voorrem blijft hangen.

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Ronnepon
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2021, 09:57
Type: R1100RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Vlissingen

voorrem blijft hangen.

Ongelezen bericht door Ronnepon »

Hoi allemaal,

weet niet of ik het goed doe om hier de vraag te stellen, het is mijn eerste vraag op het forum.
zal me eerst even voorstellen, ik ben Ron, en zal gelijk het een ander vertellen over mijn R1100RT, ik heb hem pas gekocht met wat mankementen erbij. hij liep niet, dat heb ik inmiddels via dit forum opgelost, dat was de hall gever, en loop nu weer als een zonnetje _004
ook is de ABS uitgeschakeld en de rempomp van de voorrem was kapot. die heb ik nu vervangen. dus eindelijk kon ik mijn eerste testritje maken, maar toen bleek dat de remzuigers van het voorwiel niet goed teruggaan en het voorwiel zwaar gaat. terug in de schuur en de remklauwen er afgehaald blokken er uit, en de boel schoon gepoetst en de zuigertjes (zijn blijven zitten in de klauw)gangbaar gemaakt, je kan ze nu op de hand weer indrukken. alles weer terug op de plaats, testen maar helaas de remmen blijven hangen. heeft er hier iemand een idee over de volgende stap die ik kan doen?

ik hoor het graag.
Groet Ron
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: voorrem blijft hangen.

Ongelezen bericht door Isaac »

Hallo Ron,

Het voorstellen zit onder een aparte rubriek. Daar je gegevens invullen wordt zeer op prijs gesteld. (heb niet gekeken of dat al gedaan was).
Als alles gangbaar is, dus soepel werkt, dan kunnen er nog 3 dingen zijn die niet goed werken. Als de terugloop naar het reservoir niet werkt dan kan bij het uitzetten de olie niet naar het reservoir toe en zal de olie de remvoeringen strakker aandrukken. Door het warm worden nog meer en vervolgens haast vast lopen. Dit is te testen door de rem voering terug te duwen en dan de rem handel bedienen. Als deze dan 2 of 3 maal in geknepen moet worden om weer te pakken is het niet deze klacht. Ook kan het zijn dat de nieuwe voeringen te dik zijn. Er zijn dus meerdere dikten van voeringen in de handel. De vrije ruimte is dan te beperkt en door het licht aanlopen wordt het zaakje warm en gaat uitzetten en loopt vast. Ook kan het zijn dat je remschijven door een warm loper zijn krom getrokken. Dan slingert deze wat meer dan gebruikelijk en loopt dan eveneens aan als deze weer warmer wordt.

Ik begrijp dat je alles schoon gemaakt hebt maar niet de remcilinders er uit gehad hebt. Dat is in principe wel een must. Bij montage kan je dan ook alles lekker in het (speciale) vet terug plaatsen en gaat het nog soepeler lopen.
Gebruikersavatar
Ronnepon
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2021, 09:57
Type: R1100RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Vlissingen

Re: voorrem blijft hangen.

Ongelezen bericht door Ronnepon »

Hoi Izaäk,

Bedankt voor de uitleg. de oude remblokken zijn nog goed dus daar is niets veranderd. Ik kan na het terug drukken van de blokken inderdaad 3 x pompen voor dat ik weer druk krijg. Ook als ik het deksel van het reservoir af haal zie ik inderdaad de olie teruglopen. Ik denk dat ik de de remcilinders er uit ga halen en gelijk de O ringen vervang. Nog tips waar ik een O ringen setje kan bestellen. Net online gekeken, maar zag al snel door de bomen het bos niet meer🤔
Gebruikersavatar
Ronnepon
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2021, 09:57
Type: R1100RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Vlissingen

Re: voorrem blijft hangen.

Ongelezen bericht door Ronnepon »

Hoi Izaäk,

Bedankt voor de uitleg. de oude remblokken zijn nog goed dus daar is niets veranderd. Ik kan na het terug drukken van de blokken inderdaad 3 x pompen voor dat ik weer druk krijg. Ook als ik het deksel van het reservoir af haal zie ik inderdaad de olie teruglopen. Ik denk dat ik de de remcilinders er uit ga halen en gelijk de O ringen vervang. Nog tips waar ik een O ringen setje kan bestellen. Net online gekeken, maar zag al snel door de bomen het bos niet meer🤔
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: voorrem blijft hangen.

Ongelezen bericht door Isaac »

De ringen zou ik, zolang ze niet zweten of lekken, niet vervangen. Belangrijk is dat het goed schoon is (zonder te schuren) en weer lekker in het vet terug geplaatst gaan worden. De originele bestel nummers zijn via de site http://www.realoem.com te vinden. Dan kan je gerichter zoeken op het internet wie dat kan leveren en tegen welke prijs.
Kijk wel je schijf even goed na of deze niet zit te rommelen. Als de vorige eigenaar de erg warm heeft laten worden willen ze nog wel eens van vorm veranderen als ze wat warmer worden.
De ABS die zit er nog gewoon tussen of is die verwijderd? Bij de 1100 (ABS II) zit er geen verschil tussen wel of niet overbruggen maar gewoon belangstelling voor wat ze gedaan hebben.
Gebruikersavatar
Ronnepon
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2021, 09:57
Type: R1100RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Vlissingen

Re: voorrem blijft hangen.

Ongelezen bericht door Ronnepon »

Isaac, bedankt voor de link erg handig!!! de rubbers lekken niet, dus ik ga jou advies opvolgen en de cilinders er uithalen schoonmaken en in remmenvet weer terug in elkaar zetten.
schijven zien er gelukkig goed uit en zover ik nu kan bepalen niet krom. De ABS zit er nog tussen, volgens de vorige eigenaar ging er een lampje knipperen, en is er door een BMW monteur een ABS relais uitgehaald die nu los in het vakje ligt waar hij uit komt. meer weet ik niet. ik wil later nog wel onderzoeken (met jullie kennis) wat er dan niet goed is met de ABS. op mijn vorige BMW k1200rs was ik heel blij met mijn ABS!
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”