modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door jbazelmans »

In het topic ABS lampje knippert snel wordt het volgende gemeld:
EileRT schreef: 26 feb 2021, 11:51 Beide correct.

Wat het laatste punt betreft: de overheidsdiensten die destijds gebruik maakten van de R1150RT willen slepend kunnen remmen met de achterrem. Dat is er op de 1150 met iABS niet bij. De voorrem werk normaal gesproken mee. Met de modificatie destijds voor de overheidsfietsen dus wel.
Tijdens mijn motorrijlessen heb ik ook geleerd om met een slepende achterrem te rijden in bepaalde situaties. En natuurlijk met AVB wel zo handig bij de korte draai en het achtje. Geen idee eigenlijk of je, omdat de 1150RT met i-ABS dus altijd zowel voor- als achterrem bediend, überhaupt deze korte draai kunt maken.
Maar tegelijkertijd vroeg ik me af of er bedrijven zijn die de modificatie kunnen maken die ze destijds bij de politie hebben gemaakt. En werkt de ABS dan nog als je alleen met de achterrem remt
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik vermoed dat je een denk foutje maakt. De ABS moet werken op zowel de voorrem als de achterrem.
Wat jij vermoedelijk bedoeld is dat de i-ABS bij gebruik van de voorrem ook de achterrem mee neemt in het afremmen.
Bij de 1150 werkt(te) dit ook anders om. Bij gebruik achterrem komt ook de voorrem bij.
Er zit overigens wel een druk verschil tussen voor en achter aan de hand van de rem die je gebruikt of als je ze beide tegelijk gebruikt.
Slepend een korte bocht maken moet dus gewoon mogelijk zijn alleen is dat bij de politie motoren het meelopen van de voorrem als achter gebruikt wordt uitgeschakeld middels een modificatie aan de unit.
Als ik de schema's bekijk dan gaan en komen alle signalen via de ABS unit. Een aanpassing zal dus met grote zekerheid betekenen dat er andere software (eprom) geplaatst moet worden. Mogelijk dat deze hier en daar al rond zwerft.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door Berrybeer »

jbazelmans schreef: 26 feb 2021, 15:23 Geen idee eigenlijk of je, omdat de 1150RT met i-ABS dus altijd zowel voor- als achterrem bediend, überhaupt deze korte draai kunt maken...
Met een standaard R1150RT kun je geen korte -langzame - bochtjes nemen mét gebruik vd remmen, dan gaat ie onherroepelijk op zijn kant. Jaren geleden hebben we hier van het forum eens een soort opfris dag georganiseerd en één vd oefeningen moest gedaan worden mbh slepend remmen. Ik heb die oefening toen niet gedaan omdat ik al wist dat hem dat niet ging worden...maar ik heb toen 3 R1150RT's op zijn kant zien gaan.. :(

Uiteraard had ik die forumleden van te voren al gewaarschuwd, maar die lieten zich ompraten door de instructeur die zéker wist dat het wél kon..
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door EileRT »

Dat bedoel ik . . . :(

Slepend remmen is mij ook ooit (25 jaar geleden) geleerd en maakt dat je draaiend en kerend in korte bochtjes op een uiterst trage snelheid kunt wenden. Het is een onderdeel van de motor voertuigbeheersing/bijzondere verrichtingen.

Ik ben blij dat met de 1100 wel te kunnen doen. Zonder overigens zout in de spreekwoordelijke wonden te strooien . . .

De vraag blijft (en Isaac heeft daar ook al technisch iets van gezegd), waar je de modificatie überhaupt kunt uitvoeren.
Berrybeer schreef:
jbazelmans schreef: Geen idee eigenlijk of je, omdat de 1150RT met i-ABS dus altijd zowel voor- als achterrem bediend, überhaupt deze korte draai kunt maken...
Met een standaard R1150RT kun je geen korte -langzame - bochtjes nemen mét gebruik vd remmen, dan gaat ie onherroepelijk op zijn kant. Jaren geleden hebben we hier van het forum eens een soort opfris dag georganiseerd en één vd oefeningen moest gedaan worden mbh slepend remmen. Ik heb die oefening toen niet gedaan omdat ik al wist dat hem dat niet ging worden...maar ik heb toen 3 R1150RT's op zijn kant zien gaan.. :(

Uiteraard had ik die forumleden van te voren al gewaarschuwd, maar die lieten zich ompraten door de instructeur die zéker wist dat het wél kon..
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door Isaac »

Als ik de juiste unit heb gevonden dan zal er voor een modificatie van de abs unit GEEN andere eprom bestaan. Zoals de afbeelding laat zien zit de software niet in een uitneembare eprom maar is in de hardware opgenomen.
abs_module.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Berrybeer schreef: 26 feb 2021, 16:31
jbazelmans schreef: 26 feb 2021, 15:23 Geen idee eigenlijk of je, omdat de 1150RT met i-ABS dus altijd zowel voor- als achterrem bediend, überhaupt deze korte draai kunt maken...
Met een standaard R1150RT kun je geen korte -langzame - bochtjes nemen mét gebruik vd remmen, dan gaat ie onherroepelijk op zijn kant. Jaren geleden hebben we hier van het forum eens een soort opfris dag georganiseerd en één vd oefeningen moest gedaan worden mbh slepend remmen. Ik heb die oefening toen niet gedaan omdat ik al wist dat hem dat niet ging worden...maar ik heb toen 3 R1150RT's op zijn kant zien gaan.. :(

Uiteraard had ik die forumleden van te voren al gewaarschuwd, maar die lieten zich ompraten door de instructeur die zéker wist dat het wél kon..
Hou maak je dan wel een korte draai (U-turn bv) met een R1150RT?

Overigens ga ik wel met een slepende rem door een krappe haarspeldbocht heen in de Eifel
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door Berrybeer »

jbazelmans schreef: 27 feb 2021, 08:47 Hou maak je dan wel een korte draai (U-turn bv) met een R1150RT?
Dat hangt helemaal vd omstandigheden af: breedte van de weg, soort wegdek, droog of nat en mét of zonder duo.

Ik zou zeggen, probeer eens ergens op een grasveldje een krappe u-turn te maken mét gebruik van de rem...de spiegelkap kun je er naderhand met een ferme tik gewoon weer opzetten :D
fransgabler

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door fransgabler »

Berrybeer schreef: 27 feb 2021, 10:54 Ik zou zeggen, probeer eens ergens op een grasveldje een krappe u-turn te maken mét gebruik van de rem...de spiegelkap kun je er naderhand met een ferme tik gewoon weer opzetten :D
Het restant van het spiegelkapje dan, ondanks het grasveldje. Het spiegelglas alleen is al 55 euro.

Ik verbaas me wel eens over de policy die BMW in de loop van de tijd volgt. Dit is een aardig voorbeeld daarvan.
Het slepend rijden met de achterrem is een vaardigheid die aangeleerd wordt op iedere rijschool.
  • Bij de 1100 serie blijkt dat gewoon mogelijk te zijn.
  • Bij diens opvolger met de 1150 serie zijn beide voorremmen en de enkele achterrem gekoppeld aan het voetpedaal, zij het met het door Isaac al genoemde drukverschil. Uitsluitend gebruik van de achterrem is daarmee onmogelijk zolang de servopomp van het I ABS nog functioneert.
  • Bij de opvolger van de 1150 kan dat weer wel. Bij de 1200 serie worden beide wielen afgeremd vanaf het stuur, met het voetpedaaltje wordt uitsluitend de achterrem bediend.
Een doorgaande korte U bocht met een R1150RT kan het beste gemaakt worden door dat type bocht te vermijden.
Lukt dat niet, dan biedt steken en steppen een goed alternatief. :D

Je zou toch bijna gaan vermoeden dat behalve de droge enkelvoudige platenkoppeling - tot aan de LC serie in 2014 aan toe - ook de configuratie van de remmerij tussen 2001 en 2006 aan de auto-afdeling van BMW is uitbesteed...
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Ik kan het altijd proberen op dat grasveldje. Heb nog een kap in de juiste kleur en een spiegelglas extra 😂

Vraag me trouwens hoe dat met andere motoren gaat die een linkse bewaking system hebben. Ik meen met herinneren dat de Pan European ST1300 dit ook had. En dus ook dat de voorrem geactiveerd bij gebruik van het rempedaal. Kunnen zij dan ook geen korte draai met slepende rem doen zoals je geleerd wordt?
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door jbazelmans »


Je zou toch bijna gaan vermoeden dat behalve de droge enkelvoudige platenkoppeling - tot aan de LC serie in 2014 aan toe - ook de configuratie van de remmerij tussen 2001 en 2006 aan de auto-afdeling van BMW is uitbesteed...
Toch even verder zitten zoeken en ik kwam wat nieuwsberichten en reviews uit die tijd (2003-2004) tegen. Daaruit blijkt dan weer dat men lyrisch was over de Integrated ABS met gelinkte remmen. Al helemaal omdat het een zelflerende systeem is die de remdruk op een bepaalde manier verdeelt en aanpast. Dus blijkbaar is het zo slecht nog niet. Er wordt ook duidelijk verteld dat dit systeem alleen goed werkt voor een toerfiets. Wil je snel en sportief rijden, koop dan maar een andere motor.
Overigens kwam ik er ook achter dat de aanpassing die er voor zorgt dat met het voetpedaal alleen de achterrem bediend wordt, niet alleen voor de Nederlandse politie gedaan werd. Ook in andere landen hadden ze deze aanpassing op de politie otoren, dus misschien dat dat standaard op de RTP modellen was
fransgabler

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door fransgabler »

jbazelmans schreef: 27 feb 2021, 20:32 Dus blijkbaar is het zo slecht nog niet.
Daar heb je helemaal gelijk in, het is zeker geen slecht systeem om mee te remmen!
Ik ervaar ik de koppeling van de R1150RT met de integrale voetrem en de variabele remdruk vanaf het stuur op beide voorremmen als een beter concept dan de omgekeerde configuratie die de R1200RT biedt.

De betrouwbaarheid en de levensduur van de servo module van de R1150RT even buiten beschouwing gelaten, daar is genoeg over gezegd en bekend.

De topic starter gaat het om het veilig draaien van een U bocht met het I abs/3 systeem. Dat gaat eigenlijk niet anders dan met steun van de spiegel aan de binnenzijde van de bocht. Die is niet helemaal ontworpen op het bieden van steun aan 256 kilo plus berijder(s).

Vandaar mijn advies om dat anders op te lossen.
bert111bel
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
Type: R1200RT
Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
Land: België
Woonplaats of omgeving: LENDELEDE

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door bert111bel »

onlangs naar een motorcursus geweest en de lesgever reed op een r1150gs , dus zal wel goed zijn slepend enz ....
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik weet niet wat en hoe deze man of vrouw de bijzondere verrichtingen gedaan heeft, maar mijn kameraad heeft de ABS pomp/module op zijn R1150GSA verwijderd omdat hij het ingrijpen daarbij uiterst irritant vond. En ik kan je zeggen dat hij al z’n leven al lang motor rijdt onder alle omstandigheden die je maar kunt bedenken. Inmiddels is hij even BMW loos, maar er komt er wel weer eentje. Hij kan namelijk niet zonder z’n vrouw en de BMW boxer. ;)
bert111bel schreef: 28 feb 2021, 09:32 onlangs naar een motorcursus geweest en de lesgever reed op een r1150gs , dus zal wel goed zijn slepend enz ....
Ik ga mij verder niet meer inhoudelijk begeven in dit topic. De -1150- is een fijne tour motor. Mooi model qua looks. Remt als de brandweer. Alsof je een anker uitgooit. Maar het iABS kan zeer storingsgevoelig zijn ook bij regulier onderhoud. Daarnaast is het slepend remmen met de achterrem in ultra korte trage bochten er niet bij. Het iABS met zijn gierende pomp is in mijn ogen daarom een BMW onwaardig product. Men mag hier lovend over zijn, maar ik heb in de afgelopen negen jaar hier op te forum teveel over gelezen en gehoord. Daarop baseer ik mijn conclusie.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door Baird »

Met wat oefenen is met een R1150RT prima korte bochtjes te draaien inclusief I-ABS, het vergt dat je echt let op je kijk-techniek en iets meer gas op de throttle. Ik zou het zeker niet op gras doen, volgens mij ga je dan nog eerder onderuit omdat je minder grip op je voorwiel hebt.

De R1150GS heeft volgens mij standaard géén meeremmende voorkant bij gebruik van het voetpedaal (dus deel-intergral) vandaar dat die instructeur het mooi kon voor doen, in het terrein wil dat absoluut niet!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
fransgabler

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door fransgabler »

Baird schreef: 28 feb 2021, 13:58 Met wat oefenen is met een R1150RT prima korte bochtjes te draaien inclusief I-ABS, het vergt dat je echt let op je kijk-techniek en iets meer gas op de throttle. Ik zou het zeker niet op gras doen, volgens mij ga je dan nog eerder onderuit omdat je minder grip op je voorwiel hebt.

De R1150GS heeft volgens mij standaard géén meeremmende voorkant bij gebruik van het voetpedaal (dus deel-intergral) vandaar dat die instructeur het mooi kon voor doen, in het terrein wil dat absoluut niet!
Op mijn R1150GS uit 2004 met servo pomp zat indertijd inderdaad een knop - zie foto links van de startknop - waarmee het abs uitgeschakeld kon worden. Die configuratie was bedoeld om in het terrein ( vandaar de naam Gelände Strasse) zónder ABS uit de voeten te kunnen en achter slippend en/of slepend te kunnen remmen, onafhankelijk van de voorremmen.

Het voordoen van een U bocht met slepende achterrem op een GS leidt bij een R1150RT niet vanzelfsprekend tot het zelfde resultaat.
.
Schermafbeelding 2021-02-28 om 16.53.52.png
.
Het draaien van een U bocht op gras met een zware R1150RT was maar een grapje, bedoeld om de klap op de spiegel te verzachten bij een zekere val door het linked I ABS / ABS 3 systeem met de gekoppelde remmen aan het voetpedaaltje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Maar die R1150GS uit 2004 had dus geen i-ABS? Want anders zou het natuurlijk makkelijk zijn om een GS handvat te scoren en dat te monteren (en alle kabel goed aan te sluiten)
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door Wullum »

jbazelmans schreef: 01 mar 2021, 08:54 Maar die R1150GS uit 2004 had dus geen i-ABS? Want anders zou het natuurlijk makkelijk zijn om een GS handvat te scoren en dat te monteren (en alle kabel goed aan te sluiten)
De GS(A) had wèl iABS, maar die was verschillend van die op de RT. Op de GS was alleen de voorrem integraal, de achterrem apart... Op de R1150RT-P zat de iABS van de GS gemonteerd...
Ikzelf heb de echt korte bochtjes nooit goed onder de knie gekregen met de R1150RT, waar ze met een R850RT wèl lukten... Werden mij ook afgeraden door de (politie-) rijinstructeur van Motortrainingen.com
In de Eiffel en aan de Moezel kun je wel oefenen, maar je moet èn er wat meer gas op houden (versnelling goed kiezen en goed trekkend houden) èn héél gedoseerd slepend remmen. Als je 1 van beiden niet goed doet kiep je gegarandeerd om.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door Baird »

Wullum schreef: 01 mar 2021, 14:15
De GS(A) had wèl iABS, maar die was verschillend van die op de RT. Op de GS was alleen de voorrem integraal, de achterrem apart... Op de R1150RT-P zat de iABS van de GS gemonteerd...
knip knip
En dat bedoelde ik dus ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
john1

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door john1 »

Korte bochten maken moet zeker wel kunnen met een BMW 1150rt.
Ik heb zelf de 1150 rt uit 2002.
Bij licht gebruik achterrem / slepend zal het aan de voorkant maar aan 1 kant licht remmen, te weinig in ieder geval om op je plaat te gaan.
Remmen met remhendel zorgt dat bijde remmen voor en achter in werking treden.
Is inderdaad wel even oefen om het juiste punt te zoeken zodat je niet te hard de achterrem gebruikt.
Ik kan met de mijne met gemak met slepende achterrem volledige rondjes draaien zelfs zo krap dat de motor de grond bijna aantikt.
Met -groet-
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door Baird »

john1 schreef: 18 mar 2021, 18:54 Korte bochten maken moet zeker wel kunnen met een BMW 1150rt.
Ik heb zelf de 1150 rt uit 2002.
Bij licht gebruik achterrem / slepend zal het aan de voorkant maar aan 1 kant licht remmen, te weinig in ieder geval om op je plaat te gaan.
Remmen met remhendel zorgt dat bijde remmen voor en achter in werking treden.
Is inderdaad wel even oefen om het juiste punt te zoeken zodat je niet te hard de achterrem gebruikt.
Ik kan met de mijne met gemak met slepende achterrem volledige rondjes draaien zelfs zo krap dat de motor de grond bijna aantikt.
Met -groet-
Technisch gezien gaan beide voorremmen altijd tegelijkertijd, er gaat maar één remleiding naar de beide remklauwen aan de voorzijde.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
john1

Re: modificatie 1150 slepend remmen met achterrem

Ongelezen bericht door john1 »

Je hebt gelijk Baird 😁 _004 -groet-
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”