Remblokplaatje laat los

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Remblokplaatje laat los

Ongelezen bericht door RendeRT »

Een dun metalen plaatje van onderstaande remblok is los gekomen van de remblok.
Kan dit kwaad? Alvast bedankt voor de reacties.
Remblok.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
beckysmile

Re: Remblokplaatje laat los

Ongelezen bericht door beckysmile »

Als ik het goed heb, ik weet het dus niet zeker, zijn deze plaatjes bedoeld om piepen van de remblokken tegen te gaan, en zitten oorspronkelijk niet echt vast aan de remblokken.
Als ik het fout heb hoor ik het graag, ook ik ben nooit te oud om te leren.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Remblokplaatje laat los

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Lijkt idd op een "piep-plaatje", echter zie ik de afdruk van de zuigers op de achterkant van de remblok. Lijkt mij dat dit plaatje niet bij deze remblok hoort. Real OEM kan zeker uitsluitsel geven.
fransgabler

Re: Remblokplaatje laat los

Ongelezen bericht door fransgabler »

Het (piep)plaatje losgekomen? Heel vreemd...

Eigenlijk kan dat niet helemaal zijn losgekomen omdat het asgat van het plaatje nog geheel gaaf is. Het remblokje wordt aan de ene kant - op de foto aan de bovenzijde en bij de klauw aan de voorzijde - ingehaakt achter een kommetje in de remklauw. De andere kant wordt vastgehouden door het asje dat door het asgat of oogje gaat en dat asje wordt gezekerd met een klein haarspeld clipje, (no 7 op OEM)

Het plaatje zou de vorm van het remblokje moeten volgen, wat aan een kant niet het geval is. Het lijkt erop dat het plaatje is afgebroken bij het gedeelte dat achter het kommetje van de remklauw wordt gehaakt aan de voorzijde bij de remklauw. Dat stukje ontbreekt. Dan gaat het plaatje werken, omdat het nog maar aan één kant vastzit, aan de kant van het asje. Je kunt ook wel herkennen of het plaatje is afgebroken aan de scherpe rand.
.
Schermafbeelding 2021-01-17 om 23.06.51.png
.
Dat de afdruk op de achterkant van het remblokje wel is ingestanst en de afdruk geheel ontbreekt op het dunne plaatje doet inderdaad vermoeden dat het plaatje niet tussen de beide remzuigers en de achterkant het remblokje heeft gezeten. Op de OEM tekening van de 1200 zijn beide remblokjes (no5) , het clipje aan de bovenkant (no 6) en het asje (no 7) te onderscheiden. Bij de 1150 en de 1200 verving ik de remblokjes regelmatig, maar kwam het plaatje daar nooit tegen. Het (piep) plaatje is ook niet terug te vinden op de opengewerkte OEM tekening.

In het allerergste geval is het plaatje aan de verkeerde kant gemonteerd geweest, tussen het remblokje en de remschijf. . In dat geval zou aan een van de kanten van het plaatje sleepsporen van de remschijf te zien moeten zijn. Dat laatste is bijna niet voorstelbaar maar technisch zou het (kort) kunnen

Als de remmen al piepen, is het afdoende om een beetje kopervet tussen de zuigers en de achterzijde van het remblokje aan te brengen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 18 jan 2021, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Remblokplaatje laat los

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik mis op het losse plaatje de afdrukken van de cilinders. Ik denk dat het plaatje op de andere remschoen heeft gezeten en dan zouden de afdrukken dus op de achterzijde van het plaatje, wat nu op de foto staat, moeten zitten.
Van piep plaatjes heb ik nooit gehoord. Als remmen piepen is het vaak een te harde voering of verhard geraakt door een hele lange afdaling die de voering heeft meegemaakt. Bij een irritant piepgeluid werkt een heel licht schuin kantje, aan brengen op de voering, meestal goed genoeg.
Ik denk dat het plaatje, wat de redenen ook zijn dat het daar wel zat, gewoon kan vervallen. Remschoenen goed schoonmaken en met kopervet monteren.
We zitten dus qua antwoorden allemaal aardig op 1 lijn. Een foto van de achterkant van het plaatje zou een bevestiging kunnen zijn van ons denken.
fransgabler

Re: Remblokplaatje laat los

Ongelezen bericht door fransgabler »

Isaac schreef: 18 jan 2021, 13:45 We zitten dus qua antwoorden allemaal aardig op 1 lijn. Een foto van de achterkant van het plaatje zou een bevestiging kunnen zijn van ons denken.
Door je post valt bij mij een kwartje.

In tegenstelling tot de remmen aan de voorzijde, worden de remvoeringen bij de 1200 aan de achterzijde slechts aan één kant naar binnen gedrukt door twee ronde remzuigers uit de remklauw. De remzuigers bevinden zich van achteren gezien aan de rechter-binnenkant van de remklauw. Aan de linkerkant bevinden zich in het geheel geen zuigers, de linkerkant bestaat uit drie statische klauwtjes die één geheel vormen, zonder zuigers.

Bij het wisselen van de remvoeringen verwonderde het ontbreken van zuigers aan die kant me al. Het deed met denken aan de voorremmen van de Yamaha XS 650, die hetzelfde systeem hebben. Als de zuigers naar binnen worden gedrukt, wordt door de tegendruk de hele klauw naar rechts gedrukt en wordt de linker remvoering ook tegen de remschijf aangedrukt.

Mooi forensisch puzzeltje...
.
IMG_6262.jpg
Dit is de linkerzijde van de remklauw door de spaken van het achterwiel heen gezien. Goed is ook te zien hoe de remvoering links ingehaakt wordt op een uitsparing in de remklauw. Het profiel van de remvoering komt overeen met de afbeelding van de remvoering door de topic starter.

Bij het rechtdoor rijden wordt de remvoering tegen de remschijf aangedrukt en daardoor wordt de linkerkant van het profiel tegen de binnenkant van de remklauw aangedrukt. Dat is ook het stukje wat op het plaatje ontbreekt, waarschijnlijk door een breuk ten gevolge van metaalmoeheid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Remblokplaatje laat los

Ongelezen bericht door RendeRT »

Gezien de reacties heb ik beide remblokken gepositioneerd. Daaruit blijkt dat het remblok en het plaatje afgebeeld op de foto het remblok is die niet door de zuigers tegen de remschijf worden geduwd.

Op het remblok dat door de zuigers tegen de remschijf worden geduwd zit ook een plaatje, maar dat klemt om de boven- en onderzijde van het remblok. Dat plaatje past ook niet op het op de foto afgebeelde remblok.

Van het plaatje is niets afgebroken. Dat zou namelijk een ander beeld geven, dan de mooie rechte lijn van het plaatje aan die kant. Er is geen sprake van breukschade.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Remblokplaatje laat los

Ongelezen bericht door Isaac »

Intussen gezocht naar het nog onbekende piep plaatje. Na veel zoeken heb ik een plaatje gevonden die geklemd zit, zoals RendeRT aangeeft, om het remblokje. De afgebeelde piepplaat heb ik dus niet kunnen vinden. Maar zoals we eigenlijk al met z'n alle hadden bedacht klopt het allemaal. Het is een piepplaatje en kan en mag dus vervallen. Na zo veel jaren in de techniek leer ik ook weer wat. Je moet er wel extra op letten als de voeringen vervangen gaan worden dat de vrije ruimte met piepplaatje(s) nog wel voldoende is. Het is tenslotte een extra vulling.
Als ik over het plaatje nadenk zie ik niet in waarom het piepen met een plaatje opgelost kan worden. Ik ben zelf een redelijke afnemer van kopervet.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”