Achterrem onderhoud
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enkhuizen
Achterrem onderhoud
Hoi bmw liefhebbers,
Vandaag mijn achterrem schoongemaakt. Blokken ontdaan van roest. Klauw schoongemaakt. Pennen schoongemaakt en opnieuw voorzien van keramischvet. Zuigers bewegen prima. Zelfs met de duimen in te drukken. Nu komt de vraag: als ik aan het wiel draai hoor ik de blokken schuren tegen de schijf. Met wat lichte kracht draait het wiel soepel echter is de gang er snel uit. Draait wel soepel maar na een swiep te geven draait hij niet 5 rondjes na. Is dit normaal? Heb hier eigenlijk nooit opgelet bij deze motor. Mijn vorige fiets met ketting draaide wel 5 slagen na. Afijn ben benieuwd naar jullie ervaringen. Groetjes.
Vandaag mijn achterrem schoongemaakt. Blokken ontdaan van roest. Klauw schoongemaakt. Pennen schoongemaakt en opnieuw voorzien van keramischvet. Zuigers bewegen prima. Zelfs met de duimen in te drukken. Nu komt de vraag: als ik aan het wiel draai hoor ik de blokken schuren tegen de schijf. Met wat lichte kracht draait het wiel soepel echter is de gang er snel uit. Draait wel soepel maar na een swiep te geven draait hij niet 5 rondjes na. Is dit normaal? Heb hier eigenlijk nooit opgelet bij deze motor. Mijn vorige fiets met ketting draaide wel 5 slagen na. Afijn ben benieuwd naar jullie ervaringen. Groetjes.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Achterrem onderhoud
Ook zonder de remklauw gemonteerd te hebben draait het achterwiel bij de BMW altijd zwaar. Een ketting heeft veel minder wrijving dan een cardan. Het cardan heeft de nodige overbrengingen en draait in de olie. Dus over beide zijden van het cardan zitten as afdichtingen die strak om de as heen klemmen. Dan komt deze op de cardanas terecht die ook voorzien is van 2 kruis koppelingen die in het vet draaien en dus ook weerstand leveren met het draaien. Dan gaat de as de versnellingsbak binnen en heeft daar weer een as afdichting. Tel alle kleine weerstanden bij elkaar op en je krijgt een grotere weerstand. Het is dus niet iets om je zorgen over te maken.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enkhuizen
Re: Achterrem onderhoud
Bedankt voor je uitleg. Ben ik weer gerust.
Groetjes
Groetjes
Re: Achterrem onderhoud
Zodra het achterwiel na de zwiep 5 rondjes ronddraait, sta je voor een ernstig probleem.big_f00t_72 schreef: ↑15 mar 2021, 15:56 Hoi BMW liefhebbers,
Draait wel soepel maar na een zwiep te geven draait hij niet 5 rondjes na. Is dit normaal? Heb hier eigenlijk nooit opgelet bij deze motor. Mijn vorige fiets met ketting draaide wel 5 slagen na. Afijn ben benieuwd naar jullie ervaringen. Groetjes.
Tot die tijd niet.
- Jazzbass
- 2024
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
- Type: R1200RT
- Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg
Re: Achterrem onderhoud
Ik heb onlangs wat achterrem perikelen gehad, motor is bij dealer geweest, rem is compleet uitelkaar geweest. Ik vreesde ook van alles en nog wat... ten onrechte het viel mee, het was waarschijnlijk vervuiling, uiteindelijk is niets gevonden. Schoonmaken kan nooit kwaad.
Als ik mijn best doe, motor op de bok en een flinke zwiepert probeer te geven: meer dan 240° lukt niet. Bij een "standaard zwiepert" haal ik 180°. Bij mijn GS maatje loopt het achterwiel iets soepeler maar ook niet meer dan 240°. Is inderdaad de wrijving van de cardanas die je meeneemt.
En achterrem werkt net iets anders dan voorrem.
Als ik mijn best doe, motor op de bok en een flinke zwiepert probeer te geven: meer dan 240° lukt niet. Bij een "standaard zwiepert" haal ik 180°. Bij mijn GS maatje loopt het achterwiel iets soepeler maar ook niet meer dan 240°. Is inderdaad de wrijving van de cardanas die je meeneemt.
En achterrem werkt net iets anders dan voorrem.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enkhuizen
Re: Achterrem onderhoud
Vandaag klein ritje gemaakt. Achterschijf wederom heet. Swiep aan het wiel leert dat deze stroef draaid en de rem goed hoorbaar is. Ik moet nogmaals de rem eraf halen. Wat zijn jullie tips? Liever niet de zuigers eruit. Deze bewegen wel vrij dus vraag ik mij af of dit het probleem is.
Hij remt trouwens goed.
Tips hoe ik het aan moet pakken?
Groeten.
Hij remt trouwens goed.
Tips hoe ik het aan moet pakken?
Groeten.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Achterrem onderhoud
De remklauw aan de achterzijde heeft aan 1 zijde de zuigers zitten. Dit houdt in dat de achterzijde los komt omdat de gehele klauw over de 2 asjes soepel moet kunnen bewegen. Als de zuigers goed werken, de olie (indrukken van een zuiger) goed terug vloeit naar het reservoir dan maak je enige kans dat die asjes gewoon te stroef lopen. Of je moet onbewust met je laars tijdens het rijden nog net het rempedaal aandrukken.
Een gevoel uitleggen is gewoon moeilijk. Maar veel kan het niet zijn.
Een gevoel uitleggen is gewoon moeilijk. Maar veel kan het niet zijn.
Re: Achterrem onderhoud
De uitleg van @Isaac is op OEM tekening terug te vinden in deze post op het forum. Omdat de zuigers zich eenvoudig terug laten drukken, ligt het niet aan de stroefheid van de zuigers of aan een overvol remreservoir maar kun je gericht verder zoeken bij de hierboven genoemde asjes.
Dat is eenvoudig te testen door de rempads uit de klauw te wippen en het bovenste deel van de remklauw - vooral niet met het remhandle - naar de remschijf toe te bewegen. Dat moet met de hand zonder veel kracht eenvoudig te doen zijn.
Een onevenredige slijtage van de remvoering aan die kant is ook al een eerste indicatie dat de asjes stroef lopen, waardoor het rempadje aan die kant na het aandrukken blijft aanlopen. Let wel: onevenredige slijtage, op de een of andere manier slijt het rempadje aan die kant altijd wat meer dan aan de kant van de twee zuigers
Dat blijven hangen van de remklauw over de stroeve asjes komt nog wel eens voor.
Veel sleutelaars richten de aandacht in eerste instantie uitsluitend op de twee zichtbare zuigers.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enkhuizen
Re: Achterrem onderhoud
Klauw losgehaald en grondig bekeken. De asjes zijn goed gesmeerd en glijden prima. Maar 1 van de zuigers gaat zwaarder dan de andere. Als ik zonder remblokken zachtjes het rempedaal indruk zie ik 1 zuiger bewegen. Als ik deze vast hou met mijn duim komt de andere. 1 zuiger voel je en zie je iets terug gaan bij het loslaten van het rempedaal. De andere blijft op zijn plaats. Is dit normaal? Of is dit nu juist het probleem?
Groet.
Groet.
Re: Achterrem onderhoud
Dat kan, maar de oorzaak hoeft niet bij dat zuigertje maar kan in het traject daarvoor liggen.big_f00t_72 schreef: ↑25 mar 2021, 15:00 Klauw losgehaald en grondig bekeken. De asjes zijn goed gesmeerd en glijden prima. Maar 1 van de zuigers gaat zwaarder dan de andere. Als ik zonder remblokken zachtjes het rempedaal indruk zie ik 1 zuiger bewegen. Als ik deze vast hou met mijn duim komt de andere. 1 zuiger voel je en zie je iets terug gaan bij het loslaten van het rempedaal. De andere blijft op zijn plaats. Is dit normaal? Of is dit nu juist het probleem?
Groet.
Van de twee zuigers zal er overigens altijd eentje beter gangbaar zijn dan de ander. Zodra de eerst uitgaande zuiger het rempadje tegen de schijf drukt, zal de tweede volgen. Met je duim kun je niet zoveel kracht zetten, ook de minder gangbare zuiger beweegt dan goed genoeg in de cilinder. In ieder geval de zuiger die traag reageert beter gangbaar maken. Druk de zuiger er voorzichtig een stukje uit, maak de randen schoon en smeer de randen in met remolie, zuurvrije vaseline of speciaal remzuiger vet.
Er is echter nauwelijks een actief mechanisme dat de zuigers terug in de cilinder zuigt, op de veer dat het rempedaal terugbrengt na. Door de onderdruk worden de zuigers in hun cilinder teruggebracht. Je rempedaal komt wel actief terug?
Is de remolie al vernieuwd?
Zoniet, of als je het niet precies weet, standaard (laten) vernieuwen met dot 4 remolie. Aan de kleur in het potje is niet altijd de conditie van de remolie in de leidingen terug te zien. Een halve liter kost een tientje, altijd remolie standaard vernieuwen en dan weer verder kijken. Een weinig gangbare remleiding - met opgeloste zwevende rubber deeltjes erin - zal bij flinke remdruk altijd remolie doorlaten naar de rempads toe, maar dat geldt niet voor het terugvloeien van de remolie naar het reservoir of potje. Daar staat nauwelijks druk op.
"Cursing Chris Harris" laat dat fenomeen van met rubber vervuilde remolie en het effect daarvan ook zien op Youtube. De rubber deeltjes verstoppen de remleiding bij de smalle doorgangen van de de (banjo)aansluitingen. Met de remolie komt dan een kleverige rubberdrab mee, die het terugtrekken van een of meerdere zuigers kan verhinderen.
Na het uitvoeren van die twee handelingen en het checken van het rempedaal weet je meer.
Zo op afstand - met de contoles die al uitgevoerd zijn - lijkt een vervuilde en deels verstopte remleiding het meest voor de hand te liggen. Mooie gelegenheid om stalen remleidingen te (laten) monteren.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enkhuizen
Re: Achterrem onderhoud
Bedankt voor de uitleg. De remolie zal ik even testen. Ik heb een mooi apparaatje om de hoeveelheid vocht te meten. Als ik deze vervang moet ik dan gewoon het potje vullen en bij de klauw ontluchten, pompen tot de nieuwe olie uit het nippel komt? Geen ervaring met het ABS systeem. Ik heb de fiets vorig jaar gekocht met al stalen remleidingen. Het rempedaal veert mooi terug. Morgen pomp ik de zuigers er een stukje uit en zal ze insmeren met remolie. Hierna weer terug drukken. Hierna weer testen.
Op welke delen smeren jullie vet? De glij pennen zijn bekend. Mag dit koper vet zijn of moet ik wat anders aanschaffen?
Ben geen monteur maar met jullie hulp gaan we dit fixen.
Groetjes
Op welke delen smeren jullie vet? De glij pennen zijn bekend. Mag dit koper vet zijn of moet ik wat anders aanschaffen?
Ben geen monteur maar met jullie hulp gaan we dit fixen.
Groetjes
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Achterrem onderhoud
Kom even langs met je motor. Heb een brug en vacuumzuiger voor de remvloeistof en alle gereedschap. Woon 20 km bij je vandaan.
Stuur maar een pb.
grt Ben
Stuur maar een pb.
grt Ben
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enkhuizen
Re: Achterrem onderhoud
Op advies het volgende gedaan;
Remzuigers eruit en schoongemaakt. Waren schoon. Rubbereringen eruit en gereinigd. Was ook schoon. Leek wel of het niet zolang geleden was gedaan. Zelfs de randen waar de rubbers inzaten waren schoon. Zuigers hadden iets klemsporen maar niet voelbaar. Alles weer terug. Zuigers ingesmeerd met remolie en met weinig moeite erin gedrukt met mijn duim. De grootste ging wat zwaarder. Vullen en ontluchten. Helaas nog steeds een slepende rem. Als ik even aan de klauw trek. Loopt hij vrij. Glijpennen goed ingesmeerd en glijden soepel.
Zit sterk te denken aan een andere klauw a 40 euro. De remblokken zijn blauw in het midden. Denk van het klemmen.
Heb nu twee keer ontlucht.
Weet het niet meer.
Groetjes
Remzuigers eruit en schoongemaakt. Waren schoon. Rubbereringen eruit en gereinigd. Was ook schoon. Leek wel of het niet zolang geleden was gedaan. Zelfs de randen waar de rubbers inzaten waren schoon. Zuigers hadden iets klemsporen maar niet voelbaar. Alles weer terug. Zuigers ingesmeerd met remolie en met weinig moeite erin gedrukt met mijn duim. De grootste ging wat zwaarder. Vullen en ontluchten. Helaas nog steeds een slepende rem. Als ik even aan de klauw trek. Loopt hij vrij. Glijpennen goed ingesmeerd en glijden soepel.
Zit sterk te denken aan een andere klauw a 40 euro. De remblokken zijn blauw in het midden. Denk van het klemmen.
Heb nu twee keer ontlucht.
Weet het niet meer.
Groetjes
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Re: Achterrem onderhoud
Direct na remmen slepen die toch altijd een beetje , er zit immers geen mechanisme in die de blokken echt weer vrij trekt .
Tijdens het rijden hobbelen deze door de vrij opgehangen klauw meteen weer iets vrij lopend .
Met de hand ronddraaien van het wiel zullen ze wat langer blijven slepen , maar ze mogen natuurlijk niet echt vasthouden .
Wanneer je met je hand licht tegen de klauw stompt zal deze meteen vrij moeten lopen .
Tijdens het rijden hobbelen deze door de vrij opgehangen klauw meteen weer iets vrij lopend .
Met de hand ronddraaien van het wiel zullen ze wat langer blijven slepen , maar ze mogen natuurlijk niet echt vasthouden .
Wanneer je met je hand licht tegen de klauw stompt zal deze meteen vrij moeten lopen .
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enkhuizen
Re: Achterrem onderhoud
Precies, dat gebeurd er ook maar hij blijft slepen want de schijf wordt heet.
Woensdag ga ik samen met Ben kijken. Wordt vervolgd.
Mooie zondag.
Woensdag ga ik samen met Ben kijken. Wordt vervolgd.
Mooie zondag.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enkhuizen
Re: Achterrem onderhoud
Nadat we van alles hebben geprobeerd blijft de rem licht klemmen maar genoeg om de schijf te raken en heet te laten worden. Tweede hands Remklauw besteld met nieuwe remblokken. Zodra deze binnen is horen jullie weer van mij.
Fijne Paas allemaal.
Fijne Paas allemaal.
Re: Achterrem onderhoud
Twee paar ogen zien meer, wat jammer dat de oorzaak van de klemmende achterklauw niet gevonden is.
Hopelijk brengt een ander exemplaar de definitieve oplossing voor het probleem. Is dat niet zo, dan moet de oorzaak toch ergens boven de remklauw gezocht worden. Wellicht biedt het uit elkaar halen van de oude klauw - na het monteren van het ruilexemplaar - ook de oplossing van het probleem. Een soort van Failure Scene Investigation.
Ben en blijf benieuwd naar de oorzaak.
Hopelijk brengt een ander exemplaar de definitieve oplossing voor het probleem. Is dat niet zo, dan moet de oorzaak toch ergens boven de remklauw gezocht worden. Wellicht biedt het uit elkaar halen van de oude klauw - na het monteren van het ruilexemplaar - ook de oplossing van het probleem. Een soort van Failure Scene Investigation.
Ben en blijf benieuwd naar de oorzaak.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 03 apr 2021, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henk7777
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: Achterrem onderhoud
Er wordt nu de focus gelegd op de remklauw, wellicht moet je het probleem ergens anders zoeken..
Oorzaak en gevolg....
De rempomp stuurt je vloeistof naar de remklauw maar zorgt ook voor dat de vloeistof weer iets terug vloeit zodat de remklauw "los" kan laten...
Misschien zit de zuiger in de rempomp "vast"..
Succes..
Henk7777
Oorzaak en gevolg....
De rempomp stuurt je vloeistof naar de remklauw maar zorgt ook voor dat de vloeistof weer iets terug vloeit zodat de remklauw "los" kan laten...
Misschien zit de zuiger in de rempomp "vast"..
Succes..
Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Achterrem onderhoud
Het is inderdaad jammer dat we het niet hebben gevonden. Richard (bigfoot) had de klauw al uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Er zat geen lucht in het systeem, pedaal was 'hard'. Zuigers bewogen gemakkelijk in de remklauw en je kon ze met je duimen zo naar binnen drukken. Nadat wij het plaatje in de remklauw hadden verwijderd bleek dat de remblokken wel terug kwamen en het wiel vrij liep op licht slepen na. Dit was bij stilstand en ook na meerdere keren op het rempedaal gedrukt te hebben. Na een proefrondje achterrem toch weer vast.
Wil zeker de remklauw nog eens zien als hij uit elkaar ligt. Ik heb nu het vermoeden dat de seals (hoewel ze afdichten) toch beschadigd zijn.
We hebben toch nog wat positiefs kunnen doen. De koppeling stond totaal verkeerd afgesteld. Bij de handel was het verstelmechanisme helemaal ingedraaid en de speling tussen hendel en aanslag was 2,5 mm. Hebben hem afgesteld zoals het hoort en zoals tomdujardin aangaf op 7 mm gesteld.
Volgens Richard schakelt hij nu beter.
Wil zeker de remklauw nog eens zien als hij uit elkaar ligt. Ik heb nu het vermoeden dat de seals (hoewel ze afdichten) toch beschadigd zijn.
We hebben toch nog wat positiefs kunnen doen. De koppeling stond totaal verkeerd afgesteld. Bij de handel was het verstelmechanisme helemaal ingedraaid en de speling tussen hendel en aanslag was 2,5 mm. Hebben hem afgesteld zoals het hoort en zoals tomdujardin aangaf op 7 mm gesteld.
Volgens Richard schakelt hij nu beter.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enkhuizen
Re: Achterrem onderhoud
Remklauw binnen. Helemaal blij maar.... helemaal vast gerot. 1 zuiger geen beweging in te krijgen. De bovenkant van de zuigers waren zelfs afgebrokkeld. Het zit niet mee. Probeer hem terug te sturen met geld terug. Sowieso heb ik 30 dagen garantie. Ik koop toch geen remklauw om deze vervolgens te moeten reviseren.
Ik ga zoals Bens al een beetje door liet schemeren mijn eigen klauw want die is in prima staat voorzien van nieuwe seals. Eerst maar eens met de sloperij overleggen.
Wordt vervolgd..
Ik ga zoals Bens al een beetje door liet schemeren mijn eigen klauw want die is in prima staat voorzien van nieuwe seals. Eerst maar eens met de sloperij overleggen.
Wordt vervolgd..
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Achterrem onderhoud
Of wat Henk 777 zegt rempomp even loshalen en controleren. Dit voordat je de seals ga bestellen.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enkhuizen
Re: Achterrem onderhoud
Wellicht stomme vraag maar hoe test ik mijn rempomp.
De rem is hard en reageert goed bij het indrukken van het rempedaal.
Bij het ontluchten kwam er goed remoilie uit het nippel.
Groetjes.
big_f00t_72
De rem is hard en reageert goed bij het indrukken van het rempedaal.
Bij het ontluchten kwam er goed remoilie uit het nippel.
Groetjes.
big_f00t_72
Re: Achterrem onderhoud
Bigfoot die aan een Klauw werkt, dat roept toch een stevig beeld op.big_f00t_72 schreef: ↑06 apr 2021, 17:29 knip /
Hoe test ik mijn rempomp?
Bij het ontluchten kwam er goed remoilie uit het nippel.
Groetjes.
big_f00t_72
Je kunt met de volgende methode zien of de remvloeistof vlot terugvloeit:
Maak het potje open en haal er met een injectiespuitje of slangetje zoveel mogelijk remvloeistof uit. Zorg ervoor dat er boven het gaatje onderin - dat naar de remleiding toe leidt - nog bijv 2 cm remvloeistof staat.
Bij het indrukken van de rem zul je niet veel zien gebeuren, maar bij het loslaten zoveel te meer. In het uiterste geval ontstaat er zelfs een klein fonteintje van de snel terugvloeiende remvloeistof. Doe dat eerst dus even rustig en ga niet met je neus pal boven het potje hangen. Remvloeistof wil je niet in je ogen hebben, dat hoort elders thuis.
Zie je helemaal niets gebeuren?
Dan weet je in ieder geval dat de remvloeistof niet/nauwelijks terugvloeit.
Dat kan het nog steeds aan de remklauw, de deels verstopte remleiding of het niet goed terugverende remhandel liggen.
De remklauw is eigenlijk al zo goed als uitgesloten en uit je verhaal lijkt ook naar voren te komen dat de leiding niet deels verstopt is.
Al determinerend blijft dan het rempedaal over als 'final suspect', zoals ook uit diverse posts naar voren komt. Ook die zuiger - of het hele mechanisme - laat zich wel met kracht bedienen, maar dat geldt niet voor het terugvloeien waar nauwelijks krachten aan te pas komen.
Dat zou zomaar kunnen.
Schandalig van die sloperij om zoiets op te sturen, afgebrokkelde koppen van remzuigers..
Laatst gewijzigd door fransgabler op 06 apr 2021, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enkhuizen
Re: Achterrem onderhoud
Jaja big_f00t aan de klauw maar goed:
Het gaat om de achterkant. Ik neem aan dat deze test dan ook gedaan kan worden. Rempotje bijna leeg zuigen en rustig aan voetpedaal intrappen en kijken of er bij het loslaten vloeistof terug het potje instroomt. Gaan we morgen even doen.
Ja waardeloos van die grote sloperij. Heb nog niets gehoord maar ben ervan overtuigd dat zij het netjes gaan oplossen.
Wordt vervold...... BEDANKT ALLEN
Het gaat om de achterkant. Ik neem aan dat deze test dan ook gedaan kan worden. Rempotje bijna leeg zuigen en rustig aan voetpedaal intrappen en kijken of er bij het loslaten vloeistof terug het potje instroomt. Gaan we morgen even doen.
Ja waardeloos van die grote sloperij. Heb nog niets gehoord maar ben ervan overtuigd dat zij het netjes gaan oplossen.
Wordt vervold...... BEDANKT ALLEN
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enkhuizen
Re: Achterrem onderhoud
Testje gedaan met de rempomp. Ik zag al vlot de remvloeistof terug stromen dus die is goed en het probleem is verholpen. Sloop heeft een andere klauw gestuurd die wel goed is. Nieuwe remblokken erin gedaan en proef gereden. Wiel draait mooi los zeg maar en de schijf wordt niet meer heet. Probleem zit toch in de Remklauw. Bedankt allemaal. Tot de volgende klus maar weer. Groetjes.
Re: Achterrem onderhoud
Tenx voor de Feedback.
Fijn dat het opgelost is, al zal de oorzaak - ergens in de remklauw zelf - onopgelost blijven.
je kunt weer lekker rijden en ....remmen. Daar is het uiteindelijk allemaal om te doen.
Fijn dat het opgelost is, al zal de oorzaak - ergens in de remklauw zelf - onopgelost blijven.
je kunt weer lekker rijden en ....remmen. Daar is het uiteindelijk allemaal om te doen.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Achterrem onderhoud
Mooi dat het is opgelost. Nu de orginele klauw, stap voor stap, uit elkaar en foto's uploaden, kunnen de experts,hier, kijken of zij het probleem kunnen vinden. Leren we allemaal van.
Grt Ben.
Grt Ben.
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Achterrem onderhoud
Beetje laat, maar volgens mij hebben de seals, door de vormgeving, een actieve bijdrage in het terug komen van de zuigers. Als je de zuigers uit drukt, vervormt het rubber wat in zijn oorspronkelijke vorm terug wil ...