Vraag mbt zelftest ABS

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
wverstraelen
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2020, 13:36
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100RS 1995
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Roermond

Vraag mbt zelftest ABS

Ongelezen bericht door wverstraelen »

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen zomer in het bezit van een R1100RS. Ja, ik weet, het is geen RT, maar laten we zeggen dat ik op weg ben ;)
Na starten en wegrijden hoor ik het bekend klak klak geluid van het ABS systeem, dus dat is prima.
Regelmatig, maar niet altijd, als ik stil heb gestaan bv voor een stoplicht, en ik trek op, hoor ik weer datzelfde geluid.
Hoort dat zo, of is hier iets aan de hand waar ik naar moet laten kijken?
Overigens remt de motor verder perfect.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Vraag mbt zelftest ABS

Ongelezen bericht door EileRT »

Ja dat hoort zo.

Als je stilstaat en wegrijdt onder de 5 km/u hoor je dat geluid. Ik zou het niet omschrijven als een “klak” geluid. Dat is voor mijn gevoel meer de versnellingsbak. Het is voor mijn gevoel een “hoog” piep geluid. Dit is de zelftest van het ABS.

Mocht je een storing hebben aan het ABS (en jij hebt net als mij ABS 2) dan gaan de twee ABS lampjes in het display om en om knipperen. Als het ABS in orde is en je zet de motor op het contact dan knipperen de lampjes tegelijk. Zolang de motor blijven lopen en het ABS is in orde blijven de lampjes uit.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Vraag mbt zelftest ABS

Ongelezen bericht door Isaac »

Een kleine aanvulling is dat de herhalingstest niet bij iedere stop herhaald wordt maar na een bepaalde tijd spanne.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Vraag mbt zelftest ABS

Ongelezen bericht door EileRT »

Aaah, weer wat geleerd Isaac! _004

Dat is mij nooit zo opgevallen. ;)
Isaac schreef: 08 jan 2021, 20:01 Een kleine aanvulling is dat de herhalingstest niet bij iedere stop herhaald wordt maar na een bepaalde tijd spanne.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Vraag mbt zelftest ABS

Ongelezen bericht door Isaac »

Nu je het weet zal je er vermoedelijk wel op gaan letten. In de bebouwde kom zal je hem dus zelden horen. Als je van de grote weg af komt en dan moet stoppen kan je de herhalingstest weer horen bij het optrekken. Ik weet niet welke tijd daar tussen zit maar dat zit zeker boven de 6 minuten.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Vraag mbt zelftest ABS

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik zal er zéker op gaan letten Isaac . . .
Isaac schreef: 08 jan 2021, 20:26 Nu je het weet zal je er vermoedelijk wel op gaan letten. In de bebouwde kom zal je hem dus zelden horen. Als je van de grote weg af komt en dan moet stoppen kan je de herhalingstest weer horen bij het optrekken. Ik weet niet welke tijd daar tussen zit maar dat zit zeker boven de 6 minuten.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
wverstraelen
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2020, 13:36
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100RS 1995
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Vraag mbt zelftest ABS

Ongelezen bericht door wverstraelen »

Dank allemaal voor de heldere uitleg.

Handig om te weten dat dit in elk geval normaal is.
Lampjes knipperen zoals het hoort, en gaan altijd uit bij het wegrijden.

En voor de zekerheid het ABS afgelopen weekend maar eens op het gras geprobeerd.
Kost heel wat overredingskracht om mijn brein zover te krijgen om vol vertrouwen het hendel hard in te knijpen.
Maar het werkt dus prima !

Gr. Wichard
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Vraag mbt zelftest ABS

Ongelezen bericht door mkoskamp »

EileRT schreef: 08 jan 2021, 19:58 Ja dat hoort zo.

Als je stilstaat en wegrijdt onder de 5 km/u hoor je dat geluid. Ik zou het niet omschrijven als een “klak” geluid. Dat is voor mijn gevoel meer de versnellingsbak. Het is voor mijn gevoel een “hoog” piep geluid. Dit is de zelftest van het ABS.

Mocht je een storing hebben aan het ABS (en jij hebt net als mij ABS 2) dan gaan de twee ABS lampjes in het display om en om knipperen. Als het ABS in orde is en je zet de motor op het contact dan knipperen de lampjes tegelijk. Zolang de motor blijven lopen en het ABS is in orde blijven de lampjes uit.
Toen ik een 1100 had maakte de ABS geen hoog piepgeluid. De brandstofpomp wel. De ABS maakte 2x een subtiel 'klunk' geluid bij het wegrijden.
De versnellingbak gaf dan weer meer een "klak" bij het schakelen en soms een 'klap' bij het in zijn één zetten.
Heb nu een 1200 die weer andere geluiden maakt.

Volgens mij kun je een leuke luisterkwis maken met BMW geluiden Big RT Smile
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Vraag mbt zelftest ABS

Ongelezen bericht door EileRT »

Dat weet ik wel zéker . . . Big RT Smile
mkoskamp schreef: 13 jan 2021, 18:08Volgens mij kun je een leuke luisterkwis maken met BMW geluiden Big RT Smile
Toch kwam de zelftest van het ABS als “piep” geluid op mij over. En ja als we het beiden horen omschrijven we het denk ik anders.

Toen Niels Reijn van MSA mijn RT eens checkte op de werking van het ABS (voordat deze gereviseerd werd, toen deed de pomp het nog na een reset) hoorde ik ook dat geluid en hij gaf aan dat dat de zelftest van het ABS was. Maar ja, zoals gezegd het omschrijven van geluid blijft moeilijk. ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”