Voorrem geen bekrachtiging

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
bmw007
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2021, 14:24
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: soest

Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door bmw007 »

Beste bmw forumrijders,

Ik val maar meteen in huis met een vraag, nadat ik mijn remvloeistof heb ververst(doe ik elk jaar)knippert het ABS lampje op het dasboard en brand het driehoekje eronder constant.
Als ik mijn voorrem aan trek gebeurt er niets geen motortje.
Achterrem ingedrukt motortje blijft zoemen(blijft hangen zonder pedaal ingedrukt) en daarna mijn voorrem ingedrukt,dan zoemt het motortje voor het remsysteem voor.
Heb alles meerdere malen alles goed ontlucht en lekt niet

Heb ik iets over het hoofd gezien?
Wie heeft raad,
Alvast bedankt
Groet,
Berend
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik vind de omschrijving van de klacht onduidelijk.
bmw007 schreef: 22 mei 2021, 16:10 Als ik mijn voorrem aan trek gebeurt er niets geen motortje.
Eerst geef je aan niets te horen. Dus zowel voor als achter niets.
bmw007 schreef: 22 mei 2021, 16:10 Achterrem ingedrukt motortje blijft zoemen(blijft hangen zonder pedaal ingedrukt)
Dan geef je aan dat deze blijft zoemen zonder dat het pedaal ingedrukt is.
bmw007 schreef: 22 mei 2021, 16:10 en daarna mijn voorrem ingedrukt,dan zoemt het motortje voor het remsysteem voor.
Dan geef je aan dat de voorrem wel werkt.

Ik denk dat mede hierdoor niet begrepen wordt wat er bedoeld wordt en ook hierdoor dus een antwoord uit blijft.
Ook heb ik bij een 1150 verschillende ABS units voorbij zien komen. Dus meer gegevens en een duidelijke omschrijving kan mogelijk helpen.
fransgabler

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door fransgabler »

bmw007 schreef: 22 mei 2021, 16:10 Ik val maar meteen in huis met een vraag. Nadat ik mijn remvloeistof heb ververst (doe ik elk jaar) knippert het ABS lampje op het dashboard en brandt het driehoekje eronder constant.
Berend, je post loop idd niet over van de gewenste info.
Aan je Avatar te zien gaat het om een R1150 RT en uit je introductie is op te maken dat je er al enige tijd aan sleutelt.

Twee opmerkingen.
  • Je had hiervoor twee andere types BMW, te weten een K100rs en een Bmw K100lt.
    Als je stelt jaarlijks de remvloeistof te vervangen, geldt dat dan voor deze types of ververste je al eerder de remvloeistof van je huidige R1150 RT? Voor het doorspoelen van de R1150 RT - die voorzien is van het ABS/3 I-ABS systeem met een servo pomp - is het absoluut noodzakelijk om een specifieke procedure te volgen. Die verloopt fundamenteel anders dan die van de K100 serie, die enkelvoudig vanaf de remhendel tot aan de remklauw verloopt.
  • Ververste je wel eerder de remvloeistof bij je R1150 RT volgens de voorgeschreven procedure en doet het probleem zich nu voor het eerst voor? Dan rest nog de mogelijkheid om de motor uit te lezen. Die geeft dan ook de fouten in het I-ABS /ABS 3 systeem aan.
.
Schermafbeelding 2021-05-23 om 12.13.48.png
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 23 mei 2021, 12:16, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door Benji »

Is dit de eerste keer dat je de remvloeistof van een R1150RT ververst?? Heb je in de juiste volgorde ontlucht??
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
bmw007
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2021, 14:24
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: soest

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door bmw007 »

Benji en Frans,

Elk jaar remvloeistof vernieuwd(R150rt)
7 jaar geleden een nwe abs module aangeschaft bij van Harten 1700 Euro. Vorige gaf de geest.
Daarna elk jaar remolie ververst.
Laat ik het anders formuleren.

Nadat alles ontlucht is volgens procedure. Remdruk achterrem OK(zoemend geluid OK)
Remdruk voor, geen geluid(zoemen van motortje)

Waarschijnlijk krijgt voorrrem geen spanning(microschakelaar)

groet,
Berend
fransgabler

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door fransgabler »

bmw007 schreef: 23 mei 2021, 12:08 Elk jaar remvloeistof vernieuwd (R1150 RT)
Nadat alles ontlucht is volgens procedure.
Dat scheelt alweer.
Je bent dus ook bekend met de kwetsbaarheid van het systeem en de gevolgen die daar uit kunnen voortvloeien.

Dan lijkt uitlezen of laten uitlezen de meest logische volgende stap. Meten = weten.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door Isaac »

Bij de 1150 gaat het remsignaal de ABS module in en die schakelt het remlicht aan.
Als het remlicht wel aan gaat met de voorrem dan weet je in ieder geval dat de schakelaar werkt en het signaal ook in de module terecht komt.
bmw007
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2021, 14:24
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: soest

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door bmw007 »

Isaac,

Voorrem ingedrukt remlicht werkt, geen zoemend geluid van motorje in de ABS module,

Berend
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Isaac schreef: 23 mei 2021, 12:22 Bij de 1150 gaat het remsignaal de ABS module in en die schakelt het remlicht aan.
Als het remlicht wel aan gaat met de voorrem dan weet je in ieder geval dat de schakelaar werkt en het signaal ook in de module terecht komt.
Wat bedoel je precies? Dat de bediening van het remlicht werkt? Maar dat betekent niet dat het remcircuit zelf ook werkt toch? Die werkt op de druk van het bovenste remcircuit.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door Isaac »

Aan het remlicht kan je zien of de schakelaar werkt (voor of achter) en of er dus spanning op staat en er in ieder geval geen draadbreuk is.
Dan schakel je een groot gedeelte van mogelijke oorzaak al uit. In jouw geval dus;
Het signaal gaat dus de module in maar doet er niets mee. Dan lijkt het er op dat de unit dus niet door zijn test heen komt. Dan blijft, als alles is gedaan zoals bij jouw type ABS hoort te gebeuren, het uitlezen over om de fout te weten te komen. Zoals Frans al aangaf.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Ik ben niet degene met de storing :-).
Maar als het remlicht brandt kan er nog steeds een storing in de electrische unit van de ABS zitten. Namelijk het deel dat de druk detecteert en de servo's aanstuurt. Wat helpt is als ook even vermeld wordt hoe het ABS lampje knippert. Verschillende storingen hebben verschillende knipperfrequenties.
bmw007
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2021, 14:24
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: soest

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door bmw007 »

abs op het dashboard knippert snel

berend
bmw007
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2021, 14:24
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: soest

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door bmw007 »

accu is voor 100 procent opgeladen
bmw007
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2021, 14:24
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: soest

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door bmw007 »

Door een kennis laten doormeten via GS911, servo 1 defect dus geen bekrachtiging op voorrremmen.

Ik ben hier helemaal klaar mee.

Volgende fiets word geen BMW.

Bedankt voor het meedenken,
Groet,
Berend :evil: Oia
fransgabler

Re: Voorrem geen bekrachtiging

Ongelezen bericht door fransgabler »

bmw007 schreef: 24 mei 2021, 10:34 Door een kennis laten doormeten via GS911, servo 1 defect dus geen bekrachtiging op voorrremmen.
Ik ben hier helemaal klaar mee. Volgende fiets wordt geen BMW.

Bedankt voor het meedenken,
Groet,
Berend :evil: Oia
Beste Berend.

Ik begrijp je reactie wel. Je koopt een BMW - niet de goedkoopste motor - en zet daar een nieuwe servopomp in voor een aanzienlijk bedrag a 1700 euro. Vervolgens houd je je keurig aan het zelfs jaarlijks verversen van de remvloeistof om vervolgens toch weer geconfronteerd te worden met een kapotte servo. Je komt van een K100, waarschijnlijk niet voorzien van ABS, dus ook geen hoge onkosten en gedoe.

Echter, de problemen die je beschrijft zijn typisch voor het ABS 3 systeem. Waar ik nog wel eens een Japanner naast mijn BMW heb, vallen de kosten van onderhoud van deze fietsen in het niet in vergelijk met de BMW. Mijn R1150 RT vertoonde op een vakantie hetzelfde euvel en ik heb toen het besluit genomen de motor - met het remsysteem doorgelust - te verkopen en een type aan te schaffen zonder die vermaledijde servo-pomp.

Een BMW kost wat en hetzelfde geldt voor het onderhoud, maar het is wel een heel veilige motor waarmee het heerlijk rijden is. Mijn Yamaha TDM 900 deed ik onlangs weg. Ik had er - behalve wat kettingvet en olie - nauwelijks kosten aan. Fantastische staande Twin met 270 graden krukas, 200 kilo en 1 op 22 verbruikend. Toch had ik het idee op een soort brommerd tussen de auto' s te rijden. Ik zou er geen grote tochten mee willen ondernemen.

Mijn advies:
Neem een biertje, kom eerst eens over je emotie heen. Angst en boosheid zijn slechte raadgevers. Laat je BMW doorlussen langs de servo pomp en verkoop dat ding.
Kijk dan eens rustig in de rondte naar een BMW van bouwjaar 2007 of later. De K en R series vanaf 2007 zijn niet langer voorzien van die absurd dure en kwetsbare servo-pomp, die het zomaar kan begeven.

Je ben niet de enige die in dat specifieke systeem teleurgesteld is en er financieel een flinke tik van krijgt. Een R1200 RT is wat duurder, maar ook meteen een fijnere motor om mee te rijden in vergelijk met de R1150 RT. De R1200 RT heeft geen integraal remsysteem maar deel-integraal en door de toepassing van een balansas ontbreken de grove trillingen. Daarnaast hebben de meeste R1200 RT vanaf 2007 al cruise control. De R1200 RT is echt een stap voorwaarts in vergelijk met z'n voorganger.

Toen ik in Frankrijk met die kapotte servo-pomp stond, heb ik besloten afscheid te nemen van de ABS 3 servo-pomp, maar nog niet van het merk BMW.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”