HELP .ABS probleem na ontluchten.

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
BMW-Lover
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2021, 14:52
Type: R1150RT
Bijz: Zilver grijs
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Ternat

HELP .ABS probleem na ontluchten.

Ongelezen bericht door BMW-Lover »

Hallo , denk dat ik een groot probleem heb .
Eergisteren mijn remmen ontlucht zoals hier op het forum beschreven staat , alle vuile remvloeistof eruit voorrem:( nippel 1-2-3 en terug 1) dan de achterrem ( nippel 4-5-6 en terug 4 ) alles proper gekuist met remmen reiniger
Deze morgen het Abs willen doorspoelen en de voorste rem ging prima ( bij licht inknijpen van de hendel hoorde je de pomp zingen, verder gedaan tot al het vuil eruit was en een mooi heldere van kleur ) toen ik aan de achterste rem wou beginnen gaf die geen kik meer ( achterlicht brand en schakelaar hoor je klikken ,maar de pomp doet niets.
Weet niet wat er mis is gegaan , wie kan me helpen of goede raad geven .
De GS 911 aangesloten en die geeft een foutmelding achterste Abs motor defect.
Heb ondertussen de benzinefilter vervangen ( was volgens mij nog de originele van BMW 25.03.03 met de vaste ringklemmen ) moto is van 2003, is altijd naar een originele dealer geweest voor onderhoud !!!
De benzine koppelstukken vervangen door model in Rvs en benzineleidingen en alle slangklemmen ook vervangen door RVS model
Multiriem vervangen door continental model 4PK611.
Iedereen bedankt om mee te denken /helpen.
Groetjes
Pol
fransgabler

Re: HELP .ABS probleem na ontluchten.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Wat vervelend voor je, zeker in deze periode .
Gedeelde smart is halve smart en steeds meer modules uit de periode 2001-2006 geven het op.

Eigenlijk geef je met de diagnose al aan dat er in de module een onderdeel niet meer werkt. Op het forum is genoeg te vinden wat dan de keuzes zijn in techniek, tijd en financiën.

In volgorde van financiële investering zijn dat: vernieuwen, reviseren of bypassen.
BMW-Lover
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2021, 14:52
Type: R1150RT
Bijz: Zilver grijs
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Ternat

Re: HELP .ABS probleem na ontluchten.

Ongelezen bericht door BMW-Lover »

Bedankt voor je antwoord.
Ga morgen alles opnieuw eens ontluchten en daarna laten uitlezen door de BMW garage.
Als de Abs module defect is weet ik nog niet wat ik ga doen .
Groetjes
Pol
fransgabler

Re: HELP .ABS probleem na ontluchten.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Je hebt pb 3 x met urls
Laat ff weten of ze aangekomen zijn
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: HELP .ABS probleem na ontluchten.

Ongelezen bericht door EileRT »

Graag delen op ons forum . . . _004
fransgabler schreef: 01 jun 2021, 23:13 Je hebt pb 3 x met urls
Laat ff weten of ze aangekomen zijn
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
fransgabler

Re: HELP .ABS probleem na ontluchten.

Ongelezen bericht door fransgabler »

De PB is naar aanleiding van een pb vraag van Polle, die ik op verzoek van EileRT best hier wil delen.

Topic starter is monteur, bekend met techniek maar niet met de specifieke ABS 3 module.
Vroeg me advies over de keuzes vanuit mijn post - welk bedrijf reviseert en waar een nieuwe module aan te schaffen - en tips hoe de module uitgebouwd en eventueel gebypassed kan worden.

Als volgt geantwoord:
- Nieuwe remleidingen bestellen na meten afstand nieuwe situatie.
- Reviseren module, prijzen ex verzend en 19 % VAT kosten staan inzichtelijk op de site
- Aanschaf nieuwe module: via BMW dealer, waarschuwing voor op druk brengen volgens vaste procedure.
- Passeren van de module , voorbeelden op youtube.

Verder sterkte gewenst, echt vervelend als een BMW in mooie staat wordt aangekocht met een module die na korte tijd kapotgaat
Geen fijn begin.

PB hierboven vermeld, omdat het me niet duidelijk is of de pb aangekomen is als die wel verschijnt in Postvak uIt , maar niet in verzonden berichten. Ms goed om even terug te horen hoe dat zit.
bert111bel
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
Type: R1200RT
Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
Land: België
Woonplaats of omgeving: LENDELEDE

Re: HELP .ABS probleem na ontluchten.

Ongelezen bericht door bert111bel »

fransgabler schreef: 02 jun 2021, 10:15

Verder sterkte gewenst, echt vervelend als een BMW in mooie staat wordt aangekocht met een module die na korte tijd kapotgaat
Geen fijn begin.
is dit iets dat de vorige eigenaar had zien/kan zien aankomen of is dit niet te voorspellen ? tis te zeggen kapot of waarschuwingen voor het kapotgaat ?
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: HELP .ABS probleem na ontluchten.

Ongelezen bericht door QuickFix »

bert111bel schreef: 03 jun 2021, 08:30is dit iets dat de vorige eigenaar had zien/kan zien aankomen of is dit niet te voorspellen ? tis te zeggen kapot of waarschuwingen voor het kapotgaat ?
Ik het kort: helaas, nee.

Er zijn fietsen die twee-en-een-halve ton met volledig functionerende ABS gereden hebben zonder ooit zelfs maar de remvloeistof of leidingen vervangen te hebben, maar er zijn ook gevallen waarin direct na aanschaf stalen leidingen zijn geplaatst en waarvan ieder jaar het volledige remsysteem werd doorgespoeld die na 25.000km al problemen kregen.

Ineens sinds een week of twee heb ik al een keer of drie meegemaakt dat mijn rembekrachtiging niet werkte tijdens het remmen (ABS lampje knipperde snel) en bij het loslaten van de rem (en dus een reset) deed hij het weer; ik vrees dus dat ik mijn ABS pomp ook binnenkort aan de wilgen kan gaan hangen (kilometerstand ±145.000). :cry:
Het vreemde is dat als ik de log uitlees van de ABS-module, dat ik dan geen duidelijkheid over kan krijgen:

Code: Selecteer alles

GS-911 Version: 1006.3 Date: 05/31/21 Time: 23:04:32
Controller: Integral ABS
Faultcodes found:
17171: Internal control module error - (calculation error) Control difference between processors
The fault is not present now.
16915: Internal control module error - (calculation error) Control difference between processors
The fault is not present now.
17427: Internal control module error - (calculation error) Control difference between processors
The fault is not present now.
Freude am Fahren
fransgabler

Re: HELP .ABS probleem na ontluchten.

Ongelezen bericht door fransgabler »

QuickFix schreef: 03 jun 2021, 10:12 Er zijn fietsen die twee-en-een-halve ton met volledig functionerende ABS gereden hebben zonder ooit zelfs maar de remvloeistof of leidingen vervangen te hebben, maar er zijn ook gevallen waarin direct na aanschaf stalen leidingen zijn geplaatst en waarvan ieder jaar het volledige remsysteem werd doorgespoeld die na 25.000km al problemen kregen.
Bezopen en het lijkt onwaarschijnlijk dat de ABS 3 module het ad random opgeeft, maar is helaas wel de realiteit van een tombola.

Met een bij herhaling knipperend abs lampje is het misschien beter het uitvallen voor te zijn door te reviseren/vernieuwen of doorlussen voordat je ergens zonder fatsoenlijke remmen staat. Mijn ervaring is dat 80 % van de remkracht vervalt en doorrijden dan onverantwoord is. Die beperkte remkracht kun je ook al ervaren door bij het rijden de dodemansknop te gebruiken en daarna te vertragen, want remmen kun je het met de beste wil van de wereld niet meer noemen.

Zorg in dat geval voor wat 'vrije ruimte' voor het voorwiel.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: HELP .ABS probleem na ontluchten.

Ongelezen bericht door QuickFix »

fransgabler schreef: 03 jun 2021, 18:50Met een bij herhaling knipperend abs lampje is het misschien beter het uitvallen voor te zijn
Ja, hier ben ik mij (helaas) terdege van bewust. :(
R1150RT uit 2004 met ±145.000km op de telleRT: revisie of vervanging zal hem denk ik niet worden, dat is het economisch niet waard, dus doorlussen zal waarschijnlijk de meest haalbare optie zijn.

Ben alleen benieuwd hoe hij dan zou remmen (met doorgelusde leidingen); ik ben wel erg gesteld op de rembekrachtiging.
(Ik had overigens genoemde truuk met dodemansknop al eens geprobeerd en dat is inderdaad geen feest). :O

Het is jammer dat ik de modellen na de 1150 persoonlijk niet mooi vind, anders zou ik uitkijken naar een vervanging.
Freude am Fahren
fransgabler

Re: HELP .ABS probleem na ontluchten.

Ongelezen bericht door fransgabler »

QuickFix schreef: 04 jun 2021, 17:53 Ben alleen benieuwd hoe hij dan zou remmen (met doorgeluste leidingen); ik ben wel erg gesteld op de rembekrachtiging.
(Ik had overigens genoemde truuk met dodemansknop al eens geprobeerd en dat is inderdaad geen feest). :O
Het is jammer dat ik de modellen na de 1150 persoonlijk niet mooi vind, anders zou ik uitkijken naar een vervanging.
Een feest van herkenning, de R1150 RT is een veel mooier ontwerp dan de R1200 RT. Maar toch...

Wat betreft het remmen na doorlussen: realiseer je dat je daarmee twee belangrijke veiligheidsvoorzieningen uitschakelt:
1 Het ABS
2 Het CBS
Waar jij je zorgen om maakt of de motor zonder hulp van de servomotor wel voldoende afremt, kan ik je geruststellen. De servo remt vooral mee bij rustig remmen.

Een noodstop maken zonder hulp van de servomotor gaat prima, als is het wel wennen dat de motor aan de achterzijde snel blokkeert, het ABS is immers verwijderd. Je eigen motoriek en hand- voetcoördinatie zullen het ABS en CBS moeten vervangen wat in het begin wel enige gewenning vraagt. Maar hard remmen doet de R1150 RT na het doorlussen hand- en voetmatig prima. Voortaan kun je zelf de remvloeistof weer vervangen en ook achter eindelijk weer eens 'slepend remmen', wat het I ABS verhindert. Elk nadeel hep...

Blijft nog over de kwestie van de typegoedkeuring en daarmee de uitbetaling van de verzekering bij een ongeluk. De motor is immers bij de RDW als type goedgekeurd maar wel compleet met de I-ABS remmodule.

Toch heb ik na het doorlussen de motor verkocht aan iemand die niet hechtte aan ABS/CBS en bekrachtigde remmen en de R1200 RT gekocht. Hoewel de zit van de R1200 RT minder is - de 850/1100/1150 RT zitten echt geweldig - is deze motor wel weer 'the next level' en om die reden waarschijnlijk ook meteen een stuk duurder vanaf bouwjaar 2007. Voorafgaand aan dat bouwjaar zit je weer met die servopomp /ABS 3/ I ABS onder je tank.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”