Hoe warm wordt een achterremschijf?
Geplaatst: 29 jan 2021, 19:59
Augustus 2017 heb ik een R1200RT uit 2013 gekocht. Tot voor kort heb ik nog nooit gericht aan de remschijven gevoeld of deze warm waren gelopen.
Bij het gebruik van mijn remschijfslot (voorzijde) kan ik me niet herinneren dat ik ooit warme voorremschijven heb gevoeld.
Afgelopen november heeft mijn motor een grote beurt gehad en nieuwe banden gekregen en werd netjes gepoetst afgeleverd.
Na een ritje op 31 december (banden waren op dat moment 250km ingereden, motor had een tijdje stil gestaan) hoorde ik, bij het naar binnen duwen van de motor, dat de achterrem iets aanliep, ook zag ik roest. De achterschijf voelde lauwwarm aan. De dag erna (1°C) op nieuwjaarsdag uitgebreid de achterrem getest tot steeds ingrijpen ABS, de schijf was zeer heet, in elk geval mijn vingertoppen aan verbrand.
Vandaag tussen de buien door een 2x 7 km testgereden, de remmen remmen zoals ik gewend ben, goed. Na het eerste normale ritje zijn mijn voorremschijven koud, en is mijn achterremschijf lauw warm (ik schat een 25-30°C). Bij achterrem goed gebruiken (niet tot ingrijpen ABS) wordt de schijf goed heet. Een collega van mij keek er niet van op, en zei dat vergeleken met de voorremschijven, de relatief kleine achterrem het flink voor zijn kiezen krijgt en warm/heet worden normaal kan zijn.
Ik heb al met mijn dealer erover gebeld, die wilde zelfs de motor ophalen als ik het niet vertrouwde (enkeltje naar dealer is 40km). Als eerste test (advies van dezelfde collega) de motor op de bok gezet en de motor in de eerste versnelling laten lopen. Achterremschijf werd, ik schat een 20 graden (buitentemperatuur was 4°C).
Bij een GS maatje gevoeld hoe zwaar zijn achterwiel draaide: ventiel onderste stand, flinke draai geven=> wiel draait van 6 uur naar 2 uur. Mijn RT draait van 6 uur naar 12 uur. Valt mee lijkt me.
Nu ik meer vertrouwen in de remmen heb, zal ik een afspraak met de dealer maken en er zelf naar toe rijden.
Vraag aan het forum: wat zijn jullie ervaringen, hoe warm worden jullie schijven, a) normaal ritje, b) bij flink aan de jas gaan?
Bij het gebruik van mijn remschijfslot (voorzijde) kan ik me niet herinneren dat ik ooit warme voorremschijven heb gevoeld.
Afgelopen november heeft mijn motor een grote beurt gehad en nieuwe banden gekregen en werd netjes gepoetst afgeleverd.
Na een ritje op 31 december (banden waren op dat moment 250km ingereden, motor had een tijdje stil gestaan) hoorde ik, bij het naar binnen duwen van de motor, dat de achterrem iets aanliep, ook zag ik roest. De achterschijf voelde lauwwarm aan. De dag erna (1°C) op nieuwjaarsdag uitgebreid de achterrem getest tot steeds ingrijpen ABS, de schijf was zeer heet, in elk geval mijn vingertoppen aan verbrand.
Vandaag tussen de buien door een 2x 7 km testgereden, de remmen remmen zoals ik gewend ben, goed. Na het eerste normale ritje zijn mijn voorremschijven koud, en is mijn achterremschijf lauw warm (ik schat een 25-30°C). Bij achterrem goed gebruiken (niet tot ingrijpen ABS) wordt de schijf goed heet. Een collega van mij keek er niet van op, en zei dat vergeleken met de voorremschijven, de relatief kleine achterrem het flink voor zijn kiezen krijgt en warm/heet worden normaal kan zijn.
Ik heb al met mijn dealer erover gebeld, die wilde zelfs de motor ophalen als ik het niet vertrouwde (enkeltje naar dealer is 40km). Als eerste test (advies van dezelfde collega) de motor op de bok gezet en de motor in de eerste versnelling laten lopen. Achterremschijf werd, ik schat een 20 graden (buitentemperatuur was 4°C).
Bij een GS maatje gevoeld hoe zwaar zijn achterwiel draaide: ventiel onderste stand, flinke draai geven=> wiel draait van 6 uur naar 2 uur. Mijn RT draait van 6 uur naar 12 uur. Valt mee lijkt me.
Nu ik meer vertrouwen in de remmen heb, zal ik een afspraak met de dealer maken en er zelf naar toe rijden.
Vraag aan het forum: wat zijn jullie ervaringen, hoe warm worden jullie schijven, a) normaal ritje, b) bij flink aan de jas gaan?