Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 mar 2018, 23:41
- Type: R1150RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Helaas heeft het noodlot ook mijn RT getroffen... Twijfel nog over pomp verwijderen of inruilen en een mooie andere BMW uitzoeken. Een zonder zo'n pomp!
Motorfiets is van 2003, 130.000 km, bijna nieuwe banden, gechipt, technisch verder prima.
Iemand idee van de restwaarde?
Motorfiets is van 2003, 130.000 km, bijna nieuwe banden, gechipt, technisch verder prima.
Iemand idee van de restwaarde?
- Berrybeer
- 2023
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Mijn R1150RT uit 2004 met 35k op de teller en met werkende abs-pomp, had afgelopen november volgens mijn verzekering een rest/total-los waarde van €3300,=
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Daar heeft ie natuurlijk niet veel aan hè, de waarde van een R1150RT met werkende pomp
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
- Type: R1200RT
- Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: LENDELEDE
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
niets , maar ik wil hem wel komen ophalen voor onderdelenPeetski schreef: ↑23 feb 2021, 22:11 Helaas heeft het noodlot ook mijn RT getroffen... Twijfel nog over pomp verwijderen of inruilen en een mooie andere BMW uitzoeken. Een zonder zo'n pomp!
Motorfiets is van 2003, 130.000 km, bijna nieuwe banden, gechipt, technisch verder prima.
Iemand idee van de restwaarde?
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
- Type: R1150RT
- Land: belgique
- Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Ik denk gezien de hoge kilometerstand en de kapotte ABS-module je 1150RT in België zo ongeveer 2000 Euro waard is. Dit zonder een idee te hebben over de algemene staat van de motor. Ik heb zelf een 1150RT 2004 66000 km. Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat ik de ABS-module zou laten overbruggen en verder zou rijden zonder indien het mij ook overkomt. Dacht je aanvankelijk nog jaren verder te rijden of was je reeds aan het kijken naar vervanging?
Er zijn natuurlijk meerdere factoren die belangrijk zijn.
Er zijn natuurlijk meerdere factoren die belangrijk zijn.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 mar 2018, 23:41
- Type: R1150RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Nou voor 2000 mag u hem hebben hoor . Ik denk dat het hier wel wat lager ligt.dieterfmd schreef: ↑24 feb 2021, 09:26 Ik denk gezien de hoge kilometerstand en de kapotte ABS-module je 1150RT in België zo ongeveer 2000 Euro waard is. Dit zonder een idee te hebben over de algemene staat van de motor. Ik heb zelf een 1150RT 2004 66000 km. Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat ik de ABS-module zou laten overbruggen en verder zou rijden zonder indien het mij ook overkomt. Dacht je aanvankelijk nog jaren verder te rijden of was je reeds aan het kijken naar vervanging?
Er zijn natuurlijk meerdere factoren die belangrijk zijn.
Ik was zeker niet van plan hem weg te doen; het is een fijne motorfiets en ik had er nog jaren mee willen rijden. Zelf onderhouden en kleine reparaties prima te doen en leuk bovendien.
Echter, ik vind dat je bij dergelijk hoge reparatiekosten toch eens achter je oren moet krabben.
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Hmm, bekend verhaal., ben helaas ook ervaringsdeskundige.
Na de failure werd de electronica aangepast ivm het remlicht en de foutmeldingen en vervolgens werden de remleidingen zonder tussenkomst van de pomp doorverbonden. De pomp bleef bewust zitten, wellicht wilde de nieuwe eigenaar die laten reviseren. Kosten van de aanpassingen: 200 euro
De R1150 RT uit 2003 met 75 k op de teller bracht in 2020 nog 2500 euro op. De koper heeft daar een prima fiets aan, zij het zonder abs/cbs/bekrachtiging. De motor remt er niet minder om, wel anders. Fiets zag er wel zeer verzorgd, als een plaatje uit.
Omdat de servopompen de tijd niet overleven, de allernieuwste exemplaren zijn inmiddels ook al 15 jaar oud, wordt het afgekoppelde ABS anno 2021 inmiddels meer als een voordeel dan als een nadeel gezien. Dat heeft er alles mee te maken dat een kapotte pomp zich niet aankondigt en de remwerking van het ene op het andere moment voor 80 % wegvalt.
Als de pomp eenmaal buitenspel staat, kan deze onaangename verrassing - ergens in de Frans Alpen - al niet meer voorkomen.
Overigens, de verkoper bepaalt de vraagprijs, de markt bepaalt uiteindelijk de verkoopprijs.
Na de failure werd de electronica aangepast ivm het remlicht en de foutmeldingen en vervolgens werden de remleidingen zonder tussenkomst van de pomp doorverbonden. De pomp bleef bewust zitten, wellicht wilde de nieuwe eigenaar die laten reviseren. Kosten van de aanpassingen: 200 euro
De R1150 RT uit 2003 met 75 k op de teller bracht in 2020 nog 2500 euro op. De koper heeft daar een prima fiets aan, zij het zonder abs/cbs/bekrachtiging. De motor remt er niet minder om, wel anders. Fiets zag er wel zeer verzorgd, als een plaatje uit.
Omdat de servopompen de tijd niet overleven, de allernieuwste exemplaren zijn inmiddels ook al 15 jaar oud, wordt het afgekoppelde ABS anno 2021 inmiddels meer als een voordeel dan als een nadeel gezien. Dat heeft er alles mee te maken dat een kapotte pomp zich niet aankondigt en de remwerking van het ene op het andere moment voor 80 % wegvalt.
Als de pomp eenmaal buitenspel staat, kan deze onaangename verrassing - ergens in de Frans Alpen - al niet meer voorkomen.
Overigens, de verkoper bepaalt de vraagprijs, de markt bepaalt uiteindelijk de verkoopprijs.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 24 feb 2021, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 mar 2018, 23:41
- Type: R1150RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Dank, daar kan ik wat mee. Ga toch weer nadenken over die ombouw; pomp eruit. Verder is het toch een fijne motor!
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
- Type: R1150RT
- Land: belgique
- Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Ik zou gewoon niet twijfelen. Als de motor gezond is en goed onderhouden dan is het zonde om deze weg te doen voor een habbekrats...Je kan er nog jaren plezier van hebben zonder werkende ABS.
Kan iemand bevestigen dat je bij uitbouw van de ABS-module ook ineens verlost bent van de omslachtige en dure procedure mbt remolie?
Voor 200 Euro ombouw ben je weer op de baan voor jaren
Kan iemand bevestigen dat je bij uitbouw van de ABS-module ook ineens verlost bent van de omslachtige en dure procedure mbt remolie?
Voor 200 Euro ombouw ben je weer op de baan voor jaren
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 mar 2018, 23:41
- Type: R1150RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Ik ben om.
Net gereden op een F800GT. Had het gevoel dat ik vreemdging.
Pomp gaat eruit en rij lekker door met mn eigen fiets!
Net gereden op een F800GT. Had het gevoel dat ik vreemdging.
Pomp gaat eruit en rij lekker door met mn eigen fiets!
- fschuurman
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
- Type: R1200RT
- Bijz: R 1200 RT LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
- Contacteer:
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Hahahahaha lekker vertrouwd tuffen. Soms is het gras niet groener :)
Groet,
Frank
Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Frank
Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
- Berrybeer
- 2023
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Bij mijn introductie hier zo'n 11 jaar geleden, schreef ik dat ik niet van plan was om ooit nog een andere te kopen.
Sinds die tijd heb ik - meestal als leenmotor - op zo'n beetje elk nieuwer type gereden: 1200, 1250, K1600, RT en GS...om naderhand weer met een grote glimlach op mijn eigen brommert te stappen. Één ding weet ik zeker: mocht het in de toekomst ooit nodig zijn, dan komt er bij mij 'gewoon' een nieuwe abs-pomp in...
Sinds die tijd heb ik - meestal als leenmotor - op zo'n beetje elk nieuwer type gereden: 1200, 1250, K1600, RT en GS...om naderhand weer met een grote glimlach op mijn eigen brommert te stappen. Één ding weet ik zeker: mocht het in de toekomst ooit nodig zijn, dan komt er bij mij 'gewoon' een nieuwe abs-pomp in...
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Ja, dat kan ik bevestigen. Van de ingewikkelde procedure met specifieke BMW trechter ben je verlost als de remleidingen direct doorlopen van het voetpedaal en de handrem naar de remklauw. De remvloeistof kan dan voortaan met een gewone procedure worden ververst. De gewone procedure kan bij alle BMW ees van ná 2006 worden uitgevoerd. Vanaf 2007 heeft BMW - na de nodige klachten en terugroepacties - de kwetsbare ABS pomp niet meer toegepast.
Het combined brake system en de elektrische bekrachtiging worden nauwelijks gemist, de motor remt na deze ingreep weer als vanouds.
Volledigheidshalve laat ik nog wel een stichtelijk woord horen:
Met het omzeilen van de kwetsbare abs pomp door de leidingen direct door te verbinden, wordt ook de ABS veiligheidsvoorziening van de motorfiets verwijderd. ABS wordt pas gemist als het nodig is.
Dat het gevoel van vreemdgaan optreedt bij het berijden van een F800 is natuurlijk te verwachten. De F800 is een licht motortje, geen boxer maar in de configuratie van een een staande twin, biedt geen/nauwelijks windbescherming en wordt met veel minder vermogen uitgevoerd. Dat voelt in vergelijk met een R1150RT aan als een licht opgevoerde brommer.
Om een reëele vergelijking te maken met een motor die vergelijkbaar is met de R1150RT komt een R1200RT van ná 2006 in aanmerking. Voordat je besluit een niet onbelangrijke veiligheidsvoorziening van je zware R1150Rt af te halen om daar zelf mee door te rijden, verdient het aanbeveling die opvolger eens te proberen. Maak dan nog eens de overweging om the next level te betreden of te blijven hangen bij de R1150RT, in dit geval ontdaan van het ABS.
Beide machines kan ik goed vergelijken, maar wil de authentieke, vasthoudende R1150RT ers hier niet voor het hoofd stoten.
Kijk ook eens bij het K forum, daar staat een full-option K1200GT uit 2005 met een nieuwe pomp uit 2017 (!) voor 4 k aan euro's. Ik ken dat exemplaar goed. Topmotor!
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Je kunt natuurlijk ook nog je ABS module laten reviseren, kostprijs +/- 1000€.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- fschuurman
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
- Type: R1200RT
- Bijz: R 1200 RT LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
- Contacteer:
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
En dat kun je dan nog 4 keer doen in plaats van een K van 4K, ka ka ka.. :)
Groet,
Frank
Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Frank
Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Even ter relativering.
Er zijn vele 1150 RT/GS/GSA motoren met een nog uitstekend werkende ABS pomp/module. En ja, het is een product wat correct en periodiek onderhouden dient te worden. Stilstand en slecht onderhoud doet de ABS pomp/module per definitie geen goed.
Terugkomend op de vraag van topicstarter: je kunt er sowieso 1000 euro minder voor vragen. Al is dat laatste ook maar net wat de koper er voor wil geven. Ook dat heeft te maken met zijn of haar (veiligheids)keuze.
Verder vind ik het moeilijk om op afstand en ongezien (en dus zonder keuring) de prijs van de RT van topicstarter te bepalen.
Er zijn vele 1150 RT/GS/GSA motoren met een nog uitstekend werkende ABS pomp/module. En ja, het is een product wat correct en periodiek onderhouden dient te worden. Stilstand en slecht onderhoud doet de ABS pomp/module per definitie geen goed.
Het verwijderen van het ABS op een relatief zware motor als de 1150 is een keuze. Er rijden er ook genoeg rond zonder ABS. En ja, je gaat het pas echt missen wanneer je het nodig hebt . . .fschuurman schreef: ↑24 feb 2021, 20:53 En dat kun je dan nog 4 keer doen in plaats van een K van 4K, ka ka ka.. :)
Terugkomend op de vraag van topicstarter: je kunt er sowieso 1000 euro minder voor vragen. Al is dat laatste ook maar net wat de koper er voor wil geven. Ook dat heeft te maken met zijn of haar (veiligheids)keuze.
Verder vind ik het moeilijk om op afstand en ongezien (en dus zonder keuring) de prijs van de RT van topicstarter te bepalen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 mar 2018, 23:41
- Type: R1150RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Ik rij het hele jaar, behalve met vorst. Dus 2 maandjes niet zeg maar. Keurig netjes volgens de voorschriften remolie van beide systemen vervangen. Ook de eigenaar voor mij had hem netjes bijgehouden bij de dealer, kreeg de bonnetjes erbij...
Soms heb je pech.
Heb de fiets ondertussen te koop aangeboden.
Overigens, volgens de monteur die ik de motor heb laten uitlezen, was de drukopnemer van het voorrem circuit kapot, gaf in rust 123 bar aan. Hij heeft mij laten zien, dat zijn mica plaatjes en die schijnen erg teer te zijn. Affijn, niet meer los verkrijgbaar...
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Soms heb je pech.
Heb de fiets ondertussen te koop aangeboden.
Overigens, volgens de monteur die ik de motor heb laten uitlezen, was de drukopnemer van het voorrem circuit kapot, gaf in rust 123 bar aan. Hij heeft mij laten zien, dat zijn mica plaatjes en die schijnen erg teer te zijn. Affijn, niet meer los verkrijgbaar...
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door Peetski op 24 feb 2021, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- DickJe
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Obdam
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Ik heb nog wel een pomp te koop https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewto ... =7&t=16736
Deze heb ik onlangs uitgebouwd, om te voorkomen dat je een keer zonder rembekrachtiging staat, maar vooral ook om de gekoppelde remmen (voor/ achter). Even de achterrem een beetje gebruiken in een haarspeldbocht was er niet bij.
Ja, ABS zou je eens nodig kunnen hebben, maar wat mij verteld is door een motorinstructeur/ monteur; op een glad oppervlak schijnt dit weinig uit te maken, en in bochten werkt de ABS niet (zie ook dit artikel https://www.motoplus.nl/magazine/uitga ... chten-abs/.
Van Goodridge zijn er remleidingsets verkrijgbaar voor R1150RT waar de ABS uitgebouwd is.
Deze heb ik onlangs uitgebouwd, om te voorkomen dat je een keer zonder rembekrachtiging staat, maar vooral ook om de gekoppelde remmen (voor/ achter). Even de achterrem een beetje gebruiken in een haarspeldbocht was er niet bij.
Ja, ABS zou je eens nodig kunnen hebben, maar wat mij verteld is door een motorinstructeur/ monteur; op een glad oppervlak schijnt dit weinig uit te maken, en in bochten werkt de ABS niet (zie ook dit artikel https://www.motoplus.nl/magazine/uitga ... chten-abs/.
Van Goodridge zijn er remleidingsets verkrijgbaar voor R1150RT waar de ABS uitgebouwd is.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Nu: Honda NC750X DCT
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Bizarre uitspraak van een motorinstructeur/monteur.
Ter illustratie vanuit de praktijk:
https://www.youtube.com/watch?v=tV2y8WqRdeU
Zelf heb ik al enkele keren ervaren dat het ABS niet alleen mijn remweg verkort, maar ook dat ik rechtop in een rechte lijn bleef "doorrijden". Daarbij blokkeren de wielen dus niet. Het is door het ABS pulserend remmen. Wanneer deze wel blokkeren (dus zonder ABS) ga je bij natte, gladde of zanderige omstandigheden gegarandeerd onderuit.
Ik heb echter nog nooit het ABS aangesproken in een bocht. Onderstaande filmpje illustreert dat ook daar het ABS wel degelijk een "corrigerende" functie heeft:
https://www.youtube.com/watch?v=hHRWg91hv-M
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het ABS per definitie een life saver is.
Ter illustratie vanuit de praktijk:
https://www.youtube.com/watch?v=tV2y8WqRdeU
Zelf heb ik al enkele keren ervaren dat het ABS niet alleen mijn remweg verkort, maar ook dat ik rechtop in een rechte lijn bleef "doorrijden". Daarbij blokkeren de wielen dus niet. Het is door het ABS pulserend remmen. Wanneer deze wel blokkeren (dus zonder ABS) ga je bij natte, gladde of zanderige omstandigheden gegarandeerd onderuit.
Ik heb echter nog nooit het ABS aangesproken in een bocht. Onderstaande filmpje illustreert dat ook daar het ABS wel degelijk een "corrigerende" functie heeft:
https://www.youtube.com/watch?v=hHRWg91hv-M
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het ABS per definitie een life saver is.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Wat is een 1150RT met een kapotte pomp nog waard?
Ik zie dat topicstarter Peetski zijn overigens inmiddels al te koop heeft aangeboden:
viewtopic.php?f=7&t=16786
viewtopic.php?f=7&t=16786
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert