow VT700, BMW R1100RS, BMW R1200RT
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”