ABS na 100 meter rijden in storing

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Hairless Joe
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mei 2018, 09:58
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heinenoord
Contacteer:

ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door Hairless Joe »

Beste mensen,

Mijn R850RT uit 7/2000 (152.000km) heeft een hardnekkige ABS storing. Na het resetten van de ABS (draadje methode) doet de ABS het wanneer ik wegrijd. Je hoort de ABS activeren en de lampjes zijn uit. Na 100 tot 500 meter rijden gaan de lampjes op het dashboard om en om knipperen. Als ik de bevestigingsknop indruk blijft de onderste permanent branden. Dacht eerst dat het de achterwielsensor was. Die heb ik vervangen maar probleem blijft hetzelfde.
Herkent iemand dit? En zo ja, wat is er kapot?

Ik hoor graag van jullie.

Jan
Werkverkeer? Woon-werkverkeer zul je bedoelen!
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door Baird »

Wat zegt je handleiding over die knipperende lampjes, alle varianten staan daar in genoemd .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door DickJe »

Uit de handleiding van een -1100- (ik denk dat de -850- vergelijkbaar is):
Het afwisselend knipperen van de controlelampen 1 en 2 in geval van een ABS-storing:
- Druk de ABS bevestigingstoets in
- De controlelamp 1 dooft
- De controlelamp 2 brandt permanent
- Na 4 1/2 minuut zullen de controlelampen opnieuw gaan knipperen

Een en ander duidt op een ABS storing. De afstand van de sensor tot de ABS ring moet 0,45-0,55mm zijn.
Onder de ABS sensor zijn vulplaatjes gemonteerd, waarmee de afstand 'ingesteld' kan worden. Meer plaatjes; grotere afstand, minder plaatjes; kleinere afstand.
Heeft het opkomen van de storing met afstand te maken, of met tijd?
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik begrijp dat het vermoedelijk over een ABS II gaat. Als je de reset op een 3 polige plug uitvoert die achter het lucht filter zit dan klopt mijn vermoeden. Als je in plaats van een draadje dan een led (met weerstand) aansluit gaat deze knipperen en stop dan weer. Dit herhaalt zich steeds. Als je het aantal knippertjes telt dan weet je wat er aan de hand is. Het aantal pulzen is namelijk het storings nummer van de Motronic.
Zelf meet ik met het ledje altijd ten opzichte van de plus. Dan kan je het aantal keren dat de led aan gaat tellen en naar de min moet je het aantal keren dat de led uit gaat tellen.
Beide kan maar op een een of andere manier telt het aantal keren aan makkelijker.
Hairless Joe
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mei 2018, 09:58
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heinenoord
Contacteer:

Re: ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door Hairless Joe »

Isaac schreef: 19 feb 2020, 08:22 Ik begrijp dat het vermoedelijk over een ABS II gaat. Als je de reset op een 3 polige plug uitvoert die achter het lucht filter zit dan klopt mijn vermoeden. Als je in plaats van een draadje dan een led (met weerstand) aansluit gaat deze knipperen en stop dan weer. Dit herhaalt zich steeds. Als je het aantal knippertjes telt dan weet je wat er aan de hand is. Het aantal pulzen is namelijk het storings nummer van de Motronic.
Zelf meet ik met het ledje altijd ten opzichte van de plus. Dan kan je het aantal keren dat de led aan gaat tellen en naar de min moet je het aantal keren dat de led uit gaat tellen.
Beide kan maar op een een of andere manier telt het aantal keren aan makkelijker.
Idd, draadje in driepolige stekker :D Ik zal een skijken of ik zo'n led dingetje kan maken (weet nog niet hoe maar dat komt wel).

Thanx!
Werkverkeer? Woon-werkverkeer zul je bedoelen!
Hairless Joe
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mei 2018, 09:58
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heinenoord
Contacteer:

Re: ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door Hairless Joe »

DickJe schreef: 18 feb 2020, 21:56 Uit de handleiding van een -1100- (ik denk dat de -850- vergelijkbaar is):
Het afwisselend knipperen van de controlelampen 1 en 2 in geval van een ABS-storing:
- Druk de ABS bevestigingstoets in
- De controlelamp 1 dooft
- De controlelamp 2 brandt permanent
- Na 4 1/2 minuut zullen de controlelampen opnieuw gaan knipperen

Een en ander duidt op een ABS storing. De afstand van de sensor tot de ABS ring moet 0,45-0,55mm zijn.
Onder de ABS sensor zijn vulplaatjes gemonteerd, waarmee de afstand 'ingesteld' kan worden. Meer plaatjes; grotere afstand, minder plaatjes; kleinere afstand.
Heeft het opkomen van de storing met afstand te maken, of met tijd?
Ik heb wel eens vernomen dat wanneer de onderste lamp blijft branden na dat je de bevestigingsknop hebt ingedrukt het om achter gaat. De bovenste lamp is van de voorkant. Klopt dat?
Werkverkeer? Woon-werkverkeer zul je bedoelen!
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door DickJe »

Ik heb iets gevonden op het internet, waar staat hoe je de ABS fout kunt uitlezen: http://www.kforum-tech.com/electrical/ ... 0Codes.pdf
Dat zal meer informatie geven. Een LED (geen lampje!) aan een weerstandje van 1kOhm -1,5 kOhm is genoeg gereedschap om dit uit te lezen.
Een schema van een ‘uitgebreid’ diagnoseapparaat staat ook in dit document.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Hairless Joe
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mei 2018, 09:58
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heinenoord
Contacteer:

Re: ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door Hairless Joe »

Dat uitlezen met een LED vind ik nog best ingewikkeld als ik dat lees... Het uitlezen zal wel gaan maar het in elkaar knutselen van de LED met weerstand is niet mijn ding. Zal hem bij een Hobbyist in de buurt wel even uit laten lezen. Er schijnt iemand bij me in de buurt (Heinenoord) te wonen. FF navragen.

Vanmorgen de achtersensor er nog eens uitgehaald en de afstand gecheckt. Valt ook nog niet mee.. Nadien is de storing iets hardnekkiger geworden. na de reset gaat de ABS gelijk na de bekende 'klikken" weer in storing. Moet nog wel even de spanning van de accu nakijken nu ik er aan denk.

Ben erg blij met jullie meedenken, wordt vervolgd.

Jan
Werkverkeer? Woon-werkverkeer zul je bedoelen!
Gebruikersavatar
Hairless-Joe
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 okt 2011, 11:15
Type: R850RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Heinenoord

Re: ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door Hairless-Joe »

Het heeft even geduurd maar we komen er... ik heb geexperimenteerd met de sensorafstand. Dat kostte me uiteindelijk een sensor omdat de afstand te kort was :$ maar daardoor wist ik wel de afstand.

Uiteindelijk blijkt het toch het alom bekende probleem van te lage startspanning te zijn. Als ik start met de druppellader aangesloten gaat het goed... maar anders gelijk weer abs storing. Wordt mijn accu nu onvoldoende opgeladen? Komt dat dan door de accu of de dynamo? Dat is nu de vraag.

Mv Jan
Werkverkeer? Woon/werkverkeer!
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door scan »

De startspanning van de accu is te laag daardoor geeft het systeem aan dat de ABS niet werkt.
Remedie is om de accu te vervangen.
Doe je dat niet dan blijf je knoeien en uiteindelijk laat deze je in de steek als je toevallig ergens onderweg staat.
En dat wil je niet!
Hairless Joe
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mei 2018, 09:58
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heinenoord
Contacteer:

Re: ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door Hairless Joe »

Accu is besteld... vraag me nog wel of of de sensor blijft werken nu de ‘ elektroden’. Bloot liggen van de slijtage
Werkverkeer? Woon-werkverkeer zul je bedoelen!
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door Baird »

.. en als dit het eerste model van de R850RT is kun je ook de modificatie aan de bekabeling nog uitvoeren, staat uitgebreid beschreven, YT filmpjes, hier op het Forum de handleiding etc.

Het resultaat is dat tijdens het starten de ABS uitgeschakeld is en pas weer stroom krijgt als er niet meer gestart wordt en daarmee komt de ABS niet onder de 9 Volt en geeft hij geen foutmelding meer ..
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door japachap »

Nieuw accu zeker een goed ding.
Controleer je startmotor ook. Als deze erg vervuild of beschadigd van binnen raakt, dan draait het moeizaam en trekt te veel spanning van de accu weg.
Er zijn veel filmpjes en draaden over startmotor schoonmaak/testen en vervangen.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: ABS na 100 meter rijden in storing

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Heren en dames
Bij twijfel over abs storing gerelateerd aan lage accu spanning, of zo kan je t uitsluiten. Starten en rijden met de storing, op n doorgaande weg zonder achteropkomend verkeer tot in zn 5 of zes op snelheid brengen, koppeling intrekken, contact uit, motor slaat af, contact aan en koppeling laten komen, motor loopt weer zonder iets van stroom te gebruiken. Als de storing dan wegblijft weet je dat de storing in te lage startspanning zit. Oplossing ligt dan voor de hand, accu of startmotor of bekabeling. Maar niet de abs, althans bij de -1100-
Groet Tom
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”