Hoe goed remt een R1150RT zonder de bekrachtiging.?

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Hendrik S
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:14
Type: R1150RT
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Dordogne



Hoe goed remt een R1150RT zonder de bekrachtiging.?

Ongelezen bericht door Hendrik S »

Goedendag allemaal.

Ik ben Hendrik, in het bezit van een R1150RT waarvan de ABS het heeft begeven.


Ik ben zoekend naar een oplossing en tot die tijd wil ik wat gedachten delen en ervaringen uitwisselen.


Hoe goed remt een R1150RT zonder de bekrachtiging.

Tot nu toe zeg ik: WAARDELOOS.
Niet alleen vergeleken met de situatie die ik had voordat de pomp uitviel maar ook in vergelijking met mijn ander motor (Yamaha TDM)


Wat is mijn huidige situatie:

De ABS-unit zit nog in het hydraulische systeem, ik heb het stekkerblok van de ABS afgehaald en alle elektra is dus losgekoppeld. Wel een aanpassing gemaakt voor het functioneren van het achterlicht en de remverlichting, maar dat was niet veel werk.
De remleidingen heb in (nog) niet aangeraakt. Alle (hydraulische) kracht die ik met de hand of voet opbouw gaat Via de ABS-unit vaar de wielen.
Het remt maar ik ben niet heel positief.

Mijn eerste vraag is/was: Is de overige hardware van het remsysteem van een R1150RT het zelfde als van een R1200RT (2007/2009 zonder rembekrachtiging) Ik heb gekeken naar de volgende delen:

## Voor ##

maat remschijven voor:
de R1150RT diameter 320mm
de R1200RT diameter 320mm

maat hoofdremcilinder voor:
de R1150RT diameter 16 mm
de R1200RT diameter 16 mm
De remhendel van de R1150RT en de R1200RT zijn het zelfde dus de overbrenging is ook gelijk.

maat remcilinders voor:
de R1150RT diameter 32/36mm
de R1200RT diameter 32/36mm

## Achter ##


maat remschijf achter:
de R1150RT diameter 276 (?) mm
de R1200RT diameter 265 (?) mm

maat hoofdremcilinder achter:
de R1150RT diameter 14,29mm
de R1200RT diameter 14mm (i-ABS2)


maat remcilinders achter:
de R1150RT diameter 26/28mm
de R1200RT diameter 26/28mm


##########

Conclusie: maatvoering van de hydraulica en schijven is nagenoeg gelijk tussen de R1150RT en de R1200RT aan de opbouw en afgifte van de hydraulische druk zou het dus niet moeten liggen.

Vraag: Gaat er hydraulische kracht verloren in de i-ABS pomp als deze niet werkt?

wie weet dat?

wie heeft er ervaring?

Dank en groet,
Hendrik
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 

Hoe goed remt een R1150RT zonder de bekrachtiging.?

Ongelezen bericht door Baird »

Hij remt zonder de bekrachtiging zo waardeloos omdat het gescheiden hydraulische systemen zijn: Van de hoofdcilinder naar de I-ABS unit en dan via een ander circuit weer van de I-ABS unit naar je remklauwen ...Als je rechtstreeks van de hoofdcilinder naar je remklauwen doet gaat het een stuk beter. nb: ik heb het niet over de ABS functie of elektronica, ik ken mijn beperkingen ..... :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
bmw-fan
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: 

Hoe goed remt een R1150RT zonder de bekrachtiging.?

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Er circuleren op YouTube instructie-filmpjes over hoe een bypass te maken, dus in andere woorden hoe de ABS-pomp er verantwoord tussenuit te halen, o.a. deze:

https://youtu.be/mLrn45PJD_c

Als ik kijk naar het aantal ongeplande ABS-ingrepen (0) sinds ik mijn motor heb (08-2019 / 7.500 km.), dan hoeft ABS voor mij niet echt.
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)
Hendrik S
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:14
Type: R1150RT
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Dordogne

Re: 

Hoe goed remt een R1150RT zonder de bekrachtiging.?

Ongelezen bericht door Hendrik S »

Dank voor de reacties.


Het demonteren en verwijderen van de pomp unit is niet moeilijk en ik heb daarvoor wel alle spullen in huis, maar omdat ik de pomp mogelijk wil vervangen voor een ander (gebruikt) exemplaar, heb ik dat niet gedaan. Gewoon simpelweg omdat ik niet 2x alles los wil halen en met de vloeistoffen aan de gang wil gaan.

BMW heeft ooit aangegeven dat in de brief bij de terugroepactie dat indien het systeem uitvalt de rem-capaciteit voldoende lijft.
Mogelijk voldoende binnen de wettelijke normen maar mogelijk zijn mijn normen anders…..
Kortom, ik zal eens het achterwiel circuit apart aansluiten op het voetpedaal, kijken wat er dan gebeurd.

Ik ben het er mee eens dat je ABS bijna nooit nodig hebt, en als het dan toch zover is, is het meestal vanwege een fout van de bestuurder zelf. Maar fouten maken is menselijk en het gebeurt…..


Zelf ben ik ooit eens in problemen gekomen op een (korte) afrit van de snelweg waar al heel snel een rotonde kwam. Waarschijnlijk was ik met m’n gedachten ergens anders maar door mijn schrikreactie op het laatste moment ben ik (te)vol in de ankers gegaan.

Zonder ABS had ik daar zeker schade opgelopen, aan mezelf, een ander of aan de motor.

Een schade die kostbaarder zou zijn geweest dan de kosten van het reviseren van een ABS-pomp.



Voor mijn gevoel mis ik de ABS meer of minder, afhankelijk van of ik solo rij of met duo en wat bagage.



Groet.

Hendrik
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: 

Hoe goed remt een R1150RT zonder de bekrachtiging.?

Ongelezen bericht door EileRT »

En zo heeft bijna iedereen wel een verhaal of moment of meerdere verhalen of momenten waarbij het ABS een mogelijke life saver is geweest. Er is hier op het forum al veel over gezegd en geschreven. En ja, er zijn mensen die zeggen het niet nodig te hebben tot het moment dat het wel nodig is. En laten we eerlijk zijn, het is een veiligheidssysteem. Waarmee ik niet wil zeggen dat je er per definitie altijd en overal veilig (zonder ongelukken) mee kunt rijden en dus dat je heelhuids van de motor afstapt. Het systeem zorgt er wel voor dat je wielen niet blokkeren bij het vol in de ankers gaan. En één ding is zeker, als dat wél gebeurd dan ga je glijden en is je motor onbestuurbaar. Je remt dan niet rechtop zittend in een rechte lijn (met ABS), maar glijdt finaal onderuit.

Persoonlijk heb ik heel veel moeite met het idee om een veiligheidssysteem van een voertuig te verwijderen. Ik zie mij dat niet doen bij mijn BMW RT en ook niet bij mijn Volvo V70.

Jaren geleden heb ik de ABS module (pomp) laten reviseren bij MSA. Het kostte mij met uit- en inbouwen 1000 euro, maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Veel wijsheid met je beslissing toegewenst!
Hendrik S schreef: 02 mei 2020, 12:27Zelf ben ik ooit eens in problemen gekomen op een (korte) afrit van de snelweg waar al heel snel een rotonde kwam. Waarschijnlijk was ik met m’n gedachten ergens anders maar door mijn schrikreactie op het laatste moment ben ik (te)vol in de ankers gegaan.

Zonder ABS had ik daar zeker schade opgelopen, aan mezelf, een ander of aan de motor.

Een schade die kostbaarder zou zijn geweest dan de kosten van het reviseren van een ABS-pomp.



Voor mijn gevoel mis ik de ABS meer of minder, afhankelijk van of ik solo rij of met duo en wat bagage.


Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
bmw-fan
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: 

Hoe goed remt een R1150RT zonder de bekrachtiging.?

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Een ander adres voor revisie is RH Electronics in Duitsland (waar ook vele motorzaken de pomp laten reviseren). Staat goed aangeschreven en mogelijk bespaar je dan de marge van de handelaar.

Ik heb zelf mijn ABS pomp van 'de sloop' met de garantie dat'ie nog werkte bij demontage en bij montage bleek alles inderdaad o.k.
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: 

Hoe goed remt een R1150RT zonder de bekrachtiging.?

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Vervelend dat de pomp stuk is. Mijn eerste advies is om er zo niet mee te rijden. De RT is een zware bak en ik denk niet dat je een noodstop op handkracht gaat redden. Probeer het anders eens op een rustig stukje industrieterrein op zondag.

Mijn pomp heeft ook storing gehad. In het achtercircuit en dan vooral bij warm weer als je de achterrem een tijdje gebruikte bij langzaam rijden. Je hebt dan geen bekrachtiging meer en het remmen gaat te zwaar. Voorrem werkte gelukkig wel. De unit is gereviseerd bij RHE. Helaas was de storing niet weg. Daarom is onder garantie ook de besturingseenheid vervangen. Ik heb hem via de BMW dealer laten repareren. Het is een kostbare operatie, zeker omdat het in- en uitbouwen de nodige tijd kost en het weer vullen van het systeem.

RHE verkoopt ook een bypass setje met daarin een stukje electronica om de ECU te 'foppen' en zorgen dat het remlicht werkt.
Zelf geven zij aan dat deze niet voor de openbare weg bestemd is, omdat je typegoedkeuring vervalt.

Ieder maakt daarin zijn eigen afweging. Mij leek het geen goed idee, omdat de hoofdremcilinders zijn ontworpen om de iABS te activeren en niet om de remzuigers bij de schijven te bedienen.

Ongeacht je keuze, veel veilige kilometers toegewenst.
Flinderman
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2017, 18:29
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: 

Hoe goed remt een R1150RT zonder de bekrachtiging.?

Ongelezen bericht door Flinderman »

Na een paar narrow escapes met een uitgevallen ABS-systeem heb ik een bypass laten maken. Rijd nu weer vol vertrouwen zonder ABS. Ik rijd voornamelijk woon- werkverkeer in de randstad (zomer en winter) en dan gaat de zekerheid van werkende remmen voor mij voor de zekerheid van niet blokkeren. Je bent tijdens ritten in druk verkeer sowieso veel alerter waardoor je de ABS niet snel zal aanspreken. Goed kijken en anticiperen, daar kan geen ABS tegenop.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”