Knipperend ABS lampje

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Udo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:41
Type: R1200RT
Bijz: De gele is overleden
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Knipperend ABS lampje

Ongelezen bericht door Udo »

Ik heb een R1100RT motor gekocht (zie ook in mijn voorstel topic), ze heeft alleen een knipperend ABS lampje en de voorrem functioneert niet goed. De hendel geeft niet tot nauwelijks tegendruk en komt ook niet terug in positie als je hem loslaat.

Volgens de vorige eigenaar (man van 72 die haar sinds 2013 in bezit had) heeft de abs lamp altijd al geknipperd, maar remde de motor gewoon naar behoren.
De fiets heeft ongeveer een jaar stilgestaan en daarvoor was de rem in orde. Zou het zo simpel kunnen zijn als even ontluchten?
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Knipperend ABS lampje

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Ik vermoedt een gebrek aan remvloeistof. Kan je iets zeggen over hoe de ABS lampjes knipperen? Het zijn er twee.
Gebruikersavatar
Udo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:41
Type: R1200RT
Bijz: De gele is overleden
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Knipperend ABS lampje

Ongelezen bericht door Udo »

Het onderste en bovenste lampje knipperen gelijkmatig om en om vanaf het moment dat ik de motor start. Tot die tijd knipperen ze synchroon.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Knipperend ABS lampje

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Dat is een vrij bekend verschijnsel. Tijdens het starten trekt de startmotor de spanning van de accu onder een bepaald niveau (ik dacht 10.8 volt). De ABS unit heeft een veiligheidscheck die dan de ABS uitschakelt. Dit omdat de accu anders te weinig vermogen zou kunnen leveren tijdens een noodstop.
Was bij mij opgelost met het plaatsen van een AGM accu.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Knipperend ABS lampje

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Lijkt me verstandig om eerst de remvloeistof te verversen en het hele systeem goed te spoelen. Je kunt de gelegenheid ook direct aangrijpen om staalomvlochten remleidingen te monteren.
Check verder je accu en als deze nog gezond is, maak dan de startmotor een keer goed schoon. Staan wel topics over op dit forum.

Hartelijke groeten van TA-1021 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
Udo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:41
Type: R1200RT
Bijz: De gele is overleden
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Knipperend ABS lampje

Ongelezen bericht door Udo »

Ik vermoedde bij aankoop al dat het zou gaan om het bekende ABS probleem. Ik heb hier een handleiding gevonden waarbijde ABS anders aangesloten word via het ontlastrelais, dit schijnt het probleem ook te verhelpen.

Stalen remleidingen had ik ook al naar gekeken inderdaad, ik zag standaard sets te koop voor heel redelijke prijzen. Ik zag alleen iets met 2 of 4 leidingen?

https://www.mymotor.nl/merk/bmw/r-1100- ... KfEALw_wcB

Alvast heel erg bedankt voor de tips, hier kan ik mee aan de slag.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Knipperend ABS lampje

Ongelezen bericht door siebke »

Als je even gereden hebt, de motor uitzet, weer start en de lampjes gaan uit zodra je gaat rijden, is het vrijwel zéker de accu.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Knipperend ABS lampje

Ongelezen bericht door DickJe »

Udo schreef: 10 jun 2020, 20:04 Stalen remleidingen had ik ook al naar gekeken inderdaad, ik zag standaard sets te koop voor heel redelijke prijzen. Ik zag alleen iets met 2 of 4 leidingen?

https://www.mymotor.nl/merk/bmw/r-1100- ... KfEALw_wcB
Bij de voorrem gaat er een leiding van je remcilinder naar de ABS unit. Van de ABS unit naar het verdeelblokje op je voorvork. Van daar naar de beide remklauwen. Daar heb je er dan vier. Voor de achterrem alleen van de ABS naar je achterremklauw.
Dus eigenlijk heb je vijf leidingen nodig :D

Overigens gaan ze niet direct naar de ABS, maar worden gekoppeld aan een metalen leiding.
Ontluchten is wat meer werk dan bij een motor zonder ABS, maar op youtube zijn daar diverse filmpjes over te vinden.

Ik heb voor mijn -1100- destijds deze gekocht:
https://www.nr1motor.nl/remleiding-of- ... 00-rt.html

Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”