Pagina 1 van 1

Hoe warm wordt een achterremschijf?

Geplaatst: 29 jan 2021, 19:59
door Jazzbass
Augustus 2017 heb ik een R1200RT uit 2013 gekocht. Tot voor kort heb ik nog nooit gericht aan de remschijven gevoeld of deze warm waren gelopen.
Bij het gebruik van mijn remschijfslot (voorzijde) kan ik me niet herinneren dat ik ooit warme voorremschijven heb gevoeld.
Afgelopen november heeft mijn motor een grote beurt gehad en nieuwe banden gekregen en werd netjes gepoetst afgeleverd.
Na een ritje op 31 december (banden waren op dat moment 250km ingereden, motor had een tijdje stil gestaan) hoorde ik, bij het naar binnen duwen van de motor, dat de achterrem iets aanliep, ook zag ik roest. De achterschijf voelde lauwwarm aan. De dag erna (1°C) op nieuwjaarsdag uitgebreid de achterrem getest tot steeds ingrijpen ABS, de schijf was zeer heet, in elk geval mijn vingertoppen aan verbrand.

Vandaag tussen de buien door een 2x 7 km testgereden, de remmen remmen zoals ik gewend ben, goed. Na het eerste normale ritje zijn mijn voorremschijven koud, en is mijn achterremschijf lauw warm (ik schat een 25-30°C). Bij achterrem goed gebruiken (niet tot ingrijpen ABS) wordt de schijf goed heet. Een collega van mij keek er niet van op, en zei dat vergeleken met de voorremschijven, de relatief kleine achterrem het flink voor zijn kiezen krijgt en warm/heet worden normaal kan zijn.

Ik heb al met mijn dealer erover gebeld, die wilde zelfs de motor ophalen als ik het niet vertrouwde (enkeltje naar dealer is 40km). Als eerste test (advies van dezelfde collega) de motor op de bok gezet en de motor in de eerste versnelling laten lopen. Achterremschijf werd, ik schat een 20 graden (buitentemperatuur was 4°C).
Bij een GS maatje gevoeld hoe zwaar zijn achterwiel draaide: ventiel onderste stand, flinke draai geven=> wiel draait van 6 uur naar 2 uur. Mijn RT draait van 6 uur naar 12 uur. Valt mee lijkt me.

Nu ik meer vertrouwen in de remmen heb, zal ik een afspraak met de dealer maken en er zelf naar toe rijden.

Vraag aan het forum: wat zijn jullie ervaringen, hoe warm worden jullie schijven, a) normaal ritje, b) bij flink aan de jas gaan?

Re: Hoe warm wordt een achterremschijf?

Geplaatst: 29 jan 2021, 20:43
door Henk7777
Jazzbass,

Als je het achterwiel ronddraai, dan kun je horen of de remblokken tegen de schijf aan schuren, ik vermoede dat dit het geval is bij jouw motor..

Oorzaak zal een remcilinder die niet helemaal teruggaat als je de rem loslaat, dit komt door remstof en vuil die aankoekt, misschien een rubber dat niet goed meer afsluit..
Ook vergeet de amaterur bij het vervangen van de remblokken vaak om de remcilinder schoon te maken voordat die ingedrukt wordt om ruimte te maken voor de veel dikkere nieuwe blokken, dit zorgt ervoor dat de remcilinder niet makkelijk meer zijn werk kan doen...

De remklauw zal er even af moeten en schoongemaakt moeten worden, met name dan de remcilinder, die moet er even uit...
Misschien het rubber vervangen ??

De dealer zal hier wel raad mee weten....

Henk7777

Re: Hoe warm wordt een achterremschijf?

Geplaatst: 29 jan 2021, 20:50
door Isaac
Eerst even wat opmerkingen. Soms zitten er motorrijders zonder het te weten met hun voet net op de achterrem. In de winter vaak eerder omdat wegens de kou meer achter de kuip wordt gedoken. Dat is vaker zichtbaar als je in groeps verband (een toerrit) rijdt.
Ik heb om mijn remlicht te controleren een stroomsensor in de draad naar het remlicht opgenomen. Ik heb middels een klein signaal lampje hierdoor zicht op de werking van de voorrem schakelaar, de achterrem schakelaar en het remlicht zelf.
Verder is de remschijf achter een vaste schijf en moet de vrije ruimte koen van het soepel loskomen van de remklauw. Vaak wordt alleen de remolie vervangen en wordt aan de 2 cilinders maar ook de 2 bussen van de remklauw nauwelijks onderhoud gepleegd. Als daar de ruimte niet goed wordt verkregen blijven de remschoenen licht wrijven tegen de schijf.
Zoals je zelf ook al aan geeft is de achterrem slechts een kleine schijf en enkelzijdig. De achterrem wordt doorgaans ook het minst gebruikt.
Voor jezelf even nagaan wanneer er onderhoud aan de remklauw is gegeven en nazien of deze soepel vrij komt.

Re: Hoe warm wordt een achterremschijf?

Geplaatst: 29 jan 2021, 20:58
door Isaac
Henk7777 schreef: 29 jan 2021, 20:43 Als je het achterwiel ronddraai, dan kun je horen of de remblokken tegen de schijf aan schuren, ik vermoede dat dit het geval is bij jouw motor..
Ik zag dat we haast tegelijk antwoord zaten te geven. Ik wil wel even opmerken dat een remcilinder alleen de druk op de schijf op heft en het vrijlopen geschied door het rijden. Het "slingeren" van de schijf zorgt er voor dat de cilinders verder naar binnen worden gedrukt. Het woord slingeren moet je niet zien als zichtbaar maar als wel aanwezig als hierop gemeten zou worden.

Re: Hoe warm wordt een achterremschijf?

Geplaatst: 29 jan 2021, 22:30
door Jazzbass
Bedankt al voor de reacties. Het "schuren" heb ik maar 1x gehoord. Als ik het goed begrijp dus, moet de achterremschijf, net als de voorrem gewoon koud zijn bij een normale rit. Ik maak een afspraak met de dealer om de achterrem eraf te halen en te controleren. Ik was al aan het kijken om een aanhanger te huren. Maar zoals ik het nu kan inschatten, moeten die 40 km geen probleem zijn (halverwege maar nog een stoppen).

Re: Hoe warm wordt een achterremschijf?

Geplaatst: 29 jan 2021, 22:31
door Jazzbass
Overigens, onderhoud is steeds bij dealer geweest, 1x per jaar.

Re: Hoe warm wordt een achterremschijf?

Geplaatst: 29 jan 2021, 22:33
door fransgabler
Isaac schreef: 29 jan 2021, 20:50 Zoals je zelf ook al aan geeft is de achterrem slechts een kleine schijf en enkelzijdig. De achterrem wordt doorgaans ook het minst gebruikt.
Voor jezelf even nagaan wanneer er onderhoud aan de remklauw is gegeven en nazien of deze soepel vrij komt.
Bij de achterrem wordt een afwijkende constructie gebruikt.
Van achteren gezien zitten er rechts twee remzuigers, die net zo functioneren als de remzuigers in de voorremmen. Er is wel een ander belangrijk verschil, de achterrem kent slechts twee in plaats van vier zuigers. Door de opgebouwde remdruk drukken deze twee zuigers de rechter remvoering tegen de remschijf aan. Het is dus zaak bij onderhoud om deze twee zuigers iets uit de klauw te laten komen om ze vervolgens schoon te blazen, te reinigen met een wattenstaafje met remvloeistof en ze tenslotte weer goed te drogen en met de duim of een verf-menghoutje terug te drukken.

Aan de linkerkant in de remklauw ontbreken de twee zuigers. De linkerkant lijkt daarmee statisch te zijn, waardoor je de indruk krijgt alsof de schijf alleen aan de rechterkant afgeremd wordt. Dat het niet zo is blijkt alleen al uit de aanwezigheid van het rempadje aan de linkerkant. Het is een apart mechanisme dat werkt vanuit het principe: "actie rechts = reactie links" mechanisme, waardoor de linker rempad een fractie later dan de rechter alsnog tegen de remschijf aangedrukt wordt.
.
pads.jpg
De linkerkant van de remklauw achter: geen remzuigers te zien.

.
Hoe werkt dat en is dat ook zichtbaar te maken?
Als beide remzuigers aan de rechterkant door de actie van de remhandle aan het stuur naar binnen worden gedrukt, komt er spanning op de hele remklauw te staan vanuit het principe actie = reactie. De bovenkant van de klauw wordt door die kracht langs een as aan de voorzijde van de remklauw van links naar rechts bewogen en drukt daarmee ook het rempad aan de linkerkant (op de tekening hieronder rechts) tegen de schijf aan.
.
klauw.jpg
OEM Vooraanzicht: De bovenzijde van de remklauw beweegt van links naar rechts over de as bij de zwarte pijl.

.
Om het mechanisme beter te begrijpen het volgende voorbeeld: Stel er ligt een boot een paar meter van de walkant. Met een touw haal je de boot naar je toe. Als de boot de walkant bereikt, kan de boot niet verder. Als je het touw nu nog verder inhaalt, trek je jezelf naar de boot toe. Dat gebeurt ook met de remzuigers en de bovenkant van de remklauw. Die constructie werd al toegepast bij de eerste serie schijfremmen die op de motoren gemonteerd werden. Zo had m'n Yamaha XS 650 die constructie - zij het met slechts één remzuiger per remklauw- halverwege de jaren '70 in beide voorremmen.

Normaal gesproken is die actie-reactie van de achterremklauw niet te zien, omdat rempads niet actief van de schijf worden teruggetrokken en daardoor altijd een beetje aanslepen. Het gaat bij schijfremmen dus altijd om deeltjes van millimeters dat de rempads tegen de remschijf worden gedrukt als de remdruk wordt opgebouwd.

De beweging van de klauw over de as van links naar rechts bij het remmen wordt pas echt zichtbaar als beide rempads uit hun behuizing worden gehaald, bijvoorbeeld bij de vervanging ervan. Dan is de bovenkant van de remklauw heel gemakkelijk met de hand ongeveer een centimeter van links naar rechts - de dikte van nieuwe rempads - te bewegen over de as aan de voorkant van de klauw. Behalve dat beide remzuigers soepel moeten lopen, moet dus ook de bovenkant van de remklauw soepel over de as van links naar rechts kunnen bewegen. Anders loopt de schijf erg warm aan.

Daarnaast:
De achterrem van een 1200 kan niet overgeslagen worden in het gebruik. Met het remhandle aan het stuur worden beide voorremmen én de achterrem bediend. (combined brake system) Een achterrem ontzien kan dus nauwelijks, tenzij heel zachtjes uitsluitend met de voetrem wordt geremd. De voetrem bedient immers alleen beide zuigers van de achterrem en daarmee ook de hele remklauw over de as. Feitelijk kun je niet remmen zonder gebruik van de achterrem. De motor laten uitlopen in een lage versnelling en de laatste meters remmen op z'n Fred Flinstone's is de enige manier om de achterrem helemaal niet te gebruiken.

De massa van de achterschijf is beduidend kleiner dan die van de voorremmen en kan dus ook minder warmte 'opslaan'. Doordat de schijf kleiner is uitgevoerd is ook de oppervlakte kleiner, waardoor het koelen aan de buitenlucht ook minder effectief is.

Goedkope rempads remmen niet alleen minder en/of vreten je schijf op, maar zijn ook niet in staat om veel warmte op te nemen van de schijf om die weer aan de buitenlucht af te staan. Het is niet aan te raden om goedkope Chinese rempadjes in een dure BMW te frutten. Rempads als die van Lucas, Brembo en BMW/ Brembo zijn niet goedkoop, maar ze doen wat je van rempads op een motor - die met berijder zo'n 350 kilo weegt - mag verwachten: De vertraging van de motor omzetten in wrijvingswarmte om die warmte asap af te staan aan de langsstromende lucht.

Rempads die bijna 'op' zijn, remmen in het begin net zo goed als rempads met veel remvoering. Ze kunnen alleen door hun kleinere massa minder warmte verwerken. Tijdige vervanging voorkomt niet alleen krassen op je schijven, maar zorgt ook voor een betere afvoer van de wrijvingswarmte.

Re: Hoe warm wordt een achterremschijf?

Geplaatst: 29 jan 2021, 23:57
door Jazzbass
Bedankt voor de uitgebreide technische uitleg!

Re: Hoe warm wordt een achterremschijf?

Geplaatst: 30 jan 2021, 08:43
door Isaac
Er zijn BMW's die middels de ABS unit altijd beide remmen aanspreekt. Of Jazzbass dit heeft weet ik niet. Maakt verder ook niet uit het gaat om het feit dat zijn achterschijf er warm wordt. Dat heeft toch te maken met het niet goed vrij komen van de remvoeringen. Dan kom ik toch op het feit dat er mogelijk geen of slecht onderhoud is gepleegd aan de remklauw.
fransgabler schreef: 29 jan 2021, 22:33 Het is dus zaak om deze twee zuigers iets uit de klauw te laten komen om ze vervolgens schoon te blazen, te reinigen met een wattenstaafje en ze tenslotte weer goed te drogen en terug te drukken.
Dat reinigt dan wel maar dit is geen onderhoud. Remklauw onderhoud bestaat uit het geheel demonteren, beide cilinders uit de klauw halen, schoonmaken en met nieuw (speciaal) vet weer monteren. Ook beide asjes die zijn aangegeven met de zwarte pijl op de tekening bij fransgabler even voorzien van wat nieuw vet. Als de klauw niet goed kan schuiven over deze asjes dan blijft 1 zijde gewoon wat slepen.
Vaak wordt dit door de monteur slecht of niet uitgevoerd en kan deze klacht ontstaan.
Is het onderhoud niet op de factuur terug te lezen? Of staat daar gewoon alleen het reinigen remklauw op.
Dan hebben ze hoogst waarschijnlijk alleen perslucht gebruikt en misschien een kwastje om het vastzittende vuil weg te halen.
Je kan altijd vragen wat ze uitvoeren als de remolie vervangen wordt. (Of mee kijken als deze direct op de werk tafel gaat.)

Re: Hoe warm wordt een achterremschijf?

Geplaatst: 30 jan 2021, 09:17
door fransgabler
Isaac schreef: 30 jan 2021, 08:43
Dat reinigt dan wel maar dit is geen onderhoud. Remklauw onderhoud bestaat uit het geheel demonteren, beide cilinders uit de klauw halen, schoonmaken en met nieuw (speciaal) vet weer monteren. Ook beide asjes die zijn aangegeven met de zwarte pijl op de tekening bij fransgabler even voorzien van wat nieuw vet. Als de klauw niet goed kan schuiven over deze asjes dan blijft 1 zijde gewoon wat slepen.
Vaak wordt dit door de monteur slecht of niet uitgevoerd en kan deze klacht ontstaan.
Ik onderschrijf je stelling over reinigen en onderhoud. Dat het onderhoud van de remklauw en de bewegende delen daarin zich beperkt tot reinigen kan alsnog voor klachten zorgen. Met regelmatig reinigen is aanlopen al enigszins te vermijden of uit te stellen, maar als er veel gereden wordt in mindere omstandigheden - waarbij ook pekel niet geschuwd wordt - is onderhoud niet te vermijden.

Ook mijn ervaring is dat veel monteurs zich tot reinigen beperken.

Re: Hoe warm wordt een achterremschijf?

Geplaatst: 30 jan 2021, 11:53
door Jazzbass
Isaac schreef: 30 jan 2021, 08:43 Er zijn BMW's die middels de ABS unit altijd beide remmen aanspreekt. Of Jazzbass dit heeft weet ik niet. Maakt verder ook niet uit het gaat om het feit dat zijn achterschijf er warm wordt. Dat heeft toch te maken met het niet goed vrij komen van de remvoeringen. Dan kom ik toch op het feit dat er mogelijk geen of slecht onderhoud is gepleegd aan de remklauw.
Mijn RT heeft een deel-integraal. Mij is duidelijk de achterremklauw heeft groot onderhoud nodig.
Heel even had ik het vermoeden dat ik met mijn nieuwe claxon (via relais) en een aftakking van het stadslicht (via relais mistlampen aansturen), het deel integraal ABS systeem verstoorde. Toen ik op 1 januari ermee test reed, was het weer beroerd, en lag er veel troep op de weg. Bij het stevig bedienen van alleen de achterrem greep ABS op het achterwiel iedere keer fors in, was toch schrikken. Gisteren gereden, geen problemen (alleen warm lopen achterremschijf). Ik ben geen pekel rijder.
Thanks voor de uitgebreide uitleg. Groet John.

Re: Hoe warm wordt een achterremschijf?

Geplaatst: 07 mar 2021, 01:08
door Jazzbass
Vandaag mijn motor opgehaald. Remklauw is bij dealer eraf geweest, schoongemaakt, geen afwijkingen verder gevonden, alles is weer teruggebouwd.
Safety first, ik vertrouwde het niet. Wellicht was toch een combinatie van veel rommel op de weg en tussen mijn remklauw rond oudjaar/nieuwjaar waardoor in combinatie met mogelijk toch gladheid dat ABS zo fel aansprak (ik dacht dat achterbrug zou afbreken). Het maakte dusdanig indruk, dat ik dacht dat mijn electra aanpassingen (viewtopic.php?f=1&t=16576) invloed hadden op de achterrem via de canbus. Niet dus. Nooit in mijn hele leven aan een remschijf gevoeld hoe warm deze is na een rit. Dus geen referenties.
Achterwiel draait nu iets makkelijker. Binnenkort remschijf van mijn GSA koempel eens voelen wat die doet na een rit.
Voorrem is altijd koud.

In de toekomst zal ik ook als extra remreiniger gaan gebruiken bij een van mijn sporadische schoonmaakbeurten (op advies van een oudere automonteur).

(NB link naar mijn electra aanpassingen: ik ben blij met mijn extra verlichting, vandaag wederom 2 automobilisten die erg laat voor me remde, en mogelijk nog later of niet als ik de extra verlichting niet had=> nadeel van zwarte motor en zwarte kleren)