Schijfremmen R1100RT

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Frank Peeters
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 dec 2020, 18:08
Type: R1100RT
Bijz: Geen
Land: België
Woonplaats of omgeving: Bornem

Schijfremmen R1100RT

Ongelezen bericht door Frank Peeters »

Newbee hier, wel al een deel BMW's maar eerste RT 1100 van '99, die schijfremmen vooraan, zijn vlottende dacht ik, klopt dat??
Je kan er mee rammelen, of is dat niet goed, op mijn 2 vorige GS'en' 02 en '04 was dat niet.

Groeten,
Frank
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Schijfremmen R1100RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Je hebt 2 mogelijkheden. Vaste schijf en een variabele remklauw of een variabele schijf en een vaste remklauw. De voorrem van de 1100 heeft dus vaste remklauwen. Klopt helemaal dat de schijf dus los lijkt te zitten.
Als het een rammel geeft op een klinker weg dan kan je middels een 3-tal doorvoerrubbers de schijf wat minder los maken zonder dat deze de funktie verliest van het flexibel zijn.
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Schijfremmen R1100RT

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Beste

Beetje rammelen is ok bij -1100- , idd op n klinkerweg te horen. Heb mijne bij te veel rammel vervangen, zijdelings meer dan 5 mm was te veel. Als je ze kan bewegen in / tegen rijrichting tov wiel dus niet dwars maar langsrichting, meteen vervangen. Rem dichtknijpen en dan kan je t wiel nog voor / achteruit bewegen. Ik heb nieuwe schijven met dito bussen geplaatst, kortste klap en weer goed voor x K km kilometer.

Groet Tom
skull
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
Type: Ik heb een andere motor
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Buggenhout

Re: Schijfremmen R1100RT

Ongelezen bericht door skull »

TomDujardin schreef: 09 dec 2020, 22:42 Ik heb nieuwe schijven met dito bussen geplaatst, kortste klap en weer goed voor x K km kilometer.
Bij het zelf vervangen van de remschijven, hoe zit het met de afstelling van de ABS? Dacht dat je daar extra meetgereedschap voor nodig hebt? Of ben ik fout,
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Schijfremmen R1100RT

Ongelezen bericht door Isaac »

skull schreef: 09 dec 2020, 22:50 Bij het zelf vervangen van de remschijven, hoe zit het met de afstelling van de ABS? Dacht dat je daar extra meetgereedschap voor nodig hebt? Of ben ik fout,
Voor de ABS sensor heb je slechts een voelermaat nodig om de afstand tussen sensor en de tanden op de schijf af te stellen. Zelf heb ik slechts 1 keer meegemaakt dat ik na een vervanging deze opnieuw moest afstellen. Vermoedelijk heeft deze al voordat ik begon al te ruim gestaan. De andere keren (ongeveer 7) zat de afstand na vervanging gewoon binnen de waarden.
TomDujardin schreef: 09 dec 2020, 22:42 Beetje rammelen is ok bij -1100- , idd op n klinkerweg te horen. Heb mijne bij te veel rammel vervangen
Doordat ze los zitten en rammelen slijten de busjes sneller in. Door tules te plaatsen wordt door dit rubber de trilling gedempt en mede hierdoor de snelle slijtage. De busjes gaan gewoon 3 maal zo lang mee. Uiteraard mag de schijf uitsluitend zijdelings speling hebben. De tules zijn om slijtage te verminderen en niet om een slijtage te verdoezelen.
skull
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
Type: Ik heb een andere motor
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Buggenhout

Re: Schijfremmen R1100RT

Ongelezen bericht door skull »

Isaac schreef: 10 dec 2020, 08:02
skull schreef: 09 dec 2020, 22:50 Bij het zelf vervangen van de remschijven, hoe zit het met de afstelling van de ABS? Dacht dat je daar extra meetgereedschap voor nodig hebt? Of ben ik fout,
Voor de ABS sensor heb je slechts een voelermaat nodig om de afstand tussen sensor en de tanden op de schijf af te stellen. Zelf heb ik slechts 1 keer meegemaakt dat ik na een vervanging deze opnieuw moest afstellen. Vermoedelijk heeft deze al voordat ik begon al te ruim gestaan. De andere keren (ongeveer 7) zat de afstand na vervanging gewoon binnen de waarden.

Bedankt voor de info. De vraag stelde ik omdat ik mij hetvolgende herinnerde in de reparatie handleiding. Heb het nu even terug opgezocht "ABS Sensorstand, voor, afstellen". Impulstandkrans markeren.

Attentie: Bij het vervangen van onderdelen( remschijven etc.) die van invloed zijn op de gemonteerde, en ten gevolge daarvan gemarkeerde impulstandkrans, moet de impulstandkrans opnieuw worden gemarkeerd. De oude markering moet worden verwijderd.

Zie tekening.
BMW abs voor afstellen.jpg
BMW abs afstellen achter.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Schijfremmen R1100RT

Ongelezen bericht door Baird »

Heb ooit bij mijn R1100RT de busjes vervangen, die konden gewoon los besteld worden destijds.
Ook de R1150RX heeft trouwens losse schijven alleen veel minder beweging dan bij de R1100RX.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”