ABS / CBS / Bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

ABS / CBS / Bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door fransgabler »

Ik heb een heerlijke vakantie gehad in juli 2020 langs de Normandie Beaches, die op 6 juni 1944 zo'n belangrijke toegangspoort tot het bezette Europa vormden. ( zie de gpx routes op https://www.myrouteapp.com/nl/social/fo ... mode=share) Echter, op de terugweg -zo'n 100 km voor Lille - begaf het abs/cbs/rembekrachting het van m'n R1150 RT uit 2003 met 70k op de teller. De lampjes knipperden onophoudelijk en het systeem greep nog even aan maar dat werd al minder en minder.
Wat te doen? BMW stelt dat de rest-remfunctie voldoende zou zijn om een BMW dealer te bereiken om daar het een en ander te repareren. In mijn beleving is daar geen sprake van. Als het systeem het opgeeft, dan is de restfunctie geschikt om de motor lopend aan de hand in de garage te plaatsen, zonder dat het achterlicht sneuvelt tegen de bankschroef op de werkbank.

Wat te doen? Goede raad is dan even duur..
Natuurlijk had ik een verzekering, die in vervangend vervoer voorziet, maar dat is een heel gedoe om dat om 17.00 uur- op een uurtje gaans van het hotel - te regelen. Omdat ik op de TOMTOm vooral binnendoor weggetjes had geplaatst, was dat met de rest-remfunctie geen optie meer. Ik schatte de afstand tot het hotel onder Lille in tot een uurtje rijden, mits de D weggetjes werden vermeden. Heel plezierig dat de route ter plekke met de TomTom rider in de hand kon worden aangepast. Zoveel mogelijk remmend op de motor en met de rest-remfunctie werd het hotel in een benauwd uurtje gehaald.
Daar aangekomen na een tocht van 400 km in 6 uur rijden, eerst maar even gegeten, gedouched en daarmee genoeg rust verzameld om een onderbouwd besluit te nemen hoe verder te gaan. Ik besloot uiteindelijk na twee uurtjes rust via uitsluitend snelwegen de weg te vervolgen en wel diezelfde nacht. Zo gezegd, zo gedaan.

Waar ik eerst op 100 mtr achter een 90 km rijdende vrachtwagen kroop, bleek dat geen handige strategie te zijn. Die noodzakelijke tussenruimte werd al snel gevuld met allerhande andere voertuigen, waardoor ik alsnog moest vertragen. Remmen kon het immers nauwelijks genoemd worden. Het viel al vlot op dat de linkerbaan telkens leeg was en wellicht was dat - ondanks de hogere snelheid - een stuk veiliger. Gelukkig werd het gedurende de nacht ook allengs stiller en besloot ik de tocht op die stille linkerbaan met zo'n 110 km/uur te vervolgen. Het enige wat me - naast m'n eigen foute inschattingen - in problemen kon brengen, waren fouten van anderen. Die konden in dit scenario nauwelijks opgevangen worden met vertragen. Die moesten dan maar met vertragen én uitwijken in het uiterste geval worden opgelost. Die strategie bleek goed en verantwoord veilig te werken, vanaf Antwerpen tot aan Amsterdam werd er niet één keer geremd. Dat was belangrijk, dacht ik toen nog, omdat de pomp hoorbaar bleef lopen na het aanraken van de rem, waardoor de pomp in vier uur zeker stuk zou draaien.

Waar gaat het bij de BMW ees met het abs/cbs/rembekrachtiging - ook wel I (van Integraal) - ABS genoemd - nu eigenlijk om?
BMW heeft er indertijd vanuit een innovatieve gedachte voor gekozen om drie systemen met elkaar te combineren in een en hetzelfde device dat wij kennen als de bekrachtigde I- abs pomp, ook wel servo genoemd. Daarin zijn verwerkt:
1 het anti blokkerings systeem
2 het combined brake system
3 de elektrische rembekrachtiging.
BMW had er indertijd beter aan gedaan - maar dat is met de kennis van nu - om de drie systemen zo te scheiden dat bij uitval van een functie, de andere functies intact bleven. Als het systeem werkt, dan is het een fantastisch systeem dat de veiligheid zeker bevordert.

Opvallend is ook dat BMW dit systeem in 2007 definitief verlaten heeft, waar betreft het de rembekrachtiging i.c.m met beide andere functies. Zoals wel meer bij gecompliceerde innovaties het geval is, is het systeem in de loop der jaren storingsgevoelig gebleken en dat laat zich over de hele linie van de functies gelden. Het abs en cbs doen er niet meer toe als de rembekrachting uitvalt. Niemand is in staat om met de rest-remfunctie de wielen te laten blokkeren.

Tot zover het technische verhaal. Nu over het vervolg, na de andere verhalen over de abs perikelen gelezen te hebben.
Voor de goede orde; ik heb bij aanschaf van de R1150RT uit 2003 staalomwonden remleidingen laten plaatsen en het hele systeem om de 12 a 18 maanden laten doorspoelen. Veel doe ik zelf aan de motor, dit heb ik laten doen. Dat een ingewikkelde pomp het na 17 jaar en 72k op de teller opgeeft, is eigenlijk niet zo heel gek. De gevolgen zijn echter aanzienlijk.

BMW hanteert traditiegetrouw hoge prijzen, dat is genoegzaam bekend. Onlangs besloot BMW een aantal prijzen te laten dalen, wat ik o.a. bij het vernieuwen van de remmerij rondom merkte en ook meekreeg van de baliemedewerker van de BMW dealer. Echter, waar het deze hydraulische pomp betreft, zijn de prijzen juist aanmerkelijk gestegen.
  • In een aantal gevallen is de pomp re reviseren, na wat rondbellen blijkt dat anno 2020 uit te komen op zo'n 1500 euro incl. montage. de wachttijd voor revisie alleen al is zo'n vier weken. De pomp wordt uitgebouwd, opgestuurd, gereviseerd, teruggestuurd en weer teruggebouwd. In de maand juli is een wachttijd van meer dan een maand niet heel handig.
  • Het plaatsen van een nieuwe pomp valt nog even duurder uit: rond de 2500 euro, weliswaar met een beduidend kortere wachttijd.
  • Er is nog een derde optie. De pomp kan gepasseerd worden door de remleidingen direct aan te sluiten op de remklauwen. De kosten daarvan bedragen incl de nieuwe staalomwonden remleidingen en aanpassingen aan het dashboard zo n 200 euro. Deze optie laat de mogelijkheid open om later alsnog voor een van de andere twee opties te gaan. De wachttijd is een dag of drie, afhankelijk van de drukte in de werkplaats en het aanleveren van de nieuwe remleidingen.

Economisch is het onverantwoord om een nieuwe pomp a 2500 te laten inbouwen in een motorfiets die zonder die pomp 2750 euro waard is en met een nieuwe pomp niet meer dan 3500 euro op zal brengen. Ook een revisie a 1500 euro is in economisch opzicht nauwelijks verantwoord te noemen.

Rijtechnisch moet ik zeggen dat de R1150RT gewoon uitstekend remt na het toepassen van de derde optie. Het verschil zit hem niet zozeer in de bekrachtiging of het abs, maar is vooral merkbaar in het ontbrekende cbs. Dat is wel een fantastisch systeem, met het aanraken van de voetrem remt de motor prima voor en achter gelijkmatig af, en waar meer remkracht nodig zou zijn wordt er met de rechterhand bij geremd. Dit systeem heeft me - meer dan abs en de bekrachtiging- een keer met passagier gered toen een auto onverhoeds de weg opdraaide. Het is weer even wennen dat er bij gebruik van de voetrem, nauwelijks iets gebeurt en zoveel meer bij het hanteren van de voorremmen. Een noodstop is met deze optie prima 'ouderwets' uit te voeren. Bijkomend voordeel is het ontbreken van een jankende pomp bij een stoplicht op een hellend vlak en bij het remmen op lage snelheid. Veel meer dan bij het bekrachtigde systeem zit er 'gevoel' in de remhandle op het stuur bij het hanteren van de voorremmen.

Ik overweeg de R1150RT aan te bieden zoals de motor nu is en te gaan voor de - helaas veel duurdere - R1200RT vanaf 2007. In mijn optiek halen de modellen 2005 en 2010 het niet bij de road-presence van de R1150RT, maar dan moet dat maar voor lief genomen worden. Zonde, want de R1150RT is een prachtig exemplaar, dat nog jaren mee kan.

Veiligheid is belangrijk, waar ik 40 jaar reed zonder abs en cbs, ben ik daar toch wel een beetje verknocht aan geraakt. Hoewel ik het abs nooit gebruikte, behalve om te checken of het systeem nog functioneerde op nat gras of gravel, kan het levensreddend zijn op het moment dat het nodig blijkt te zijn.

Op zoek naar die R1200RT dus, met minder dan 50k op de teller, vanaf 2007 ivm het ontbreken van de pomp en onder de 7,5 k aan euro's.

P.S.
Ik mag me nog gelukkig prijzen over de plek waarop de pomp het opgaf. Zo reed ik vorig jaar diverse Alpencols op. Dit jaar moest ik alleen de Seine over via de Normandië brug, die ook nog eens voor de helft was afgezet. Geen enkele uitwijkmogelijkheid dus. Daar was de motor prima op gekomen, maar absoluut niet veilig vanaf gereden. Ik mag dus niet mopperen. Waarvan akte.
. Big RT Smile
.
IMG_5094.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 09 aug 2020, 09:59, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ABS / CBS / bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door Baird »

Je schrijft: "....want de R1150RT is een prachtig exemplaar, dat nog jaren mee kan." .

In dat geval zou je zelf of met een goede vriend de pomp kunnen uitbouwen, in Duitsland laten reviseren, ik meen rond € 700 en met diezelfde goede vriend de boel weer inbouwen.

Als je die bedragen uitsmeert over "een prachtig exemplaar, dat nog jaren mee kan." lijkt me dat de juiste optie,zeker als je de opvolgers niet echt aantrekkelijk vindt.

Als je die goede vriend niet hebt is er een te vinden die tegen een zeer schappelijk uurtarief je daarmee wilt helpen.

Choose your battles!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: ABS / CBS / Bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door EileRT »

LEVENSWIJSHEID . . . !
Baird schreef: 02 aug 2020, 11:38Choose your battles!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
fransgabler

Re: ABS / CBS / bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door fransgabler »

Baird schreef: 02 aug 2020, 11:38 Choose your battles!
.
Dank voor de reacties, ze zijn duidelijk en ook logisch.

Ik heb besloten afscheid te nemen van de I-ABS pomp en daarmee op termijn ook van de R1150 RT.
Door optie 3 toe te passen, kan ik nu in alle rust op zoek te gaan naar een R1200RT.

Ik reis bij voorkeur alleen, eenmaal zo n haperende pomp meegemaakt wil ik dat niet nog eens ervaren. Zoiets blijft in mijn achterhoofd spelen bij zowel vervanging als revisie en dat heeft geen bijzondere positieve invloed op mijn rijplezier. Dat is er zelfs met een EMDR behandeling niet uit te ketsen. De volgende reis staat al gepland - hopelijk na de Covid 19 ellende - via de Route Des Grandes Alpes naar Marseille en dan via de Route Napoleon terug. ( zie: https://www.myrouteapp.com/nl/social/fo ... mode=share)

Zo las ik beide boeken van Paul van Hooff in net zoveel adems uit en bezocht een lezing van hem in Motoport Wormerveer. Paul rijdt de hele wereld over met de meest simpele motor die er is, een moto Guzzi V7, met slechts 2 lampjes op het dashboard en trommelremmen. Van hem heb ik ook de term 'vertragen' geleend ipv 'remmen'. Hij komt er ver mee, heeft van techniek nauwelijks kaas gegeten, juist door het ontbreken van allerlei elektrische systemen en electronica.

Zo is een cruise control heel nuttig, in het geval die onderweg uitvalt is er nog nix aan de hand. Dat pakt bij een storing in het het I-ABS systeem heel anders uit. ESA en dat soort systemen zal ik dan ook - zoveel als dat mogelijk is bij de aanschaf van een gebruikt exemplaar - mijden. Het kan allemaal kapot en gaat op den duur ook kapot. Wat dat betreft was m'n voorlaatste BMW R850RT een meer bulletproof type. Wel voorzien van ABS maar zonder de storingsgevoelige bekrachtiging. Ondanks 75 pk aan vermogen ontbrak bij de 850RT helaas de 6e versnelling, waardoor het motortje bij 110 km/uur al begon te malen. Dito voor de 1100 serie. Maar bullitproof zijn ze, bij een defect aan het ABS is dat gewoon - tegen beduidend lagere kosten dan het I-ABS - te repareren door de dealer zelf.

Mijn hele omgeving raadt me al jaren aan over te gaan op Japanse fietsen. Daar gaat zelden wat aan kapot en de reparaties zijn ook financieel te overzien. Ik rijd als zo n 40 jaar motor en grotendeels BMW, van de tweekleppers via de K serie nu de vierklepper, maar voor mij heeft BMW iets wat de ander fietsen uit het land van de rijzende zon niet hebben. Misschien is dat het best aan te duiden als de X factor. Daar verandert zo'n kapotte pomp niet echt wat aan.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 08 aug 2020, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: ABS / CBS / Bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door HansD »

Mooi verhaal, maar dat je bent teruggereden zonder volledige remfunctie vind ik volstrekt onverantwoord en zou ik zelf nooit doen.
In geval van een ongeluk was je denk ik niet verzekerd. Als iemand je dan aansprakelijk stelt voor schade, ben je failliet. Zo bezien vallen de kosten en het gedoe van een repatriering wel mee.
fransgabler

Re: ABS / CBS / Bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door fransgabler »

Onverantwoord? Als ik er nu met een kopje thee in m'n tuinstoeltje over nadenk, lijkt het ook een stuk minder verantwoord. Het is een bekend psychologisch verschijnsel dat 'on the job' anders gedacht wordt vanuit andere overwegingen dan bij een evaluatie achteraf met het kopje thee in de hand. Wat betreft de kosten van repatriëring, die speelden zelfs geen rol. Sinds 1987 heb ik al een ANWB wegenwacht abbo met de aanvulling dat als het voertuig kapot gaat en het niet binnen - even uit het hoofd - 3 dagen gerepareerd kan worden, er vervangend vervoer wordt aangeboden. In dit geval geen motor, maar een of ander autootje.

Ik zat helemaal niet in de modus om daar naar uit te kijken, maar wellicht ietsje teveel in de zelfoplossende motor-modus naar analogie van Angela Merkel's uitspraak: Wir schaffen es. Onderweg heeft zich geen enkel incident voorgedaan waarbij het zweet op de rug parelde en er alsnog aanleiding was om de ANWB te bellen. De keuze om juist 's nachts te gaan rijden bleek daarin bepalend te zijn.

Om dit soort verantwoorde/onverantwoorde keuzes te vermijden, die min of meer ingebakken zijn door het compact samenbouwen van de drie systemen in een en hetzelfde device, neem ik afscheid van dit I-ABS systeem. Ik kon een prachtige K1200 GT met 40 k uit het laatste bouwjaar 2005 kopen voor een prikje, waarvan de I ABS pomp notabene 2 jaar terug a 2400 euro pas vernieuwd was, maar zag er door het I-ABS systeem vanaf. De huidige originele systemen zijn inmiddels tenminste 15 jaar oud en lijken het tamelijk onwillekeurig en in toenemende mate te begeven. Buitengewoon jammer, want het systeem is een prachtig staaltje ingenieurswerk, dat helaas de tand des tijds niet in alle gevallen goed functionerend kan doorstaan.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 09 aug 2020, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bmw-fan
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: ABS / CBS / Bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Ik mis optie 4: een unit van de sloperij.

Heeft bij mij goed uitgepakt en kostte een fractie van nieuw !
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)
fransgabler

Re: ABS / CBS / Bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door fransgabler »

bmw-fan schreef: 02 aug 2020, 19:29 Ik mis optie 4: een unit van de sloperij.

Heeft bij mij goed uitgepakt en kostte een fractie van nieuw !
Er is nix mis mee dat je op die manier een voordelige en effectieve oplossing hebt gevonden voor dit (te)veel voorkomende probleem. Om die reden is het aantal beschikbare ruilpompen ook tamelijk gering. Wellicht met enig geduld en goed zoeken is zo'n vermaledijde pomp nog wel te vinden. Ik heb je suggestie voor een vierde optie echter niet gemist in de zin dat die over het hoofd werd gezien.

Met de ervaring van een failure in de pomp - die zich bepaald niet in mijn achtertuin voordeed - ben ik het I-ABS uit de jaren 2001 -2006 inmiddels gaan beschouwen als een technisch tikkende tijdbom. Ik spreek nog wel eens rijders met dezelfde I-abs ervaring en ook op dit forum is er voldoende informatie over te vinden. Om met die wetenschap rond te blijven rijden, is voor mij geen optie meer.

Natuurlijk hoop ik van harte dat je ruilpomp het nog heel lang volhoudt en je er veel veilige kilometers mee kunt rijden en afremmen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ABS / CBS / Bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door Baird »

Van mij mag er een slotje op dit item, dit wordt een eindeloos verhaal ................
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
fransgabler

Re: ABS / CBS / Bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door fransgabler »

Op de dag van aankoop van de R1200 uit 2008 - zonder de I-abs pomp - kon ik de R1150RT verkopen. Deze pomp lijkt slechts gevoelig te zijn op de koolborstels. Zoals iemand op dit forum schrijft: de uitlijning van de koolborstels is bij de eerste de beste boormachine beter dan bij deze unit.
Met de R1150RT reed ik in drie jaar 34000 km uitsluitend recreatief met veel plezier. De 'zit' van de r1150RT is onovertroffen.

Als ik aan de r1200RT net zoveel plezier beleef als aan z'n voorganger, dan ben ik spekkoper.
.
R1200RT.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 11 aug 2020, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: ABS / CBS / Bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door Isaac »

Ziet er fantastisch uit. Als je hem regelmatig aandacht geeft (onderhoud) dan moet ook deze toch wel aan de verwachtingen voldoen.
Voordeel is ook dat bij deze top koffer 2 helmen passen. Dat mis ik regelmatig aan ruimte als we met z'n tweeën een dagje er op uit trekken.

Veel plezier gewenst met deze motor. _004
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: ABS / CBS / Bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Mooie kleur ook. Veel plezier ermee.
fransgabler

Re: ABS / CBS / Bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door fransgabler »

Tenx heren, er mag wat mij betreft nu een slotje op dit item.

Vanwege het prachtige september weer in de week van 14 september alsnog even naar het buitenland vertrokken. Heerlijke vakantie gehad - zonder sluimerende kopzorgen over het al dan niet functionerende abs/cbs/bekrachtiging - met de R1200RT in de Eifel, zo'n 1400 km weggeboxered in vier dagen tijd. Achteraf vooral geluk gehad met de timing, bij terugkomst in Nederland op 17 september stelde Duitsland- in navolging van Belgie - een quarantaine periode in voor touristen die afkomstig waren uit Noord- en Zuid Holland. Pffft...

De verlaagde buddy van de r1200RT is hier al vervangen door de standaard buddyseat.

Geen hooggebergte door de corona dit keer, Marseille via de route des Grand Alpes heen en de Route Napoleon terug, maar het zou toch knap vervelend zijn als de remmen op dit soort locaties slechts op 20 procent zouden functioneren. De bochtentechniek die daarvoor nodig zou zijn, heb ik bij lange na niet in huis.
.
Schermafbeelding 2020-09-18 om 20.16.25.png
.
De gereden Eifel-routes zijn te vinden op: .
https://www.myrouteapp.com/nl/social/fo ... mode=share.
.
De voorgenomen Routes des Grandes Alpes zijn te vinden op:
https://www.myrouteapp.com/nl/social/fo ... mode=share
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: ABS / CBS / Bekrachtiging in één en hetzelfde systeem samengebouwd

Ongelezen bericht door EileRT »

Allen bedankt voor het delen van de ervaringen/tips/tops. _004

We gaan dit topic sluiten.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”